베트남민주공화국 임시정부 변동에 관한 연구 : (1945.9.2-1946.12.20) A Study on the Transformation of Provisional Government in the Democratic Republic of Vietnam: (1945.9.2-1946.12.20)원문보기
1945년 9월 2일 베트남민주공화국 임시정부가 공식적으로 선포되었다. 베트남민주공화국 정부는 임시혁명정부를 시작으로 임시연합정부, 항전연합정부 그리고 1946년 11월 3일 마지막 변동형태인 국민연합정부로 재구성되면서 짧은 기간 동안 총 4차례의 과정을 거쳐 정부가 변동되었다. 베트남민주공화국 정부의 변동 과정은 호찌민과 비엣민이 프랑스와의 장기전에 대비하기 위한 준비 과정임과 동시에 권력을 강화하고 통치력을 확보해 나가는 과정이었다. 이러한 정부 변동의 과정은 호찌민과 비엣민이 의도한 것은 아니었으나 베트남의 독립이라는 최종적인 목표를 달성하기 위해 당시 국내외 상황을 반영하여 1년 3개월이라는 짧은 시간동안 정부를 해체하고 재조직하게 된 것이다. 베트남민주공화국의 탄생은 오늘날 베트남사회주의공화국의 모체가 되는 역사적인 뿌리가 되는 것임에도 불구하고 국내에는 이에 대한 연구가 부족한 상황이다. 따라서 베트남민주공화국 임시정부 변동 과정에 대해 관심을 두고 현재 베트남사회주의공화국의 근간이 어떻게 이루어졌는지 살펴 볼 필요가 있다. 본 연구는 베트남민주공화국 임시정부의 변동 과정을 통해 호찌민과 비엣민이 확립한 공산당의 정통성과 통치력 확보에 대한 과정이었음을 연구하고자 한다. 이를 위해 베트남민주공화국 임시혁명정부의 공식적인 출범일인 1945년 9월 2일부터 베트남민주공화국 국민연합정부가 출범하고 프랑스와 본격적인 전쟁을 시작하는 1946년 12월 20일까지의 기간으로 한정하고 호찌민이 각 임시정부 내각에 등용한 인사들의 출신 정당과 비율을 살펴보았다. 논문의 본론에서는 첫째, 국외 및 국내 배경을 통하여 각 정부가 변동하게 된 원인을 제시하였다. 임시정부의 변동은 외부와 내부의 두 가지 요인이 작용하였는데, 외부에서는 호찌민과 비엣민 세력을 무력화 시키고 괴뢰정부를 수립하려는 중국국민당 세력과 베트남에서의 식민 지배권을 회복하고자 하는 프랑스가 있었다. 내부에서는 중국국민당 세력과 함께 귀국한 민족주의 정파인 비엣꾸옥과 비엣까익 등의 반정부 활동들로 인하여 호찌민은 국내 안정과 더불어 프랑스에 대항하기 위해 정부를 재조직하게 된 것이다. 둘째, 각 정부의 내각 구성원과 출신 정당 비율을 살펴봄으로써 호찌민의 인사등용정책에 대해 고찰하였다. 호찌민은 다양한 정당의 인사들을 내각에 등용하는 조합주의적 인사정책을 수용하였는데 이를 통해 정당간의 단합과 협치를 추구하여 독립과 통합을 이루고자 했던 호찌민의 의도를 파악할 수 있었다. 또한 공산계열과 관계없이 능력과 성과를 통한 인사 등용은 호찌민의 인선 기준의 특징을 보여준다. 셋째, 호찌민과 비엣민의 정통성과 통치력을 확보하는 과정에 대해 알아보았다. 1946년 1월 총선거를 통해 호찌민은 베트남민주공화국의 정통성을 확립하였다. 다양한 인사 등용 정책을 통해 호찌민은 통치력을 확보하였고, 반면에 반정부세력에 대해서는 강경한 조치를 취해 강력한 권력과 통치력을 갖게 되었다. 이는 반민족행위자를 처벌하고 청산하게 되는 효과를 거둘 수 있게 되었다. 넷째, 국내 및 국외 활동을 통해 국민들의 지지를 확보하고 자주권을 수호하였다. 호찌민과 각 정부는 국내에 당면한 문제들을 해결하기 위한 다양한 정책을 수행함으로써 기근 및 문맹 등을 해결하여 국민들의 지지를 확보할 수 있었다. 또한 프랑스와 수많은 협상, 회담에 참석하고 협약 및 협정을 체결하는 동안 독립을 견지하고 ...
