본 연구는 쉼터 종사자의 지지가 가출 청소년들이 가정으로 복귀 하고자하는 의도에 어느 정도의 영향을 줄 것인지를 확인하기 위함이다. 또한 그 과정에서 가출 청소년 개인의 적응유연성이 가정복귀 의도에 어느 정도의 영향을 미치는지를 확인해 보고자 함에 있다. 연구의 목적에 따라 전국 17개 고정형 일시청소년쉼터 가출 청소년들을 대상으로 2018년 10월 1일부터 21일까지 3주간 설문을 진행하여 회수된 114부가 연구에 사용되었다. 회수된 설문지는 ...
본 연구는 쉼터 종사자의 지지가 가출 청소년들이 가정으로 복귀 하고자하는 의도에 어느 정도의 영향을 줄 것인지를 확인하기 위함이다. 또한 그 과정에서 가출 청소년 개인의 적응유연성이 가정복귀 의도에 어느 정도의 영향을 미치는지를 확인해 보고자 함에 있다. 연구의 목적에 따라 전국 17개 고정형 일시청소년쉼터 가출 청소년들을 대상으로 2018년 10월 1일부터 21일까지 3주간 설문을 진행하여 회수된 114부가 연구에 사용되었다. 회수된 설문지는 SPSS 21.0 통계프로그램을 이용하였고, 자료의 처리는 빈도분석, t-test, 일원변량분석, 상관관계분석, 단순회귀분석 그리고 매개효과의 확인을 위해 Baron과 Kenny(1986)의 근거하여 다중회기분석을 실시하고, 매개효과의 유의성 검증을 위해 Sobel(1982)의 방법을 사용하였다.
본 연구의 주요 분석결과를 정리하면 다음과 같다. 첫째, 가출청소년의 개인적 특성 및 가출 요인에 따라 가정복귀의도의 차이가 있는 지를 확인한 결과 개인적 특성에서는 가정복귀 의도에 미치는 영향을 확인할 수 없었다. 반면 가출관련 특성에서는‘쉼터이용경로’가 유의미한 영향을 미치는 것을 확인할 수 있었다. 둘째, 청소년의 가출요인에 대한 실태를 파악해 본 결과 첫 가출 연령이 13세 이하가 제일 많았고, 가출 횟수에서도 ‘5회 이상’이 50% 이상을 차지하였다. 이는 최근 들어 보여지는 가출청소년의 특징적 동향인 최초 가출연령의 초등학생 연령대로 점차 낮아지고 있고, 5회 이상 반복가출이 증가하여 가출행태가 지속적으로 반복되는 경향을 보였다. 셋째, 종사자의 지지가 전체가 가출청소년의 가정복귀 의도 및 적응 유연성에 미치는 영향에 대해 확인한 결과 가정복귀 의도와 적응유연성 모두에 통계적으로 유의하였으며, 가정복귀 의도에 28.1%, 적응유연성에 28.2%의 설명력을 보였다. 하위요인은 가정복귀 의도에 31.3%, 적응유연성에 28%의 설명력을 보였으며, 가정복귀 의도에서 물질적 지지 만이 p<.05 수준에서 통계적으로 유의한 영향력을 주는 것을 확인할 수 있었다. 넷째, 가출청소년의 적응유연성 전체가 가정복귀 의도에 미치는 영향에 대해 확인한 결과 통계적으로 유의하였으며, 가정복귀 의도에 24.9%의 설명력을 보였다. 하위요인은 27.7%의 설명력을 보였으며, 자신에 대한 긍정적 평가만이 p<.01 수준에서 통계적으로 유의한 영향력을 주는 것을 확인할 수 있었다. 다섯째, 가출청소년이 지각하는 종사자의 지지에 따른 가정복귀 의도에서 적응유연성 전체의 매개효과를 확인한 결과 종사자의 지지 단독으로 28.1%였으나, 적응유연성이 매개효과로 투입되었을 때 34.6%로 설명력이 6.5% 증가함을 확인할 수 있었다. 또 하위 요인별로는 ‘자신에 대한 긍정적인 평가’가 매개효과로 투입되었을 때는 35.8%, ‘삶에 대한 긍정적인 태도’가 매개효과로 투입되었을 때는 32.5%, ‘낙관성’이 매개효과로 투입되었을 때는 32.6% 증가함을 확인할 수 있었다. 따라서 가출청소년이 지각하는 종사자의 지지에 따른 가정복귀 의도에서 적응유연성과 하위요인 전체는 부분매개효과를 가지는 것으로 나타났다. 이상과 같은 결과를 통해 확인할 수 있듯이 종사자의 지지는 가출청소년들의 가정복귀 의도나 적응유연성에 유의미한 영향을 미치며, 적응유연성이 높을수록 가정으로 복귀할 확률이 높아짐을 확인할 수 있었다.
