본 연구는 삶의 질 향상을 위한 여가활동으로 성인을 위한 취미 발레교육의 긍정적인 효과성에 대해서 제고하고자 성인 취미 발레의 경험에 따른 자기효능감에 대해서 탐색하였다. 이에 성인 취미 발레 연구 참여자의 일반적인 특성인 연령, 직업유형, 참여 기간, 참여 빈도에 따라서 자기효능감(일반적·사회적 자기효능감)의 차이가 있을 것이라는 가설을 설정하였고 이에 따라 연구를 진행하였다. 연구대상은 서울특별시, 경기도, 인천광역시, 울산광역시 소재의 사설 무용학원 성인 취미 발레 수업 수강생 170명에게 ...
본 연구는 삶의 질 향상을 위한 여가활동으로 성인을 위한 취미 발레교육의 긍정적인 효과성에 대해서 제고하고자 성인 취미 발레의 경험에 따른 자기효능감에 대해서 탐색하였다. 이에 성인 취미 발레 연구 참여자의 일반적인 특성인 연령, 직업유형, 참여 기간, 참여 빈도에 따라서 자기효능감(일반적·사회적 자기효능감)의 차이가 있을 것이라는 가설을 설정하였고 이에 따라 연구를 진행하였다. 연구대상은 서울특별시, 경기도, 인천광역시, 울산광역시 소재의 사설 무용학원 성인 취미 발레 수업 수강생 170명에게 편의표집을 통해 자기효능감 변화를 측정하였다. 홍혜영(1995)이 번안한 자기효능감 척도 사용하여 측정하였으며 자료 분석은 성인 취미 발레를 경험한 연구 참여자들의 일반적 특성인 연령, 직업유형, 참여 기간, 참여 빈도에 따라서 자기효능감(일반적·사회적 자기효능감)의 변화에 대해 빈도분석과 더미변수로 변환하여 각 특성별로 다중회귀분석을 실시한 결과, 다음과 같은 결론을 도출하였다. 첫째, 취미 발레를 경험한 성인의 연령에 따른 자기효능감의 영향을 연령대별로 알아본 결과 전체적인 연령에 있어서는 자기효능감에 영향을 미치지 않았다. 둘째, 취미 발레를 경험한 성인의 직업유형에 따른 자기효능감의 영향을 사무직, 서비스·영업직, 연구 개발· 생산직, 무직, 기타로 5가지로 구분지어 알아본 결과 무직과 연구개발·생산직이 전체적인 자기효능감에 영향을 미쳤던 것으로 나타났으며, 영향을 미치는 순서로는 무직>연구개발·생산직으로 나타났다. 자기효능감 두 가지의 구성요소별로 영향을 보았을 때, 일반적 자기효능감에서 무직과 연구개발·생산직에 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 연구개발·생산직>무직 순으로 영향을 미치는 것으로 나타났다. 사회적 자기효능감에서도 연구개발·무직에 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 무직>연구개발·생산직 순으로 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 취미 발레를 경험한 성인의 참여 기간에 따른 자기효능감의 영향을 3개월-6개월 미만, 6개월-1년 미만, 1년-2년 미만, 2년 이상으로 4가지로 구분지어 알아본 결과 전체적인 자기효능감에 6개월-1년 미만, 1년-2년 미만, 2년 이상이 영향을 미쳤던 것으로 나타났으며, 영향을 미치는 순서로는 1년-2년 미만>2년 이상>6개월-1년 미만으로 나타났다. 자기효능감 두 가지의 구성요소별로 영향을 보았을 때, 일반적 자기효능감에서도 6개월-1년 미만, 1년-2년 미만, 2년 이상에서 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 2년 이상>1년-2년 미만>6개월-1년 미만 순으로 영향을 미치는 것으로 나타났다. 사회적 자기효능감에서도 6개월-1년 미만, 1년-2년 미만, 2년 이상에서 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 1년-2년 미만>2년 이상>6개월-1년 미만 순으로 영향을 미치는 것으로 나타났다. 넷째, 취미 발레를 경험한 성인의 참여 빈도에 따른 자기효능감의 영향을 1회 이하, 2회 이하, 3회 이하, 4회 이상으로 4가지로 구분지어 알아본 결과 전체적인 자기효능감에 2회 이하, 3회 이하, 4회 이하가 영향을 미쳤던 것으로 나타났으며, 영향을 미치는 순서로는 4회 이상>3회 이하>2회 이하로 나타났다. 자기효능감 두 가지의 구성요소별로 영향을 보았을 때, 일반적 자기효능감에서도 2회 이하, 3회 이하, 4회 이상에서 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 4회 이상>3회 이하>2회 이하 순으로 영향을 미치는 것으로 나타났다. 사회적 자기효능감에서도 2회 이하, 3회 이하, 4회 이상에서 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 4회 이상>3회 이하>2회 이하 순으로 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이와 같은 결론은 성인을 위한 여가로서의 취미 발레 교육이 연령대와 직업유형에 따라서 취미 발레교육 프로그램을 개발할 필요가 있음을 시사한다. 나아가 연구결과를 토대로 성인을 위한 발레 교육이 단지 일시적인 재미를 위한 여가활동이 아니라 일상에서 발레가 미치는 긍정적인 여가활동으로서 이론적 가치가 알려지기를 기대하고, 이를 바탕으로 전문무용인들의 일자리 창출의 기회로서 무용교육을 위한 시설 운영에 응용적 가치를 지니길 기대한다.
