예술은 당시의 시대적 흐름에 따라 변화하고 철학적 근거를 토대로 발전한다. 20세기 초 예술의 부흥기를 맞이한 러시아는 기존의 전통과 체제로부터 과감하게 탈피하며 독창적인 예술적 경향을 제시한다. 변화의 움직임 중심에는 안무가 미첼 포킨이 이끈 발레단 발레뤼스가 있다. 포킨은 ‘20세기의 노베르’라고 불리며 발레는 단순한 여흥이 아닌 극적 행동과 극적 성격 및 감정을 표현해야 한다는 신념을 가졌던 노베르의 ‘발레 닥시옹(Ballet d'action)'으로부터 영향을 받아 프티파의 고전발레에 대칭적인 구조와 정형화된 움직임을 배제하...
예술은 당시의 시대적 흐름에 따라 변화하고 철학적 근거를 토대로 발전한다. 20세기 초 예술의 부흥기를 맞이한 러시아는 기존의 전통과 체제로부터 과감하게 탈피하며 독창적인 예술적 경향을 제시한다. 변화의 움직임 중심에는 안무가 미첼 포킨이 이끈 발레단 발레뤼스가 있다. 포킨은 ‘20세기의 노베르’라고 불리며 발레는 단순한 여흥이 아닌 극적 행동과 극적 성격 및 감정을 표현해야 한다는 신념을 가졌던 노베르의 ‘발레 닥시옹(Ballet d'action)'으로부터 영향을 받아 프티파의 고전발레에 대칭적인 구조와 정형화된 움직임을 배제하고 엄격한 형식을 이루는 요소들을 융통성 있게 단순화시켜 새로운 움직임을 만들어냈다. 그의 발레개혁은 전통적인 발레의 틀 안에서 창조적인 개혁과 극적 표현성을 강조하였고 타 예술과의 동등한 작업으로 종합예술로서의 새로운 발레 가능성을 시도하였다.
그는 전통 속에서의 개혁을 외치며 1914년 7월, 런던의「타임즈(The Times)」에 자신의 견해를 쓴 편지를 보내 개재하였고 1916년 8월, 자신의 발레개혁 의지를 러시아에서 발행되는 정기 간행물인「아르구스(Argus)」제 1호에 ‘새로운 발레(The New Ballet)'라는 제목의 소논문으로 발표하였다. 그리고 포킨은 자신의 새로운 발레에 5가지 원칙을 강조하였다.
먼저 묘사하고자 하는 나라의 고유한 민속 무용을 연구하고 특정한 시대적 배경과 무용수의 역할에 따른 적합한 의상과 독창적인 움직임을 창조해야 한다는 시대성을 강조하였고 고전 발레의 정형화된 움직임의 구성들로 정해져있는 엄격한 형식과 관습적으로 약속된 손동작으로만 이야기를 전개하는 추상적인 전달 방식을 비판하여 주제에 본질적으로 적합하지 않은 형식과 단순한 여흥을 위한 무의미한 춤은 배제하고 작품 속 극적 장면을 표현하기 위해 필요하다는 판단 하에 움직임을 구성해야한다는 새로운 결합의 종합성을 강조하였다. 그리고 그는 새로운 발레에서 무용수의 육체는 인물의 성격과 감정을 직관적인 형태로 표출할 수 있으며 관습적으로 약속하여 한정된 동작에서 신체의 전신을 사용한 움직임으로 창조되어야 한다는 신체의 표현성을 강조하였고 기존의 단순히 장식만을 위한 군무는 감정적 표현과는 관계를 맺고 있지 않았지만 새로운 발레에서는 개인의 감정을 표현하는 움직임이 집단의 움직임으로 확대되어 극의 전체적인 흐름과 지속적으로 연관되는 연계성을 강조하였다. 마지막으로 새로운 발레는 음악이나 미술에 의존하지 않으며 무용작품에 참여하는 음악가와 미술가에게 동등한 조건을 부여하고 그들의 창의성에 완전한 독립성을 강조하였다.
