본 연구는 성인이 과거 청소년기에 참여하였던 숙박형 청소년수련활동에 대한 경험적 인식을 분석해 봄으로써 해당 활동의 특징과 장단점의 파악 및 문제점을 통해 향후 청소년들의 수련활동 수행의 긍정적인 대안을 찾아보려는데 목적이 있다. 본 연구의 목적을 달성하기 위해 서울과 부산 지역에서 20대, 30대, 40대 성인을 대상으로 설문을 실시하였다. 각 연령대별로 200부 이상 배부하여 회수한 총 748부의 설문지 중 청소년기에 숙박형 청소년수련활동에 참여한 경험이 없는 응답과 불성실한 응답을 제외한 609부(20대 246명, 30대 196명, 40대 167명)만을 연구 자료로 사용하였다. ...
본 연구는 성인이 과거 청소년기에 참여하였던 숙박형 청소년수련활동에 대한 경험적 인식을 분석해 봄으로써 해당 활동의 특징과 장단점의 파악 및 문제점을 통해 향후 청소년들의 수련활동 수행의 긍정적인 대안을 찾아보려는데 목적이 있다. 본 연구의 목적을 달성하기 위해 서울과 부산 지역에서 20대, 30대, 40대 성인을 대상으로 설문을 실시하였다. 각 연령대별로 200부 이상 배부하여 회수한 총 748부의 설문지 중 청소년기에 숙박형 청소년수련활동에 참여한 경험이 없는 응답과 불성실한 응답을 제외한 609부(20대 246명, 30대 196명, 40대 167명)만을 연구 자료로 사용하였다. 자료 분석은 SPSS 21프로그램을 통해 빈도분석, t-검증, ANOVA를 실시하였고, 분석된 기초 자료를 바탕으로 t-test, 상관관계 분석을 통해 의미 있는 결과를 도출하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 숙박형 청소년수련활동의 참여 정도는 초·중·고등학교 때 모두 참여하였다는 응답이 가장 많았고, 그 중 가장 기억에 남는 시기는 중학교 때라고 응답하였다. 둘째, 지금까지 숙박형 청소년수련활동이 실시되는 과정에서 청소년들은 자신의 의사결정과는 상관없이 학교 일정에 따라 참여한 것으로 나타났다. 셋째, 숙박형 청소년수련활동의 경험 효과로는 친구들과 함께 생활하는 즐거움이었으나, 부정적 의견으로는 낙후된 수련시설에서의 생활, 다소 억압적인 지도방법으로 인해 수련활동이 힘들었던 점을 꼽았다. 또한, 청소년들이 스스로 원하는 프로그램을 선택하지 못하고 정해진 대로 활동하는 것도 문제점으로 드러났다. 넷째, 숙박형 청소년수련활동에 대한 선호도는 긍정적인 인식도를 보였고, 수련활동의 핵심 의미로써 인간관계 및 사회성 발달 함양과 청소년의 흥미와 욕구를 중요하게 생각하는 것으로 나타났다. 다섯째, 과거 숙박형 청소년수련활동에 자발적인 참여 여부와 참여 당시 본인 역할에 따른 숙박형 청소년수련활동에 대한 선호도, 만족수준, 인식도 수준을 보면 자발적으로 참여한 응답자들이 비자발적으로 참여한 응답자들보다, 조장 및 팀장의 역할을 했던 응답자들이 단순 참여한 응답자들에 비해 숙박형 청소년수련활동에 대한 선호도와 만족수준, 인식수준 모두 높았다. 또한, 숙박형 청소년수련활동의 경험을 통해 긍정적인 영향을 받은 응답자들이 부정적인 영향을 받은 응답자들보다 숙박형 청소년수련활동에 대한 선호도와 만족수준이 높고, 숙박형 청소년수련활동에 대해 긍정적인 인식을 보이는 것으로 나타났다. 이러한 연구 결과를 토대로 현재 이루어지는 청소년수련활동의 발전 방향을 모색하기 위해서는 다음과 같은 변화가 이루어져야 한다. 첫째, 청소년들의 요구를 잘 파악하여 활동을 기획하고, 실행하는 방법을 시급하게 도입해야 한다. 청소년의 요구에 따른 활동기획은 학교급별, 발달단계에 맞는 체계적이고 다양한 프로그램을 제시하게 됨으로써 청소년들이 수련활동에 대한 긍정적 가치를 높이도록 하는데 매우 효과적이기 때문에 적극 추진되어져야 한다. 둘째, 청소년의 요구에 맞는 프로그램의 기획을 위해서는 청소년지도자의 프로그램 개발, 운영 등 전반에 대한 전문가로서의 자질이 매우 중요하다. 따라서 청소년지도자의 수련활동 추진역량을 높이는데 필요한 체계적인 연수가 확대되어질 필요가 있다. 셋째, 청소년수련활동의 수행목적과 취지가 아무리 좋다고 해도 현재처럼 수련활동을 강압적인 활동으로 여긴다면 청소년의 성장에 도움이 되지 못한다. 따라서 청소년수련활동에 대한 부정적인 인식 개선을 위해 수련활동이 긍정적 가치가 있음을 알리는 홍보기회가 확대되어질 필요가 있다.