본 연구는 삶의 질 향상을 위한 여가활동으로 성인을 위한 취미 발레교육의 긍정적인 효과성에 대해서 제고하고자 성인 취미 발레의 경험에 따른 자기효능감에 대해서 탐색하였다. 이에 성인 취미 발레 연구 참여자의 일반적인 특성인 연령, 직업유형, 참여 기간, 참여 빈도에 따라서 자기효능감(일반적·사회적 자기효능감)의 차이가 있을 것이라는 가설을 설정하였고 이에 따라 연구를 진행하였다. 연구대상은 서울특별시, 경기도, 인천광역시, 울산광역시 소재의 사설 무용학원 성인 취미 발레 수업 수강생 170명에게 편의표집을 통해 자기효능감 변화를 측정하였다. 홍혜영(1995)이 번안한 자기효능감 척도 사용하여 측정하였으며 자료 분석은 성인 취미 발레를 경험한 연구 참여자들의 일반적 특성인 연령, 직업유형, 참여 기간, 참여 빈도에 따라서 자기효능감(일반적·사회적 자기효능감)의 변화에 대해 빈도분석과 더미변수로 변환하여 각 특성별로 다중회귀분석을 실시한 결과, 다음과 같은 결론을 도출하였다. 첫째, 취미 발레를 경험한 성인의 연령에 따른 자기효능감의 영향을 연령대별로 알아본 결과 전체적인 연령에 있어서는 자기효능감에 영향을 미치지 않았다. 둘째, 취미 발레를 경험한 성인의 직업유형에 따른 자기효능감의 영향을 사무직, 서비스·영업직, 연구 개발· 생산직, 무직, 기타로 5가지로 구분지어 알아본 결과 무직과 연구개발·생산직이 전체적인 자기효능감에 영향을 미쳤던 것으로 나타났으며, 영향을 미치는 순서로는 무직>연구개발·생산직으로 나타났다. 자기효능감 두 가지의 구성요소별로 영향을 보았을 때, 일반적 자기효능감에서 무직과 연구개발·생산직에 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 연구개발·생산직>무직 순으로 영향을 미치는 것으로 나타났다. 사회적 자기효능감에서도 연구개발·무직에 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 무직>연구개발·생산직 순으로 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 취미 발레를 경험한 성인의 참여 기간에 따른 자기효능감의 영향을 3개월-6개월 미만, 6개월-1년 미만, 1년-2년 미만, 2년 이상으로 4가지로 구분지어 알아본 결과 전체적인 자기효능감에 6개월-1년 미만, 1년-2년 미만, 2년 이상이 영향을 미쳤던 것으로 나타났으며, 영향을 미치는 순서로는 1년-2년 미만>2년 이상>6개월-1년 미만으로 나타났다. 자기효능감 두 가지의 구성요소별로 영향을 보았을 때, 일반적 자기효능감에서도 6개월-1년 미만, 1년-2년 미만, 2년 이상에서 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 2년 이상>1년-2년 미만>6개월-1년 미만 순으로 영향을 미치는 것으로 나타났다. 사회적 자기효능감에서도 6개월-1년 미만, 1년-2년 미만, 2년 이상에서 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 1년-2년 미만>2년 이상>6개월-1년 미만 순으로 영향을 미치는 것으로 나타났다. 넷째, 취미 발레를 경험한 성인의 참여 빈도에 따른 자기효능감의 영향을 1회 이하, 2회 이하, 3회 이하, 4회 이상으로 4가지로 구분지어 알아본 결과 전체적인 자기효능감에 2회 이하, 3회 이하, 4회 이하가 영향을 미쳤던 것으로 나타났으며, 영향을 미치는 순서로는 4회 이상>3회 이하>2회 이하로 나타났다. 자기효능감 두 가지의 구성요소별로 영향을 보았을 때, 일반적 자기효능감에서도 2회 이하, 3회 이하, 4회 이상에서 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 4회 이상>3회 이하>2회 이하 순으로 영향을 미치는 것으로 나타났다. 사회적 자기효능감에서도 2회 이하, 3회 이하, 4회 이상에서 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 4회 이상>3회 이하>2회 이하 순으로 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이와 같은 결론은 성인을 위한 여가로서의 취미 발레 교육이 연령대와 직업유형에 따라서 취미 발레교육 프로그램을 개발할 필요가 있음을 시사한다. 나아가 연구결과를 토대로 성인을 위한 발레 교육이 단지 일시적인 재미를 위한 여가활동이 아니라 일상에서 발레가 미치는 긍정적인 여가활동으로서 이론적 가치가 알려지기를 기대하고, 이를 바탕으로 전문무용인들의 일자리 창출의 기회로서 무용교육을 위한 시설 운영에 응용적 가치를 지니길 기대한다.
This study would explore self-efficacy according to adult ballet to promote the positive effect of ballet education for adults as a leisure activity to improve the quality of life. Thus, this study set a hypothesis that there would be differences in adult ballet participants’ self-efficacy (general ...
This study would explore self-efficacy according to adult ballet to promote the positive effect of ballet education for adults as a leisure activity to improve the quality of life. Thus, this study set a hypothesis that there would be differences in adult ballet participants’ self-efficacy (general and social self-efficacy) according to the general characteristics, including the age, occupation type, duration of participation, and frequency of participation and conducted research accordingly. This study measured changes in the self-efficacy of 170 students in adult ballet classes in private dance institutes located in Seoul, Gyeonggi-do, Incheon, and Ulsan through convenience sampling. The changes were