우리나라에서 비트코인을 포함한 가상화폐의 거래규모와 투자자가 최근 들어 폭발적으로 증가하였다. 하지만 현재까지 정부와 과세당국은 가상화폐에 대한 명확한 입장과 구체적인 과세방안을 제시하지 못하고 있다. 이러한 시점에 본 연구는 가상화폐에 대한 과세 대응을 제시하였다. 이를 위해 우선 가상화폐를 포함한 디지털통화에 대해 개념적인 접근을 한 후 가상화폐를 중심으로 구체적인 개별 세법상 개선방법을 다음과 같이 제시하였다. 첫째, 현재 디지털통화에 대한 많은 용어가 존재하고 혼용되어 사용되고 있어 혼란을 초래하고 있다. 본 연구에서는 과세 측면에서 논의를 진행하기 위해 핵심적인 특징을 선정하여 가상화폐를 포함한 디지털통화를 분류하고 6가지 유형으로 구분하였다. 우선 취득경로로는 법화로 인한 취득, 법화를 동반한 거래와 연관된 취득, 법화거래와 무관하게 취득한 경우로 구분하여 각각 직접, 간접, 독립 취득이라고 하였다. 그리고 사용범위로는 특정범위에서만 사용가능한 경우, 그 외 복수이상의 거래처에서 사용가능한 경우로 구분하였다. 이러한 구분에 따라 충전형 디지털통화, 할인형 디지털통화, 사이버머니, 법정 전자화폐, 지불형 디지털통화, 가상화폐로 구분하였다. 충전형 디지털통화는 법화로 적립을 하고 사용 시 적립된 금액을 차감하는 것이므로 기본적으로 상품권과 동일하게 보았다. 이 경우 충전형 디지털통화와 법정화폐 간의 교환은 실질적인 재화와 용역이 제공이 완료되었다고 보기 어렵기 때문에 그 실현시기를 실제 충전형 디지털통화를 사용하여 재화나 용역을 제공받는 시기까지 이연시켜야 한다. 할인형 디지털통화와 사이버머니는 대가를 지불하고 구입한 것도 아니며 일반화폐와 같이 범용적으로 지불의 수단을 사용할 수 없는 것이다. 따라서 화폐라기보다는 에누리해주겠다는 증표 정도로 취급하면 될 것이다. 법정 전자화폐, 지불형 디지털통화, 가상화폐는 엄격한 법적 성격으로는 화폐는 아닐지라도 지급수단으로 사용되는 것이기 때문에 세법상으로 화폐와 동일하게 접근하는 방법을 제시했다. 둘째, 가상화폐는 다른 디지털통화와 달리 성격도 특이하고 거래규모가 갑자기 증가하여 실무적인 과세대응이 매우 어렵다. 따라서 가상화폐를 중심으로 현행법을 근거로 구체적인 과세방법을 제시하였다. 우선, ...
우리나라에서 비트코인을 포함한 가상화폐의 거래규모와 투자자가 최근 들어 폭발적으로 증가하였다. 하지만 현재까지 정부와 과세당국은 가상화폐에 대한 명확한 입장과 구체적인 과세방안을 제시하지 못하고 있다. 이러한 시점에 본 연구는 가상화폐에 대한 과세 대응을 제시하였다. 이를 위해 우선 가상화폐를 포함한 디지털통화에 대해 개념적인 접근을 한 후 가상화폐를 중심으로 구체적인 개별 세법상 개선방법을 다음과 같이 제시하였다. 첫째, 현재 디지털통화에 대한 많은 용어가 존재하고 혼용되어 사용되고 있어 혼란을 초래하고 있다. 본 연구에서는 과세 측면에서 논의를 진행하기 위해 핵심적인 특징을 선정하여 가상화폐를 포함한 디지털통화를 분류하고 6가지 유형으로 구분하였다. 우선 취득경로로는 법화로 인한 취득, 법화를 동반한 거래와 연관된 취득, 법화거래와 무관하게 취득한 경우로 구분하여 각각 직접, 간접, 독립 취득이라고 하였다. 그리고 사용범위로는 특정범위에서만 사용가능한 경우, 그 외 복수이상의 거래처에서 사용가능한 경우로 구분하였다. 이러한 구분에 따라 충전형 디지털통화, 할인형 디지털통화, 사이버머니, 법정 전자화폐, 지불형 디지털통화, 가상화폐로 구분하였다. 충전형 디지털통화는 법화로 적립을 하고 사용 시 적립된 금액을 차감하는 것이므로 기본적으로 상품권과 동일하게 보았다. 이 경우 충전형 디지털통화와 법정화폐 간의 교환은 실질적인 재화와 용역이 제공이 완료되었다고 보기 어렵기 때문에 그 실현시기를 실제 충전형 디지털통화를 사용하여 재화나 용역을 제공받는 시기까지 이연시켜야 한다. 할인형 디지털통화와 사이버머니는 대가를 지불하고 구입한 것도 아니며 일반화폐와 같이 범용적으로 지불의 수단을 사용할 수 없는 것이다. 따라서 화폐라기보다는 에누리해주겠다는 증표 정도로 취급하면 될 것이다. 법정 전자화폐, 지불형 디지털통화, 가상화폐는 엄격한 법적 성격으로는 화폐는 아닐지라도 지급수단으로 사용되는 것이기 때문에 세법상으로 화폐와 동일하게 접근하는 방법을 제시했다. 둘째, 가상화폐는 다른 디지털통화와 달리 성격도 특이하고 거래규모가 갑자기 증가하여 실무적인 과세대응이 매우 어렵다. 따라서 가상화폐를 중심으로 현행법을 근거로 구체적인 과세방법을 제시하였다. 우선, 부가가치세 측면에서는 현재 전 세계적으로 과세하지 않는 추세이므로 국제적인 균형을 고려해 과세에서 제외시킬 것을 제안하였다. 법인세, 소득세, 상속세 및 증여세 측면에서는 가상화폐의 거래로 인한 수익이나 이익에 대하여 과세하는 것이 다른 거래의 형평성 측면에서 바람직하고 현행 세법의 입법해석으로도 과세 가능할 것으로 보인다. 다만, 구체적으로 가상화폐를 명시해서 과세 대상임을 명확히 하는 방법으로 세법을 개정할 것을 제안하였다. 또한, 가상화폐의 급격한 가격변동성으로 과세재산가액의 평가가 어려운 점을 고려하여 상속세 및 증여세에서 상장주식과 유사한 평가방법을 제시하되 최신 시세의 가중치를 두어 최근 추세를 반영하는 방법을 제안하였다. 셋째, 가상화폐에 대한 과세인프라 구축 방안을 제안하였다. 우선 납세자의 혼란을 덜고 과세에 대한 방향성을 제시하기 위해 과세당국에서 종합적인이고 구체적인 가상화폐에 대한 세무가이드라인을 제시할 필요가 있다. 그리고 대부분의 거래의 시작과 종료가 가상화폐거래소를 통하여 이루어지고 있으며 그 규모가 매우 크므로 가상화폐거래소에 대하여 법을 개정하여 일반 금융기관에 준하는 거래내역 보고의무 부과하여 지급조서 제출의무를 부과하고 「특정 금융거래정보의 보고 및 이용 등에 관한 법」의 보고 주체가 되는 방안을 제시하였다. 또한, 과세당국의 첨단 조직 확대 등을 통한 가상화폐 거래 모니터링 확대하고 해외 유관단체와 긴밀하게 협조하여 국제공조를 할 것을 제안하였다.
우리나라에서 비트코인을 포함한 가상화폐의 거래규모와 투자자가 최근 들어 폭발적으로 증가하였다. 하지만 현재까지 정부와 과세당국은 가상화폐에 대한 명확한 입장과 구체적인 과세방안을 제시하지 못하고 있다. 이러한 시점에 본 연구는 가상화폐에 대한 과세 대응을 제시하였다. 이를 위해 우선 가상화폐를 포함한 디지털통화에 대해 개념적인 접근을 한 후 가상화폐를 중심으로 구체적인 개별 세법상 개선방법을 다음과 같이 제시하였다. 첫째, 현재 디지털통화에 대한 많은 용어가 존재하고 혼용되어 사용되고 있어 혼란을 초래하고 있다. 본 연구에서는 과세 측면에서 논의를 진행하기 위해 핵심적인 특징을 선정하여 가상화폐를 포함한 디지털통화를 분류하고 6가지 유형으로 구분하였다. 우선 취득경로로는 법화로 인한 취득, 법화를 동반한 거래와 연관된 취득, 법화거래와 무관하게 취득한 경우로 구분하여 각각 직접, 간접, 독립 취득이라고 하였다. 그리고 사용범위로는 특정범위에서만 사용가능한 경우, 그 외 복수이상의 거래처에서 사용가능한 경우로 구분하였다. 이러한 구분에 따라 충전형 디지털통화, 할인형 디지털통화, 사이버머니, 법정 전자화폐, 지불형 디지털통화, 가상화폐로 구분하였다. 충전형 디지털통화는 법화로 적립을 하고 사용 시 적립된 금액을 차감하는 것이므로 기본적으로 상품권과 동일하게 보았다. 