최근 무인비행장치 (UAV,Unmanned Aerial Vehicle)의 활용분야와 탑재체의 종류는 다양해 지고 있으며, 그 성과물의 종류 또한 다양해 지고 정밀해 지고 있다. UAV 분야에서 기존의 연구들을 분석해 보면, 무인비행장치에서 촬영된 영상으로 정사영상을 만든 자료와 기존의 유인항공기를 이용한 LiDAR 데이터 또는 ...
최근 무인비행장치 (UAV,Unmanned Aerial Vehicle)의 활용분야와 탑재체의 종류는 다양해 지고 있으며, 그 성과물의 종류 또한 다양해 지고 정밀해 지고 있다. UAV 분야에서 기존의 연구들을 분석해 보면, 무인비행장치에서 촬영된 영상으로 정사영상을 만든 자료와 기존의 유인항공기를 이용한 LiDAR 데이터 또는 수치지도를 이용하여 생성된 수치표고자료의 비교에 의한 정확도 비교와 검증이 대부분이다. 본 연구에서는 기존의 정사영상과 DEM을 비교, 분석하여 정확도 및 활용도 분석을 하는 방식이 아닌 무인비행장치인 firefly6로 촬영한 영상을 Agisoft사의 Photoscan내의 자체 검정 프로그램을 이용하여 카메라 검정을 하였다. 그리고, point cloud와 Align Photo 기준점 관측 과정을 거쳐 3차원사진기준점 측량을 수행하여 최종 외부표정 (Exterior Orientation)값을 산출하였다. 이를 이용하여, 수치도화기에서 기준점과 관측값을 비교하여 3차원 대축척 수치지도에 활용 가능성이 있음을 증명하며 조건별 정확도를 비교 평가하여 적절한 조건을 산출하는 데 그 목적이 있다. 연구 방법으로는 첫 번째로 항공사진과 UAV 촬영 영상을 이용한 도화작업을 수행한 후 비교 분석하고 두 번째로는 벡터라이징 한 데이터와 도화 분석하며 세 번째로는 무인 도화를 경제성 면에서 분석하여, 3차원 수치도화의 1/1,000 수치지도 도화 타당성을 연구하였다. 연구 결과, 무인항측으로 1/1,000 수치도화 한 결과는 항공사진측량 작업규정에 부합하며, 벡터라이징 데이터와 평면은 정확도가 거의 일치하나 벡터라이징은 2D데이터이므로 3D 작업에 적합하지 않다. 유인항측 대비 경제성 또한 1㎢ 경우 약 40% 수준으로 저렴하므로, 1/1,000 수치지도 도화가 충분히 가능함을 확인하였다.
최근 무인비행장치 (UAV,Unmanned Aerial Vehicle)의 활용분야와 탑재체의 종류는 다양해 지고 있으며, 그 성과물의 종류 또한 다양해 지고 정밀해 지고 있다. UAV 분야에서 기존의 연구들을 분석해 보면, 무인비행장치에서 촬영된 영상으로 정사영상을 만든 자료와 기존의 유인항공기를 이용한 LiDAR 데이터 또는 수치지도를 이용하여 생성된 수치표고자료의 비교에 의한 정확도 비교와 검증이 대부분이다. 본 연구에서는 기존의 정사영상과 DEM을 비교, 분석하여 정확도 및 활용도 분석을 하는 방식이 아닌 무인비행장치인 firefly6로 촬영한 영상을 Agisoft사의 Photoscan내의 자체 검정 프로그램을 이용하여 카메라 검정을 하였다. 그리고, point cloud와 Align Photo 기준점 관측 과정을 거쳐 3차원 사진기준점 측량을 수행하여 최종 외부표정 (Exterior Orientation)값을 산출하였다. 이를 이용하여, 수치도화기에서 기준점과 관측값을 비교하여 3차원 대축척 수치지도에 활용 가능성이 있음을 증명하며 조건별 정확도를 비교 평가하여 적절한 조건을 산출하는 데 그 목적이 있다. 연구 방법으로는 첫 번째로 항공사진과 UAV 촬영 영상을 이용한 도화작업을 수행한 후 비교 분석하고 두 번째로는 벡터라이징 한 데이터와 도화 분석하며 세 번째로는 무인 도화를 경제성 면에서 분석하여, 3차원 수치도화의 1/1,000 수치지도 도화 타당성을 연구하였다. 연구 결과, 무인항측으로 1/1,000 수치도화 한 결과는 항공사진측량 작업규정에 부합하며, 벡터라이징 데이터와 평면은 정확도가 거의 일치하나 벡터라이징은 2D데이터이므로 3D 작업에 적합하지 않다. 유인항측 대비 경제성 또한 1㎢ 경우 약 40% 수준으로 저렴하므로, 1/1,000 수치지도 도화가 충분히 가능함을 확인하였다.