이처럼 새로운 발레 원칙에 근거한 포킨의 5가지 안무적 특성은 시대성, 종합성, 표현성, 연계성, 독립성이 있다. 포킨이 주장한 발레개혁은 프티파의 전통적인 발레의 고전적 기법을 바탕으로 창조성을 강조한 발레로 완전한 변혁이 아닌 기존의 무의미한 움직임을 배제하고 주제에 적합하게 창조된 움직임과 발레와 타 예술과의 동등하고 독창적인 결합으로 발레를 종합예술로서의 결과물로 추구하였다. 이는 발레를 새로운 관점으로 바라보게 하였고 발레의 혁신적인 발전을 가져왔다.
따라서 본 논문은 프티파의 기교 중심적인 고전발레에 초점을 두어 정체되어 있는 오늘날 한국 발레의 문제점을 지적하고 포킨의 새로운 발레에서의 창조적인 개혁과 종합예술성이 강조된 5가지 원칙에 근거한 안무적 특성을 바탕으로 안무한 작품들을 분석함으로써 포킨이 제시한 새로운 발레의 가치가 더 높이 평가되어 한국의 발레를 새로운 관점으로 해석해야 할 필요성을 제안한다. 또한 안무자의 다양한 해석과 창작활동으로 앞으로의 한국창작발레가 나아가야 할 방향성이 후속연구를 통해 심층적으로 연구되기를 기대한다.
예술은 당시의 시대적 흐름에 따라 변화하고 철학적 근거를 토대로 발전한다. 20세기 초 예술의 부흥기를 맞이한 러시아는 기존의 전통과 체제로부터 과감하게 탈피하며 독창적인 예술적 경향을 제시한다. 변화의 움직임 중심에는 안무가 미첼 포킨이 이끈 발레단 발레뤼스가 있다. 포킨은 ‘20세기의 노베르’라고 불리며 발레는 단순한 여흥이 아닌 극적 행동과 극적 성격 및 감정을 표현해야 한다는 신념을 가졌던 노베르의 ‘발레 닥시옹(Ballet d'action)'으로부터 영향을 받아 프티파의 고전발레에 대칭적인 구조와 정형화된 움직임을 배제하고 엄격한 형식을 이루는 요소들을 융통성 있게 단순화시켜 새로운 움직임을 만들어냈다. 그의 발레개혁은 전통적인 발레의 틀 안에서 창조적인 개혁과 극적 표현성을 강조하였고 타 예술과의 동등한 작업으로 종합예술로서의 새로운 발레 가능성을 시도하였다.
그는 전통 속에서의 개혁을 외치며 1914년 7월, 런던의「타임즈(The Times)」에 자신의 견해를 쓴 편지를 보내 개재하였고 1916년 8월, 자신의 발레개혁 의지를 러시아에서 발행되는 정기 간행물인「아르구스(Argus)」제 1호에 ‘새로운 발레(The New Ballet)'라는 제목의 소논문으로 발표하였다. 그리고 포킨은 자신의 새로운 발레에 5가지 원칙을 강조하였다.
먼저 묘사하고자 하는 나라의 고유한 민속 무용을 연구하고 특정한 시대적 배경과 무용수의 역할에 따른 적합한 의상과 독창적인 움직임을 창조해야 한다는 시대성을 강조하였고 고전 발레의 정형화된 움직임의 구성들로 정해져있는 엄격한 형식과 관습적으로 약속된 손동작으로만 이야기를 전개하는 추상적인 전달 방식을 비판하여 주제에 본질적으로 적합하지 않은 형식과 단순한 여흥을 위한 무의미한 춤은 배제하고 작품 속 극적 장면을 표현하기 위해 필요하다는 판단 하에 움직임을 구성해야한다는 새로운 결합의 종합성을 강조하였다. 그리고 그는 새로운 발레에서 무용수의 육체는 인물의 성격과 감정을 직관적인 형태로 표출할 수 있으며 관습적으로 약속하여 한정된 동작에서 신체의 전신을 사용한 움직임으로 창조되어야 한다는 신체의 표현성을 강조하였고 기존의 단순히 장식만을 위한 군무는 감정적 표현과는 관계를 맺고 있지 않았지만 새로운 발레에서는 개인의 감정을 표현하는 움직임이 집단의 움직임으로 확대되어 극의 전체적인 흐름과 지속적으로 연관되는 연계성을 강조하였다. 마지막으로 새로운 발레는 음악이나 미술에 의존하지 않으며 무용작품에 참여하는 음악가와 미술가에게 동등한 조건을 부여하고 그들의 창의성에 완전한 독립성을 강조하였다.
