[학위논문]아버지와 어머니의 상위정서철학과 유아 정서능력 및 친사회적 행동의 관계 Relationships of Paternal/Maternal Meta-Emotion Philosophy, Emotional Competence, and Prosocial Behavior of Young Children원문보기
본 연구에서는 유아기 자녀를 둔 아버지와 어머니의 상위정서철학이 유아의 정서능력 및 친사회적 행동과 어떠한 관계가 있는지 살펴보았다. 본 연구를 위해 설정된 연구문제는 다음과 같다.
1. 아버지와 어머니의 상위정서철학은 사회 인구학적 배경변인(연령, 학력, 맞벌이 여부, 가구의 월 평균소득)에 따라 차이가 있는가?
2. 아버지와 어머니의 상위정서철학과 유아의 정서능력 및 친사회적 행동의 관계는 어떠한가? 2-1. 아버지와 어머니의 상위정서철학은 유아의 정서능력과 어떠한 관계가 있는가? 2-2. 아버지와 어머니의 상위정서철학은 유아의 친사회적 행동과 어떠한 관계가 있는가?
본 연구의 대상은 서울에 위치한 어린이집 2곳과 유치원 3곳에 재원 중인 만 4, 5세반의 유아 142명과 그 자녀를 둔 아버지와 어머니이다. 부모 상위정서철학은 Gottman(1997), Fabes, Eisenberg, & Bernzweig(1990)의 척도에 근거해 배지우(2010)가 재구성한 PMES(Parental Meta-Emotion Scale)척도를 사용하였고, 유아 정서능력은 우수경(2002)이 제작하고 2004년에 교사용으로 수정한 정서능력 검사 도구를 사용하였다. 유아의 친사회적 행동을 측정하기 위해서는 McGinnis & Goldstein(1990)의「Skill Situation Measure」를 기반으로 이원영, 박찬옥, 노영화(1993)가 번역, 제작한 유아 면접 도구를 사용하였다. 수집된 자료는 독립적 ...
본 연구에서는 유아기 자녀를 둔 아버지와 어머니의 상위정서철학이 유아의 정서능력 및 친사회적 행동과 어떠한 관계가 있는지 살펴보았다. 본 연구를 위해 설정된 연구문제는 다음과 같다.
1. 아버지와 어머니의 상위정서철학은 사회 인구학적 배경변인(연령, 학력, 맞벌이 여부, 가구의 월 평균소득)에 따라 차이가 있는가?
2. 아버지와 어머니의 상위정서철학과 유아의 정서능력 및 친사회적 행동의 관계는 어떠한가? 2-1. 아버지와 어머니의 상위정서철학은 유아의 정서능력과 어떠한 관계가 있는가? 2-2. 아버지와 어머니의 상위정서철학은 유아의 친사회적 행동과 어떠한 관계가 있는가?
본 연구의 대상은 서울에 위치한 어린이집 2곳과 유치원 3곳에 재원 중인 만 4, 5세반의 유아 142명과 그 자녀를 둔 아버지와 어머니이다. 부모 상위정서철학은 Gottman(1997), Fabes, Eisenberg, & Bernzweig(1990)의 척도에 근거해 배지우(2010)가 재구성한 PMES(Parental Meta-Emotion Scale)척도를 사용하였고, 유아 정서능력은 우수경(2002)이 제작하고 2004년에 교사용으로 수정한 정서능력 검사 도구를 사용하였다. 유아의 친사회적 행동을 측정하기 위해서는 McGinnis & Goldstein(1990)의「Skill Situation Measure」를 기반으로 이원영, 박찬옥, 노영화(1993)가 번역, 제작한 유아 면접 도구를 사용하였다. 수집된 자료는 독립적 t검증, 일원변량분석(One-way ANOVA), Pearson의 상관관계분석을 사용하여 분석하였다.
본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다.
첫째, 아버지와 어머니 상위정서철학은 부모의 사회 인구학적 변인에 따라 차이가 있었다. 아버지의 경우, 대학교 졸업의 학력보다 대학원 졸업의 학력을 가진 아버지와 맞벌이 가정인 경우 아버지 상위철학이 높았다. 어머니의 경우, 연령이 30대인 어머니와 고등학교 졸업의 학력보다 대학원 졸업의 학력을 가진 어머니의 상위정서철학이 높았다. 또한 맞벌이 가정인 경우와 월 평균소득이 500만원에서 700만원 사이인 가정의 어머니 상위정서철학이 높은 것을 알 수 있었다.
