최근 한류의 바람과 더불어 국민들의 문화수준의 향상으로 인해 공연 예술에 대한 관심이 급증함에 따라 정부에서는 공연예술 시장 활성화를 위해 많은 지원을 하고 있다. 이에 따라 각 지자체에서는 노후화된 채 방치돼 있는 공공유휴시설들을 공연예술연습공간으로 리모델링하여 지역주민들에게 제공하고 있다. 이러한 공연예술연습공간을 리모델링하기 위해서는 설계단계에서부터 물리적 음향성능을 확보해야하며 이를 토대로 주관적 반응의 변화도 검토되어야 한다. 그러나 국내에서는 공간 리모델링시 물리적 음향성능의 확보에만 중점을 두고 있어 주관적 음향성능 평가에 대한 요구가 제기되고 있다. 이러한 관점에서 본 연구에서는 5개 지역 공연예술연습공간의 리모델링 전·후 음향시뮬레이션과 현장실험을 통해 물리적 음향성능을 평가하고, 가청화 기법을 이용한 청감실험을 통해 리모델링 전·후 물리적 음향성능의 개선에 따른 주관적 음향성능의 변화를 파악하고자 하였으며, 이를 토대로 물리적 음향성능과 주관적 반응의 상관관계를 분석하였다. 연구의 결과는 다음과 같다.
1. 리모델링 전 공공유휴시설인 18개 공간은 과도한 울림과 1.22∼3.50초의 긴 ...
최근 한류의 바람과 더불어 국민들의 문화수준의 향상으로 인해 공연 예술에 대한 관심이 급증함에 따라 정부에서는 공연예술 시장 활성화를 위해 많은 지원을 하고 있다. 이에 따라 각 지자체에서는 노후화된 채 방치돼 있는 공공유휴시설들을 공연예술연습공간으로 리모델링하여 지역주민들에게 제공하고 있다. 이러한 공연예술연습공간을 리모델링하기 위해서는 설계단계에서부터 물리적 음향성능을 확보해야하며 이를 토대로 주관적 반응의 변화도 검토되어야 한다. 그러나 국내에서는 공간 리모델링시 물리적 음향성능의 확보에만 중점을 두고 있어 주관적 음향성능 평가에 대한 요구가 제기되고 있다. 이러한 관점에서 본 연구에서는 5개 지역 공연예술연습공간의 리모델링 전·후 음향시뮬레이션과 현장실험을 통해 물리적 음향성능을 평가하고, 가청화 기법을 이용한 청감실험을 통해 리모델링 전·후 물리적 음향성능의 개선에 따른 주관적 음향성능의 변화를 파악하고자 하였으며, 이를 토대로 물리적 음향성능과 주관적 반응의 상관관계를 분석하였다. 연구의 결과는 다음과 같다.
1. 리모델링 전 공공유휴시설인 18개 공간은 과도한 울림과 1.22∼3.50초의 긴 잔향시간으로 명료도 부분이 크게 저하되어 이에 대한 개선이 필요했으며, 이를 19개 공연예술연습공간으로 리모델링 후 음향성능을 분석해 보면 SPL500HZ는 66.7∼75.2dB, RT는 0.17∼1.13초, D50은 51.7∼98.7%, C80은 3.0∼26.9dB, RASTI는 60.8∼89.0%로 나타났다. 또한 춘천 옛 춘천여고 대연습실2는 “다목적 홀”, 청주 연초제조창 동부창고의 대연습실은 “극장”의 용도에 적합한 음향특성을 보이며, 이를 제외한 나머지 17개 공간은 동작 및 대사연습에 적합한 음향성능을 충분히 확보하고 있다.
2. 리모델링 전·후 공연예술연습공간에서 청감실험을 통해 8개 평가어휘별 주관적 반응을 분석한 결과 리모델링 전에는 긴 잔향시간과 낮은 명료도를 가져 “울림”, “크기”, “확산감”등의 반응은 높게 나타났으나, “친밀감”, “명료성”, “선명함”, “포근함”, “균형”이 낮게 나타났다. 그러나 음향성능을 개선한 리모델링 후에는 주관적 반응이 이와는 정반대로 나타나 청감실험을 통한 주관적 반응에서도 공연예술연습공간은 동작 및 대사연습 공간에 적합한 음향성능을 갖는 공간으로 리모델링되었음을 알 수 있다.
3. 리모델링 전·후 공연예술연습공간에서 청감실험을 통해 8개 평가어휘별 SD척도 개선량을 분석한 결과 모든 공연예술연습공간에서 “울림”이 가장 많은 감소량을 보였으며, “선명함”, “명료성”이 가장 많은 증가량을 보였다. 또한 리모델링 후 “소규모 공연”이나 “다목적 홀”에 적합한 공간으로 변경되었을 경우 상대적으로 긴 잔향시간을 가지고 있어 주관적 반응의 개선량이 다른 공간에 비해 작게 나타났다. 따라서 공연예술연습공간의 경우 물리적 음향성능의 개선에 따른 사람들이 느끼는 주관적 반응의 변화는 상호 밀접한 연관성을 갖고 있는 것으로 판단된다.
