이 연구의 목적은 유아의 기질이 어머니와의 상호작용과 사회정서능력감에 미치는 영향을 알아보는데 있다. 본 연구의 대상은 충북 C시와 충남 D시의 유아교육기관에 재원 중인 만 3세에서 만 5세 유아의 어머니 348명이다. 연구방법은 spss 18.0 프로그램을 이용하여 빈도, 백분율, 크론바흐의 α, t-test, F-test, Tukey의 사후 시험 및 상관관계로 데이터를 분석하였다. 모델의 테스트는 ...
이 연구의 목적은 유아의 기질이 어머니와의 상호작용과 사회정서능력감에 미치는 영향을 알아보는데 있다. 본 연구의 대상은 충북 C시와 충남 D시의 유아교육기관에 재원 중인 만 3세에서 만 5세 유아의 어머니 348명이다. 연구방법은 spss 18.0 프로그램을 이용하여 빈도, 백분율, 크론바흐의 α, t-test, F-test, Tukey의 사후 시험 및 상관관계로 데이터를 분석하였다. 모델의 테스트는 경로 분석을 위한 AMOS 22.0 프로그램의 상관 행렬 분석을 통해 수행되었다.
본 연구의 결과는 다음과 같다.
첫째, 유아의 성별에 따라서는 기질에 차이가 없었지만 사회정서유능감에는 차이가 나타나 여아가 남아보다 사회정서유능감이 더 높았다. 유아의 연령과 어머니의 직업에 따라 어머니와의 언어적 상호작용에만 차이가 나타나 만5세 유아보다 만3세 유아에게, 어머니의 직업이 관리/전문직인 경우 판매/생산/단순노무직보다 어머니와의 언어적 상호작용이 더 높게 나타났다. 둘째, 남아와 여아 모두 사회성 기질은 사회정서유능감에 직접적인 영향을 미쳤으나 어머니와의 상호작용에는 직접적인 영향을 미치지 않았다. 남아의 활동성은 어머니와의 반응적, 신체적 상호작용에 직접적인 영향을 미친 반면 여아의 활동성은 어머니와의 언어적, 반응적, 신체적 상호작용에 직접적인 영향을 미쳤다. 남아의 정서성은 어머니와의 언어적, 반응적, 신체적 상호작용과 사회정서유능감에 직접적인 영향을 미친 반면 여아의 정서성은 어머니와의 언어적, 반응적 상호작용, 사회정서유능감에 직접적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 남아의 경우에는 어머니와의 신체적 상호작용만이 사회정서유능감에 직접적인 영향을 미친 반면 여아는 어머니와의 언어적, 반응적, 신체적 상호작용 모두가 사회정서유능감에 직접적인 영향을 미쳐 차이를 보여주었다. 넷째, 남아의 활동성, 정서성 기질은 어머니와의 신체적 상호작용을 통하여 사회정서유능감에 간접적인 영향을 미치는 것으로 나타났고, 사회성 기질은 간접적인 영향력이 없는 것으로 나타났다. 여아의 활동성 기질은 어머니와의 언어적 상호작용, 반응적 상호작용, 신체적 상호작용을 통하여 사회정서유능감에 간접적인 영향을 미치는 것으로 나타났다 결론적으로 본 연구는 유아의 기질이 어머니와의 상호작용과 사회정서유능감에 미치는 영향을 남아와 여아로 구분하여 살펴봄으로써 유아의 기질이 어머니와의 상호작용과 사회정서유능감에 미치는 영향은 성별에 따라 차이가 있음을 실증적으로 입증하였다는데 의의가 있다. 특히 본 연구는 유아의 기질에 따라 어머니가 자녀와 상호작용하는 방식에 차이를 두어야 함을 밝혀냈다는 점에서도 함의가 있다.
이 연구의 목적은 유아의 기질이 어머니와의 상호작용과 사회정서능력감에 미치는 영향을 알아보는데 있다. 본 연구의 대상은 충북 C시와 충남 D시의 유아교육기관에 재원 중인 만 3세에서 만 5세 유아의 어머니 348명이다. 연구방법은 spss 18.0 프로그램을 이용하여 빈도, 백분율, 크론바흐의 α, t-test, F-test, Tukey의 사후 시험 및 상관관계로 데이터를 분석하였다. 모델의 테스트는 경로 분석을 위한 AMOS 22.0 프로그램의 상관 행렬 분석을 통해 수행되었다.
본 연구의 결과는 다음과 같다.
