[학위논문]동화를 활용한 유아 음악극 활동이 유아의 정서지능에 미치는 영향 The Effect of Music Drama Activity based on Children’s stories on the Young Children’s Emotional Intelligence.원문보기
본 연구는 만 5세 유아를 대상으로 동화를 활용한 유아 음악극 활동을 전개 하면서 유아의 정서지능에 어떠한 영향을 미치는지 알아보는데 목적이 있다. 본 연구에서 그 변화를 검증하기 위하여 다음과 같은 연구 문제를 설정하였다.
연구문제 1. 동화를 활용한 유아 음악극 활동이 유아의 정서지능에 어떠한 영향을 미치는가? 1) 동화를 활용한 유아 음악극 활동이 유아의 자기인식능력에 어떠한 영향을 미치는가? 2) 동화를 활용한 유아 음악극 활동이 유아의 ...
본 연구는 만 5세 유아를 대상으로 동화를 활용한 유아 음악극 활동을 전개 하면서 유아의 정서지능에 어떠한 영향을 미치는지 알아보는데 목적이 있다. 본 연구에서 그 변화를 검증하기 위하여 다음과 같은 연구 문제를 설정하였다.
연구문제 1. 동화를 활용한 유아 음악극 활동이 유아의 정서지능에 어떠한 영향을 미치는가? 1) 동화를 활용한 유아 음악극 활동이 유아의 자기인식능력에 어떠한 영향을 미치는가? 2) 동화를 활용한 유아 음악극 활동이 유아의 자기조절능력에 어떠한 영향을 미치는가? 3) 동화를 활용한 유아 음악극 활동이 유아의 타인인식능력에 어떠한 영향을 미치는가? 4) 동화를 활용한 유아 음악극 활동이 유아의 타인조절능력에 어떠한 영향을 미치는가?
연구의 목적을 달성하기 위해 연구자는 S시에 소재한 O유치원에 재학 중인 만 5세 유아로 구성하여, A반(남아 11명, 여아 5명)을 실험집단으로, B반(남아 12명, 여아 4명)을 통제집단으로 각각 16명씩 임의로 선정하였다. 실험집단과 통제집단은 동일 유치원에 소속된 유아들로 거주지 및 사회·경제적 생활수준이 비슷한 가정의 자녀들로 선정하였으며 실험집단의 유아들에게 8주 동안 총 30회에 걸쳐 동화를 활용한 유아 음악극 활동을 실시하였다. 동화를 활용한 유아 음악극 활동이 유아의 정서지능에 미치는 영향을 알아보기 위해 유아 정서지능 검사 도구로 이병래(1997)가 만 5세 유아의 수준에 맞게 제작한 도구를 본 연구에 맞게 수정․보완하여 사용하였다. 수집된 자료는 SPSS 23.0 프로그램으로 유아 정서지능의 사전검사 점수를 독립표본 t-검증을 사용하여 집단 간 동질성을 확보한 후, 사후검사 또한 독립표본 t-검증으로 집단 간 효과를 분석하였다. 본 연구를 통해 얻어진 결과는 다음과 같다. 첫째, 동화를 활용한 유아 음악극 활동이 유아의 정서지능에 미치는 영향을 알아본 결과 긍정적인 영향을 주는 것으로 나타났다. 이러한 결과는 동화를 활용한 유아 음악극 활동을 실시한 실험집단 유아들이 통제집단의 유아들보다 높은 평균 점수를 나타냈으며 통계적으로 유의미한 차이가 있는 것으로 해석된다. 둘째, 동화를 활용한 유아 음악극 활동 실시 후 실험집단의 유아들은 정서지능의 하위영역인 자기인식능력, 자기조절능력, 타인인식능력, 타인조절능력에 모두 긍정적인 영향을 주는 것으로 나타났다. 이러한 결과는 동화를 활용한 유아 음악극 활동을 실시한 실험집단의 유아들이 통제집단의 유아들보다 높은 평균 점수를 나타냈으며 통계적으로도 사전-사후 검사간의 유의미한 차이가 있는 것으로 해석된다. 또한, 연구 분석 결과 유아의 정서지능 하위요소 중 실험집단의 평균 변화를 비교해보면, 자기인식능력은 사전-사후 평균의 변화가 6.87로 나타났으며, 자기조절능력의 경우 사전-사후 평균변화가 13.19로 나타났다. 타인인식능력의 경우, 사전-사후 평균변화가 9.68, 타인조절능력은 사전-사후의 평균 변화가 6.07로 나타났다. 즉, 동화를 활용한 음악극 활동이 실험집단 유아의 정서지능 하위요소 중 자기조절능력, 타인인식능력, 자기인식능력, 타인조절능력의 순으로 유의미한 차이가 있음을 알 수 있다. 이러한 결과를 통해 동화를 활용한 유아 음악극 활동이 유아의 정서지능 향상에 있어 효과가 있는 것으로 나타났다. 나아가 본 연구는 동화를 활용한 유아 음악극 활동이 유아가 자기를 인식하고 조절하며, 타인을 인식하고 조절하는 능력을 증진하는데 적절하고 의미 있는 교수방법으로 유아교육현장에서 가치가 있는 활동이라는 점을 시사한다.
본 연구는 만 5세 유아를 대상으로 동화를 활용한 유아 음악극 활동을 전개 하면서 유아의 정서지능에 어떠한 영향을 미치는지 알아보는데 목적이 있다. 본 연구에서 그 변화를 검증하기 위하여 다음과 같은 연구 문제를 설정하였다.
연구문제 1. 동화를 활용한 유아 음악극 활동이 유아의 정서지능에 어떠한 영향을 미치는가? 1) 동화를 활용한 유아 음악극 활동이 유아의 자기인식능력에 어떠한 영향을 미치는가? 2) 동화를 활용한 유아 음악극 활동이 유아의 자기조절능력에 어떠한 영향을 미치는가? 3) 동화를 활용한 유아 음악극 활동이 유아의 타인인식능력에 어떠한 영향을 미치는가? 4) 동화를 활용한 유아 음악극 활동이 유아의 타인조절능력에 어떠한 영향을 미치는가?
