정서는 인지 및 언어가 충분히 발달하지 못한 영유아기에 중요한 사회적 상호작용의 수단이다. 특히 타인의 정서와 동일한 정서상태에 도달하게 하는 공감(empathy)은 유아로 하여금 상황에 적합한 행동으로 유도한다는 점에서 사회적 지능의 핵심개념이다. 본 연구는 유아의 발달에 적합한 공감능력을 측정하는 검사 도구를 제작하는 것을 목표로 하고 있으며 구체적으로 다음과 같은 두 가지 연구문제를 설정하였다.
정서는 인지 및 언어가 충분히 발달하지 못한 영유아기에 중요한 사회적 상호작용의 수단이다. 특히 타인의 정서와 동일한 정서상태에 도달하게 하는 공감(empathy)은 유아로 하여금 상황에 적합한 행동으로 유도한다는 점에서 사회적 지능의 핵심개념이다. 본 연구는 유아의 발달에 적합한 공감능력을 측정하는 검사 도구를 제작하는 것을 목표로 하고 있으며 구체적으로 다음과 같은 두 가지 연구문제를 설정하였다.
상기 연구문제를 달성하기 위하여 두 가지의 하위 연구를 수행하였다. 연구 1은 유아의 생활과 생태학적 타당성을 지닌 정서단어들을 선정하여 이를 3-컷 에피소드로 만들어진 문항을 제작하는 것이며, 연구 2는 연구 1에서 만들어진 검사의 신뢰도와 타당도를 알아보는 것이다. 이를 보다 구체적으로 설명하면 다음과 같다. 연구 1에서는 먼저 국내에서 이루어진 몇 개의 정서단어연구(이만영, 이흥철, 1990; 안신호, 이승혜, 권오식, 1993; 한덕웅, 강혜자, 2000; 박인조, 민경환, 2005; 정비영, 2016)에 근거하여 338개로 이루어진 정서단어 총집을 만들고 이를 몇 단계 절차를 거쳐 49개 정서단어로 축소하였다. 49개 정서단어는 다시 유아적합성 평정을 거쳤으며 22개 정서단어가 최종 선정되었다. 22개 정서단어는 각 정서를 잘 경험할 수 있는 22개의 정서상황(예: ‘기쁘다’라는 정서에 대하여 ‘생일에 선물을 받는 상황’)으로 전환되었으며 정서상황을 세 개의 연속된 그림으로 표현함으로써 3-cut 에피소드로 이루어진 문항을 작성하였다. 연속된 그림 속의 주인공의 정서를 둘 또는 세 개의 선택지 중에서 선택하도록 함으로써 유아의 공감능력을 측정하였다. 선택지는 4-5세용의 경우 정답, 유관한 답, 그리고 오답으로 이루어진 3지 선택형으로 구성하여 각각 2점, 1점, 그리고 0점으로 채점하였으며, 3세용의 경우 정답 및 유관한 답으로 이루어진 2지 선택형으로 구성하여 각각 2점과 0점으로 채점하였다. 22개 문항으로 구성된 검사 도구인 공감능력 측정도구(3-Cut Episode Empathy Test: 3-CEET)는 연구 2에서 신뢰도 계수를 알아보기 위해 Cronbachʼsα를 산출하였으며(α=.607), 정비영(2016)과 공존타당도를 산출하였다(공존타당도 r=.54). 마지막으로 3-CEET 검사의 결과를 정적정서/부적정서로 나누거나 기본정서/복합정서로 나누어 각각의 발달경향을 분석한 결과는 기존 연구를 반복검증하고 있음을 확인하였다. 연구 2에서 확인한 결과는 3-CEET가 비교적 신뢰롭고 타당한 측정결과를 제공한다는 것이다. 3-CEET의 한 가지 제약으로는 만 3세 유아의 기억의 한계로 인해 2지 선택형으로, 만 4~5세가 3지 선택형으로 답지가 제시됨으로써 만 3세와 만 4~5세간의 우연히 맞출 확률이 동일하지 않다는 것이다. 이를 보정하기 위해서 만 3세의 수행과 만 4~5세 유아의 수행을 채점하는 방식에 차이를 두었는데 이로 인해 3세 유아의 수행과 4-5세 유아의 수행을 비교할 때 주의를 요한다.
3-컷 에피소드를 활용한 유아의 공감능력 측정도구 개발연구
이민영 (지도교수 : 권오식) 인제대학교 대학원 교육학과 유아교육전공
정서는 인지 및 언어가 충분히 발달하지 못한 영유아기에 중요한 사회적 상호작용의 수단이다. 특히 타인의 정서와 동일한 정서상태에 도달하게 하는 공감(empathy)은 유아로 하여금 상황에 적합한 행동으로 유도한다는 점에서 사회적 지능의 핵심개념이다. 본 연구는 유아의 발달에 적합한 공감능력을 측정하는 검사 도구를 제작하는 것을 목표로 하고 있으며 구체적으로 다음과 같은 두 가지 연구문제를 설정하였다.