이 경우 충전형 디지털통화와 법정화폐 간의 교환은 실질적인 재화와 용역이 제공이 완료되었다고 보기 어렵기 때문에 그 실현시기를 실제 충전형 디지털통화를 사용하여 재화나 용역을 제공받는 시기까지 이연시켜야 한다. 할인형 디지털통화와 사이버머니는 대가를 지불하고 구입한 것도 아니며 일반화폐와 같이 범용적으로 지불의 수단을 사용할 수 없는 것이다. 따라서 화폐라기보다는 에누리해주겠다는 증표 정도로 취급하면 될 것이다. 법정 전자화폐, 지불형 디지털통화, 가상화폐는 엄격한 법적 성격으로는 화폐는 아닐지라도 지급수단으로 사용되는 것이기 때문에 세법상으로 화폐와 동일하게 접근하는 방법을 제시했다. 둘째, 가상화폐는 다른 디지털통화와 달리 성격도 특이하고 거래규모가 갑자기 증가하여 실무적인 과세대응이 매우 어렵다. 따라서 가상화폐를 중심으로 현행법을 근거로 구체적인 과세방법을 제시하였다. 우선, 부가가치세 측면에서는 현재 전 세계적으로 과세하지 않는 추세이므로 국제적인 균형을 고려해 과세에서 제외시킬 것을 제안하였다. 법인세, 소득세, 상속세 및 증여세 측면에서는 가상화폐의 거래로 인한 수익이나 이익에 대하여 과세하는 것이 다른 거래의 형평성 측면에서 바람직하고 현행 세법의 입법해석으로도 과세 가능할 것으로 보인다. 다만, 구체적으로 가상화폐를 명시해서 과세 대상임을 명확히 하는 방법으로 세법을 개정할 것을 제안하였다. 또한, 가상화폐의 급격한 가격변동성으로 과세재산가액의 평가가 어려운 점을 고려하여 상속세 및 증여세에서 상장주식과 유사한 평가방법을 제시하되 최신 시세의 가중치를 두어 최근 추세를 반영하는 방법을 제안하였다. 셋째, 가상화폐에 대한 과세인프라 구축 방안을 제안하였다. 우선 납세자의 혼란을 덜고 과세에 대한 방향성을 제시하기 위해 과세당국에서 종합적인이고 구체적인 가상화폐에 대한 세무가이드라인을 제시할 필요가 있다. 그리고 대부분의 거래의 시작과 종료가 가상화폐거래소를 통하여 이루어지고 있으며 그 규모가 매우 크므로 가상화폐거래소에 대하여 법을 개정하여 일반 금융기관에 준하는 거래내역 보고의무 부과하여 지급조서 제출의무를 부과하고 「특정 금융거래정보의 보고 및 이용 등에 관한 법」의 보고 주체가 되는 방안을 제시하였다. 또한, 과세당국의 첨단 조직 확대 등을 통한 가상화폐 거래 모니터링 확대하고 해외 유관단체와 긴밀하게 협조하여 국제공조를 할 것을 제안하였다.
Scale of transaction with virtual currency including Bitcoin and the number of its investors has recently exploded in Korea. Korean government and taxation authorities, however, cannot have suggested a clear stance or concrete taxation plan on virtual currency so far. In this context, this study sug...
Scale of transaction with virtual currency including Bitcoin and the number of its investors has recently exploded in Korea. Korean government and taxation authorities, however, cannot have suggested a clear stance or concrete taxation plan on virtual currency so far. In this context, this study suggests taxing actions to the virtual currency. To do this, the study makes a conceptual approach to digital currency including virtual currency and then suggests concrete improvement plans for different tax laws centering around the virtual currency as follows. First, there currently are a host of terms regarding digital currency and they are mixedly used, which incurs much confusion. In order to proceed with discussion on taxation aspects, this study classifies digital currency including virtual currency by selecting key features and categorizes them into six types. As to acquisition path, it has three types of acquisition with legal tender, acquisition related to transaction accompanied by legal tender and acquisition irrelevant to legal tender transaction, which are respectively referred to as direct, indirect and independent acquisition. Scope of use is divided into cases that currency can be used within a particular scope and others that currency can be used at multiple accounts. This categorization yields; rechargeable digital currency, discounted digital currency, cybermoney, legal electronic money, payment digital currency and virtual currency. As rechargeable digital currency is to accumulate with legal tender and then deduct value used from accumulated amount, it basically equates to gift certificate. Since exchange between rechargeable digital currency and legal tender can hardly be seen as complete provision of actual goods or services in that case, time of its realization should be postponed until goods or services are actually provided using rechargeable digital currency. Either discounted digital currency or cybermoney is not purchased with direct payment or they cannot be used as common means of payment like general currency either. Thus, they can be regarded as a token for discount. Though legal electronic money, payment digital currency