둘째, 아버지 상위정서철학과 유아 정서능력 및 친사회적 행동은 일부분 유의미한 관계가 있었다. 반면, 어머니 상위정서철학과는 무관한 것으로 나타났다. 즉, 정서에 대해 바람직한 신념을 가지고 있는 아버지의 자녀일수록 사회적 환경에 따라 자신에게 일어나는 정서를 명확히 인식하여 자신의 정서를 적절히 표현하고, 상황에 맞는 다양한 어휘를 활용하여 표현하며 타인의 정서를 공감하고 이해하는 정서능력이 높았다. 또한 유아교육기관에 잘 적응할 뿐만 아니라 자신의 정서를 환경에 맞게 조절하여 융통성 있게 대처하는 친사회적 행동이 높은 것을 알 수 있었다.
본 연구결과, 아버지와 어머니의 상위정서철학과 유아 정서능력 및 친사회적 행동의 관계에 있어서 아버지 상위정서철학이 중요한 환경적 요인이라는 것을 인식할 수 있다. 특히, 과거 가부장적이고 엄격했던 아버지의 역할과는 반대로 자녀수의 감소와 어머니의 사회진출 증가, 가족의 역할과 기능의 변화 등으로 인하여 현대사회에서의 자녀양육은 더 이상 어머니뿐만 아니라 아버지의 양육참여 기회가 증가하고, 요구되며 실천되고 있음을 보여주며, 공동양육자로서의 역할이 중요해졌음 시사한다. 그러므로 아버지의 자녀 양육에 대한 관심을 높이고, 자녀의 바람직한 정서발달 및 사회성 발달에 적극적으로 참여할 수 있는 아버지 교육과 아버지와 유아가 함께 참여할 수 있는 프로그램 개발, 다양한 사회적 지원이 모색되어야 할 것이다. 또한 유아의 정서능력 및 친사회적 행동 발달에 있어서 어머니의 양육행동 및 양육 신념뿐만 아니라 유아가 경험하는 사회적 환경에 영향을 받는 것으로 예측되므로 이에 대한 지속적인 연구의 필요성이 제기된다.
본 연구에서는 유아기 자녀를 둔 아버지와 어머니의 상위정서철학이 유아의 정서능력 및 친사회적 행동과 어떠한 관계가 있는지 살펴보았다. 본 연구를 위해 설정된 연구문제는 다음과 같다.
1. 아버지와 어머니의 상위정서철학은 사회 인구학적 배경변인(연령, 학력, 맞벌이 여부, 가구의 월 평균소득)에 따라 차이가 있는가?
2. 아버지와 어머니의 상위정서철학과 유아의 정서능력 및 친사회적 행동의 관계는 어떠한가? 2-1. 아버지와 어머니의 상위정서철학은 유아의 정서능력과 어떠한 관계가 있는가? 2-2. 아버지와 어머니의 상위정서철학은 유아의 친사회적 행동과 어떠한 관계가 있는가?
본 연구의 대상은 서울에 위치한 어린이집 2곳과 유치원 3곳에 재원 중인 만 4, 5세반의 유아 142명과 그 자녀를 둔 아버지와 어머니이다. 부모 상위정서철학은 Gottman(1997), Fabes, Eisenberg, & Bernzweig(1990)의 척도에 근거해 배지우(2010)가 재구성한 PMES(Parental Meta-Emotion Scale)척도를 사용하였고, 유아 정서능력은 우수경(2002)이 제작하고 2004년에 교사용으로 수정한 정서능력 검사 도구를 사용하였다. 유아의 친사회적 행동을 측정하기 위해서는 McGinnis & Goldstein(1990)의「Skill Situation Measure」를 기반으로 이원영, 박찬옥, 노영화(1993)가 번역, 제작한 유아 면접 도구를 사용하였다. 수집된 자료는 독립적 t검증, 일원변량분석(One-way ANOVA), Pearson의 상관관계분석을 사용하여 분석하였다.
본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다.
첫째, 아버지와 어머니 상위정서철학은 부모의 사회 인구학적 변인에 따라 차이가 있었다. 아버지의 경우, 대학교 졸업의 학력보다 대학원 졸업의 학력을 가진 아버지와 맞벌이 가정인 경우 아버지 상위철학이 높았다. 어머니의 경우, 연령이 30대인 어머니와 고등학교 졸업의 학력보다 대학원 졸업의 학력을 가진 어머니의 상위정서철학이 높았다. 또한 맞벌이 가정인 경우와 월 평균소득이 500만원에서 700만원 사이인 가정의 어머니 상위정서철학이 높은 것을 알 수 있었다.
