미술수업을 통한 진로교육 프로그램 개발 : 고학년 초등학생들의 진로탄력성을 중심으로 Development of career education program through art class: Focusing on career resilience of 5th and 6th elementary school students원문보기
진로교육에 대한 사회적 관심과 필요성이 꾸준히 제기되고, 많은 사람들이 그 중요성을 인지하고 있다. 또한 오늘날에는 진로교육의 개념이 확장되어 모든 교과에서 진로교육이 관련되어 있기 때문에 교육당국과 학교 현장에서 앞장서 많은 연구가 이루어져 왔다. 하지만 4차 산업혁명으로 대표되는 미래사회에서는 진로교육이 기존의 직업교육의 틀에서 벗어나 변화에 유연하게 대비할 수 있는 인재를 양성하는 관점에서의 진로교육으로 변화가 이루어져야 할 것이다. 이에 진로교육을 보다 효과적으로 실시하기 위해서 기존에 입증된 교과통합 진로교육의 방법을 활용하면서도 추가적으로 미래사회에 대비하기 위한 방법으로써 미술이라는 교과목적 특성을 살려 미술 수업을 통한 진로교육 프로그램 개발을 하고자 하였다. 덧붙여 기존의 진로교육 프로그램과는 차별화된 ‘진로탄력성’ 중심의 진로교육 프로그램을 개발하고자 한다. 진로탄력성이란 진로관련변인들 가운데 London(1983)이 변화하는 환경에 적응할 수 있는 능력이라고 정의한 용어인데 역경상황에서 벗어나 그 문제를 스스로 해결 및 대처할 수 있는 능력을 지니는 것을 뜻한다. 급격히 변화하는 직업 세계의 상황에서 “지속가능한 진로 개발”이 더욱 강조되고 있으며, 지속가능한 진로 개발에 있어 ‘진로 탄력성’이 강조된다. 따라서 본 연구에서는 먼저 진로교육과 진로개발역량의 관계를 살펴보고, 2015 개정 미술과 교육과정 및 2015 진로교육의 목표를 살펴 미술과 진로교육의 연계성 및 ...
진로교육에 대한 사회적 관심과 필요성이 꾸준히 제기되고, 많은 사람들이 그 중요성을 인지하고 있다. 또한 오늘날에는 진로교육의 개념이 확장되어 모든 교과에서 진로교육이 관련되어 있기 때문에 교육당국과 학교 현장에서 앞장서 많은 연구가 이루어져 왔다. 하지만 4차 산업혁명으로 대표되는 미래사회에서는 진로교육이 기존의 직업교육의 틀에서 벗어나 변화에 유연하게 대비할 수 있는 인재를 양성하는 관점에서의 진로교육으로 변화가 이루어져야 할 것이다. 이에 진로교육을 보다 효과적으로 실시하기 위해서 기존에 입증된 교과통합 진로교육의 방법을 활용하면서도 추가적으로 미래사회에 대비하기 위한 방법으로써 미술이라는 교과목적 특성을 살려 미술 수업을 통한 진로교육 프로그램 개발을 하고자 하였다. 덧붙여 기존의 진로교육 프로그램과는 차별화된 ‘진로탄력성’ 중심의 진로교육 프로그램을 개발하고자 한다. 진로탄력성이란 진로관련변인들 가운데 London(1983)이 변화하는 환경에 적응할 수 있는 능력이라고 정의한 용어인데 역경상황에서 벗어나 그 문제를 스스로 해결 및 대처할 수 있는 능력을 지니는 것을 뜻한다. 급격히 변화하는 직업 세계의 상황에서 “지속가능한 진로 개발”이 더욱 강조되고 있으며, 지속가능한 진로 개발에 있어 ‘진로 탄력성’이 강조된다. 따라서 본 연구에서는 먼저 진로교육과 진로개발역량의 관계를 살펴보고, 2015 개정 미술과 교육과정 및 2015 진로교육의 목표를 살펴 미술과 진로교육의 연계성 및 통합교육의 효과성을 분석한 뒤, 그 효과성을 살린 미술 수업을 통한 진로탄력성을 중심으로 한 진로교육 프로그램을 개발하고자 하였다. 개발된 프로그램의 예시는 초등학교 5, 6학년 대상의 총 8차시 분량으로, 2차례의 설문조사와 미술교육 전문가 및 진로교육 전문가 면담 등을 통하여 정선한 내용들을 바탕으로 본 연구자가 새롭게 제안하였다. 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 진로교육의 개념과 진로개발역량은 밀접한 관련을 가지고 있었다. 진로교육의 목표 그 자체가 진로개발역량과 일맥상통하며 같은 의미를 지니고 있다. 둘째, 미술교육과 진로교육의 목표 및 성취기준은 일부 유사한 영역도 존재하였고, 공통점 및 서로 도움을 주는 부분이 있었다. 예를 들어, 자기 이해적 요소 같은 부분은 서로 공통으로 포함되는 부분이 있어서 어느 정도 밀접한 관련성을 지닌다. 셋째, 미술수업을 통한 진로교육 프로그램과 진로탄력성은 밀접한 관련성이 있었다. 미술이라는 교과가 지니는 창의성, 협동성, 상상력, 자기표현능력 등은 진로탄력성에 근간이 되며, 이 진로탄력성은 현재의 진로교육, 진로개발역량과 굉장히 밀접한 관계를 지닌다. 따라서 미술수업을 통한 진로교육 프로그램은 그 자체로 의미가 있으며, 여기에 진로탄력성적 요소가 들어간다면 미래사회 진로교육의 좋은 예시가 될 것으로 기대된다. 미술수업을 통한 진로교육 프로그램의 개발 및 적용과 이를 위한 후속 연구를 위해서는 학교 현장에서 교사들이 진로탄력성 등 관련 지식에 대한 숙달과 진로지도학습 방법에 대한 교육연수가 선행되어야 하고, 단기적이고 일시적인 진로교육으로 끝나서는 안 될 것이며, 미술교육을 통한 진로교육과 같은 교과통합 진로교육이 더욱 확대되어야 할 것이다. 이를 통해 미래사회의 변화에 학생들이 쉽게 대처할 수 있는 능력을 함양할 수 있는 진로교육이 실시할 수 있을 것이다.