이처럼 새로운 발레 원칙에 근거한 포킨의 5가지 안무적 특성은 시대성, 종합성, 표현성, 연계성, 독립성이 있다. 포킨이 주장한 발레개혁은 프티파의 전통적인 발레의 고전적 기법을 바탕으로 창조성을 강조한 발레로 완전한 변혁이 아닌 기존의 무의미한 움직임을 배제하고 주제에 적합하게 창조된 움직임과 발레와 타 예술과의 동등하고 독창적인 결합으로 발레를 종합예술로서의 결과물로 추구하였다. 이는 발레를 새로운 관점으로 바라보게 하였고 발레의 혁신적인 발전을 가져왔다.
따라서 본 논문은 프티파의 기교 중심적인 고전발레에 초점을 두어 정체되어 있는 오늘날 한국 발레의 문제점을 지적하고 포킨의 새로운 발레에서의 창조적인 개혁과 종합예술성이 강조된 5가지 원칙에 근거한 안무적 특성을 바탕으로 안무한 작품들을 분석함으로써 포킨이 제시한 새로운 발레의 가치가 더 높이 평가되어 한국의 발레를 새로운 관점으로 해석해야 할 필요성을 제안한다. 또한 안무자의 다양한 해석과 창작활동으로 앞으로의 한국창작발레가 나아가야 할 방향성이 후속연구를 통해 심층적으로 연구되기를 기대한다.
Art is changing according to the stream of contemporary trend and evolving on the foundation based on philosophy. Confronting the era of renaissance art early in the 20th century, Russia produced a unique artistic trend drastically away from the conventional tradition and system. In the center of su...
Art is changing according to the stream of contemporary trend and evolving on the foundation based on philosophy. Confronting the era of renaissance art early in the 20th century, Russia produced a unique artistic trend drastically away from the conventional tradition and system. In the center of such movement of change, there was 'Ballets Russes' led by a choreographer, Michel Fokine. Influenced by 'Ballet d'action' of Noverre who had a belief that ballet should express dramatic actions, dramatic characters and emotions rather than just entertainment, Fokine, who was called 'Noverre in the 20th century', created a new movement on top of the conventional ballet of Petipa by excluding the symmetrical structure and formulaic movement and flexibly simplifying the elements that constituted a rigid formality. His reform of ballet emphasized a creative reform and dramatic expressivity within the frame of conventional ballet and he tried to open a new possibility of ballet as a synthetic art at the same level of other arts.
Making a voice for a reform of the convention, he sent a letter and posted an article on 「The Times」in London in July, 1914 describing his view. And, for his will for the reform, he released an essay under the title 'The New Ballet' on the first edition of 「Argus」, a periodical publication in Russia, in August 1916. And Fokine emphasized 5 principles in his new ballet.
He stressed the historical characteristic that the inherent folk dance of a country to be described should be studied first and appropriate costumes and creative movements depending on specific historical background and dancer's roles should be created. Criticizing the abstract delivery method to express stories only with rigid formality fixed with components of formalized movements and hand movements conventionally promised, he also emphasized comprehensiveness of new combination that movements should be composed of under the judgement that they are necessary to express the dramatic scenes in the work, excluding the format essentially unsuitable for the theme and meaningless dances for simple entertainment. In his new ballet, he emphasized the expressiveness of body that dancer's body can express the personality and emotion of a character in intuitive forms and the limited movements conventionally promised should be created into movements that use the whole part of the body. He also stressed the connectivity that the traditional group dances only for simple decoration had no relation with emotional expression but in the new ballet, the movements expressing individual emotion are expanding and continuously being associated with overall stream of play. Lastly he emphasized the importance of providing equal conditions to the musicians and artists who participate in dance works, not relying on music or fine arts, and stressed the complete independence of their creativity.