이에 다음과 같은 제언을 하고자 한다. 첫째, 종사자의 지지에 따른 영향력이 확인된 만큼 쉼터의 시설 보충과 전문적 인력의 보강을 위해 재정적 지원을 늘려야 한다. 특히 열약한 근무환경으로 인해 실무자들이 자주 변경되고, 이에 따른 종사자의 전문성이 떨어져 서비스의 질이 낮아지는 경우가 많이 발생하는데, 이러한 환경을 보완하기 위해 종사자 처우의 개선과 전문성 신장을 위한 재교육의 기회 제공이 필요하다. 둘째, 종사자의 지지에 따른 가정복귀 의도의 영향력이 확인된 만큼, 쉼터 종사자들이 좀 더 전문적이고 직접적인 서비스 개입이 이루어지도록 불필요한 행정 절차를 줄일 필요가 있어 보인다. 지자체 및 정부중앙부처에 따라 평가하는 기준과 시기가 다르며, 국회나 시의회에서 요구하는 자료도 달라서 이에 따라 진행되는 행적적인 소요가 많다. 특히 행정 감사나 평가 지표를 중앙정부부처와 지자체부처간에 통합하여 진행하는 시스템으로 가야할 것이다. 셋째, 쉼터의 기능과 역할이 물질적 지지 및 적응유연성에 확고하게 확인된 만큼 위기보호의 일선에서 가출청소년들이 쉽게 접근이 가능하도록 시설 확충이 필요해 보인다. 더불어 좀 더 적극적인 홍보 및 아웃리치를 통해 위기청소년들을 조기에 발굴하고 쉼터로 유입시키기 위한 다각화적인 노력이 필요하다. 넷째, 본 연구를 통해 종사자의 지지가 가출 청소년들의 적응유연성에 영향을 주어, 가정으로 복귀하려는 의도를 높여 줌을 확인하였다. 이에 청소년쉼터가 일시적인 생계유지 및 보호를 넘어 청소년복지시설로서의 정체성을 가지고, 다차원적인 서비스 제공을 통해 균형 있는 발달과 적응유연성을 높이기 위한 노력이 필요해 보인다.
본 연구는 쉼터 종사자의 지지가 가출 청소년들이 가정으로 복귀 하고자하는 의도에 어느 정도의 영향을 줄 것인지를 확인하기 위함이다. 또한 그 과정에서 가출 청소년 개인의 적응유연성이 가정복귀 의도에 어느 정도의 영향을 미치는지를 확인해 보고자 함에 있다. 연구의 목적에 따라 전국 17개 고정형 일시청소년쉼터 가출 청소년들을 대상으로 2018년 10월 1일부터 21일까지 3주간 설문을 진행하여 회수된 114부가 연구에 사용되었다. 회수된 설문지는 SPSS 21.0 통계프로그램을 이용하였고, 자료의 처리는 빈도분석, t-test, 일원변량분석, 상관관계분석, 단순회귀분석 그리고 매개효과의 확인을 위해 Baron과 Kenny(1986)의 근거하여 다중회기분석을 실시하고, 매개효과의 유의성 검증을 위해 Sobel(1982)의 방법을 사용하였다.