진로교육에 대한 사회적 관심과 필요성이 꾸준히 제기되고, 많은 사람들이 그 중요성을 인지하고 있다. 또한 오늘날에는 진로교육의 개념이 확장되어 모든 교과에서 진로교육이 관련되어 있기 때문에 교육당국과 학교 현장에서 앞장서 많은 연구가 이루어져 왔다. 하지만 4차 산업혁명으로 대표되는 미래사회에서는 진로교육이 기존의 직업교육의 틀에서 벗어나 변화에 유연하게 대비할 수 있는 인재를 양성하는 관점에서의 진로교육으로 변화가 이루어져야 할 것이다. 이에 진로교육을 보다 효과적으로 실시하기 위해서 기존에 입증된 교과통합 진로교육의 방법을 활용하면서도 추가적으로 미래사회에 대비하기 위한 방법으로써 미술이라는 교과목적 특성을 살려 미술 수업을 통한 진로교육 프로그램 개발을 하고자 하였다. 덧붙여 기존의 진로교육 프로그램과는 차별화된 ‘진로탄력성’ 중심의 진로교육 프로그램을 개발하고자 한다. 진로탄력성이란 진로관련변인들 가운데 London(1983)이 변화하는 환경에 적응할 수 있는 능력이라고 정의한 용어인데 역경상황에서 벗어나 그 문제를 스스로 해결 및 대처할 수 있는 능력을 지니는 것을 뜻한다. 급격히 변화하는 직업 세계의 상황에서 “지속가능한 진로 개발”이 더욱 강조되고 있으며, 지속가능한 진로 개발에 있어 ‘진로 탄력성’이 강조된다. 따라서 본 연구에서는 먼저 진로교육과 진로개발역량의 관계를 살펴보고, 2015 개정 미술과 교육과정 및 2015 진로교육의 목표를 살펴 미술과 진로교육의 연계성 및 통합교육의 효과성을 분석한 뒤, 그 효과성을 살린 미술 수업을 통한 진로탄력성을 중심으로 한 진로교육 프로그램을 개발하고자 하였다. 개발된 프로그램의 예시는 초등학교 5, 6학년 대상의 총 8차시 분량으로, 2차례의 설문조사와 미술교육 전문가 및 진로교육 전문가 면담 등을 통하여 정선한 내용들을 바탕으로 본 연구자가 새롭게 제안하였다. 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 진로교육의 개념과 진로개발역량은 밀접한 관련을 가지고 있었다. 진로교육의 목표 그 자체가 진로개발역량과 일맥상통하며 같은 의미를 지니고 있다. 둘째, 미술교육과 진로교육의 목표 및 성취기준은 일부 유사한 영역도 존재하였고, 공통점 및 서로 도움을 주는 부분이 있었다. 예를 들어, 자기 이해적 요소 같은 부분은 서로 공통으로 포함되는 부분이 있어서 어느 정도 밀접한 관련성을 지닌다. 셋째, 미술수업을 통한 진로교육 프로그램과 진로탄력성은 밀접한 관련성이 있었다. 미술이라는 교과가 지니는 창의성, 협동성, 상상력, 자기표현능력 등은 진로탄력성에 근간이 되며, 이 진로탄력성은 현재의 진로교육, 진로개발역량과 굉장히 밀접한 관계를 지닌다. 따라서 미술수업을 통한 진로교육 프로그램은 그 자체로 의미가 있으며, 여기에 진로탄력성적 요소가 들어간다면 미래사회 진로교육의 좋은 예시가 될 것으로 기대된다. 미술수업을 통한 진로교육 프로그램의 개발 및 적용과 이를 위한 후속 연구를 위해서는 학교 현장에서 교사들이 진로탄력성 등 관련 지식에 대한 숙달과 진로지도학습 방법에 대한 교육연수가 선행되어야 하고, 단기적이고 일시적인 진로교육으로 끝나서는 안 될 것이며, 미술교육을 통한 진로교육과 같은 교과통합 진로교육이 더욱 확대되어야 할 것이다. 이를 통해 미래사회의 변화에 학생들이 쉽게 대처할 수 있는 능력을 함양할 수 있는 진로교육이 실시할 수 있을 것이다.