1945년 9월 2일 베트남민주공화국 임시정부가 공식적으로 선포되었다. 베트남민주공화국 정부는 임시혁명정부를 시작으로 임시연합정부, 항전연합정부 그리고 1946년 11월 3일 마지막 변동형태인 국민연합정부로 재구성되면서 짧은 기간 동안 총 4차례의 과정을 거쳐 정부가 변동되었다. 베트남민주공화국 정부의 변동 과정은 호찌민과 비엣민이 프랑스와의 장기전에 대비하기 위한 준비 과정임과 동시에 권력을 강화하고 통치력을 확보해 나가는 과정이었다. 이러한 정부 변동의 과정은 호찌민과 비엣민이 의도한 것은 아니었으나 베트남의 독립이라는 최종적인 목표를 달성하기 위해 당시 국내외 상황을 반영하여 1년 3개월이라는 짧은 시간동안 정부를 해체하고 재조직하게 된 것이다. 베트남민주공화국의 탄생은 오늘날 베트남사회주의공화국의 모체가 되는 역사적인 뿌리가 되는 것임에도 불구하고 국내에는 이에 대한 연구가 부족한 상황이다. 따라서 베트남민주공화국 임시정부 변동 과정에 대해 관심을 두고 현재 베트남사회주의공화국의 근간이 어떻게 이루어졌는지 살펴 볼 필요가 있다. 본 연구는 베트남민주공화국 임시정부의 변동 과정을 통해 호찌민과 비엣민이 확립한 공산당의 정통성과 통치력 확보에 대한 과정이었음을 연구하고자 한다. 이를 위해 베트남민주공화국 임시혁명정부의 공식적인 출범일인 1945년 9월 2일부터 베트남민주공화국 국민연합정부가 출범하고 프랑스와 본격적인 전쟁을 시작하는 1946년 12월 20일까지의 기간으로 한정하고 호찌민이 각 임시정부 내각에 등용한 인사들의 출신 정당과 비율을 살펴보았다. 논문의 본론에서는 첫째, 국외 및 국내 배경을 통하여 각 정부가 변동하게 된 원인을 제시하였다. 임시정부의 변동은 외부와 내부의 두 가지 요인이 작용하였는데, 외부에서는 호찌민과 비엣민 세력을 무력화 시키고 괴뢰정부를 수립하려는 중국국민당 세력과 베트남에서의 식민 지배권을 회복하고자 하는 프랑스가 있었다. 내부에서는 중국국민당 세력과 함께 귀국한 민족주의 정파인 비엣꾸옥과 비엣까익 등의 반정부 활동들로 인하여 호찌민은 국내 안정과 더불어 프랑스에 대항하기 위해 정부를 재조직하게 된 것이다. 둘째, 각 정부의 내각 구성원과 출신 정당 비율을 살펴봄으로써 호찌민의 인사등용정책에 대해 고찰하였다. 호찌민은 다양한 정당의 인사들을 내각에 등용하는 조합주의적 인사정책을 수용하였는데 이를 통해 정당간의 단합과 협치를 추구하여 독립과 통합을 이루고자 했던 호찌민의 의도를 파악할 수 있었다. 또한 공산계열과 관계없이 능력과 성과를 통한 인사 등용은 호찌민의 인선 기준의 특징을 보여준다. 셋째, 호찌민과 비엣민의 정통성과 통치력을 확보하는 과정에 대해 알아보았다. 1946년 1월 총선거를 통해 호찌민은 베트남민주공화국의 정통성을 확립하였다. 다양한 인사 등용 정책을 통해 호찌민은 통치력을 확보하였고, 반면에 반정부세력에 대해서는 강경한 조치를 취해 강력한 권력과 통치력을 갖게 되었다. 이는 반민족행위자를 처벌하고 청산하게 되는 효과를 거둘 수 있게 되었다. 넷째, 국내 및 국외 활동을 통해 국민들의 지지를 확보하고 자주권을 수호하였다. 호찌민과 각 정부는 국내에 당면한 문제들을 해결하기 위한 다양한 정책을 수행함으로써 기근 및 문맹 등을 해결하여 국민들의 지지를 확보할 수 있었다. 또한 프랑스와 수많은 협상, 회담에 참석하고 협약 및 협정을 체결하는 동안 독립을 견지하고 독립 전쟁을 준비하는 과정에서 민족의 자주권을 수호했다는 것을 알 수 있다. 본 연구는 베트남민주공화국 각 정부의 내각에 등용된 인사들과 출신 정당을 자료화하여 제시하고, 호찌민과 비엣민의 권력 확립 과정을 연구하여 오늘날 베트남사회주의공화국의 근원이 되는 베트남민주공화국 임시정부의 변동과정을 고찰했다는 점에서 의미가 있다.