본 연구의 주요 분석결과를 정리하면 다음과 같다. 첫째, 가출청소년의 개인적 특성 및 가출 요인에 따라 가정복귀의도의 차이가 있는 지를 확인한 결과 개인적 특성에서는 가정복귀 의도에 미치는 영향을 확인할 수 없었다. 반면 가출관련 특성에서는‘쉼터이용경로’가 유의미한 영향을 미치는 것을 확인할 수 있었다. 둘째, 청소년의 가출요인에 대한 실태를 파악해 본 결과 첫 가출 연령이 13세 이하가 제일 많았고, 가출 횟수에서도 ‘5회 이상’이 50% 이상을 차지하였다. 이는 최근 들어 보여지는 가출청소년의 특징적 동향인 최초 가출연령의 초등학생 연령대로 점차 낮아지고 있고, 5회 이상 반복가출이 증가하여 가출행태가 지속적으로 반복되는 경향을 보였다. 셋째, 종사자의 지지가 전체가 가출청소년의 가정복귀 의도 및 적응 유연성에 미치는 영향에 대해 확인한 결과 가정복귀 의도와 적응유연성 모두에 통계적으로 유의하였으며, 가정복귀 의도에 28.1%, 적응유연성에 28.2%의 설명력을 보였다. 하위요인은 가정복귀 의도에 31.3%, 적응유연성에 28%의 설명력을 보였으며, 가정복귀 의도에서 물질적 지지 만이 p<.05 수준에서 통계적으로 유의한 영향력을 주는 것을 확인할 수 있었다. 넷째, 가출청소년의 적응유연성 전체가 가정복귀 의도에 미치는 영향에 대해 확인한 결과 통계적으로 유의하였으며, 가정복귀 의도에 24.9%의 설명력을 보였다. 하위요인은 27.7%의 설명력을 보였으며, 자신에 대한 긍정적 평가만이 p<.01 수준에서 통계적으로 유의한 영향력을 주는 것을 확인할 수 있었다. 다섯째, 가출청소년이 지각하는 종사자의 지지에 따른 가정복귀 의도에서 적응유연성 전체의 매개효과를 확인한 결과 종사자의 지지 단독으로 28.1%였으나, 적응유연성이 매개효과로 투입되었을 때 34.6%로 설명력이 6.5% 증가함을 확인할 수 있었다. 또 하위 요인별로는 ‘자신에 대한 긍정적인 평가’가 매개효과로 투입되었을 때는 35.8%, ‘삶에 대한 긍정적인 태도’가 매개효과로 투입되었을 때는 32.5%, ‘낙관성’이 매개효과로 투입되었을 때는 32.6% 증가함을 확인할 수 있었다. 따라서 가출청소년이 지각하는 종사자의 지지에 따른 가정복귀 의도에서 적응유연성과 하위요인 전체는 부분매개효과를 가지는 것으로 나타났다. 이상과 같은 결과를 통해 확인할 수 있듯이 종사자의 지지는 가출청소년들의 가정복귀 의도나 적응유연성에 유의미한 영향을 미치며, 적응유연성이 높을수록 가정으로 복귀할 확률이 높아짐을 확인할 수 있었다.
이에 다음과 같은 제언을 하고자 한다. 첫째, 종사자의 지지에 따른 영향력이 확인된 만큼 쉼터의 시설 보충과 전문적 인력의 보강을 위해 재정적 지원을 늘려야 한다. 특히 열약한 근무환경으로 인해 실무자들이 자주 변경되고, 이에 따른 종사자의 전문성이 떨어져 서비스의 질이 낮아지는 경우가 많이 발생하는데, 이러한 환경을 보완하기 위해 종사자 처우의 개선과 전문성 신장을 위한 재교육의 기회 제공이 필요하다. 둘째, 종사자의 지지에 따른 가정복귀 의도의 영향력이 확인된 만큼, 쉼터 종사자들이 좀 더 전문적이고 직접적인 서비스 개입이 이루어지도록 불필요한 행정 절차를 줄일 필요가 있어 보인다. 지자체 및 정부중앙부처에 따라 평가하는 기준과 시기가 다르며, 국회나 시의회에서 요구하는 자료도 달라서 이에 따라 진행되는 행적적인 소요가 많다. 특히 행정 감사나 평가 지표를 중앙정부부처와 지자체부처간에 통합하여 진행하는 시스템으로 가야할 것이다. 셋째, 쉼터의 기능과 역할이 물질적 지지 및 적응유연성에 확고하게 확인된 만큼 위기보호의 일선에서 가출청소년들이 쉽게 접근이 가능하도록 시설 확충이 필요해 보인다. 더불어 좀 더 적극적인 홍보 및 아웃리치를 통해 위기청소년들을 조기에 발굴하고 쉼터로 유입시키기 위한 다각화적인 노력이 필요하다. 넷째, 본 연구를 통해 종사자의 지지가 가출 청소년들의 적응유연성에 영향을 주어, 가정으로 복귀하려는 의도를 높여 줌을 확인하였다. 이에 청소년쉼터가 일시적인 생계유지 및 보호를 넘어 청소년복지시설로서의 정체성을 가지고, 다차원적인 서비스 제공을 통해 균형 있는 발달과 적응유연성을 높이기 위한 노력이 필요해 보인다.
The purpose of this study was to examine the effects of support of youth shelter worker on the runaway youth in their intention to return home. In such process, the study aims to examine to what extent the adaptive flexibility of runaway youth influence the intention to return home. According t...
