본 연구는 헤어일러스트레이션의 교육현황 및 미용 산업 현장에서의 활용성에 대한 연구를 하기 위하여 전 지역의 헤어 종사자, 헤어일러스트레이션을 경험자 위주로 총222명을 대상으로 설문지를 작성하였다. 수집 된 자료는 통계처리 프로그램인 SPSS 24.0을 이용하였고, 독립 t-test와 일원배치분산분석(One-way ANOVA)을 실시하였으며, 사후검증으로는 Duncan test로 5점 ...
본 연구는 헤어일러스트레이션의 교육현황 및 미용 산업 현장에서의 활용성에 대한 연구를 하기 위하여 전 지역의 헤어 종사자, 헤어일러스트레이션을 경험자 위주로 총222명을 대상으로 설문지를 작성하였다. 수집 된 자료는 통계처리 프로그램인 SPSS 24.0을 이용하였고, 독립 t-test와 일원배치분산분석(One-way ANOVA)을 실시하였으며, 사후검증으로는 Duncan test로 5점 리커트 척도로 평균값을 산출하였으며 그 결과는 다음과 같다. 첫째, 헤어일러스트레이션 교육 현황에 대한 연구로는 헤어일러스트레이션 교과목, 유사교과목이 포함되어 개설되어 있는 학교는 현재 전문대 41개, 4년제 24개, 대학원 6개, 사이버 대학 2개교가 있는 것으로 분석되었다. 둘째, 연구대상자의 일반적 특성을 살펴보면 여성이 대부분이었고 연령별로는 50대 이상이 많았고 결혼여부는 기혼이 높았으며, 미용경력별로는 10년 이상이 많았고 학력별로는 대학원 이상이 높게 나타났다. 21세기에 들어서면서 모든 영역에서 학력이 점점 높아가고 있음을 알 수 있다. 셋째, 헤어일러스트레이션에 관심 정도 결과, 전체적인 평균(M=4.11)이 관심이 있는 것으로 나타났고, 헤어일러스트레이션 교육에 대한 관심 정도(M=3.99), 작품 활동에 대한 관심 정도(M=3.90), 헤어디자인 분야에 있어 전문성이 있는 정도(M=3.44), 교육을 받고 싶은 정도(M=3.92)는 높게 나타났다. 또한 헤어일러스트레이션에 대한 지식수준은 전체적인 평균이 2.72점으로 보통보다 조금 부족한 것으로 나타났다. 넷째, 헤어일러스트레이션 교육에 대한 인식 결과, 교육 경험 정도로 전체적인 평균이 3.05점으로 보통 정도로 나타났으며, 미용 산업 현장에서 헤어일러스트레이션 교육이 필요한 정도(M=3.88), 교육이 필요하다고 생각하는 가장 큰 이유로 헤어를 이해하기 위해서가 33.3%로 많았고, 교육을 통한 기술 향상이 소비자의 다양한 이미지를 창출하는데 도움이 되는 정도(M=3.81), 교육 이수 후 창의력과 독창성 있는 작품을 할 수 있다고 생각하는 정도(M=3.85), 두상의 장․단점을 쉽게 파악할 수 있다고 생각하는 정도(M=3.73), 고객의 개성에 대한 관찰력과 분석력이 증가된다고 생각하는 정도(M=3.88), 얼굴형에 따른 머리형 설정이 쉽게 되어 고객의 개성을 살려줄 수 있다고 생각하는 정도(M=3.86), 교육 경험이 부가가치 창출에 도움이 된다고 생각하는 정도(M=3.55), 헤어일러스트레이션 교육 후 머릿결 흐름 파악이 용이하며 고객의 머릿결 특성을 쉽게 분석할 수 있다고 생각하는 정도(M=3.72)는 전체적인 평균이 높은 것으로 나타났다. 다섯째, 헤어일러스트레이션 교육 후 미용 산업 현장에서의 활용도 결과, 산업 현장 활용성에는 52.3%로 가장 많았으며, 교육 후 커트에 응용, 활용 할 수 있는 정도(M=3.67), 컬러작업에 응용, 활용 할 수 있는 정도(M=3.62), 스타일링에 응용, 활용 할 수 있는 정도(M=3.68), 교육 후 스타일링에 응용, 활용할 수 있는 정도(M=3.71)가 전체적인 평균이 높게 나타났다. 따라서 이와 같은 결과를 통하여 볼 때 헤어일러스트레이션 교육에 관심이 있으며 현장 실무에 있어서 많은 도움이 되고 있음을 알 수 있었다. 때문에 예술적 감각과 창의성 있는 전문 미용예술인 양성을 위하여 헤어일러스트레이션 교육을 위한 전문적인 연구 개발이 절실히 요구 된다.
