유아기는 관계성의 기초가 형성되는 시기로서, 공동체 안에서 관계를 맺는 경험이 중요하다. 전통사회의 유아들이 마을 집단이나 대가족 내에서 부대끼며 함께 성장한 것과는 달리 오늘날에는 상호작용의 경험이 양적으로도, 질적으로도 약화되었다. 유아 교육 기관도 대부분 단일 연령 학급으로 운영되고 있으므로 다양한 연령과의 관계 맺기는 더욱 어려워진 것이 현실이다. 이러한 맥락에서, 지역아동센터는 30명 이하의 소규모 집단으로서 다양한 활동을 장시간 공유하는 하나의 공동체이자 활발한 관계 맺기가 이루어지는 특정한 공간적 매개이다. 따라서 본 연구는 지역아동센터를 이용하고 있는 유아의 또래 및 상위 연령 아동과의 관계 맺기는 어떠한지 심도 있게 살펴보고자 하였다. 이를 통하여 또래 및 폭넓은 연령대와의 관계 맺기의 양상을 이해하고 그 의미를 발견하고자 하였다.
본 연구의 목적에 따라 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 첫째, 지역아동센터 유아의 또래와의 관계 맺기는 어떠한가? 둘째, 지역아동센터 유아의 상위 연령 아동과의 관계 맺기는 어떠한가?
본 연구의 연구 현장으로 부산광역시에 위치한 C지역아동센터를 선정하였다. 해당 시설을 이용하는 모든 아동 및 유아에 대하여 충분한 설명과 함께 ...
유아기는 관계성의 기초가 형성되는 시기로서, 공동체 안에서 관계를 맺는 경험이 중요하다. 전통사회의 유아들이 마을 집단이나 대가족 내에서 부대끼며 함께 성장한 것과는 달리 오늘날에는 상호작용의 경험이 양적으로도, 질적으로도 약화되었다. 유아 교육 기관도 대부분 단일 연령 학급으로 운영되고 있으므로 다양한 연령과의 관계 맺기는 더욱 어려워진 것이 현실이다. 이러한 맥락에서, 지역아동센터는 30명 이하의 소규모 집단으로서 다양한 활동을 장시간 공유하는 하나의 공동체이자 활발한 관계 맺기가 이루어지는 특정한 공간적 매개이다. 따라서 본 연구는 지역아동센터를 이용하고 있는 유아의 또래 및 상위 연령 아동과의 관계 맺기는 어떠한지 심도 있게 살펴보고자 하였다. 이를 통하여 또래 및 폭넓은 연령대와의 관계 맺기의 양상을 이해하고 그 의미를 발견하고자 하였다.
본 연구의 목적에 따라 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 첫째, 지역아동센터 유아의 또래와의 관계 맺기는 어떠한가? 둘째, 지역아동센터 유아의 상위 연령 아동과의 관계 맺기는 어떠한가?
본 연구의 연구 현장으로 부산광역시에 위치한 C지역아동센터를 선정하였다. 해당 시설을 이용하는 모든 아동 및 유아에 대하여 충분한 설명과 함께 사전 동의를 받은 후 유아 3명에 대하여 총 25회의 참여 관찰을 실시하였다. 또한 교사 6인과 아동 27명을 대상으로 비형식적 면담을 실시하였다. 이를 통해 수집된 자료는 내재된 주제를 찾아내고 텍스트의 의도와 의미를 최초로 개념화하는 코딩 방법을 사용하여 분석하였다. 또한 Guba와 Lincon이 제시한 준거를 이용하여 신뢰성을 확보하였다.
이상의 연구문제에 대하여 밝혀진 주요 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 지역아동센터 유아의 또래와의 관계 맺기의 양상은 아쉬움이 없는 친구 사이, 나란히 놀이하는 친구 사이, 자신만만한 친구 사이로 범주화되었다. 지역아동센터 내에서 유아는 특별한 노력을 하지 않아도 집중되는 애정과 관심 덕분에 또래와 적극적으로 관계를 맺어야 할 필요를 느끼지 못하고 있었다. 직접적이고 적극적인 상호작용이 부재한 상태로 단순히 놀이를 함께하는 일원으로 존재하는 관계임이 나타났다. 또한 신체 조건과 물리적 힘이 월등한 상위 연령 아동에 비하여 편하고 만만하게 행동할 수 있는 친구로서의 관계 맺기가 이루어지고 있는 것으로 나타났다.