As shown above, Fokine's 5 choreographical characteristics based on the new ballet principles are historical characteristic, comprehensiveness, expressiveness, connectivity and independence. The ballet reform asserted by Fokine is the one emphasizing the creativity on the basis of the classical techniques of Petipa's conventional ballet. He did not pursue a complete reform but pursued ballet as a result of synthetic through exclusion of conventional meaningless movements but with the movements suitably created to theme and through equal and inventive combination with other arts. This made ballet viewed from a new perspective and brought an innovative progress of ballet.
This study pointed out the current problems of Korean ballet which is stagnant as a result of focusing on technique-oriented classical ballet of Petipa and analyzed the dance works created with choreographical characteristics based on 5 principles that emphasize creative reform and comprehensive art shown in the new ballet of Fokine. Through this study, I propose the necessity to value more highly the new ballet suggested by Fokine and interpret Korean ballet from a new perspective. In addition, I expect the future direction of Korean creative ballet would be studied in depth by further studies together with diversified interpretations and creative activities of choreographers.
Art is changing according to the stream of contemporary trend and evolving on the foundation based on philosophy. Confronting the era of renaissance art early in the 20th century, Russia produced a unique artistic trend drastically away from the conventional tradition and system. In the center of such movement of change, there was 'Ballets Russes' led by a choreographer, Michel Fokine. Influenced by 'Ballet d'action' of Noverre who had a belief that ballet should express dramatic actions, dramatic characters and emotions rather than just entertainment, Fokine, who was called 'Noverre in the 20th century', created a new movement on top of the conventional ballet of Petipa by excluding the symmetrical structure and formulaic movement and flexibly simplifying the elements that constituted a rigid formality. His reform of ballet emphasized a creative reform and dramatic expressivity within the frame of conventional ballet and he tried to open a new possibility of ballet as a synthetic art at the same level of other arts.
Making a voice for a reform of the convention, he sent a letter and posted an article on 「The Times」in London in July, 1914 describing his view. And, for his will for the reform, he released an essay under the title 'The New Ballet' on the first edition of 「Argus」, a periodical publication in Russia, in August 1916. And Fokine emphasized 5 principles in his new ballet.
He stressed the historical characteristic that the inherent folk dance of a country to be described should be studied first and appropriate costumes and creative movements depending on specific historical background and dancer's roles should be created. Criticizing the abstract delivery method to express stories only with rigid formality fixed with components of formalized movements and hand movements conventionally promised, he also emphasized comprehensiveness of new combination that movements should be composed of under the judgement that they are necessary to express the dramatic scenes in the work, excluding the format essentially unsuitable for the theme and meaningless dances for simple entertainment. In his new ballet, he emphasized the expressiveness of body that dancer's body can express the personality and emotion of a character in intuitive forms and the limited movements conventionally promised should be created into movements that use the whole part of the body. He also stressed the connectivity that the traditional group dances only for simple decoration had no relation with emotional expression but in the new ballet, the movements expressing individual emotion are expanding and continuously being associated with overall stream of play. Lastly he emphasized the importance of providing equal conditions to the musicians and artists who participate in dance works, not relying on music or fine arts, and stressed the complete independence of their creativity.
As shown above, Fokine's 5 choreographical characteristics based on the new ballet principles are historical characteristic, comprehensiveness, expressiveness, connectivity and independence. The ballet reform asserted by Fokine is the one emphasizing the creativity on the basis of the classical techniques of Petipa's conventional ballet. He did not pursue a complete reform but pursued ballet as a result of synthetic through exclusion of conventional meaningless movements but with the movements suitably created to theme and through equal and inventive combination with other arts. This made ballet viewed from a new perspective and brought an innovative progress of ballet.
This study pointed out the current problems of Korean ballet which is stagnant as a result of focusing on technique-oriented classical ballet of Petipa and analyzed the dance works created with choreographical characteristics based on 5 principles that emphasize creative reform and comprehensive art shown in the new ballet of Fokine. Through this study, I propose the necessity to value more highly the new ballet suggested by Fokine and interpret Korean ballet from a new perspective. In addition, I expect the future direction of Korean creative ballet would be studied in depth by further studies together with diversified interpretations and creative activities of choreographers.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.