본 연구는 헤어일러스트레이션의 교육현황 및 미용 산업 현장에서의 활용성에 대한 연구를 하기 위하여 전 지역의 헤어 종사자, 헤어일러스트레이션을 경험자 위주로 총222명을 대상으로 설문지를 작성하였다. 수집 된 자료는 통계처리 프로그램인 SPSS 24.0을 이용하였고, 독립 t-test와 일원배치분산분석(One-way ANOVA)을 실시하였으며, 사후검증으로는 Duncan test로 5점 리커트 척도로 평균값을 산출하였으며 그 결과는 다음과 같다. 첫째, 헤어일러스트레이션 교육 현황에 대한 연구로는 헤어일러스트레이션 교과목, 유사교과목이 포함되어 개설되어 있는 학교는 현재 전문대 41개, 4년제 24개, 대학원 6개, 사이버 대학 2개교가 있는 것으로 분석되었다. 둘째, 연구대상자의 일반적 특성을 살펴보면 여성이 대부분이었고 연령별로는 50대 이상이 많았고 결혼여부는 기혼이 높았으며, 미용경력별로는 10년 이상이 많았고 학력별로는 대학원 이상이 높게 나타났다. 21세기에 들어서면서 모든 영역에서 학력이 점점 높아가고 있음을 알 수 있다. 셋째, 헤어일러스트레이션에 관심 정도 결과, 전체적인 평균(M=4.11)이 관심이 있는 것으로 나타났고, 헤어일러스트레이션 교육에 대한 관심 정도(M=3.99), 작품 활동에 대한 관심 정도(M=3.90), 헤어디자인 분야에 있어 전문성이 있는 정도(M=3.44), 교육을 받고 싶은 정도(M=3.92)는 높게 나타났다. 또한 헤어일러스트레이션에 대한 지식수준은 전체적인 평균이 2.72점으로 보통보다 조금 부족한 것으로 나타났다. 넷째, 헤어일러스트레이션 교육에 대한 인식 결과, 교육 경험 정도로 전체적인 평균이 3.05점으로 보통 정도로 나타났으며, 미용 산업 현장에서 헤어일러스트레이션 교육이 필요한 정도(M=3.88), 교육이 필요하다고 생각하는 가장 큰 이유로 헤어를 이해하기 위해서가 33.3%로 많았고, 교육을 통한 기술 향상이 소비자의 다양한 이미지를 창출하는데 도움이 되는 정도(M=3.81), 교육 이수 후 창의력과 독창성 있는 작품을 할 수 있다고 생각하는 정도(M=3.85), 두상의 장․단점을 쉽게 파악할 수 있다고 생각하는 정도(M=3.73), 고객의 개성에 대한 관찰력과 분석력이 증가된다고 생각하는 정도(M=3.88), 얼굴형에 따른 머리형 설정이 쉽게 되어 고객의 개성을 살려줄 수 있다고 생각하는 정도(M=3.86), 교육 경험이 부가가치 창출에 도움이 된다고 생각하는 정도(M=3.55), 헤어일러스트레이션 교육 후 머릿결 흐름 파악이 용이하며 고객의 머릿결 특성을 쉽게 분석할 수 있다고 생각하는 정도(M=3.72)는 전체적인 평균이 높은 것으로 나타났다. 다섯째, 헤어일러스트레이션 교육 후 미용 산업 현장에서의 활용도 결과, 산업 현장 활용성에는 52.3%로 가장 많았으며, 교육 후 커트에 응용, 활용 할 수 있는 정도(M=3.67), 컬러작업에 응용, 활용 할 수 있는 정도(M=3.62), 스타일링에 응용, 활용 할 수 있는 정도(M=3.68), 교육 후 스타일링에 응용, 활용할 수 있는 정도(M=3.71)가 전체적인 평균이 높게 나타났다. 따라서 이와 같은 결과를 통하여 볼 때 헤어일러스트레이션 교육에 관심이 있으며 현장 실무에 있어서 많은 도움이 되고 있음을 알 수 있었다. 때문에 예술적 감각과 창의성 있는 전문 미용예술인 양성을 위하여 헤어일러스트레이션 교육을 위한 전문적인 연구 개발이 절실히 요구 된다.
In order to study the educational status of hair illustrations and its usability in beauty industry field, this study has prepared questionnaires targeting 222 hair practitioners and hair illustrators, The collected data has used the Statistical Processing Program SPSS 24.0 and the independent t-tes...
