본 연구는 학교스포츠클립 치어리딩 참여 청소년을 대상으로 재미, 감성지능, 그릿의 관계를 규명하고, 심층면담을 통해 다각적인 측면에서 심도 있게 그릿을 분석하고자 한다. 더불어 학교스포츠클럽 치어리딩 참여가 청소년의 사회성 증대와 그릿에 미치는 영향을 분석하여 치어리딩 종목의 특성과 가치를 정립하고자 하는데 그 목적이 있다. 이와 같은 연구목적을 달성하기 위해 양적연구와 ...
본 연구는 학교스포츠클립 치어리딩 참여 청소년을 대상으로 재미, 감성지능, 그릿의 관계를 규명하고, 심층면담을 통해 다각적인 측면에서 심도 있게 그릿을 분석하고자 한다. 더불어 학교스포츠클럽 치어리딩 참여가 청소년의 사회성 증대와 그릿에 미치는 영향을 분석하여 치어리딩 종목의 특성과 가치를 정립하고자 하는데 그 목적이 있다. 이와 같은 연구목적을 달성하기 위해 양적연구와 질적연구의 강점을 활용하여 서로 상호 보완 할 수 있는 통합방법연구를 실시하였다. 양적연구 조사도구로 설문지를 채택하여 학교스포츠클럽 치어리딩에 참여하는 만 12세 이상 - 만18세 미만인 중·고등학생을 대상으로 설문조사 하였다. 모든 문항의 응답이 완료된 설문지는 현장에서 즉시 회수하여 총 330부를 회수 하였으며 이중기입이나 불성실하게 응답한 설문지를 제외한 나머지 313명의 자료를 선정하여 사용하였다. 자료처리는 빈도분석, 요인분석, 신뢰도분석, t-검정, 일원변량분석, 상관관계분석, 다중회귀분석의 방법을 통하여 최종 분석하였다. 양적연구의 결과를 보완하고자 사용한 질적연구 조사도구인 심층면담에서는 학교스포츠클럽 치어리딩 참여 경력 3년 이상이며 해외 대회 출전경험이 있는 선수 6명과 국가대표출신 5년 이상의 지도자 5명을 참여자로 선정하였다. 반구조화와 비구조화된 형식을 혼합한 면담을 실시하여 학교스포츠클럽 치어리딩 참여 청소년의 그릿 요인을 추출하고 범주화 하였다. 이와 같은 절차 및 자료 분석을 통한 연구 결과에 따른 결론은 다음과 같다. 첫째, 학교스포츠클럽 치어리딩 참여 청소년들의 인구통계학적 특성에 따라 재미, 감성지능, 그릿에서 유의한 차이가 나타났다. 둘째, 학교스포츠클럽 치어리딩 참여 청소년의 재미가 감성지능에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 학교스포츠클럽 치어리딩 참여 청소년의 재미가 그릿에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 넷째, 학교스포츠클럽 치어리딩 참여 청소년의 감성지능이 그릿에 유의한 미치는 것으로 나타났다. 다섯 번째, 심층면담을 통해 학교스포츠 치어리딩 참여 청소년의 그릿에 영향을 미치는 다양한 의미있는 문장들을 추출하였다. 재미, 감성지능, 최고되기, 하나되기, 지도자역할 5개의 대분류와 ‘무대중독’, ‘성취 후 쾌감’, ‘피드백’, ‘믿음과 확신’ ‘롤모델’, ‘주인공’, ‘향상된 나’, ‘팀워크’, ‘존중과 배려’ ‘비전제시’, ‘소통과 리드’ 11개의 중분류로 범주화 하였다. 이로부터 치어리딩을 하는 청소년의 재미나 감성지능을 포함한 다양한 요인들이 그릿을 높이는 중요한 요인으로 밝혀졌다.