The purpose of this study was to examine the effects of support of youth shelter worker on the runaway youth in their intention to return home. In such process, the study aims to examine to what extent the adaptive flexibility of runaway youth influence the intention to return home. According to the purpose of the study, a survey was conducted from October 1st to 21st of 2018 targeting the runaway youth in 17 fixed-type temporary youth shelters throughout the nation, where 114 collected copies were used in the study. The collected questionnaires have used the SPSS 21.0 statistical program, and for data processing, frequency analysis, t-test, one-way ANOVA, correlation analysis, and simple regression analysis were conducted. Multiple regression analysis was conducted based on Baron and Kenny(1986), and the method of Sobel(1982) was used in order to verify the significance of the mediation effect.
When summarizing the main analysis results of this study, it is as follows. First, as a result of examining the difference in intention to return home according to the personal characteristics and runaway factors of runaway youth, in personal characteristics, there was no influence on intention to return home. On the other hand, in runaway related characteristics, it was confirmed that 'pathway to shelter' had a significant influence. Second, as a result of analyzing the reality of the runaway factors of youth, the first runaway age was the most under 13 years, and in frequency of runaway, '5 times or more' accounted for more than 50%. This is showing the characteristic trend of runaway youth and the tendency of repeated runaway behaviors as the first runaway age is getting lowered to elementary school with 5 times or more repeated runaways. Third, as a result of examining the effects of worker's support on the intention to return home and entire adaptive flexibility of the runaway youth, it had a statistical significant influence on all intention to return home and adaptive flexibility, and has shown the explanatory power of 28.2% on adaptive flexibility and 28.1% on intention to return home. For sub-factors, intention to return home has shown 31.3% explanatory power and the adaptive flexibility has shown 28% explanatory power. It was found that in intention to return home, only the material support had a statistical significant influence in the level of p<.05. Fourth, as a result of examining the influence of entire adaptive flexibility of runaway youth on intention to return home, it was statistically significant and has shown the explanatory power of 24.9% for intention to return home. The sub-factors have shown an explanatory power of 27.7%, where only a positive evaluation of self had a statistical significant influence in the level of p<.01. Fifth, as a result of examining the mediating effect of entire adaptive flexibility in intention to return home according to the support of workers perceived by runaway youth, the support of worker alone has shown 28.1% but when the adaptive flexibility was introduced as a mediating effect, the explanatory power was 34.6% showing the increase by 6.5%. In addition, for sub-factors, when 'a positive evaluation of self' was introduced as a mediating effect, the explanatory power was 35.8%, and when 'a positive attitude on life' was introduced as a mediating effect, it was 32.5%, and when 'optimism' was introduced as a mediating effect, it has shown 32.6%. Therefore, in the intention to return home according to the support of workers perceived by runaway youth, the adaptive flexibility and the entire sub-factors were shown to have a partial mediating effect. As can be seen from the above results, the support of workers had a significant influence on intention to return home and adaptation flexibility of the runaway youth, and it was shown that higher the adaptive flexibility, higher the chance of returning home.
Therefore, the following suggestions are made. First, with the confirmation of worker's support having influence, a financial support for restoration of shelter and reinforcement of professional workforce should be increased. Especially, poor working conditions lead to frequent changes in practitioner and also lead to a decrease in professionalism of workers causing the quality of service to become lowered, thus in order to compliment such environment, it is necessary to provide an opportunity of retraining for the improvement of the treatment of the workers and the improvement of the professionalism. Second, with the confirmation of worker's support having influence on the intention to return home, it is necessary to reduce unnecessary administrative procedures so that shelter workers can get more professional and direct service intervention. The assessment criteria and timing are different for each local government and central government ministries, and as the materials required by the national assembly and city council are also different, there are a lot of administrative troubles due to such progress. Especially, a system that integrates the administrative audit and evaluation indicators of the central government department and the local government department should be pursued. Third, with a clear confirmation of function and role of the shelter having influence on the material support and adaptive flexibility, and also on the line of crisis protection, it is necessary to expand the facility so that the runaway youth can easily access the shelter. In addition, through more active public relations and outreach, a diversified effort is needed in order to find crisis youths early and to introduce them to shelter. Fourth, through this study, it was found that support of workers had influenced the adaptive flexibility of runaway youth and has increased their intention to return home. Therefore, beyond temporary livelihood and protection, the youth shelter should have an identity as a youth welfare facility, and by providing multidimensional services, it seems that efforts are needed to promote balanced development and adaptive flexibility.