4. 리모델링 전·후 공연예술연습공간에서 물리적 음향성능의 변화에 따른 주관적 반응의 변화를 살펴보면 음량의 크기는 나타내는 음압레벨인 SPL(A)과 SPL은 상호 연관성이 거의 없었다. 또한 울림의 크기는 나타내는 RT는 “울림”, “크기”, “확산감”등의 요소와 정적(+) 상관관계, “친밀감”, “명료성”, “선명함”, “균형”, “포근함”등의 요소와는 부적(-) 상관관계를 보이고 있다. 그러나 D50, C80, RASTI 등은 RT와는 정반대의 상관관계를 보이고 있어 공공유휴시설들이 공연예술연습공간으로 리모델링 될 경우 음향성능 변화에 따른 주관적 반응의 요소들도 함께 변화하고 있음을 알 수 있다.
5. 리모델링 전·후 공연예술연습공간에서 물리적 음향성능의 개선량과 주관적 반응의 개선량을 상관성 분석해보면 8개 평가어휘 중 “울림”, “크기”, “확산감”, “명료성”, “선명함”, “균형”등의 평가어휘가 가장 높은 상관관계를 나타냈다. 그러나 “친밀감”, “포근함”등의 평가어휘는 상관성이 낮아 향후 공연예술연습공간에 대한 주관적 반응을 평가할 경우 “친밀감”, “포근함” 등의 평가어휘는 반영할 필요가 없는 것으로 나타났다.
최근 한류의 바람과 더불어 국민들의 문화수준의 향상으로 인해 공연 예술에 대한 관심이 급증함에 따라 정부에서는 공연예술 시장 활성화를 위해 많은 지원을 하고 있다. 이에 따라 각 지자체에서는 노후화된 채 방치돼 있는 공공유휴시설들을 공연예술연습공간으로 리모델링하여 지역주민들에게 제공하고 있다. 이러한 공연예술연습공간을 리모델링하기 위해서는 설계단계에서부터 물리적 음향성능을 확보해야하며 이를 토대로 주관적 반응의 변화도 검토되어야 한다. 그러나 국내에서는 공간 리모델링시 물리적 음향성능의 확보에만 중점을 두고 있어 주관적 음향성능 평가에 대한 요구가 제기되고 있다. 이러한 관점에서 본 연구에서는 5개 지역 공연예술연습공간의 리모델링 전·후 음향시뮬레이션과 현장실험을 통해 물리적 음향성능을 평가하고, 가청화 기법을 이용한 청감실험을 통해 리모델링 전·후 물리적 음향성능의 개선에 따른 주관적 음향성능의 변화를 파악하고자 하였으며, 이를 토대로 물리적 음향성능과 주관적 반응의 상관관계를 분석하였다. 연구의 결과는 다음과 같다.
1. 리모델링 전 공공유휴시설인 18개 공간은 과도한 울림과 1.22∼3.50초의 긴 잔향시간으로 명료도 부분이 크게 저하되어 이에 대한 개선이 필요했으며, 이를 19개 공연예술연습공간으로 리모델링 후 음향성능을 분석해 보면 SPL500HZ는 66.7∼75.2dB, RT는 0.17∼1.13초, D50은 51.7∼98.7%, C80은 3.0∼26.9dB, RASTI는 60.8∼89.0%로 나타났다. 또한 춘천 옛 춘천여고 대연습실2는 “다목적 홀”, 청주 연초제조창 동부창고의 대연습실은 “극장”의 용도에 적합한 음향특성을 보이며, 이를 제외한 나머지 17개 공간은 동작 및 대사연습에 적합한 음향성능을 충분히 확보하고 있다.
2. 리모델링 전·후 공연예술연습공간에서 청감실험을 통해 8개 평가어휘별 주관적 반응을 분석한 결과 리모델링 전에는 긴 잔향시간과 낮은 명료도를 가져 “울림”, “크기”, “확산감”등의 반응은 높게 나타났으나, “친밀감”, “명료성”, “선명함”, “포근함”, “균형”이 낮게 나타났다. 그러나 음향성능을 개선한 리모델링 후에는 주관적 반응이 이와는 정반대로 나타나 청감실험을 통한 주관적 반응에서도 공연예술연습공간은 동작 및 대사연습 공간에 적합한 음향성능을 갖는 공간으로 리모델링되었음을 알 수 있다.