연구의 목적을 달성하기 위해 연구자는 S시에 소재한 O유치원에 재학 중인 만 5세 유아로 구성하여, A반(남아 11명, 여아 5명)을 실험집단으로, B반(남아 12명, 여아 4명)을 통제집단으로 각각 16명씩 임의로 선정하였다. 실험집단과 통제집단은 동일 유치원에 소속된 유아들로 거주지 및 사회·경제적 생활수준이 비슷한 가정의 자녀들로 선정하였으며 실험집단의 유아들에게 8주 동안 총 30회에 걸쳐 동화를 활용한 유아 음악극 활동을 실시하였다. 동화를 활용한 유아 음악극 활동이 유아의 정서지능에 미치는 영향을 알아보기 위해 유아 정서지능 검사 도구로 이병래(1997)가 만 5세 유아의 수준에 맞게 제작한 도구를 본 연구에 맞게 수정․보완하여 사용하였다. 수집된 자료는 SPSS 23.0 프로그램으로 유아 정서지능의 사전검사 점수를 독립표본 t-검증을 사용하여 집단 간 동질성을 확보한 후, 사후검사 또한 독립표본 t-검증으로 집단 간 효과를 분석하였다. 본 연구를 통해 얻어진 결과는 다음과 같다. 첫째, 동화를 활용한 유아 음악극 활동이 유아의 정서지능에 미치는 영향을 알아본 결과 긍정적인 영향을 주는 것으로 나타났다. 이러한 결과는 동화를 활용한 유아 음악극 활동을 실시한 실험집단 유아들이 통제집단의 유아들보다 높은 평균 점수를 나타냈으며 통계적으로 유의미한 차이가 있는 것으로 해석된다. 둘째, 동화를 활용한 유아 음악극 활동 실시 후 실험집단의 유아들은 정서지능의 하위영역인 자기인식능력, 자기조절능력, 타인인식능력, 타인조절능력에 모두 긍정적인 영향을 주는 것으로 나타났다. 이러한 결과는 동화를 활용한 유아 음악극 활동을 실시한 실험집단의 유아들이 통제집단의 유아들보다 높은 평균 점수를 나타냈으며 통계적으로도 사전-사후 검사간의 유의미한 차이가 있는 것으로 해석된다. 또한, 연구 분석 결과 유아의 정서지능 하위요소 중 실험집단의 평균 변화를 비교해보면, 자기인식능력은 사전-사후 평균의 변화가 6.87로 나타났으며, 자기조절능력의 경우 사전-사후 평균변화가 13.19로 나타났다. 타인인식능력의 경우, 사전-사후 평균변화가 9.68, 타인조절능력은 사전-사후의 평균 변화가 6.07로 나타났다. 즉, 동화를 활용한 음악극 활동이 실험집단 유아의 정서지능 하위요소 중 자기조절능력, 타인인식능력, 자기인식능력, 타인조절능력의 순으로 유의미한 차이가 있음을 알 수 있다. 이러한 결과를 통해 동화를 활용한 유아 음악극 활동이 유아의 정서지능 향상에 있어 효과가 있는 것으로 나타났다. 나아가 본 연구는 동화를 활용한 유아 음악극 활동이 유아가 자기를 인식하고 조절하며, 타인을 인식하고 조절하는 능력을 증진하는데 적절하고 의미 있는 교수방법으로 유아교육현장에서 가치가 있는 활동이라는 점을 시사한다.
This study aims to perform young children music drama activity by using fairy tales among five-year-old young children and identify how it affects their emotional intelligence. The following research questions were set for verifying changes in this study. Research question 1. How does music dram...
This study aims to perform young children music drama activity by using fairy tales among five-year-old young children and identify how it affects their emotional intelligence. The following research questions were set for verifying changes in this study. Research question 1. How does music drama activity performed by young children using fairy tales affect their emotional intelligence? 1) How does music drama activity performed by young children using fairy tales affect self-awareness abilities? 2) How does music drama activity performed by young children using fairy tales affect their self-regulation abilities? 3) How does music drama activity performed by young children using fairy tales affect their other-awareness abilities? 4) How does music drama activity performed by young children using fairy tales affect their other-regulation abilities?
To achieve the purpose of this study, the researcher recruited five-year-old young children in O kindergarten located in S city and randomly selected 16 children by setting A (11 boys and 5 girls) as an experiment group and by setting B (12 boys and 4 girls) as a control group, respectively. Children in both groups are in the same kindergarten and were selected from households with similar resident areas and socioeconomic levels. Young children music drama activity were conducted by using fairy tales to children in the experiment group