Recently, UAV (Unmanned Aerial Vehicle) application fields and payload types have been diversified, and the types of the products have also been diversified and becoming more precise. Analysis of existing researches in the UAV field shows that the accuracy of the data obtained by comparing the d...
Recently, UAV (Unmanned Aerial Vehicle) application fields and payload types have been diversified, and the types of the products have also been diversified and becoming more precise. Analysis of existing researches in the UAV field shows that the accuracy of the data obtained by comparing the data obtained by using orthodontic images obtained from unmanned aerial vehicles and the digital elevation data generated using LiDAR data or digital map using existing manned aircraft And verification. In this study, the camera was tested using a self-verification program inside Agisoft's Photoscan for images taken with firefly6, rather than by comparing and analyzing DEMs and precision, which are conventional methods. Then, the point cloud, Align Photo, and the reference point observation process were performed, and the three-dimensional photogrammetry was performed to calculate the final exterior orientation value. The purpose of this study is to compare the reference points and the observed values in the numerical plotter and to prove that they can be applied to the 3 - dimensional large scale numerical map. As a research method, first, comparison work is carried out after drawing work using aerial photographs and UAV photographic images, secondly, vectorized data and drawing analysis, thirdly, unmanned work is analyzed in terms of economy, The validity of 1,000 numerical map of numerical map was studied. As a result of the research, 1 / 1,000 numerical value was obtained from the unmanned aerial surveying, and it meets the aerial photogrammetric operation regulations. The vectorizing data and the plane are almost same in accuracy, but the vectorizing is 2D data, so it is not suitable for 3D work. Economic efficiency compared to manned aerial surveys was also reduced by about 40% for 1㎢, so 1/1,000 numerical map has been verified to be sufficiently possible.
Recently, UAV (Unmanned Aerial Vehicle) application fields and payload types have been diversified, and the types of the products have also been diversified and becoming more precise. Analysis of existing researches in the UAV field shows that the accuracy of the data obtained by comparing the data obtained by using orthodontic images obtained from unmanned aerial vehicles and the digital elevation data generated using LiDAR data or digital map using existing manned aircraft And verification. In this study, the camera was tested using a self-verification program inside Agisoft's Photoscan for images taken with firefly6, rather than by comparing and analyzing DEMs and precision, which are conventional methods. Then, the point cloud, Align Photo, and the reference point observation process were performed, and the three-dimensional photogrammetry was performed to calculate the final exterior orientation value. The purpose of this study is to compare the reference points and the observed values in the numerical plotter and to prove that they can be applied to the 3 - dimensional large scale numerical map. As a research method, first, comparison work is carried out after drawing work using aerial photographs and UAV photographic images, secondly, vectorized data and drawing analysis, thirdly, unmanned work is analyzed in terms of economy, The validity of 1,000 numerical map of numerical map was studied. As a result of the research, 1 / 1,000 numerical value was obtained from the unmanned aerial surveying, and it meets the aerial photogrammetric operation regulations. The vectorizing data and the plane are almost same in accuracy, but the vectorizing is 2D data, so it is not suitable for 3D work. Economic efficiency compared to manned aerial surveys was also reduced by about 40% for 1㎢, so 1/1,000 numerical map has been verified to be sufficiently possible.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.