본 연구는 학교스포츠클립 치어리딩 참여 청소년을 대상으로 재미, 감성지능, 그릿의 관계를 규명하고, 심층면담을 통해 다각적인 측면에서 심도 있게 그릿을 분석하고자 한다. 더불어 학교스포츠클럽 치어리딩 참여가 청소년의 사회성 증대와 그릿에 미치는 영향을 분석하여 치어리딩 종목의 특성과 가치를 정립하고자 하는데 그 목적이 있다. 이와 같은 연구목적을 달성하기 위해 양적연구와 질적연구의 강점을 활용하여 서로 상호 보완 할 수 있는 통합방법연구를 실시하였다. 양적연구 조사도구로 설문지를 채택하여 학교스포츠클럽 치어리딩에 참여하는 만 12세 이상 - 만18세 미만인 중·고등학생을 대상으로 설문조사 하였다. 모든 문항의 응답이 완료된 설문지는 현장에서 즉시 회수하여 총 330부를 회수 하였으며 이중기입이나 불성실하게 응답한 설문지를 제외한 나머지 313명의 자료를 선정하여 사용하였다. 자료처리는 빈도분석, 요인분석, 신뢰도분석, t-검정, 일원변량분석, 상관관계분석, 다중회귀분석의 방법을 통하여 최종 분석하였다. 양적연구의 결과를 보완하고자 사용한 질적연구 조사도구인 심층면담에서는 학교스포츠클럽 치어리딩 참여 경력 3년 이상이며 해외 대회 출전경험이 있는 선수 6명과 국가대표출신 5년 이상의 지도자 5명을 참여자로 선정하였다. 반구조화와 비구조화된 형식을 혼합한 면담을 실시하여 학교스포츠클럽 치어리딩 참여 청소년의 그릿 요인을 추출하고 범주화 하였다. 이와 같은 절차 및 자료 분석을 통한 연구 결과에 따른 결론은 다음과 같다. 첫째, 학교스포츠클럽 치어리딩 참여 청소년들의 인구통계학적 특성에 따라 재미, 감성지능, 그릿에서 유의한 차이가 나타났다. 둘째, 학교스포츠클럽 치어리딩 참여 청소년의 재미가 감성지능에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 학교스포츠클럽 치어리딩 참여 청소년의 재미가 그릿에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 넷째, 학교스포츠클럽 치어리딩 참여 청소년의 감성지능이 그릿에 유의한 미치는 것으로 나타났다. 다섯 번째, 심층면담을 통해 학교스포츠 치어리딩 참여 청소년의 그릿에 영향을 미치는 다양한 의미있는 문장들을 추출하였다. 재미, 감성지능, 최고되기, 하나되기, 지도자역할 5개의 대분류와 ‘무대중독’, ‘성취 후 쾌감’, ‘피드백’, ‘믿음과 확신’ ‘롤모델’, ‘주인공’, ‘향상된 나’, ‘팀워크’, ‘존중과 배려’ ‘비전제시’, ‘소통과 리드’ 11개의 중분류로 범주화 하였다. 이로부터 치어리딩을 하는 청소년의 재미나 감성지능을 포함한 다양한 요인들이 그릿을 높이는 중요한 요인으로 밝혀졌다.
The purpose of this study is to investigate the relationship among fun, emotional intelligence, and GRIT in adolescents participating in school sports club cheerleading and to analyze GRIT in depth from various perspectives through in-depth interviews. In addition, the study has a goal to establish ...