for 30 sessions and eight weeks. Produced by Lee(1997) fit to the level of five-year-old children based on earlier study was used as a test tool for young children emotional intelligence. in order to see how young children music drama activity by using fairy tales affects their emotional intelligence. Homogeneity was obtained between groups by using independent sample t-test on pre-test scores of young children emotional intelligence by using SPSS 23.0 program from collected data. Then inter-group affects were analyzed by using post-test and independent sample t-test. Results from this study are shown as follows. First, affects of young children music drama activity by using fairy tales on their emotional intelligence showed positive impacts. This result presented higher average scores gained by children in the experiment group where young children music drama activity by using fairy tales was performed than those in the control group. It is interpreted that there is a statistically significant difference between pre-test and post-test. Second, young children in the experiment group were all found to give positive affects on subcategories of emotional intelligence including self-awareness ability, self-regulation ability, other-awareness ability, and other-adjustment ability. These results showed that young children in the experiment group where music drama activity was carried out by using Fairy tale showed higher average stores than those in the control group. Statistically significant difference was observed between pre-est and post-test. In addition, the comparison of average change in the experiment group among subcategories of emotional intelligence of young children revealed that change from pre-test average and post-test average turned out 6.82 and the average change between both tests was 12.19 for self-regulation ability. For self-awareness ability, the average change between both tests was 9.68 and the average change between pre-test and post-test turned out 6.07 for other-awareness ability. In other words, young children musical activity by using fairy tales shows a significant difference between in the order of self-regulation ability, other-awareness ability, self-awareness ability, and other-regulation ability among subcategories of emotional intelligence of young children in the experiment group. These findings indicate that young children music drama activity by using fairy tales is effective for improving their Emotional intelligence. Furthermore, this study implies that young children music drama activity by using fairy tales is an appropriate and meaningful teaching method for enabling children to self-aware and regulate, recognizing others, and regulation abilities to be applied in young children teaching fields.