본 연구는 성인이 과거 청소년기에 참여하였던 숙박형 청소년수련활동에 대한 경험적 인식을 분석해 봄으로써 해당 활동의 특징과 장단점의 파악 및 문제점을 통해 향후 청소년들의 수련활동 수행의 긍정적인 대안을 찾아보려는데 목적이 있다. 본 연구의 목적을 달성하기 위해 서울과 부산 지역에서 20대, 30대, 40대 성인을 대상으로 설문을 실시하였다. 각 연령대별로 200부 이상 배부하여 회수한 총 748부의 설문지 중 청소년기에 숙박형 청소년수련활동에 참여한 경험이 없는 응답과 불성실한 응답을 제외한 609부(20대 246명, 30대 196명, 40대 167명)만을 연구 자료로 사용하였다. 자료 분석은 SPSS 21프로그램을 통해 빈도분석, t-검증, ANOVA를 실시하였고, 분석된 기초 자료를 바탕으로 t-test, 상관관계 분석을 통해 의미 있는 결과를 도출하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 숙박형 청소년수련활동의 참여 정도는 초·중·고등학교 때 모두 참여하였다는 응답이 가장 많았고, 그 중 가장 기억에 남는 시기는 중학교 때라고 응답하였다. 둘째, 지금까지 숙박형 청소년수련활동이 실시되는 과정에서 청소년들은 자신의 의사결정과는 상관없이 학교 일정에 따라 참여한 것으로 나타났다. 셋째, 숙박형 청소년수련활동의 경험 효과로는 친구들과 함께 생활하는 즐거움이었으나, 부정적 의견으로는 낙후된 수련시설에서의 생활, 다소 억압적인 지도방법으로 인해 수련활동이 힘들었던 점을 꼽았다. 또한, 청소년들이 스스로 원하는 프로그램을 선택하지 못하고 정해진 대로 활동하는 것도 문제점으로 드러났다. 넷째, 숙박형 청소년수련활동에 대한 선호도는 긍정적인 인식도를 보였고, 수련활동의 핵심 의미로써 인간관계 및 사회성 발달 함양과 청소년의 흥미와 욕구를 중요하게 생각하는 것으로 나타났다. 다섯째, 과거 숙박형 청소년수련활동에 자발적인 참여 여부와 참여 당시 본인 역할에 따른 숙박형 청소년수련활동에 대한 선호도, 만족수준, 인식도 수준을 보면 자발적으로 참여한 응답자들이 비자발적으로 참여한 응답자들보다, 조장 및 팀장의 역할을 했던 응답자들이 단순 참여한 응답자들에 비해 숙박형 청소년수련활동에 대한 선호도와 만족수준, 인식수준 모두 높았다. 또한, 숙박형 청소년수련활동의 경험을 통해 긍정적인 영향을 받은 응답자들이 부정적인 영향을 받은 응답자들보다 숙박형 청소년수련활동에 대한 선호도와 만족수준이 높고, 숙박형 청소년수련활동에 대해 긍정적인 인식을 보이는 것으로 나타났다. 이러한 연구 결과를 토대로 현재 이루어지는 청소년수련활동의 발전 방향을 모색하기 위해서는 다음과 같은 변화가 이루어져야 한다. 첫째, 청소년들의 요구를 잘 파악하여 활동을 기획하고, 실행하는 방법을 시급하게 도입해야 한다. 청소년의 요구에 따른 활동기획은 학교급별, 발달단계에 맞는 체계적이고 다양한 프로그램을 제시하게 됨으로써 청소년들이 수련활동에 대한 긍정적 가치를 높이도록 하는데 매우 효과적이기 때문에 적극 추진되어져야 한다. 둘째, 청소년의 요구에 맞는 프로그램의 기획을 위해서는 청소년지도자의 프로그램 개발, 운영 등 전반에 대한 전문가로서의 자질이 매우 중요하다. 따라서 청소년지도자의 수련활동 추진역량을 높이는데 필요한 체계적인 연수가 확대되어질 필요가 있다. 셋째, 청소년수련활동의 수행목적과 취지가 아무리 좋다고 해도 현재처럼 수련활동을 강압적인 활동으로 여긴다면 청소년의 성장에 도움이 되지 못한다. 따라서 청소년수련활동에 대한 부정적인 인식 개선을 위해 수련활동이 긍정적 가치가 있음을 알리는 홍보기회가 확대되어질 필요가 있다.
The purpose of this study were to analyze empirical perceptions of the residency type youth training activities which adults participated in past adolescence and to find out the positive alternatives of performing youth training activities in the future through the identification of the characterist...