둘째, 지역아동센터 유아의 상위 연령 아동과의 관계 맺기는 외모와 성격에 따라 달라지는 관계, 아동의 나이별로 달라지는 관계, 애정과 돌봄의 관계로 범주화되었다. 상위 연령 아동들은 유아의 외적 특성에 따라 다소 상이한 호감도를 가지고 있었다. 즉, 상위 연령 아동에게 보다 매력적인 외적 특성을 가진 유아는 더 많은 애정의 표현을 받게 되었으며 그에 대한 유아의 반응은 자신감 있는 태도로 나타났다. 또한 애교가 많거나 상대의 놀이 제시에 적극적으로 반응하는 유아는 관계의 친밀도가 높은 반면, 상호작용을 시도하는 아동에게 무반응으로 대응하거나 양보 등의 친사회적 행동의 빈도가 낮은 유아는 상위 연령 아동과의 관계가 긴 시간동안 지속되지 못했다. 아동의 연령에 따라서도 관계 맺기의 양상이 달라지는 것으로 나타났다. 만 6세 아동인 제 1그룹은 가장 복잡한 관계 맺기의 양상을 보였는데, 애정적 관계임과 동시에 놀잇감이나 교사의 애정을 두고 경쟁하는 관계인 것으로 분석되었다. 제 2그룹은 만 7세~11세까지의 초등학생으로, 유아에게 애정적인 태도를 가지고 있기는 하나 발달상의 격차로 인하여 함께 놀이를 하기에는 무리가 있으므로 유아를 다소 귀찮은 존재로 여기고 있었다. 제 3그룹은 만 13세~17세까지의 중고등학생으로, 유아에게 무조건적인 애정을 보이며 적극적으로 상호작용을 시도하는 경우가 많았다. 이렇듯 유아의 개별적 특성에 따라 관계에 약간의 차이가 있기는 하지만, 지역아동센터 유아는 모두가 큰 애정과 돌봄을 받는 존재임이 나타났다. 마주칠 때마다 이유 없이 이름을 부르거나 머리를 쓰다듬어 주는 등 늘 애정을 표현하는 아동들 덕분에 유아들은 대체로 지역아동센터에서의 생활을 좋아하고 있었다. 또한 상위 연령 아동에게 유아는 그 자체로 기쁨을 주는 존재, 일상의 스트레스를 감소시키는 존재였다.
유아기는 관계성의 기초가 형성되는 시기로서, 공동체 안에서 관계를 맺는 경험이 중요하다. 전통사회의 유아들이 마을 집단이나 대가족 내에서 부대끼며 함께 성장한 것과는 달리 오늘날에는 상호작용의 경험이 양적으로도, 질적으로도 약화되었다. 유아 교육 기관도 대부분 단일 연령 학급으로 운영되고 있으므로 다양한 연령과의 관계 맺기는 더욱 어려워진 것이 현실이다. 이러한 맥락에서, 지역아동센터는 30명 이하의 소규모 집단으로서 다양한 활동을 장시간 공유하는 하나의 공동체이자 활발한 관계 맺기가 이루어지는 특정한 공간적 매개이다. 따라서 본 연구는 지역아동센터를 이용하고 있는 유아의 또래 및 상위 연령 아동과의 관계 맺기는 어떠한지 심도 있게 살펴보고자 하였다. 이를 통하여 또래 및 폭넓은 연령대와의 관계 맺기의 양상을 이해하고 그 의미를 발견하고자 하였다.
본 연구의 목적에 따라 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 첫째, 지역아동센터 유아의 또래와의 관계 맺기는 어떠한가? 둘째, 지역아동센터 유아의 상위 연령 아동과의 관계 맺기는 어떠한가?
본 연구의 연구 현장으로 부산광역시에 위치한 C지역아동센터를 선정하였다. 해당 시설을 이용하는 모든 아동 및 유아에 대하여 충분한 설명과 함께 사전 동의를 받은 후 유아 3명에 대하여 총 25회의 참여 관찰을 실시하였다. 또한 교사 6인과 아동 27명을 대상으로 비형식적 면담을 실시하였다. 이를 통해 수집된 자료는 내재된 주제를 찾아내고 텍스트의 의도와 의미를 최초로 개념화하는 코딩 방법을 사용하여 분석하였다. 또한 Guba와 Lincon이 제시한 준거를 이용하여 신뢰성을 확보하였다.