and virtual currency are not currency in a strict legal nature, they are used as means of payment and consequently, this study suggests an approach that they should be equally treated with general currency in terms of tax law. Second, it is very challenging to take practical taxing actions to virtual currency as its features are distinctive from those of other types of digital currency and its transaction scale has abruptly increased. Thus, this study suggests specific taxation plans centering around virtual currency based on current law. First of all, the study suggests that VAT should be excluded from taxation considering international balance since it is not currently imposed globally. As to corporate tax, income tax, inheritance tax and gift tax, earnings or benefits from transaction of virtual currency should be taxed to desirably seek equity with other types of transaction and it is feasible to impose tax on them based on legislative interpretation of existing tax law as well. The study, however, suggests revising the tax law by clearly stipulating virtual currency on provisions as a taxation target. In addition, the study also proposes a method to evaluate taxable property value analogous to listed stocks in case of inheritance tax and gift tax considering it is hard to evaluate taxable property value of virtual currency due to its rapid price fluctuations with stress on weighting with recent market value in order to reflect recent trend. Third, the study suggests plans to build up taxation infrastructure on virtual currency. First of all, it is necessary for taxation authorities to present comprehensive and specific taxation guidelines on virtual currency to reduce taxpayer’s confusion and to present directivity of taxation. Since most of transactions start and terminate at virtual currency exchange and it is on a grand scale, the study also suggests that laws on virtual currency exchange should be revised with obligation to report transactional information and to submit payment record as required to other general financial institutions and proposes measures to make the virtual currency exchange subject to reporting to 「Act on Reporting and Using Specified Financial Transaction Information.」 Further, the study suggests that monitoring on virtual currency transaction should be expanded with taxation authorities’ extended cutting-edge organization and that they should seek international mutual assistance with close cooperation with foreign organizations related.
Scale of transaction with virtual currency including Bitcoin and the number of its investors has recently exploded in Korea. Korean government and taxation authorities, however, cannot have suggested a clear stance or concrete taxation plan on virtual currency so far. In this context, this study suggests taxing actions to the virtual currency. To do this, the study makes a conceptual approach to digital currency including virtual currency and then suggests concrete improvement plans for different tax laws centering around the virtual currency as follows. First, there currently are a host of terms regarding digital currency and they are mixedly used, which incurs much confusion. In order to proceed with discussion on taxation aspects, this study classifies digital currency including virtual currency by selecting key features and categorizes them into six types. As to acquisition path, it has three types of acquisition with legal tender, acquisition related to transaction accompanied by legal tender and acquisition irrelevant to legal tender transaction, which are respectively referred to as direct, indirect