This study aims to perform young children music drama activity by using fairy tales among five-year-old young children and identify how it affects their emotional intelligence. The following research questions were set for verifying changes in this study. Research question 1. How does music drama activity performed by young children using fairy tales affect their emotional intelligence? 1) How does music drama activity performed by young children using fairy tales affect self-awareness abilities? 2) How does music drama activity performed by young children using fairy tales affect their self-regulation abilities? 3) How does music drama activity performed by young children using fairy tales affect their other-awareness abilities? 4) How does music drama activity performed by young children using fairy tales affect their other-regulation abilities?
To achieve the purpose of this study, the researcher recruited five-year-old young children in O kindergarten located in S city and randomly selected 16 children by setting A (11 boys and 5 girls) as an experiment group and by setting B (12 boys and 4 girls) as a control group, respectively. Children in both groups are in the same kindergarten and were selected from households with similar resident areas and socioeconomic levels. Young children music drama activity were conducted by using fairy tales to children in the experiment group for 30 sessions and eight weeks. Produced by Lee(1997) fit to the level of five-year-old children based on earlier study was used as a test tool for young children emotional intelligence. in order to see how young children music drama activity by using fairy tales affects their emotional intelligence. Homogeneity was obtained between groups by using independent sample t-test on pre-test scores of young children emotional intelligence by using SPSS 23.0 program from collected data. Then inter-group affects were analyzed by using post-test and independent sample t-test. Results from this study are shown as follows. First, affects of young children music drama activity by using fairy tales on their emotional intelligence showed positive impacts. This result presented higher average scores gained by children in the experiment group where young children music drama activity by using fairy tales was performed than those in the control group. It is interpreted that there is a statistically significant difference between pre-test and post-test. Second, young children in the experiment group were all found to give positive affects on subcategories of emotional intelligence including self-awareness ability, self-regulation ability, other-awareness ability, and other-adjustment ability. These results showed that young children in the experiment group where music drama activity was carried out by using Fairy tale showed higher average stores than those in the control group. Statistically significant difference was observed between pre-est and post-test. In addition, the comparison of average change in the experiment group among subcategories of emotional intelligence of young children revealed that change from pre-test average and post-test average turned out 6.82 and the average change between both tests was 12.19 for self-regulation ability. For self-awareness ability, the average change between both tests was 9.68 and the average change between pre-test and post-test turned out 6.07 for other-awareness ability. In other words, young children musical activity by using fairy tales shows a significant difference between in the order of self-regulation ability, other-awareness ability, self-awareness ability, and other-regulation ability among subcategories of emotional intelligence of young children in the experiment group. These findings indicate that young children music drama activity by using fairy tales is effective for improving their Emotional intelligence. Furthermore, this study implies that young children music drama activity by using fairy tales is an appropriate and meaningful teaching method for enabling children to self-aware and regulate, recognizing others, and regulation abilities to be applied in young children teaching fields.
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