In order to study the educational status of hair illustrations and its usability in beauty industry field, this study has prepared questionnaires targeting 222 hair practitioners and hair illustrators, The collected data has used the Statistical Processing Program SPSS 24.0 and the independent t-test and one-way ANOVA were performed. In post-test, the Duncan test was used to calculate the mean value using the 5-point Likert scale. The results are as follow. First, for a study on the status of hair illustration education, the schools having hair illustration and similar subjects were 41 junior colleges, 24 four year universities, 6 graduate schools and 2 cyber universities. Second, when looking into general characteristics of the study subjects, most were women. By age, there were more subjects in the age of 50s with many married. There were many subjects having 10 years or more experience in the beauty field. For education, there were many subjects with graduate school or higher education. In the 21st century, it can be seen that academic attainment is getting higher in all areas. Third, the result in the level of interest in hair illustrations has shown overall mean of (M = 4.11), the level of interest on the hair illustration education has shown (M = 3.99), the level of interest in work activities was (M = 3.90), the level of professionalism in the field of hair design was (M = 3.44) and the level of wanting to receive education was (M = 3.92) which was shown high. In addition, the overall average points for level of knowledge on hair illustration was 2.72 which were a little less than normal. Fourth, based on the result of awareness on hair illustration education, the overall average for education experience was 3.05 which was shown as normal. 33.3% of subjects said the education is required in the field of beauty industry with the level showing (M=3.88). The level in which technology enhancement through education can help to create various images of consumers was (M = 3.81), The average level of thinking that creative work can be achieved after completing the education was (M=3.85), the level of thinking that advantage/ disadvantage of head shape can be easily identified was (M=3.73), The level of thinking that observation and analytical ability on individual personality will increase was (M=3.88), and the level of thinking that individual personality can be better provided as it becomes easy to set the head type according to face type was (M=3.86), The level of thinking that educational experience can contribute to the creation of added value was (M=3.55), and the level of thinking that it becomes easy to grasp the hair flow and hair characteristics of customers after receiving the hair illustration education was (M=3.72) which was shown to have higher average. Fifth, as a result of utilization in beauty industry field after receiving the hair illustration education, the utilization in industry was 52.3% which was highest. The level of utilization during cut was (M=3.67), the level of utilization during coloring was (M=3.62), the level of utilization in styling was (M=3.68), and the level of utilization in styling after the education was (M=3.71) with overall average being high. Therefore, when looking through these results, it was seen that there was an interest in hair illustration education and it was found to be helpful in the field. Thus to cultivate artistic and creative professional beauty artists, professional research and development for hair illustration education is urgently required.
In order to study the educational status of hair illustrations and its usability in beauty industry field, this study has prepared questionnaires targeting 222 hair practitioners and hair illustrators, The collected data has used the Statistical Processing Program SPSS 24.0 and the independent t-test and one-way ANOVA were performed. In post-test, the Duncan test was used to calculate the mean value using the 5-point Likert scale. The results are as follow. First, for a study on the status of hair illustration education, the schools having hair illustration and similar subjects were 41 junior colleges, 24 four year universities, 6 graduate schools and 2 cyber universities. Second, when looking into general characteristics of the study subjects, most were women. By age, there were more subjects in the age of 50s with many married. There were many subjects having 10 years or more experience in the beauty field. For education, there were many subjects with graduate school or higher education. In the 21st century, it can be seen that academic attainment is getting higher in all areas. Third, the result in the level of interest in hair illustrations has shown overall mean of (M = 4.11), the level of interest on the hair illustration education has shown (M = 3.99), the level of interest in work activities was (M = 3.90), the level of professionalism in the field of hair design was (M = 3.44) and the level of wanting to receive education was (M = 3.92) which was shown high. In addition, the overall average points for level of knowledge on hair illustration was 2.72 which were a little less than normal. Fourth, based on the result of awareness on hair illustration education, the overall average for education experience was 3.05 which was shown as normal. 33.3% of subjects said the education is required in the field of beauty industry with the level showing (M=3.88). The level in which technology enhancement through education can help to create various images of consumers was (M = 3.81), The average level of thinking that creative work can be achieved after completing the education was (M=3.85), the level of thinking that advantage/ disadvantage of head shape can be easily identified was (M=3.73), The level of thinking that observation and analytical ability on individual personality will increase was (M=3.88), and the level of thinking that individual personality can be better provided as it becomes easy to set the head type according to face type was (M=3.86), The level of thinking that educational experience can contribute to the creation of added value was (M=3.55), and the level of thinking that it becomes easy to grasp the hair flow and hair characteristics of customers after receiving the hair illustration education was (M=3.72) which was shown to have higher average. Fifth, as a result of utilization in beauty industry field after receiving the hair illustration education, the utilization in industry was 52.3% which was highest. The level of utilization during cut was (M=3.67), the level of utilization during coloring was (M=3.62), the level of utilization in styling was (M=3.68), and the level of utilization in styling after the education was (M=3.71) with overall average being high. Therefore, when looking through these results, it was seen that there was an interest in hair illustration education and it was found to be helpful in the field. Thus to cultivate artistic and creative professional beauty artists, professional research and development for hair illustration education is urgently required.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.