1945년 9월 2일 베트남민주공화국 임시정부가 공식적으로 선포되었다. 베트남민주공화국 정부는 임시혁명정부를 시작으로 임시연합정부, 항전연합정부 그리고 1946년 11월 3일 마지막 변동형태인 국민연합정부로 재구성되면서 짧은 기간 동안 총 4차례의 과정을 거쳐 정부가 변동되었다. 베트남민주공화국 정부의 변동 과정은 호찌민과 비엣민이 프랑스와의 장기전에 대비하기 위한 준비 과정임과 동시에 권력을 강화하고 통치력을 확보해 나가는 과정이었다. 이러한 정부 변동의 과정은 호찌민과 비엣민이 의도한 것은 아니었으나 베트남의 독립이라는 최종적인 목표를 달성하기 위해 당시 국내외 상황을 반영하여 1년 3개월이라는 짧은 시간동안 정부를 해체하고 재조직하게 된 것이다. 베트남민주공화국의 탄생은 오늘날 베트남사회주의공화국의 모체가 되는 역사적인 뿌리가 되는 것임에도 불구하고 국내에는 이에 대한 연구가 부족한 상황이다. 따라서 베트남민주공화국 임시정부 변동 과정에 대해 관심을 두고 현재 베트남사회주의공화국의 근간이 어떻게 이루어졌는지 살펴 볼 필요가 있다. 본 연구는 베트남민주공화국 임시정부의 변동 과정을 통해 호찌민과 비엣민이 확립한 공산당의 정통성과 통치력 확보에 대한 과정이었음을 연구하고자 한다. 이를 위해 베트남민주공화국 임시혁명정부의 공식적인 출범일인 1945년 9월 2일부터 베트남민주공화국 국민연합정부가 출범하고 프랑스와 본격적인 전쟁을 시작하는 1946년 12월 20일까지의 기간으로 한정하고 호찌민이 각 임시정부 내각에 등용한 인사들의 출신 정당과 비율을 살펴보았다. 논문의 본론에서는 첫째, 국외 및 국내 배경을 통하여 각 정부가 변동하게 된 원인을 제시하였다. 임시정부의 변동은 외부와 내부의 두 가지 요인이 작용하였는데, 외부에서는 호찌민과 비엣민 세력을 무력화 시키고 괴뢰정부를 수립하려는 중국국민당 세력과 베트남에서의 식민 지배권을 회복하고자 하는 프랑스가 있었다. 내부에서는 중국국민당 세력과 함께 귀국한 민족주의 정파인 비엣꾸옥과 비엣까익 등의 반정부 활동들로 인하여 호찌민은 국내 안정과 더불어 프랑스에 대항하기 위해 정부를 재조직하게 된 것이다. 둘째, 각 정부의 내각 구성원과 출신 정당 비율을 살펴봄으로써 호찌민의 인사등용정책에 대해 고찰하였다. 호찌민은 다양한 정당의 인사들을 내각에 등용하는 조합주의적 인사정책을 수용하였는데 이를 통해 정당간의 단합과 협치를 추구하여 독립과 통합을 이루고자 했던 호찌민의 의도를 파악할 수 있었다. 또한 공산계열과 관계없이 능력과 성과를 통한 인사 등용은 호찌민의 인선 기준의 특징을 보여준다. 셋째, 호찌민과 비엣민의 정통성과 통치력을 확보하는 과정에 대해 알아보았다. 1946년 1월 총선거를 통해 호찌민은 베트남민주공화국의 정통성을 확립하였다. 다양한 인사 등용 정책을 통해 호찌민은 통치력을 확보하였고, 반면에 반정부세력에 대해서는 강경한 조치를 취해 강력한 권력과 통치력을 갖게 되었다. 이는 반민족행위자를 처벌하고 청산하게 되는 효과를 거둘 수 있게 되었다. 넷째, 국내 및 국외 활동을 통해 국민들의 지지를 확보하고 자주권을 수호하였다. 호찌민과 각 정부는 국내에 당면한 문제들을 해결하기 위한 다양한 정책을 수행함으로써 기근 및 문맹 등을 해결하여 국민들의 지지를 확보할 수 있었다. 또한 프랑스와 수많은 협상, 회담에 참석하고 협약 및 협정을 체결하는 동안 독립을 견지하고 독립 전쟁을 준비하는 과정에서 민족의 자주권을 수호했다는 것을 알 수 있다. 본 연구는 베트남민주공화국 각 정부의 내각에 등용된 인사들과 출신 정당을 자료화하여 제시하고, 호찌민과 비엣민의 권력 확립 과정을 연구하여 오늘날 베트남사회주의공화국의 근원이 되는 베트남민주공화국 임시정부의 변동과정을 고찰했다는 점에서 의미가 있다.