상기 연구문제를 달성하기 위하여 두 가지의 하위 연구를 수행하였다. 연구 1은 유아의 생활과 생태학적 타당성을 지닌 정서단어들을 선정하여 이를 3-컷 에피소드로 만들어진 문항을 제작하는 것이며, 연구 2는 연구 1에서 만들어진 검사의 신뢰도와 타당도를 알아보는 것이다. 이를 보다 구체적으로 설명하면 다음과 같다. 연구 1에서는 먼저 국내에서 이루어진 몇 개의 정서단어연구(이만영, 이흥철, 1990; 안신호, 이승혜, 권오식, 1993; 한덕웅, 강혜자, 2000; 박인조, 민경환, 2005; 정비영, 2016)에 근거하여 338개로 이루어진 정서단어 총집을 만들고 이를 몇 단계 절차를 거쳐 49개 정서단어로 축소하였다. 49개 정서단어는 다시 유아적합성 평정을 거쳤으며 22개 정서단어가 최종 선정되었다. 22개 정서단어는 각 정서를 잘 경험할 수 있는 22개의 정서상황(예: ‘기쁘다’라는 정서에 대하여 ‘생일에 선물을 받는 상황’)으로 전환되었으며 정서상황을 세 개의 연속된 그림으로 표현함으로써 3-cut 에피소드로 이루어진 문항을 작성하였다. 연속된 그림 속의 주인공의 정서를 둘 또는 세 개의 선택지 중에서 선택하도록 함으로써 유아의 공감능력을 측정하였다. 선택지는 4-5세용의 경우 정답, 유관한 답, 그리고 오답으로 이루어진 3지 선택형으로 구성하여 각각 2점, 1점, 그리고 0점으로 채점하였으며, 3세용의 경우 정답 및 유관한 답으로 이루어진 2지 선택형으로 구성하여 각각 2점과 0점으로 채점하였다. 22개 문항으로 구성된 검사 도구인 공감능력 측정도구(3-Cut Episode Empathy Test: 3-CEET)는 연구 2에서 신뢰도 계수를 알아보기 위해 Cronbachʼsα를 산출하였으며(α=.607), 정비영(2016)과 공존타당도를 산출하였다(공존타당도 r=.54). 마지막으로 3-CEET 검사의 결과를 정적정서/부적정서로 나누거나 기본정서/복합정서로 나누어 각각의 발달경향을 분석한 결과는 기존 연구를 반복검증하고 있음을 확인하였다. 연구 2에서 확인한 결과는 3-CEET가 비교적 신뢰롭고 타당한 측정결과를 제공한다는 것이다. 3-CEET의 한 가지 제약으로는 만 3세 유아의 기억의 한계로 인해 2지 선택형으로, 만 4~5세가 3지 선택형으로 답지가 제시됨으로써 만 3세와 만 4~5세간의 우연히 맞출 확률이 동일하지 않다는 것이다. 이를 보정하기 위해서 만 3세의 수행과 만 4~5세 유아의 수행을 채점하는 방식에 차이를 두었는데 이로 인해 3세 유아의 수행과 4-5세 유아의 수행을 비교할 때 주의를 요한다.
A Study on the Development of Tool for Measuring Children's Empathy Using 3-cut Episodes
Lee, Min-Young (Advisor:Prof, Kwon, Oh-Seek, Ph. D.) Department of Education Graduate School, Inje University
Emotion is a major tool for social interaction for infants and childre...
A Study on the Development of Tool for Measuring Children's Empathy Using 3-cut Episodes
Lee, Min-Young (Advisor:Prof, Kwon, Oh-Seek, Ph. D.) Department of Education Graduate School, Inje University
Emotion is a major tool for social interaction for infants and children who are under development of cognitive ability and language. Especially, empathy, which makes someone have the same emotional state of other, is the core concept of social intelligence because this leads preschoolers to know the emotion of other people and to do a situation-appropriate behavior. This study is to develop a measurement tool for empathy of preschoolers. The research problems are as follow;
Research problem 1. What are the items of measurement tool for empathy of children? Research problem 2. How are the reliability and the validity of measurement tool for empathy of children?