이상의 연구문제에 대하여 밝혀진 주요 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 지역아동센터 유아의 또래와의 관계 맺기의 양상은 아쉬움이 없는 친구 사이, 나란히 놀이하는 친구 사이, 자신만만한 친구 사이로 범주화되었다. 지역아동센터 내에서 유아는 특별한 노력을 하지 않아도 집중되는 애정과 관심 덕분에 또래와 적극적으로 관계를 맺어야 할 필요를 느끼지 못하고 있었다. 직접적이고 적극적인 상호작용이 부재한 상태로 단순히 놀이를 함께하는 일원으로 존재하는 관계임이 나타났다. 또한 신체 조건과 물리적 힘이 월등한 상위 연령 아동에 비하여 편하고 만만하게 행동할 수 있는 친구로서의 관계 맺기가 이루어지고 있는 것으로 나타났다.
둘째, 지역아동센터 유아의 상위 연령 아동과의 관계 맺기는 외모와 성격에 따라 달라지는 관계, 아동의 나이별로 달라지는 관계, 애정과 돌봄의 관계로 범주화되었다. 상위 연령 아동들은 유아의 외적 특성에 따라 다소 상이한 호감도를 가지고 있었다. 즉, 상위 연령 아동에게 보다 매력적인 외적 특성을 가진 유아는 더 많은 애정의 표현을 받게 되었으며 그에 대한 유아의 반응은 자신감 있는 태도로 나타났다. 또한 애교가 많거나 상대의 놀이 제시에 적극적으로 반응하는 유아는 관계의 친밀도가 높은 반면, 상호작용을 시도하는 아동에게 무반응으로 대응하거나 양보 등의 친사회적 행동의 빈도가 낮은 유아는 상위 연령 아동과의 관계가 긴 시간동안 지속되지 못했다. 아동의 연령에 따라서도 관계 맺기의 양상이 달라지는 것으로 나타났다. 만 6세 아동인 제 1그룹은 가장 복잡한 관계 맺기의 양상을 보였는데, 애정적 관계임과 동시에 놀잇감이나 교사의 애정을 두고 경쟁하는 관계인 것으로 분석되었다. 제 2그룹은 만 7세~11세까지의 초등학생으로, 유아에게 애정적인 태도를 가지고 있기는 하나 발달상의 격차로 인하여 함께 놀이를 하기에는 무리가 있으므로 유아를 다소 귀찮은 존재로 여기고 있었다. 제 3그룹은 만 13세~17세까지의 중고등학생으로, 유아에게 무조건적인 애정을 보이며 적극적으로 상호작용을 시도하는 경우가 많았다. 이렇듯 유아의 개별적 특성에 따라 관계에 약간의 차이가 있기는 하지만, 지역아동센터 유아는 모두가 큰 애정과 돌봄을 받는 존재임이 나타났다. 마주칠 때마다 이유 없이 이름을 부르거나 머리를 쓰다듬어 주는 등 늘 애정을 표현하는 아동들 덕분에 유아들은 대체로 지역아동센터에서의 생활을 좋아하고 있었다. 또한 상위 연령 아동에게 유아는 그 자체로 기쁨을 주는 존재, 일상의 스트레스를 감소시키는 존재였다.
Infancy is a time when the foundation of relationship is formed and it is important to have a relationship in the community. Contrary to the fact that the children of the traditional society grew up together in a village group or a large family, the experience of interaction has been weakened both q...
Infancy is a time when the foundation of relationship is formed and it is important to have a relationship in the community. Contrary to the fact that the children of the traditional society grew up together in a village group or a large family, the experience of interaction has been weakened both quantitatively and qualitatively. Since most early childhood education institutions are operated by single age classes, it is becoming more difficult to establish relationships with various age groups. In this context, the Community Child Center is a small group of less than 30 people, a specific spatial medium through which one communities and active relationships are shared for a long time. The purpose of this study was to investigate the relationship between childhood peers and older children. Through this, I tried to understand the meaning of relationship with peers and a wide age group and to discover its meaning.
The following research questions were set up according to the purpose of this study. First, what is the relationship with the peer in community child center? Second, what about establishing relationships with older children in community child center?
In this study, I selected C community child center in Busan. All children and infants using the facilities were informed with sufficient explanation and after preliminary consent, a total of 25 participating observations were made for 3 infants. I also conducted informal interviews with 6 teachers and 27 children. The collected data were analyzed using a coding method to find the underlying subject and to conceptualize the intention and meaning of the text for the first time. In addition, reliability was secured using the criteria presented by Guba and Lincon.
