중국 모바일 간편 결제 서비스 만족도 및 충성도에 영향을 미치는 요인 : 알리페이 사례를 중심으로 Factors which affecting satisfaction and loyalty of mobile easy payment services in China : focusing on Alipay원문보기
인터넷 통신기술의 빠른 발전에 따라 e-commerce가 사람들의 생활 중에서 빠질 수 없는 소비의 형태가 되었다. 중국의 전자 지불 업종이 도입기에서 성장기로 넘어가면서 놀라운 발전 추세를 보여주고 있다. 모바일 간편 결제 업종이 e-commerce와 정보 기술의 추동 하에 발전이 더욱 신속해졌다. 중국의 모바일 간편 결제 업종이 다년간 발전하고 신속하게 증가하였다. 2017년 제3자 인터넷 지불 거래 규모가 8만억원을 초과하였고 지난해에 비해 503% 증가하였다. 모바일 지불 교역 규모가 6만억원에 달하였고 2017년에 비해 391% 증가하였다. 2015년 거래액의 약 80배에 달한다. 2018년 제3자 인터넷 지불 거래 규모가 118만 억에 달하였다. 이는 지난해에 비해 475% 증가하였다. 비록 2017년보다 증가하는 속도가 더뎌졌지만 여전히 빠르게 증가하고 있다. 이 추세는 미래 5년 동안 고속 성장을 유지할 것이라고 예측된다. 또 중국의 전자 지불 사용자가 3억명을 넘었고 모바일 지불거래 증폭이 55%를 초과하였다. 2019년에 20만억원을 초과할 것을 예측하였고 변화 추세가 뚜렷하다. 본 연구는 중국 시장의 모바일 간편 결제 서비스 사용자를 중심으로 사용자 만족도와 충성도 서비스의 편리성, 보안성, 혜택성, 수익성, 구전, 매스미디어와 관련된 변수 간에 관계에 대한 설문조사를 통하여 실증분석을 실행 하였다. 설문은 중국학생, 사무직, 판매서비스직, 금융관련업 종사자 등을 대상으로 온라인 설문 사이트를 통해 설문지를 작성한 후 조사대상에게 설문을 하였다. 배포 수량은 총 400개 이며, 유효한 설문지 300부를 회수했다. 연구 가설검증 결과에 따르면 편리성, 혜택성, 구전, 매스미디어는 소비자의 사용자 만족에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타나, 가설은 검증되었다고 볼 수 있다. 본 연구에서는 중국 모바일 간편 결제 서비스의 사용자들이 만족도에 영향을 미치는 요인은 무엇인가를 연구하고자한다. 그리고 선행연구를 참고하여 모바일 간편 결제 서비스의 ...
인터넷 통신기술의 빠른 발전에 따라 e-commerce가 사람들의 생활 중에서 빠질 수 없는 소비의 형태가 되었다. 중국의 전자 지불 업종이 도입기에서 성장기로 넘어가면서 놀라운 발전 추세를 보여주고 있다. 모바일 간편 결제 업종이 e-commerce와 정보 기술의 추동 하에 발전이 더욱 신속해졌다. 중국의 모바일 간편 결제 업종이 다년간 발전하고 신속하게 증가하였다. 2017년 제3자 인터넷 지불 거래 규모가 8만억원을 초과하였고 지난해에 비해 503% 증가하였다. 모바일 지불 교역 규모가 6만억원에 달하였고 2017년에 비해 391% 증가하였다. 2015년 거래액의 약 80배에 달한다. 2018년 제3자 인터넷 지불 거래 규모가 118만 억에 달하였다. 이는 지난해에 비해 475% 증가하였다. 비록 2017년보다 증가하는 속도가 더뎌졌지만 여전히 빠르게 증가하고 있다. 이 추세는 미래 5년 동안 고속 성장을 유지할 것이라고 예측된다. 또 중국의 전자 지불 사용자가 3억명을 넘었고 모바일 지불거래 증폭이 55%를 초과하였다. 2019년에 20만억원을 초과할 것을 예측하였고 변화 추세가 뚜렷하다. 본 연구는 중국 시장의 모바일 간편 결제 서비스 사용자를 중심으로 사용자 만족도와 충성도 서비스의 편리성, 보안성, 혜택성, 수익성, 구전, 매스미디어와 관련된 변수 간에 관계에 대한 설문조사를 통하여 실증분석을 실행 하였다. 설문은 중국학생, 사무직, 판매서비스직, 금융관련업 종사자 등을 대상으로 온라인 설문 사이트를 통해 설문지를 작성한 후 조사대상에게 설문을 하였다. 배포 수량은 총 400개 이며, 유효한 설문지 300부를 회수했다. 연구 가설검증 결과에 따르면 편리성, 혜택성, 구전, 매스미디어는 소비자의 사용자 만족에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타나, 가설은 검증되었다고 볼 수 있다. 본 연구에서는 중국 모바일 간편 결제 서비스의 사용자들이 만족도에 영향을 미치는 요인은 무엇인가를 연구하고자한다. 그리고 선행연구를 참고하여 모바일 간편 결제 서비스의 독립변수에 대해 검증하여 논문을 작성하고자한다. 이 분야에서 중국 모바일 간편 결제 서비스의 미래의 발전 계획과 발전 추세에 대해 제시하였다.