Social attention and need for career education are constantly being raised, and many people are aware of its importance. In addition, as the concept of career education expands today, many studies have been conducted at the forefront of education authorities and schools as career education is relate...
Social attention and need for career education are constantly being raised, and many people are aware of its importance. In addition, as the concept of career education expands today, many studies have been conducted at the forefront of education authorities and schools as career education is related in all subjects. However, in a future society represented by the fourth industrial revolution, it will have to shift from the existing vocational education framework to career education in terms of nurturing talented people who can flexibly prepare for change. In order to more effectively implement career education, the government sought to develop career education programs through art classes by utilizing existing proven methods of integrated career education and utilizing the characteristics of art as an additional method for preparing for future society. In addition, it hopes to develop a career education program that is focused on 'vigility of progress', which is differentiated from the existing career education program. Jinro elasticity is the term London (1983) defined as the ability to adapt to a changing environment, which means having the ability to solve and deal with the problem on its own, free from adversity. In the rapidly changing world of work, "development of sustainable career paths" is emphasized, and "elevancy of progress" is emphasized in terms of sustainable career development. Thus, in this study, the relationship between career education and career development capability was first examined and the goals of the 2015 revision of art and curriculum and 2015 career education were reviewed to analyze the link between art and career education and the effectiveness of integrated education. An example of the program developed is a total of eight hours for fifth and sixth graders in elementary schools. The results of the study are as follows. First, the concept of career education and career development capabilities were closely related. The goal of career education itself is in line with the capacity of career development. Second, the objectives and standards of achievement of art education and career education existed in some similar areas, including commonalities and support for each other. For example, parts such as self-interest elements have parts that involve each other, so they are somewhat closely related. Third, career education programs through art classes and career resilience were closely related. The art history of creativity, cooperation, imagination, and self-expression are fundamental to career elasticity, and this career elasticity is closely related to career education and career development capabilities. Therefore, career education programs through art classes are meaningful in their own right, and it is expected to be a good example of career education in the future society if it includes elements of career elasticity. In order to develop and apply career education programs through art classes and follow-up research for them, teachers will have to master their knowledge such as career elasticity, and they will have to complete courses on how to learn career path through short term. This will enable career education to foster the ability of students to easily cope with future social changes.
Social attention and need for career education are constantly being raised, and many people are aware of its importance. In addition, as the concept of career education expands today, many studies have been conducted at the forefront of education authorities and schools as career education is related in all subjects. However, in a future society represented by the fourth industrial revolution, it will have to shift from the existing vocational education framework to career education in terms of nurturing talented people who can flexibly prepare for change. In order to more effectively implement career education, the government sought to develop career education programs through art classes by utilizing existing proven methods of integrated career education and utilizing the characteristics of art as an additional method for preparing for future society. In addition, it hopes to develop a career education program that is focused on 'vigility of progress', which is differentiated from the existing career education program. Jinro elasticity is the term London (1983) defined as the ability to adapt to a changing environment, which means having the ability to solve and deal with the problem on its own, free from adversity. In the rapidly changing world of work, "development of sustainable career paths" is emphasized, and "elevancy of progress" is emphasized in terms of sustainable career development. Thus, in this study, the relationship between career education and career development capability was first examined and the goals of the 2015 revision of art and curriculum and 2015 career education were reviewed to analyze the link between art and career education and the effectiveness of integrated education. An example of the program developed is a total of eight hours for fifth and sixth graders in elementary schools. The results of the study are as follows. First, the concept of career education and career development capabilities were closely related. The goal of career education itself is in line with the capacity of career development. Second, the objectives and standards of achievement of art education and career education existed in some similar areas, including commonalities and support for each other. For example, parts such as self-interest elements have parts that involve each other, so they are somewhat closely related. Third, career education programs through art classes and career resilience were closely related. The art history of creativity, cooperation, imagination, and self-expression are fundamental to career elasticity, and this career elasticity is closely related to career education and career development capabilities. Therefore, career education programs through art classes are meaningful in their own right, and it is expected to be a good example of career education in the future society if it includes elements of career elasticity. In order to develop and apply career education programs through art classes and follow-up research for them, teachers will have to master their knowledge such as career elasticity, and they will have to complete courses on how to learn career path through short term. This will enable career education to foster the ability of students to easily cope with future social changes.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.