On September 2nd, 1945, the Democratic Republic of Vietnam’s provisional government was officially declared. The Democratic Republic of Vietnam was gone through total 4 transformation processes for the short period of 15 months by being transformed from the provisional revolutionary government into ...
On September 2nd, 1945, the Democratic Republic of Vietnam’s provisional government was officially declared. The Democratic Republic of Vietnam was gone through total 4 transformation processes for the short period of 15 months by being transformed from the provisional revolutionary government into the provisional united government to the fighting united government and then its last format of public united government on November 3rd, 1946. The transformation process of Democratic Republic of Vietnam was not only the preparation process for Ho Chi Minh and Viet Minh to prepare for the protracted war against France but also the process solidifying their power and securing governing control. Though the 4-times transformation processes of provisional government were not intended by Ho Chi Minh and Viet Minh, they were compelled to dismantle and transform their provisional government for the short period of 1 year and 3 months by reflecting domestic and international situations to in order to achieve their ultimate goal, Independence of Vietnam. Although the birth of Democratic Republic of Vietnam was the historical root and mother of current Sociality Republic of Vietnam, there is lacked the research dealing this theme in Korea. Hence it needs for researchers to be interested in the provisional government of Democratic Republic of Vietnam’s transformation processes and to investigate how the foundation of current Sociality Republic of Vietnam was formed. This study aimed to verify the transformation process of provisional government of Democratic Republic of Vietnam was the process for Ho Chi Minh and Viet Minh to secure the legitimacy and the governing control of Communist Party having been established by them. For this purpose, this study limited the period for its research from September 2nd, 1945, the provisional government of Democratic Republic of Vietnam’s official establishment date to December 20th, 1946 when the Democratic Republic of Vietnam’s public united government was established and buckled down the Vietnam Independence War against the France, and investigated the parties and party ratios of officials in each provisional government cabinet who were selected by Ho Chi Min. In the main body of this study, first, the causes for transforming each provisional government were suggested based on the domestic and international backgrounds around Vietnam. The transformations of provisional government were influenced by the both factors inside and outside. External causes were the Chinese National Party (Kuomintang of China) trying to emasculate Ho Chi Minh and Viet Minh‘s force and to establish its puppet government and the France to regain its colony governing control in Vietnam. Internal cause was the anti-government activities led by Viet Quoc and Viet Cach, the nationalists who came back Vietnam with Chinese National Party together, so Ho Chi Minh was forced to transform the provisional government to stabilize the Vietnam and to combat against the France. Second, this study reviewed Ho Chi Min’s personnel assignment policy by investigating each government’s cabinet members and the ratio of their parties. Ho Chi Minh adopted the combinational personnel assignment policy selecting the members from various political parties in his cabinets, and through that, this study could grasp Ho Chi Minh’s intention to achieve the Vietnamese independence and unification by pursuing the unity and cooperation of political parties. Besides, his selection of personnel based on their abilities and performances regardless of the Communist party shows the characteristics of Ho Chi Minh’s personnel selection standards. Third, this study investigated the process to secure the legitimacy and the governing control of Ho Chi Minh and Viet Minh. Through the general election in January, 1946, Ho Chi Mihn established the legitimacy of Democratic Republic of Vietnam. While he secured the governing control through the policy assigning various personnel, but took strong measures against any anti-government force, leading to solidify the strong power and governing control. Besides, his strong measures against anti-government forces gained the effect punishing and getting rid of anti-national actors. Fourth, Ho Chi Min secured Vietnamese people’s full support and the sovereignty through his activities at home and abroad. Ho Chi Minh and each provisional government executed various policies to solve urgent matters in Vietnam and eliminated the famine and the illiteracy, so could secure the people’s support. And, it could know that Ho Chi Minh and his cabinet officials in each provisional government participated in numerous negotiations and meetings and concluded agreements and contracts with insisting the independence of Vietnam, and defended their national sovereignty during the process preparing for the Independence War. This study is meaningful in that it suggested the data of persons selected in each government’s cabinet and their political parties and researched Ho Chi Minh and Viet Minh’s power-securing process, so contemplated the transformation processes of Democratic Republic of Vietnam’s provisional government as the base of Sociality Republic of Vietnam today.