둘째, 아버지 상위정서철학과 유아 정서능력 및 친사회적 행동은 일부분 유의미한 관계가 있었다. 반면, 어머니 상위정서철학과는 무관한 것으로 나타났다. 즉, 정서에 대해 바람직한 신념을 가지고 있는 아버지의 자녀일수록 사회적 환경에 따라 자신에게 일어나는 정서를 명확히 인식하여 자신의 정서를 적절히 표현하고, 상황에 맞는 다양한 어휘를 활용하여 표현하며 타인의 정서를 공감하고 이해하는 정서능력이 높았다. 또한 유아교육기관에 잘 적응할 뿐만 아니라 자신의 정서를 환경에 맞게 조절하여 융통성 있게 대처하는 친사회적 행동이 높은 것을 알 수 있었다.
본 연구결과, 아버지와 어머니의 상위정서철학과 유아 정서능력 및 친사회적 행동의 관계에 있어서 아버지 상위정서철학이 중요한 환경적 요인이라는 것을 인식할 수 있다. 특히, 과거 가부장적이고 엄격했던 아버지의 역할과는 반대로 자녀수의 감소와 어머니의 사회진출 증가, 가족의 역할과 기능의 변화 등으로 인하여 현대사회에서의 자녀양육은 더 이상 어머니뿐만 아니라 아버지의 양육참여 기회가 증가하고, 요구되며 실천되고 있음을 보여주며, 공동양육자로서의 역할이 중요해졌음 시사한다. 그러므로 아버지의 자녀 양육에 대한 관심을 높이고, 자녀의 바람직한 정서발달 및 사회성 발달에 적극적으로 참여할 수 있는 아버지 교육과 아버지와 유아가 함께 참여할 수 있는 프로그램 개발, 다양한 사회적 지원이 모색되어야 할 것이다. 또한 유아의 정서능력 및 친사회적 행동 발달에 있어서 어머니의 양육행동 및 양육 신념뿐만 아니라 유아가 경험하는 사회적 환경에 영향을 받는 것으로 예측되므로 이에 대한 지속적인 연구의 필요성이 제기된다.
This study examined the relationships of meta-emotion philosophy of fathers and mothers with young children, emotional competence, and prosocial behavior of young children. For this study, the research questions were set up as follows.
1. Are there any differences in paternal/maternal meta-...
This study examined the relationships of meta-emotion philosophy of fathers and mothers with young children, emotional competence, and prosocial behavior of young children. For this study, the research questions were set up as follows.
1. Are there any differences in paternal/maternal meta-emotion philosophy in accordance with the socio-demographic background variables(age, academic background, matter of double-income family, monthly average income of household)? 2. How are the relationships of paternal/maternal meta-emotion philosophy, emotional competence, and prosocial behavior of young children? 2-1. How are the relationships of paternal/maternal meta-emotion philosophy and emotional competence of young children? 2-2. How are the relationships of paternal/maternal meta-emotion philosophy and prosocial behavior of young children?
The subjects of this study included 142 children in 4&5-year old of two daycare centers and three kindergartens in Seoul, and their fathers and mothers. For the measurement of parental meta-emotion philosophy, the PMES(Parental Meta-Emotion Scale) recomposed by Bae, Ji-Woo(2010) based on the scale by Gottman(1997), Fabes, Eisenberg, & Bernzweig(1990) was used. For the measurement of emotional competence of young children, the emotional competence testing tool produced by Woo, Soo-Kyeong(2002), and then modified for teachers in 2004 was used. For the measurement of prosocial behavior of young children, the interview tool for young children translated/produced by Lee, Won-Yeong, Park, Chan-Ok, and No, Yeong-Hwa(1993) based on the「Skill Situation Measure」by McGinnis & Goldstein(1990) was used. The collected data was analyzed by using the independent t-test, one-way ANOVA, and Pearson's correlation analysis.
The results of this study could be summarized as follows.
First, the paternal/maternal meta-emotion philosophy showed differences in accordance with the parental socio-demographic variables. The paternal meta-emotion philosophy was high in fathers with the graduation of graduate school than the graduation of university, and with double-income family. The maternal meta-emotion philosophy was high in mothers in their 30s and with the graduation of graduate school than the graduation of high school. Also, the maternal meta-emotion philosophy was high in mothers in double-income family and the family with monthly average income for 5million-7million won.
Second, the paternal meta-emotion philosophy, emotional competence, and prosocial behavior of young children showed partially significant relationships. On the other hand, there were no relationships with the maternal meta-emotion philosophy. In other words, the children of fathers with the correct belief in emotion showed the high emotional competence to properly express their emotions by clearly cognizing the emotions occurring in themselves in accordance with social environment, to make expressions by using diverse vocabulary suitable for situations, and also to empathize with/understand others' emotions. On top of successfully adapting themselves to early childhood educational institutes, they also showed the high prosocial behavior of flexible actions by controlling their emotions suitable for the environment.