The purpose of this study was to examine the effects of support of youth shelter worker on the runaway youth in their intention to return home. In such process, the study aims to examine to what extent the adaptive flexibility of runaway youth influence the intention to return home. According to the purpose of the study, a survey was conducted from October 1st to 21st of 2018 targeting the runaway youth in 17 fixed-type temporary youth shelters throughout the nation, where 114 collected copies were used in the study. The collected questionnaires have used the SPSS 21.0 statistical program, and for data processing, frequency analysis, t-test, one-way ANOVA, correlation analysis, and simple regression analysis were conducted. Multiple regression analysis was conducted based on Baron and Kenny(1986), and the method of Sobel(1982) was used in order to verify the significance of the mediation effect.
When summarizing the main analysis results of this study, it is as follows. First, as a result of examining the difference in intention to return home according to the personal characteristics and runaway factors of runaway youth, in personal characteristics, there was no influence on intention to return home. On the other hand, in runaway related characteristics, it was confirmed that 'pathway to shelter' had a significant influence. Second, as a result of analyzing the reality of the runaway factors of youth, the first runaway age was the most under 13 years, and in frequency of runaway, '5 times or more' accounted for more than 50%. This is showing the characteristic trend of runaway youth and the tendency of repeated runaway behaviors as the first runaway age is getting lowered to elementary school with 5 times or more repeated runaways. Third, as a result of examining the effects of worker's support on the intention to return home and entire adaptive flexibility of the runaway youth, it had a statistical significant influence on all intention to return home and adaptive flexibility, and has shown the explanatory power of 28.2% on adaptive flexibility and 28.1% on intention to return home. For sub-factors, intention to return home has shown 31.3% explanatory power and the adaptive flexibility has shown 28% explanatory power. It was found that in intention to return home, only the material support had a statistical significant influence in the level of p<.05. Fourth, as a result of examining the influence of entire adaptive flexibility of runaway youth on intention to return home, it was statistically significant and has shown the explanatory power of 24.9% for intention to return home. The sub-factors have shown an explanatory power of 27.7%, where only a positive evaluation of self had a statistical significant influence in the level of p<.01. Fifth, as a result of examining the mediating effect of entire adaptive flexibility in intention to return home according to the support of workers perceived by runaway youth, the support of worker alone has shown 28.1% but when the adaptive flexibility was introduced as a mediating effect, the explanatory power was 34.6% showing the increase by 6.5%. In addition, for sub-factors, when 'a positive evaluation of self' was introduced as a mediating effect, the explanatory power was 35.8%, and when 'a positive attitude on life' was introduced as a mediating effect, it was 32.5%, and when 'optimism' was introduced as a mediating effect, it has shown 32.6%. Therefore, in the intention to return home according to the support of workers perceived by runaway youth, the adaptive flexibility and the entire sub-factors were shown to have a partial mediating effect. As can be seen from the above results, the support of workers had a significant influence on intention to return home and adaptation flexibility of the runaway youth, and it was shown that higher the adaptive flexibility, higher the chance of returning home.
Therefore, the following suggestions are made. First, with the confirmation of worker's support having influence, a financial support for restoration of shelter and reinforcement of professional workforce should be increased. Especially, poor working conditions lead to frequent changes in practitioner and also lead to a decrease in professionalism of workers causing the quality of service to become lowered, thus in order to compliment such environment, it is necessary to provide an opportunity of retraining for the improvement of the treatment of the workers and the improvement of the professionalism. Second, with the confirmation of worker's support having influence on the intention to return home, it is necessary to reduce unnecessary administrative procedures so that shelter workers can get more professional and direct service intervention. The assessment criteria and timing are different for each local government and central government ministries, and as the materials required by the national assembly and city council are also different, there are a lot of administrative troubles due to such progress. Especially, a system that integrates the administrative audit and evaluation indicators of the central government department and the local government department should be pursued. Third, with a clear confirmation of function and role of the shelter having influence on the material support and adaptive flexibility, and also on the line of crisis protection, it is necessary to expand the facility so that the runaway youth can easily access the shelter. In addition, through more active public relations and outreach, a diversified effort is needed in order to find crisis youths early and to introduce them to shelter. Fourth, through this study, it was found that support of workers had influenced the adaptive flexibility of runaway youth and has increased their intention to return home. Therefore, beyond temporary livelihood and protection, the youth shelter should have an identity as a youth welfare facility, and by providing multidimensional services, it seems that efforts are needed to promote balanced development and adaptive flexibility.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.