On September 2nd, 1945, the Democratic Republic of Vietnam’s provisional government was officially declared. The Democratic Republic of Vietnam was gone through total 4 transformation processes for the short period of 15 months by being transformed from the provisional revolutionary government into the provisional united government to the fighting united government and then its last format of public united government on November 3rd, 1946. The transformation process of Democratic Republic of Vietnam was not only the preparation process for Ho Chi Minh and Viet Minh to prepare for the protracted war against France but also the process solidifying their power and securing governing control. Though the 4-times transformation processes of provisional government were not intended by Ho Chi Minh and Viet Minh, they were compelled to dismantle and transform their provisional government for the short period of 1 year and 3 months by reflecting domestic and international situations to in order to achieve their ultimate goal, Independence of Vietnam. Although the birth of Democratic Republic of Vietnam was the historical root and mother of current Sociality Republic of Vietnam, there is lacked the research dealing this theme in Korea. Hence it needs for researchers to be interested in the provisional government of Democratic Republic of Vietnam’s transformation processes and to investigate how the foundation of current Sociality Republic of Vietnam was formed. This study aimed to verify the transformation process of provisional government of Democratic Republic of Vietnam was the process for Ho Chi Minh and Viet Minh to secure the legitimacy and the governing control of Communist Party having been established by them. For this purpose, this study limited the period for its research from September 2nd, 1945, the provisional government of Democratic Republic of Vietnam’s official establishment date to December 20th, 1946 when the Democratic Republic of Vietnam’s public united government was established and buckled down the Vietnam Independence War against the France, and investigated the parties and party ratios of officials in each provisional government cabinet who were selected by Ho Chi Min. In the main body of this study, first, the causes for transforming each provisional government were suggested based on the domestic and international backgrounds around Vietnam. The transformations of provisional government were influenced by the both factors inside and outside. External causes were the Chinese National Party (Kuomintang of China) trying to emasculate Ho Chi Minh and Viet Minh‘s force and to establish its puppet government and the France to regain its colony governing control in Vietnam. Internal cause was the anti-government activities led by Viet Quoc and Viet Cach, the nationalists who came back Vietnam with Chinese National Party together, so Ho Chi Minh was forced to transform the provisional government to stabilize the Vietnam and to combat against the France. Second, this study reviewed Ho Chi Min’s personnel assignment policy by investigating each government’s cabinet members and the ratio of their parties. Ho Chi Minh adopted the combinational personnel assignment policy selecting the members from various political parties in his cabinets, and through that, this study could grasp Ho Chi Minh’s intention to achieve the Vietnamese independence and unification by pursuing the unity and cooperation of political parties. Besides, his selection of personnel based on their abilities and performances regardless of the Communist party shows the characteristics of Ho Chi Minh’s personnel selection standards. Third, this study investigated the process to secure the legitimacy and the governing control of Ho Chi Minh and Viet Minh. Through the general election in January, 1946, Ho Chi Mihn established the legitimacy of Democratic Republic of Vietnam. While he secured the governing control through the policy assigning various personnel, but took strong measures against any anti-government force, leading to solidify the strong power and governing control. Besides, his strong measures against anti-government forces gained the effect punishing and getting rid of anti-national actors. Fourth, Ho Chi Min secured Vietnamese people’s full support and the sovereignty through his activities at home and abroad. Ho Chi Minh and each provisional government executed various policies to solve urgent matters in Vietnam and eliminated the famine and the illiteracy, so could secure the people’s support. And, it could know that Ho Chi Minh and his cabinet officials in each provisional government participated in numerous negotiations and meetings and concluded agreements and contracts with insisting the independence of Vietnam, and defended their national sovereignty during the process preparing for the Independence War. This study is meaningful in that it suggested the data of persons selected in each government’s cabinet and their political parties and researched Ho Chi Minh and Viet Minh’s power-securing process, so contemplated the transformation processes of Democratic Republic of Vietnam’s provisional government as the base of Sociality Republic of Vietnam today.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.