첫째, 유아의 성별에 따라서는 기질에 차이가 없었지만 사회정서유능감에는 차이가 나타나 여아가 남아보다 사회정서유능감이 더 높았다. 유아의 연령과 어머니의 직업에 따라 어머니와의 언어적 상호작용에만 차이가 나타나 만5세 유아보다 만3세 유아에게, 어머니의 직업이 관리/전문직인 경우 판매/생산/단순노무직보다 어머니와의 언어적 상호작용이 더 높게 나타났다. 둘째, 남아와 여아 모두 사회성 기질은 사회정서유능감에 직접적인 영향을 미쳤으나 어머니와의 상호작용에는 직접적인 영향을 미치지 않았다. 남아의 활동성은 어머니와의 반응적, 신체적 상호작용에 직접적인 영향을 미친 반면 여아의 활동성은 어머니와의 언어적, 반응적, 신체적 상호작용에 직접적인 영향을 미쳤다. 남아의 정서성은 어머니와의 언어적, 반응적, 신체적 상호작용과 사회정서유능감에 직접적인 영향을 미친 반면 여아의 정서성은 어머니와의 언어적, 반응적 상호작용, 사회정서유능감에 직접적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 남아의 경우에는 어머니와의 신체적 상호작용만이 사회정서유능감에 직접적인 영향을 미친 반면 여아는 어머니와의 언어적, 반응적, 신체적 상호작용 모두가 사회정서유능감에 직접적인 영향을 미쳐 차이를 보여주었다. 넷째, 남아의 활동성, 정서성 기질은 어머니와의 신체적 상호작용을 통하여 사회정서유능감에 간접적인 영향을 미치는 것으로 나타났고, 사회성 기질은 간접적인 영향력이 없는 것으로 나타났다. 여아의 활동성 기질은 어머니와의 언어적 상호작용, 반응적 상호작용, 신체적 상호작용을 통하여 사회정서유능감에 간접적인 영향을 미치는 것으로 나타났다 결론적으로 본 연구는 유아의 기질이 어머니와의 상호작용과 사회정서유능감에 미치는 영향을 남아와 여아로 구분하여 살펴봄으로써 유아의 기질이 어머니와의 상호작용과 사회정서유능감에 미치는 영향은 성별에 따라 차이가 있음을 실증적으로 입증하였다는데 의의가 있다. 특히 본 연구는 유아의 기질에 따라 어머니가 자녀와 상호작용하는 방식에 차이를 두어야 함을 밝혀냈다는 점에서도 함의가 있다.
The purpose of this study was to examine effects of young children’s temperament on interaction with mothers and socioemotional competence. Subjects of this study were 348 mothers having children in age group of 3 to 5. Data were analyzed with frequency, percentage, and Cronbach’s α, t-test, F-test,...
The purpose of this study was to examine effects of young children’s temperament on interaction with mothers and socioemotional competence. Subjects of this study were 348 mothers having children in age group of 3 to 5. Data were analyzed with frequency, percentage, and Cronbach’s α, t-test, F-test, and Scheffe post-hoc test, and correlation by using SPSS 18.0 program. The test of model was done with analysis of correlation matrix in AMOS 22.0 program for path analysis.
The results of this study are as follows: First, there were no differences in temperament depending on the sex and age of the young children. However, girls showed more socioemotional competence than boys. The linguistic interaction with the mothers were higher for 3 years old young children than for 5 years old young children and mothers having professional jobs than those who having other jobs. Second, sociability of temperament had direct effect on children’s socioemotional competence, but did not directly affect the interaction with mothers. While boys’ activity of temperament directly affected the reactive and physical interactions with mothers, the activity of girls directly affected the linguistic, reactive, and physical interactions with mothers. While boys’ emotionality of temperament directly affected the linguistic, reactive and physical interactions with mothers, girls’ emotionality had direct effects on the linguistic and reactive interactions with mothers. Children’s emotionality had direct effect on socioemotional competence. Third, while only physical interaction with mothers directly affected the socioemotional competence in boys, the girls showed differences in both linguistic, reactive, and physical interaction with the mothers directly affecting the socioemotional competence. Fourth, boys’ activity and emotionality of temperament were shown to have an indirect influence on socioemotional competence through physical interaction with the mothers, and sociability was found to have no indirect influence. The activity of girls were found to have indirect effect on their socioemotional competence through linguistic, reactive, and physical interaction with mothers. In conclusion, the results of this study implied the significance of children’s temperament as well as interaction with mothers to promote children's socioemotional competence. In order to help children having more socioemotional competence, the targets of the parent education and counseling should focus on mother's understanding of children’s temperament and mother’s different types of interaction with young children.
The purpose of this study was to examine effects of young children’s temperament on interaction with mothers and socioemotional competence. Subjects of this study were 348 mothers having children in age group of 3 to 5. Data were analyzed with frequency, percentage, and Cronbach’s α, t-test, F-test, and Scheffe post-hoc test, and correlation by using SPSS 18.0 program. The test of model was done with analysis of correlation matrix in AMOS 22.0 program for path analysis.
The results of this study are as follows: First, there were no differences in temperament depending on the sex and age of the young children. However, girls showed more socioemotional competence than boys. The linguistic interaction with the mothers were higher for 3 years old young children than for 5 years old young children and mothers having professional jobs than those who having other jobs. Second, sociability of temperament had direct effect on children’s socioemotional competence, but did not directly affect the interaction with mothers. While boys’ activity of temperament directly affected the reactive and physical interactions with mothers, the activity of girls directly affected the linguistic, reactive, and physical interactions with mothers. While boys’ emotionality of temperament directly affected the linguistic, reactive and physical interactions with mothers, girls’ emotionality had direct effects on the linguistic and reactive interactions with mothers. Children’s emotionality had direct effect on socioemotional competence. Third, while only physical interaction with mothers directly affected the socioemotional competence in boys, the girls showed differences in both linguistic, reactive, and physical interaction with the mothers directly affecting the socioemotional competence. Fourth, boys’ activity and emotionality of temperament were shown to have an indirect influence on socioemotional competence through physical interaction with the mothers, and sociability was found to have no indirect influence. The activity of girls were found to have indirect effect on their socioemotional competence through linguistic, reactive, and physical interaction with mothers. In conclusion, the results of this study implied the significance of children’s temperament as well as interaction with mothers to promote children's socioemotional competence. In order to help children having more socioemotional competence, the targets of the parent education and counseling should focus on mother's understanding of children’s temperament and mother’s different types of interaction with young children.
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