본 연구는 국내에서 진행되고 있는 비엔날레 기록의 구체적 수집방안을 제시하는데 목적이 있다. 격년제로 진행되는 비엔날레는 동시대의 이슈를 중심으로 개최지역과 밀접한 상호관계를 통해 다양한 실험적 성격의 미술작품들이 전시된다. 따라서 비엔날레 기록을 통해 동시대의 다양한 문제와 지역문화에 관한 정보를 살펴볼 수 있다. 그러나 현재 국내에서 진행되고 있는 11개의 비엔날레 가운데 체계적 기록관리가 이루어지고 있는 곳은 없다. 이에 본 연구에서는 국내 최초로 개최된 광주비엔날레의 운영을 담당하고 있는 광주비엔날레 재단의 기록관리 현황 분석을 통해 다음과 같은 세 가지의 문제점을 지적했다. 첫째, 비엔날레 기록 수집의 목적 및 대상을 나타내는 수집정책의 부재이다. 둘째, 수집 업무를 전담하는 관리 인력의 부재이다. 셋째, 수집한 기록에 대한 구체적 관리 방안의 부재이다. 광주비엔날레 기록관리 현황에 대한 분석과 해외 사례로 베니스 비엔날레, 카셀 도큐멘타, 상파울루 비엔날레 ...
본 연구는 국내에서 진행되고 있는 비엔날레 기록의 구체적 수집방안을 제시하는데 목적이 있다. 격년제로 진행되는 비엔날레는 동시대의 이슈를 중심으로 개최지역과 밀접한 상호관계를 통해 다양한 실험적 성격의 미술작품들이 전시된다. 따라서 비엔날레 기록을 통해 동시대의 다양한 문제와 지역문화에 관한 정보를 살펴볼 수 있다. 그러나 현재 국내에서 진행되고 있는 11개의 비엔날레 가운데 체계적 기록관리가 이루어지고 있는 곳은 없다. 이에 본 연구에서는 국내 최초로 개최된 광주비엔날레의 운영을 담당하고 있는 광주비엔날레 재단의 기록관리 현황 분석을 통해 다음과 같은 세 가지의 문제점을 지적했다. 첫째, 비엔날레 기록 수집의 목적 및 대상을 나타내는 수집정책의 부재이다. 둘째, 수집 업무를 전담하는 관리 인력의 부재이다. 셋째, 수집한 기록에 대한 구체적 관리 방안의 부재이다. 광주비엔날레 기록관리 현황에 대한 분석과 해외 사례로 베니스 비엔날레, 카셀 도큐멘타, 상파울루 비엔날레 아카이브의 기록 수집방안을 분석했다. 해외 비엔날레 아카이브 사례 분석을 통해 다음의 시사점을 얻었다. 첫째. 해외에서는 별도의 아카이브를 통해 비엔날레 기록 수집의 구체적 목적과 대상, 방법 등을 규정하고 있다. 둘째, 기록관리 전문인력과 함께 다양한 분야의 전문인력이 협력의 형태로 비엔날레 기록의 수집 및 보존을 진행하고 있음을 확인할 수 있었다. 이상의 내용을 종합하여 광주비엔날레 기록의 구체적 수집방안을 수집정책과 수집 후 관리방안으로 구분하여 제안했다. 먼저 수집정책은 기존의 선행연구를 통해 수집정책 구성요소를 도출했다. 도출된 구성요소는 사명과 목적, 수집범위와 우선순위, 수집 방안과 유관기관 협력 방안, 활용 및 처분에 관한 사항이며 각 항목은 광주비엔날레의 특징을 반영하여 작성했다. 다음으로 수집 후 관리방안으로는 제도적 환경, 물리적 환경, 인적 환경의 3가지로 구분하여 제안했다. 제도적 환경으로는 수집정책을 뒷받침 할 수 있는 광주비엔날레 기록관리 전반에 대한 정책을 제안했다. 물리적 환경으로는 영구기록물 관리에 관한 시설규정을 근거로 광주비엔날레 기록의 보존을 위한 시설 및 방법에 대해 제안했다. 마지막으로 인적 환경으로는 팀의 형태로 광주비엔날레 기록의 수집을 전담하는 방안을 제안했다.