Two substudies were executed. Study 1 is for the development of items, including the process of selection of emotion words and the process of converting the emotion words to a 3-cut episodes situation. Study 2 is for the reliability and the validity of items produced by study 1. More details can be as below. In study 1. we made an item pool on the basis of some studies of Korean emotion words(Mahn-Young Lee & Heung-Choel Lee, 1990; Shin-Ho Ahn, Seung-Hye Lee & Oh-Seek Kwon, 1993; Doug-Woong Hahn & Hye-Ja Kang, 2000; In-Jo Park & Kyung-Hwan Min, 2005; Bi-Yeong Jeong, 2016). The emotion words pool was reduced to 49 words through several process such as MDS, HCA. The 49 words were submitted to rate the appropriateness of ecological validity to children’s life, and finally 22 words were selected. Each emotion word is, in turn, converted to a certain emotional situation where the emotion can be cleary experienced. For example, the emotion word ‘joy’is converted to ‘receive a gift on my birthday’situation. 22 emotional situation were carefully chosen. We completed an item by division of one emotion situation into successive 3 drawing episode (3-cut episode). We measured children’s empathy if they know the emotion of leading character in the episode by choosing one of two (or three) emotion word. The choices were composed of a correct answer, relevant answer, and incorrect answer for 4 and 5 years old children, and weighted 2 point, 1 point and 0 point each. For 3 years old children, the choices were a correct answer and relevant answer, and weighted 2 point and 0 point each. In study 2, we tried to validate this newly developed tool for measuring children’s empathy(3-Cut Episode Empathy Test: 3-CEET). The Cronbachʼsαfor reliability was α=.607. The concurrent validity with Bi-Yeong Jeong(2016) yielded r = .54. Lastly, the developmental trends of positive/negative emotion and basic/complex emotion based on the data from 3-CEET replicated the prior studies. All these indices implies that 3-CEET yields some reliable and valid datum. One limitation of 3-CEET is that the chance level between 3 years old and 4-5 years old is not same because of the difference of number of choices. We corrected the different chance level by different weighting system. But it is to be careful if you try to compare the performance of 3 years old children and that of 4 – 5 years old children.
A Study on the Development of Tool for Measuring Children's Empathy Using 3-cut Episodes
Lee, Min-Young (Advisor:Prof, Kwon, Oh-Seek, Ph. D.) Department of Education Graduate School, Inje University
Emotion is a major tool for social interaction for infants and children who are under development of cognitive ability and language. Especially, empathy, which makes someone have the same emotional state of other, is the core concept of social intelligence because this leads preschoolers to know the emotion of other people and to do a situation-appropriate behavior. This study is to develop a measurement tool for empathy of preschoolers. The research problems are as follow;
Research problem 1. What are the items of measurement tool for empathy of children? Research problem 2. How are the reliability and the validity of measurement tool for empathy of children?
Two substudies were executed. Study 1 is for the development of items, including the process of selection of emotion words and the process of converting the emotion words to a 3-cut episodes situation. Study 2 is for the reliability and the validity of items produced by study 1. More details can be as below. In study 1. we made an item pool on the basis of some studies of Korean emotion words(Mahn-Young Lee & Heung-Choel Lee, 1990; Shin-Ho Ahn, Seung-Hye Lee & Oh-Seek Kwon, 1993; Doug-Woong Hahn & Hye-Ja Kang, 2000; In-Jo Park & Kyung-Hwan Min, 2005; Bi-Yeong Jeong, 2016). The emotion words pool was reduced to 49 words through several process such as MDS, HCA. The 49 words were submitted to rate the appropriateness of ecological validity to children’s life, and finally 22 words were selected. Each emotion word is, in turn, converted to a certain emotional situation where the emotion can be cleary experienced. For example, the emotion word ‘joy’is converted to ‘receive a gift on my birthday’situation. 22 emotional situation were carefully chosen. We completed an item by division of one emotion situation into successive 3 drawing episode (3-cut episode). We measured children’s empathy if they know the emotion of leading character in the episode by choosing one of two (or three) emotion word. The choices were composed of a correct answer, relevant answer, and incorrect answer for 4 and 5 years old children, and weighted 2 point, 1 point and 0 point each. For 3 years old children, the choices were a correct answer and relevant answer, and weighted 2 point and 0 point each. In study 2, we tried to validate this newly developed tool for measuring children’s empathy(3-Cut Episode Empathy Test: 3-CEET). The Cronbachʼsαfor reliability was α=.607. The concurrent validity with Bi-Yeong Jeong(2016) yielded r = .54. Lastly, the developmental trends of positive/negative emotion and basic/complex emotion based on the data from 3-CEET replicated the prior studies. All these indices implies that 3-CEET yields some reliable and valid datum. One limitation of 3-CEET is that the chance level between 3 years old and 4-5 years old is not same because of the difference of number of choices. We corrected the different chance level by different weighting system. But it is to be careful if you try to compare the performance of 3 years old children and that of 4 – 5 years old children.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.