In the results of this study, regarding the relationships of paternal/maternal meta-emotion philosophy, emotional competence, and prosocial behavior of young children, the paternal meta-emotion philosophy was revealed as an important environmental factor. Especially, contrary to the patriarchal and strict fathers' role in the past, due to the decreased number of children, increase of mothers' entry to society, and changes in roles and functions of family, the fathers' participation in parenting has been increased, demanded, and practiced as the fathers' role as a co-parent is emphasized more in modern society. Therefore, it would be necessary to seek for diverse social supports, to develop programs in which young children and their fathers could participate together, and also to provide the paternal education for the increase of their interest in parenting and also the active participation in the correct emotional development and sociality development of their children. As the development of emotional competence and prosocial behavior of young children is predicted to be influenced by the maternal parenting behavior/belief and social environment experienced by young children, there should be continuous researches on it.
This study examined the relationships of meta-emotion philosophy of fathers and mothers with young children, emotional competence, and prosocial behavior of young children. For this study, the research questions were set up as follows.
1. Are there any differences in paternal/maternal meta-emotion philosophy in accordance with the socio-demographic background variables(age, academic background, matter of double-income family, monthly average income of household)? 2. How are the relationships of paternal/maternal meta-emotion philosophy, emotional competence, and prosocial behavior of young children? 2-1. How are the relationships of paternal/maternal meta-emotion philosophy and emotional competence of young children? 2-2. How are the relationships of paternal/maternal meta-emotion philosophy and prosocial behavior of young children?
The subjects of this study included 142 children in 4&5-year old of two daycare centers and three kindergartens in Seoul, and their fathers and mothers. For the measurement of parental meta-emotion philosophy, the PMES(Parental Meta-Emotion Scale) recomposed by Bae, Ji-Woo(2010) based on the scale by Gottman(1997), Fabes, Eisenberg, & Bernzweig(1990) was used. For the measurement of emotional competence of young children, the emotional competence testing tool produced by Woo, Soo-Kyeong(2002), and then modified for teachers in 2004 was used. For the measurement of prosocial behavior of young children, the interview tool for young children translated/produced by Lee, Won-Yeong, Park, Chan-Ok, and No, Yeong-Hwa(1993) based on the「Skill Situation Measure」by McGinnis & Goldstein(1990) was used. The collected data was analyzed by using the independent t-test, one-way ANOVA, and Pearson's correlation analysis.
The results of this study could be summarized as follows.
First, the paternal/maternal meta-emotion philosophy showed differences in accordance with the parental socio-demographic variables. The paternal meta-emotion philosophy was high in fathers with the graduation of graduate school than the graduation of university, and with double-income family. The maternal meta-emotion philosophy was high in mothers in their 30s and with the graduation of graduate school than the graduation of high school. Also, the maternal meta-emotion philosophy was high in mothers in double-income family and the family with monthly average income for 5million-7million won.
Second, the paternal meta-emotion philosophy, emotional competence, and prosocial behavior of young children showed partially significant relationships. On the other hand, there were no relationships with the maternal meta-emotion philosophy. In other words, the children of fathers with the correct belief in emotion showed the high emotional competence to properly express their emotions by clearly cognizing the emotions occurring in themselves in accordance with social environment, to make expressions by using diverse vocabulary suitable for situations, and also to empathize with/understand others' emotions. On top of successfully adapting themselves to early childhood educational institutes, they also showed the high prosocial behavior of flexible actions by controlling their emotions suitable for the environment.
In the results of this study, regarding the relationships of paternal/maternal meta-emotion philosophy, emotional competence, and prosocial behavior of young children, the paternal meta-emotion philosophy was revealed as an important environmental factor. Especially, contrary to the patriarchal and strict fathers' role in the past, due to the decreased number of children, increase of mothers' entry to society, and changes in roles and functions of family, the fathers' participation in parenting has been increased, demanded, and practiced as the fathers' role as a co-parent is emphasized more in modern society. Therefore, it would be necessary to seek for diverse social supports, to develop programs in which young children and their fathers could participate together, and also to provide the paternal education for the increase of their interest in parenting and also the active participation in the correct emotional development and sociality development of their children. As the development of emotional competence and prosocial behavior of young children is predicted to be influenced by the maternal parenting behavior/belief and social environment experienced by young children, there should be continuous researches on it.
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