본 연구는 국내에서 진행되고 있는 비엔날레 기록의 구체적 수집방안을 제시하는데 목적이 있다. 격년제로 진행되는 비엔날레는 동시대의 이슈를 중심으로 개최지역과 밀접한 상호관계를 통해 다양한 실험적 성격의 미술작품들이 전시된다. 따라서 비엔날레 기록을 통해 동시대의 다양한 문제와 지역문화에 관한 정보를 살펴볼 수 있다. 그러나 현재 국내에서 진행되고 있는 11개의 비엔날레 가운데 체계적 기록관리가 이루어지고 있는 곳은 없다. 이에 본 연구에서는 국내 최초로 개최된 광주비엔날레의 운영을 담당하고 있는 광주비엔날레 재단의 기록관리 현황 분석을 통해 다음과 같은 세 가지의 문제점을 지적했다. 첫째, 비엔날레 기록 수집의 목적 및 대상을 나타내는 수집정책의 부재이다. 둘째, 수집 업무를 전담하는 관리 인력의 부재이다. 셋째, 수집한 기록에 대한 구체적 관리 방안의 부재이다. 광주비엔날레 기록관리 현황에 대한 분석과 해외 사례로 베니스 비엔날레, 카셀 도큐멘타, 상파울루 비엔날레 아카이브의 기록 수집방안을 분석했다. 해외 비엔날레 아카이브 사례 분석을 통해 다음의 시사점을 얻었다. 첫째. 해외에서는 별도의 아카이브를 통해 비엔날레 기록 수집의 구체적 목적과 대상, 방법 등을 규정하고 있다. 둘째, 기록관리 전문인력과 함께 다양한 분야의 전문인력이 협력의 형태로 비엔날레 기록의 수집 및 보존을 진행하고 있음을 확인할 수 있었다. 이상의 내용을 종합하여 광주비엔날레 기록의 구체적 수집방안을 수집정책과 수집 후 관리방안으로 구분하여 제안했다. 먼저 수집정책은 기존의 선행연구를 통해 수집정책 구성요소를 도출했다. 도출된 구성요소는 사명과 목적, 수집범위와 우선순위, 수집 방안과 유관기관 협력 방안, 활용 및 처분에 관한 사항이며 각 항목은 광주비엔날레의 특징을 반영하여 작성했다. 다음으로 수집 후 관리방안으로는 제도적 환경, 물리적 환경, 인적 환경의 3가지로 구분하여 제안했다. 제도적 환경으로는 수집정책을 뒷받침 할 수 있는 광주비엔날레 기록관리 전반에 대한 정책을 제안했다. 물리적 환경으로는 영구기록물 관리에 관한 시설규정을 근거로 광주비엔날레 기록의 보존을 위한 시설 및 방법에 대해 제안했다. 마지막으로 인적 환경으로는 팀의 형태로 광주비엔날레 기록의 수집을 전담하는 방안을 제안했다.
The purpose of this study is to propose concrete method of collecting of Biennale archive in Korea. The Biennale which held biennially exhibits various experimental artworks through close interaction with holding area focusing on issues of the same age. Therefore, one could see local culture and var...
The purpose of this study is to propose concrete method of collecting of Biennale archive in Korea. The Biennale which held biennially exhibits various experimental artworks through close interaction with holding area focusing on issues of the same age. Therefore, one could see local culture and various issues of same age through records of Biennale. However, among the 11 ongoing Biennale in Korea, there are no Biennale systematically manages the archive. In this research, we pointed out three major problems by analyzing archive management of Gwangju Biennale foundation which is in charge of managing the Gwangju Biennale, the first Biennale ever held in Korea. First, There are no collection policy that shows the purpose and subject of Biennale archive. Second, there are no human resources that take full charge of collecting task. Third, there are no concrete managing plan of collected records. After analyzing current situation of Gwangju Biennale archive management, we analyzed the Venice Biennale, Cassel Documenta, Sao Paulo Biennale archive for foreign case analysis. By analyzing the foreign Biennale archive case, we learned several implications. First, they defined the concrete purpose, subject and method of collection data from Biennale with separate archives. Second, they had group of archivist and various fields that collects and preserves Biennale records in cooperation form. By gathering these contents, be proposed the concrete collecting method of Gwangju Biennale archive by sorting into collection policy and management method after collection. To begin with, we deduced factors of collection policy by existing precedent research. The deduced components are categorized into mission, purpose, collecting range, order of priority, collecting plan, measures of collaboration with related organization. and matter of utilization and disposal. Each category reflected the characteristic of Gwangju Biennale. For management method after collection, we proposed into three category which are institutional environment, physical environment, human resource environment. For institutional environment, we suggested policy for managing method of Gwangju Biennale that can supports collection policy. For physical environment, we proposed facility and method for preserving archive of Gwaungju Biennale based on facility regulations of managing permanent archive. Lastly, for the human resource environment, we made a suggestion of exclusively charging the archive collection of Gwangju Biennale in the form of a team.
The purpose of this study is to propose concrete method of collecting of Biennale archive in Korea. The Biennale which held biennially exhibits various experimental artworks through close interaction with holding area focusing on issues of the same age. Therefore, one could see local culture and various issues of same age through records of Biennale. However, among the 11 ongoing Biennale in Korea, there are no Biennale systematically manages the archive. In this research, we pointed out three major problems by analyzing archive management of Gwangju Biennale foundation which is in charge of managing the Gwangju Biennale, the first Biennale ever held in Korea. First, There are no collection policy that shows the purpose and subject of Biennale archive. Second, there are no human resources that take full charge of collecting task. Third, there are no concrete managing plan of collected records. After analyzing current situation of Gwangju Biennale archive management, we analyzed the Venice Biennale, Cassel Documenta, Sao Paulo Biennale archive for foreign case analysis. By analyzing the foreign Biennale archive case, we learned several implications. First, they defined the concrete purpose, subject and method of collection data from Biennale with separate archives. Second, they had group of archivist and various fields that collects and preserves Biennale records in cooperation form. By gathering these contents, be proposed the concrete collecting method of Gwangju Biennale archive by sorting into collection policy and management method after collection. To begin with, we deduced factors of collection policy by existing precedent research. The deduced components are categorized into mission, purpose, collecting range, order of priority, collecting plan, measures of collaboration with related organization. and matter of utilization and disposal. Each category reflected the characteristic of Gwangju Biennale. For management method after collection, we proposed into three category which are institutional environment, physical environment, human resource environment. For institutional environment, we suggested policy for managing method of Gwangju Biennale that can supports collection policy. For physical environment, we proposed facility and method for preserving archive of Gwaungju Biennale based on facility regulations of managing permanent archive. Lastly, for the human resource environment, we made a suggestion of exclusively charging the archive collection of Gwangju Biennale in the form of a team.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.