3. 리모델링 전·후 공연예술연습공간에서 청감실험을 통해 8개 평가어휘별 SD척도 개선량을 분석한 결과 모든 공연예술연습공간에서 “울림”이 가장 많은 감소량을 보였으며, “선명함”, “명료성”이 가장 많은 증가량을 보였다. 또한 리모델링 후 “소규모 공연”이나 “다목적 홀”에 적합한 공간으로 변경되었을 경우 상대적으로 긴 잔향시간을 가지고 있어 주관적 반응의 개선량이 다른 공간에 비해 작게 나타났다. 따라서 공연예술연습공간의 경우 물리적 음향성능의 개선에 따른 사람들이 느끼는 주관적 반응의 변화는 상호 밀접한 연관성을 갖고 있는 것으로 판단된다.
4. 리모델링 전·후 공연예술연습공간에서 물리적 음향성능의 변화에 따른 주관적 반응의 변화를 살펴보면 음량의 크기는 나타내는 음압레벨인 SPL(A)과 SPL은 상호 연관성이 거의 없었다. 또한 울림의 크기는 나타내는 RT는 “울림”, “크기”, “확산감”등의 요소와 정적(+) 상관관계, “친밀감”, “명료성”, “선명함”, “균형”, “포근함”등의 요소와는 부적(-) 상관관계를 보이고 있다. 그러나 D50, C80, RASTI 등은 RT와는 정반대의 상관관계를 보이고 있어 공공유휴시설들이 공연예술연습공간으로 리모델링 될 경우 음향성능 변화에 따른 주관적 반응의 요소들도 함께 변화하고 있음을 알 수 있다.
5. 리모델링 전·후 공연예술연습공간에서 물리적 음향성능의 개선량과 주관적 반응의 개선량을 상관성 분석해보면 8개 평가어휘 중 “울림”, “크기”, “확산감”, “명료성”, “선명함”, “균형”등의 평가어휘가 가장 높은 상관관계를 나타냈다. 그러나 “친밀감”, “포근함”등의 평가어휘는 상관성이 낮아 향후 공연예술연습공간에 대한 주관적 반응을 평가할 경우 “친밀감”, “포근함” 등의 평가어휘는 반영할 필요가 없는 것으로 나타났다.
As interest in performing arts is on the rapid increase due to the raised cultural level of the people, combined with the wind of Hallyu, the central government has recently given lots of support to revitalize the performing arts market. Accordingly, each local government is remodeling idle public f...
As interest in performing arts is on the rapid increase due to the raised cultural level of the people, combined with the wind of Hallyu, the central government has recently given lots of support to revitalize the performing arts market. Accordingly, each local government is remodeling idle public facilities left aged into performing arts practice rooms, which are then offered to local residents. For remodeling into performing arts practice rooms, it is essential to secure physical acoustic performance at the stage of design and, on this basis, change subjective responses. However, since South Korea only focuses spatial remodeling on the efforts to secure physical acoustic performance, there is a need to evaluate subjective acoustic performance. From this perspective, this study aimed to perform acoustic simulation and field experiment before and after remodeling into performing arts practice rooms in five regions to evaluate physical acoustic performance, perform psycho-acoustic experiment using auralization to determine the changes in subjective acoustic performance in terms of the improvement in physical acoustic performance after remodeling, and on this basis, analyze the correlations between physical acoustic performance and subjective responses. This study obtained the following results:
1. For 18 idle public facilities left aged before remodeling, it was necessary to improve definition, which was remarkably low due to excessive reverberation and long reverberation time of 1.22-3.50 sec. After their remodeling into 19 performing arts practice rooms, they had the following acoustic performance: SPL500HZ 66.7-75.2 dB, RT 0.17-1.13 sec, D50 51.7-98.7%, C80 3.0-26.9 dB, and RASTI 60.8-89.0%. The second major practice room of former Chuncheon Girls’ High School in Chuncheon and the major practice room of the East Warehouse for the Cheongju Tobacco Center had acoustic characteristics that met the requirements of a “multipurpose hall” and a “theater,” respectively, and the other 17 rooms fully secured appropriate acoustic performance for practicing movements and lines.
2. The psycho-acoustic experiment was performed to analyze the subjective responses based on eight vocabularies in the performing arts practice rooms. Before the remodeling, they had long reverberation time and low definition with high levels of responses to reverberation, loudness, and diffusion and low levels of responses to intimacy, definition, clarity, warmth, and balance. After the remodeling with the improvement in acoustic performance, there were opposite subjective responses, which demonstrated that the remodeling gave the performing arts practice rooms acoustic performance suitable for practicing movements and lines.
3. The psycho-acoustic experiment was performed to analyze the improvement in the SD scale based on eight vocabularies in the performing arts practice rooms. After the remodeling, the greatest decrease was found in reverberation, and the greatest increase in clarity and definition, in every performing arts practice room. Remodeling suitable for a “small performance room” or a “multipurpose hall” gave relatively longer reverberation time with poorer improvement in the subjective responses than in other rooms. For performing arts practice rooms, therefore, it is believed that the improvement in physical acoustic performance is closely correlated with the changes in people’s subjective responses.