The purpose of this study is to investigate the relationship among fun, emotional intelligence, and GRIT in adolescents participating in school sports club cheerleading and to analyze GRIT in depth from various perspectives through in-depth interviews. In addition, the study has a goal to establish cheerleading's characteristics and value by analyzing the effects of cheerleading participation in school sports clubs on the sociality and GRIT of adolescents. In order to accomplish this research purpose, the researcher conducted a study on integrated methods that can complement each other by using the strengths of quantitative research and qualitative research. The questionnaire was used as a quantitative research tool to survey middle and high school students aged 12 years or older and under 18 years old who participated in cheerleading in school sports clubs. 330 copies of the completed questionnaires were collected from the field, and a total of 313 copies were selected as final data excepting incomplete responds. Data processing was final analyzed through frequency analysis, factor analysis, reliability analysis, t-test, one-way ANOVA, correlation analysis, and multiple regression analysis. In order to supplement the results of the quantitative research, in the in-depth interview, 6 participants who have participated in the school sports club cheerleading for more than 3 years and have participated in the overseas tournaments, and 5 current coaches who used to be the national team members more than 5 years were selected. A semi-structured and an unstructured form was used for interviews to extract and categorize GRIT factors of adolescents participating in school sports clubs cheerleading. The following conclusions can be drawn from the results of this procedure and data analysis. First, there was a significant difference in fun, emotional intelligence, and GRIT according to the demographic characteristics of adolescents participating in school sports club cheerleading. Second, the fun of adolescents participating in cheerleading in school sports club had a significant effect on emotional intelligence. Third, the fun of adolescents participating in cheerleading in school sports club had a significant effect on GRIT. Fourth, emotional intelligence of adolescents participating in cheerleading in school sports club showed significant influence on GRIT. Fifth, various meaningful sentences that affect GRIT of adolescents participating in school sports club cheerleading were extracted through the in-depth interviews. That is, 5 items of major category of Fun, Emotional intelligence, Becoming the best, Being one, Role of a leader, and 11 items of middle category of ‘Stage addiction’, ‘Pleasure after achievement’, ‘Feedback’ ‘Faith and confidence’, ‘Role model’, ‘Major role’, ‘Improved me’, ‘Teamwork', ’Respect and care', Vision', and ‘communication and lead'. From this, it was confirmed that emotional factors such as fun, emotional intelligence felt by adolescents participating in school sports club cheerleading plays an important role in enhancing the GRIT.
The purpose of this study is to investigate the relationship among fun, emotional intelligence, and GRIT in adolescents participating in school sports club cheerleading and to analyze GRIT in depth from various perspectives through in-depth interviews. In addition, the study has a goal to establish cheerleading's characteristics and value by analyzing the effects of cheerleading participation in school sports clubs on the sociality and GRIT of adolescents. In order to accomplish this research purpose, the researcher conducted a study on integrated methods that can complement each other by using the strengths of quantitative research and qualitative research. The questionnaire was used as a quantitative research tool to survey middle and high school students aged 12 years or older and under 18 years old who participated in cheerleading in school sports clubs. 330 copies of the completed questionnaires were collected from the field, and a total of 313 copies were selected as final data excepting incomplete responds. Data processing was final analyzed through frequency analysis, factor analysis, reliability analysis, t-test, one-way ANOVA, correlation analysis, and multiple regression analysis. In order to supplement the results of the quantitative research, in the in-depth interview, 6 participants who have participated in the school sports club cheerleading for more than 3 years and have participated in the overseas tournaments, and 5 current coaches who used to be the national team members more than 5 years were selected. A semi-structured and an unstructured form was used for interviews to extract and categorize GRIT factors of adolescents participating in school sports clubs cheerleading. The following conclusions can be drawn from the results of this procedure and data analysis. First, there was a significant difference in fun, emotional intelligence, and GRIT according to the demographic characteristics of adolescents participating in school sports club cheerleading. Second, the fun of adolescents participating in cheerleading in school sports club had a significant effect on emotional intelligence. Third, the fun of adolescents participating in cheerleading in school sports club had a significant effect on GRIT. Fourth, emotional intelligence of adolescents participating in cheerleading in school sports club showed significant influence on GRIT. Fifth, various meaningful sentences that affect GRIT of adolescents participating in school sports club cheerleading were extracted through the in-depth interviews. That is, 5 items of major category of Fun, Emotional intelligence, Becoming the best, Being one, Role of a leader, and 11 items of middle category of ‘Stage addiction’, ‘Pleasure after achievement’, ‘Feedback’ ‘Faith and confidence’, ‘Role model’, ‘Major role’, ‘Improved me’, ‘Teamwork', ’Respect and care', Vision', and ‘communication and lead'. From this, it was confirmed that emotional factors such as fun, emotional intelligence felt by adolescents participating in school sports club cheerleading plays an important role in enhancing the GRIT.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.