The purpose of this study were to analyze empirical perceptions of the residency type youth training activities which adults participated in past adolescence and to find out the positive alternatives of performing youth training activities in the future through the identification of the characteristics. In order to achieve the purpose of this study, we conducted questionnaires on adults in their 20s, 30s, and 40s in Seoul and Busan. Of the total 748 questionnaires collected by collecting more than 200 copies for each age group, except for those who had not participated in the resident camp youth training activities in adolescence and for those who were unfaithful responses, only 609(264 persons in their 20s, 196 persons in their 30s, 167 persons in their 40s)questionnaires were used as study data. Data analysis was done through SPSS 21 program. Frequency analysis, t-test, and ANOVA were conducted. t-test and correlation analysis were used to derive meaningful results based on the analyzed basic data. The results of this study are summarized as follows; First, the participation rate of resident camp youth training activity was the most in participation in elementary, middle and high school, the most memorable time was middle school. Second, youths participated according to the school schedule regardless of their own decision making process during the resident camp youth training activities. Third, as the experiences of the resident camp youth training activities, it was pleasure to live with friends, In the negative opinion, it was difficult for the training activities to be carried out because of living in a backward training facility and a somewhat repressive teaching method. In addition, it was also pointed out that young people did not choose their own program and acted as planned. Fourth, the preference for resident camp youth training activity showed a positive perception, As a core meaning of the training activities, it was shown that the development of human relations and sociality and the interest and desire of the youth were important. Fifth, the voluntary participation in the past resident camp youth training activities and the preference level, the satisfaction level, and the recognition level of the resident camp youth training activity according to their role at the time of participation were found respondents who voluntarily participated were more likely than non-volunteers, Respondents who were in the role of the participant showed higher preference, satisfaction level, and perceived level of the resident camp youth training activity than the simple participant respondents. In addition, the respondents who were positively influenced by the experiences of the resident camp youth training activities showed higher preference and satisfaction level for the resident youth training activities than the respondents who were negatively influenced. The recommendation of this stay based on thr results were as follows; First, it is imperative that youths understand their needs and plan activities and implement them urgently. The activity planning according to the needs of the youth should be actively promoted because it is very effective to increase the positive value of the youth training activities by suggesting systematic and diverse programs according to the school level and development stage. Second, in order to plan a program that meets the needs of adolescents, it is very important that the qualities of youth leaders as experts in the overall development and operation of programs are very important. Therefore, it is necessary to expand the systematic training necessary for enhancing the capacity of youth leaders to implement training activities. Third, no matter how good the purpose and purpose of the youth training activities are, it can not help the growth of the youth if the training activities are regarded as coercive activities. Therefore, in order to improve the negative awareness of youth training activities, it is necessary to expand the opportunity to publicize that the training activities have positive value.
The purpose of this study were to analyze empirical perceptions of the residency type youth training activities which adults participated in past adolescence and to find out the positive alternatives of performing youth training activities in the future through the identification of the characteristics. In order to achieve the purpose of this study, we conducted questionnaires on adults in their 20s, 30s, and 40s in Seoul and Busan. Of the total 748 questionnaires collected by collecting more than 200 copies for each age group, except for those who had not participated in the resident camp youth training activities in adolescence and for those who were unfaithful responses, only 609(264 persons in their 20s, 196 persons in their 30s, 167 persons in their 40s)questionnaires were used as study data. Data analysis was done through SPSS 21 program. Frequency analysis, t-test, and ANOVA were conducted. t-test and correlation analysis were used to derive meaningful results based on the analyzed basic data. The results of this study are summarized as follows; First, the participation rate of resident camp youth training activity was the most in participation in elementary, middle and high school, the most memorable time was middle school. Second, youths participated according to the school schedule regardless of their own decision making process during the resident camp youth training activities. Third, as the experiences of the resident camp youth training activities, it was pleasure to live with friends, In the negative opinion, it was difficult for the training activities to be carried out because of living in a backward training facility and a somewhat repressive teaching method. In addition, it was also pointed out that young people did not choose their own program and acted as planned. Fourth, the preference for resident camp youth training activity showed a positive perception, As a core meaning of the training activities, it was shown that the development of human relations and sociality and the interest and desire of the youth were important. Fifth, the voluntary participation in the past resident camp youth training activities and the preference level, the satisfaction level, and the recognition level of the resident camp youth training activity according to their role at the time of participation were found respondents who voluntarily participated were more likely than non-volunteers, Respondents who were in the role of the participant showed higher preference, satisfaction level, and perceived level of the resident camp youth training activity than the simple participant respondents. In addition, the respondents who were positively influenced by the experiences of the resident camp youth training activities showed higher preference and satisfaction level for the resident youth training activities than the respondents who were negatively influenced. The recommendation of this stay based on thr results were as follows; First, it is imperative that youths understand their needs and plan activities and implement them urgently. The activity planning according to the needs of the youth should be actively promoted because it is very effective to increase the positive value of the youth training activities by suggesting systematic and diverse programs according to the school level and development stage. Second, in order to plan a program that meets the needs of adolescents, it is very important that the qualities of youth leaders as experts in the overall development and operation of programs are very important. Therefore, it is necessary to expand the systematic training necessary for enhancing the capacity of youth leaders to implement training activities. Third, no matter how good the purpose and purpose of the youth training activities are, it can not help the growth of the youth if the training activities are regarded as coercive activities. Therefore, in order to improve the negative awareness of youth training activities, it is necessary to expand the opportunity to publicize that the training activities have positive value.
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