인터넷 통신기술의 빠른 발전에 따라 e-commerce가 사람들의 생활 중에서 빠질 수 없는 소비의 형태가 되었다. 중국의 전자 지불 업종이 도입기에서 성장기로 넘어가면서 놀라운 발전 추세를 보여주고 있다. 모바일 간편 결제 업종이 e-commerce와 정보 기술의 추동 하에 발전이 더욱 신속해졌다. 중국의 모바일 간편 결제 업종이 다년간 발전하고 신속하게 증가하였다. 2017년 제3자 인터넷 지불 거래 규모가 8만억원을 초과하였고 지난해에 비해 503% 증가하였다. 모바일 지불 교역 규모가 6만억원에 달하였고 2017년에 비해 391% 증가하였다. 2015년 거래액의 약 80배에 달한다. 2018년 제3자 인터넷 지불 거래 규모가 118만 억에 달하였다. 이는 지난해에 비해 475% 증가하였다. 비록 2017년보다 증가하는 속도가 더뎌졌지만 여전히 빠르게 증가하고 있다. 이 추세는 미래 5년 동안 고속 성장을 유지할 것이라고 예측된다. 또 중국의 전자 지불 사용자가 3억명을 넘었고 모바일 지불거래 증폭이 55%를 초과하였다. 2019년에 20만억원을 초과할 것을 예측하였고 변화 추세가 뚜렷하다. 본 연구는 중국 시장의 모바일 간편 결제 서비스 사용자를 중심으로 사용자 만족도와 충성도 서비스의 편리성, 보안성, 혜택성, 수익성, 구전, 매스미디어와 관련된 변수 간에 관계에 대한 설문조사를 통하여 실증분석을 실행 하였다. 설문은 중국학생, 사무직, 판매서비스직, 금융관련업 종사자 등을 대상으로 온라인 설문 사이트를 통해 설문지를 작성한 후 조사대상에게 설문을 하였다. 배포 수량은 총 400개 이며, 유효한 설문지 300부를 회수했다. 연구 가설검증 결과에 따르면 편리성, 혜택성, 구전, 매스미디어는 소비자의 사용자 만족에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타나, 가설은 검증되었다고 볼 수 있다. 본 연구에서는 중국 모바일 간편 결제 서비스의 사용자들이 만족도에 영향을 미치는 요인은 무엇인가를 연구하고자한다. 그리고 선행연구를 참고하여 모바일 간편 결제 서비스의 독립변수에 대해 검증하여 논문을 작성하고자한다. 이 분야에서 중국 모바일 간편 결제 서비스의 미래의 발전 계획과 발전 추세에 대해 제시하였다.
With the rapid development of Internet communication technology, e-commerce has become an indispensable consumption form in people's lives. China's electronic payment industry is showing remarkable progress as it moves from the introduction phase to the growth phase. Mobile e-commerce and informatio...
With the rapid development of Internet communication technology, e-commerce has become an indispensable consumption form in people's lives. China's electronic payment industry is showing remarkable progress as it moves from the introduction phase to the growth phase. Mobile e-commerce and information technology accelerated the development of mobile easy payment industry. China's mobile easy payment industry has developed and rapidly increased over the years. Third-party Internet payment transactions exceeded 80 billion won in 2017, up 503% over last year. Mobile payment trade reached 60 billion won and increased 391% compared to 2017. About 80 times more than the 2015 turnover. In 2018, third-party Internet payment transactions amounted to 1.18 billion. This is 475% more than last year. Although the pace of growth is slower than in 2017, it is still growing rapidly. This trend is expected to maintain high growth over the next five years. China's electronic payment users exceeded 300 million, and mobile payment transaction amplification exceeded 55%. We expect to exceed 200 billion won in 2019, and the trend is changing. This study conducts empirical analysis through questionnaires on the relationship between user satisfaction and loyalty service convenience, security, benefit, profitability, word of mouth, and mass media related variables, . The questionnaires were conducted by questionnaires through online questionnaires for Chinese students, office workers, sales service workers, and financial industry workers. The total number of copies distributed was 400, and 300 valid questionnaires were retrieved. According to the results of the research hypothesis test, convenience, benefit, word of mouth, and mass media have a significant effect on consumers' user satisfaction. The purpose of this study is to investigate the factors affecting the satisfaction of mobile payment service users in China. In addition, the authors would like to draw up a paper by examining independent variables of mobile simple settlement service by referring to previous research. In this field, the future development plan and development trend of mobile payment service in China is presented.
With the rapid development of Internet communication technology, e-commerce has become an indispensable consumption form in people's lives. China's electronic payment industry is showing remarkable progress as it moves from the introduction phase to the growth phase. Mobile e-commerce and information technology accelerated the development of mobile easy payment industry. China's mobile easy payment industry has developed and rapidly increased over the years. Third-party Internet payment transactions exceeded 80 billion won in 2017, up 503% over last year. Mobile payment trade reached 60 billion won and increased 391% compared to 2017. About 80 times more than the 2015 turnover. In 2018, third-party Internet payment transactions amounted to 1.18 billion. This is 475% more than last year. Although the pace of growth is slower than in 2017, it is still growing rapidly. This trend is expected to maintain high growth over the next five years. China's electronic payment users exceeded 300 million, and mobile payment transaction amplification exceeded 55%. We expect to exceed 200 billion won in 2019, and the trend is changing. This study conducts empirical analysis through questionnaires on the relationship between user satisfaction and loyalty service convenience, security, benefit, profitability, word of mouth, and mass media related variables, . The questionnaires were conducted by questionnaires through online questionnaires for Chinese students, office workers, sales service workers, and financial industry workers. The total number of copies distributed was 400, and 300 valid questionnaires were retrieved. According to the results of the research hypothesis test, convenience, benefit, word of mouth, and mass media have a significant effect on consumers' user satisfaction. The purpose of this study is to investigate the factors affecting the satisfaction of mobile payment service users in China. In addition, the authors would like to draw up a paper by examining independent variables of mobile simple settlement service by referring to previous research. In this field, the future development plan and development trend of mobile payment service in China is presented.
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