4. As for the changes in the subjective responses by the changes in physical acoustic performance in performing arts practice rooms after remodeling, SPL(A) and SPL at the sound pressure level related to loudness were not interrelated. RT related to the level of loudness was positively correlated with such factors as reverberation, loudness, and diffusion and negatively correlated with such factors as intimacy, definition, clarity, balance, and warmth. However, D50, C80, and RASTI had opposite correlation to RT, which demonstrates that remodeling of idle public facilities left aged into performing arts practice rooms also changes the factors for subjective responses with the changes in acoustic performance.
5. As for correlation between the improvement in physical acoustic performance and the improvement in subjective responses in performing arts practice rooms before and after remodeling, such vocabularies as reverberation, loudness, diffusion, definition, clarity, and balance showed the strongest correlation. However, such vocabularies as intimacy and warmth had poor correlation and need not to be reflected in evaluating the subjective responses in performing arts practice rooms.
As interest in performing arts is on the rapid increase due to the raised cultural level of the people, combined with the wind of Hallyu, the central government has recently given lots of support to revitalize the performing arts market. Accordingly, each local government is remodeling idle public facilities left aged into performing arts practice rooms, which are then offered to local residents. For remodeling into performing arts practice rooms, it is essential to secure physical acoustic performance at the stage of design and, on this basis, change subjective responses. However, since South Korea only focuses spatial remodeling on the efforts to secure physical acoustic performance, there is a need to evaluate subjective acoustic performance. From this perspective, this study aimed to perform acoustic simulation and field experiment before and after remodeling into performing arts practice rooms in five regions to evaluate physical acoustic performance, perform psycho-acoustic experiment using auralization to determine the changes in subjective acoustic performance in terms of the improvement in physical acoustic performance after remodeling, and on this basis, analyze the correlations between physical acoustic performance and subjective responses. This study obtained the following results:
1. For 18 idle public facilities left aged before remodeling, it was necessary to improve definition, which was remarkably low due to excessive reverberation and long reverberation time of 1.22-3.50 sec. After their remodeling into 19 performing arts practice rooms, they had the following acoustic performance: SPL500HZ 66.7-75.2 dB, RT 0.17-1.13 sec, D50 51.7-98.7%, C80 3.0-26.9 dB, and RASTI 60.8-89.0%. The second major practice room of former Chuncheon Girls’ High School in Chuncheon and the major practice room of the East Warehouse for the Cheongju Tobacco Center had acoustic characteristics that met the requirements of a “multipurpose hall” and a “theater,” respectively, and the other 17 rooms fully secured appropriate acoustic performance for practicing movements and lines.
2. The psycho-acoustic experiment was performed to analyze the subjective responses based on eight vocabularies in the performing arts practice rooms. Before the remodeling, they had long reverberation time and low definition with high levels of responses to reverberation, loudness, and diffusion and low levels of responses to intimacy, definition, clarity, warmth, and balance. After the remodeling with the improvement in acoustic performance, there were opposite subjective responses, which demonstrated that the remodeling gave the performing arts practice rooms acoustic performance suitable for practicing movements and lines.
3. The psycho-acoustic experiment was performed to analyze the improvement in the SD scale based on eight vocabularies in the performing arts practice rooms. After the remodeling, the greatest decrease was found in reverberation, and the greatest increase in clarity and definition, in every performing arts practice room. Remodeling suitable for a “small performance room” or a “multipurpose hall” gave relatively longer reverberation time with poorer improvement in the subjective responses than in other rooms. For performing arts practice rooms, therefore, it is believed that the improvement in physical acoustic performance is closely correlated with the changes in people’s subjective responses.
4. As for the changes in the subjective responses by the changes in physical acoustic performance in performing arts practice rooms after remodeling, SPL(A) and SPL at the sound pressure level related to loudness were not interrelated. RT related to the level of loudness was positively correlated with such factors as reverberation, loudness, and diffusion and negatively correlated with such factors as intimacy, definition, clarity, balance, and warmth. However, D50, C80, and RASTI had opposite correlation to RT, which demonstrates that remodeling of idle public facilities left aged into performing arts practice rooms also changes the factors for subjective responses with the changes in acoustic performance.
5. As for correlation between the improvement in physical acoustic performance and the improvement in subjective responses in performing arts practice rooms before and after remodeling, such vocabularies as reverberation, loudness, diffusion, definition, clarity, and balance showed the strongest correlation. However, such vocabularies as intimacy and warmth had poor correlation and need not to be reflected in evaluating the subjective responses in performing arts practice rooms.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.