The main results of the study are summarized as follows. First, the aspect of establishing a relationship with the children of the community child center was categorized among friends who have no hesitancy, friends who play side by side, and friends who are confident. Within the community child center, the infant did not feel the need to have an active relationship with his peers because of his intense affection and attention, without any special effort. It is a relationship that exists simply as a member of play together with no direct and positive interaction. In addition, it showed that the relationship with friends as a friend who can be comfortable and behave more easily than the older age children whose physical condition and physical strength are superior is shown. Second, the relationship with the older age children of the regional children 's center was categorized by the relationship that varies according to appearance and personality, the age - specific relationship of the child, and affection and care. Higher age children had somewhat different preferences depending on the external characteristics of infants. In other words, infants with more attractive external characteristics to older age children received more expressions of affection, and the infant 's reaction to them showed a confident attitude. In addition, infants who have a lot of charms or react positively to the opponent's play presentation have a high intimacy of the relationship, whereas infants with low frequency of pro-social behaviors such as responding unresponsive to the children who try to interact, the relationship with the long-term did not last. The relationship between the age of the child and the age of the child was also found to vary. The first group, a 6-year-old child, showed the most complicated relationship, and it was analyzed to be an affectionate relationship and a competition to compete for toys and teacher affection. The second group is an elementary school student from 7 to 11 years old, and although she has an affectionate attitude toward the infant, she was considered to be a nuisance because she could not play together due to the developmental gap. The third group was middle and high school students aged between 13 and 17 years, and they often actively interacted with infants with unconditional affection. Although there are some differences depending on the individual characteristics of the infant, the children in the community child center showed that they are all receiving great affection and care. By the time they met each other, children who expressed affection, such as calling a name without a reason or stroking their head, liked living in a community child center. Also, for older children, the infant was a joyous presence, reducing everyday stress.
Infancy is a time when the foundation of relationship is formed and it is important to have a relationship in the community. Contrary to the fact that the children of the traditional society grew up together in a village group or a large family, the experience of interaction has been weakened both quantitatively and qualitatively. Since most early childhood education institutions are operated by single age classes, it is becoming more difficult to establish relationships with various age groups. In this context, the Community Child Center is a small group of less than 30 people, a specific spatial medium through which one communities and active relationships are shared for a long time. The purpose of this study was to investigate the relationship between childhood peers and older children. Through this, I tried to understand the meaning of relationship with peers and a wide age group and to discover its meaning.
The following research questions were set up according to the purpose of this study. First, what is the relationship with the peer in community child center? Second, what about establishing relationships with older children in community child center?
In this study, I selected C community child center in Busan. All children and infants using the facilities were informed with sufficient explanation and after preliminary consent, a total of 25 participating observations were made for 3 infants. I also conducted informal interviews with 6 teachers and 27 children. The collected data were analyzed using a coding method to find the underlying subject and to conceptualize the intention and meaning of the text for the first time. In addition, reliability was secured using the criteria presented by Guba and Lincon.
The main results of the study are summarized as follows. First, the aspect of establishing a relationship with the children of the community child center was categorized among friends who have no hesitancy, friends who play side by side, and friends who are confident. Within the community child center, the infant did not feel the need to have an active relationship with his peers because of his intense affection and attention, without any special effort. It is a relationship that exists simply as a member of play together with no direct and positive interaction. In addition, it showed that the relationship with friends as a friend who can be comfortable and behave more easily than the older age children whose physical condition and physical strength are superior is shown. Second, the relationship with the older age children of the regional children 's center was categorized by the relationship that varies according to appearance and personality, the age - specific relationship of the child, and affection and care. Higher age children had somewhat different preferences depending on the external characteristics of infants. In other words, infants with more attractive external characteristics to older age children received more expressions of affection, and the infant 's reaction to them showed a confident attitude. In addition, infants who have a lot of charms or react positively to the opponent's play presentation have a high intimacy of the relationship, whereas infants with low frequency of pro-social behaviors such as responding unresponsive to the children who try to interact, the relationship with the long-term did not last. The relationship between the age of the child and the age of the child was also found to vary. The first group, a 6-year-old child, showed the most complicated relationship, and it was analyzed to be an affectionate relationship and a competition to compete for toys and teacher affection. The second group is an elementary school student from 7 to 11 years old, and although she has an affectionate attitude toward the infant, she was considered to be a nuisance because she could not play together due to the developmental gap. The third group was middle and high school students aged between 13 and 17 years, and they often actively interacted with infants with unconditional affection. Although there are some differences depending on the individual characteristics of the infant, the children in the community child center showed that they are all receiving great affection and care. By the time they met each other, children who expressed affection, such as calling a name without a reason or stroking their head, liked living in a community child center. Also, for older children, the infant was a joyous presence, reducing everyday stress.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.