and independent acquisition. Scope of use is divided into cases that currency can be used within a particular scope and others that currency can be used at multiple accounts. This categorization yields; rechargeable digital currency, discounted digital currency, cybermoney, legal electronic money, payment digital currency and virtual currency. As rechargeable digital currency is to accumulate with legal tender and then deduct value used from accumulated amount, it basically equates to gift certificate. Since exchange between rechargeable digital currency and legal tender can hardly be seen as complete provision of actual goods or services in that case, time of its realization should be postponed until goods or services are actually provided using rechargeable digital currency. Either discounted digital currency or cybermoney is not purchased with direct payment or they cannot be used as common means of payment like general currency either. Thus, they can be regarded as a token for discount. Though legal electronic money, payment digital currency and virtual currency are not currency in a strict legal nature, they are used as means of payment and consequently, this study suggests an approach that they should be equally treated with general currency in terms of tax law. Second, it is very challenging to take practical taxing actions to virtual currency as its features are distinctive from those of other types of digital currency and its transaction scale has abruptly increased. Thus, this study suggests specific taxation plans centering around virtual currency based on current law. First of all, the study suggests that VAT should be excluded from taxation considering international balance since it is not currently imposed globally. As to corporate tax, income tax, inheritance tax and gift tax, earnings or benefits from transaction of virtual currency should be taxed to desirably seek equity with other types of transaction and it is feasible to impose tax on them based on legislative interpretation of existing tax law as well. The study, however, suggests revising the tax law by clearly stipulating virtual currency on provisions as a taxation target. In addition, the study also proposes a method to evaluate taxable property value analogous to listed stocks in case of inheritance tax and gift tax considering it is hard to evaluate taxable property value of virtual currency due to its rapid price fluctuations with stress on weighting with recent market value in order to reflect recent trend. Third, the study suggests plans to build up taxation infrastructure on virtual currency. First of all, it is necessary for taxation authorities to present comprehensive and specific taxation guidelines on virtual currency to reduce taxpayer’s confusion and to present directivity of taxation. Since most of transactions start and terminate at virtual currency exchange and it is on a grand scale, the study also suggests that laws on virtual currency exchange should be revised with obligation to report transactional information and to submit payment record as required to other general financial institutions and proposes measures to make the virtual currency exchange subject to reporting to 「Act on Reporting and Using Specified Financial Transaction Information.」 Further, the study suggests that monitoring on virtual currency transaction should be expanded with taxation authorities’ extended cutting-edge organization and that they should seek international mutual assistance with close cooperation with foreign organizations related.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.