measured, using the self-efficacy scale adapted by Hong (1995). For data analysis, as a result of a frequency analysis of changes in self-efficacy (general and social self-efficacy) according to the age, occupation type, participation period, and frequency of participation of the research participants who experienced adult hobby ballet and multiple regression of each characteristic, converting it as a dummy variable, the following conclusions were drawn. First, as a result of an examination of the impact of the age on the self-efficacy of adults who experienced hobby ballet, the overall age did not affect self-efficacy. Second, as a result of an examination of the impact of the occupation type on the self-efficacy of adults who experienced hobby ballet, dividing the type into five, including office job, service/sales job, R&D/production, inoccupation, and others, inoccupation and R&D/production affected the overall self-efficacy, and the impact was the greatest in inoccupation, followed by R&D/production. In an examination of the impact on the two components of self-efficacy, inoccupation and R&D/production in the general self-efficacy, and the impact was the greatest in R&D/production, followed by inoccupation. It turned out that there was an impact on the social self-efficacy of those in R&D/production and inoccupation, and the impact was the greatest in inoccupation, followed by R&D/production. Third, as a result of an examination of the impact of the period of the participation of adults who experienced hobby ballet on self-efficacy, dividing the period into four, including three months-less than six months, six months-less than one year, more than one year to less than two years, and more than two years, it turned out that more than six months less than one year, more than one year to less than two years, and more than two years affected the overall self-efficacy, and the impact was the greatest in more than one year to less than two years, followed by more than two years and more than six months to less than one year. In the impact of the two components of self-efficacy, more than six months to less than one year, more than one year to less than two years, and more than two years affected the general self-efficacy, and the impact was the greatest in more than two years, followed by more than one year to less than two years and more than six months to less than one year. Also, it turned out that more than six months to less than one year, more than one year to less than two years and more than two years affected social self-efficacy, and the impact was the greatest in more than one year to less than two years, followed by more than two years and more than six months to less than one year. Fourth, as a result of an examination of the impact on the self-efficacy of adults who experienced hobby ballet according to the frequency of participation, divided into four, including less than once, less than twice, less than three times, and more than four times, it turned out that the frequencies of less than twice, less than three times, and less than four times affected the overall self-efficacy, and the impact was the greatest in more than four times, followed by less than three times and less than twice. As a result of an examination of the impact of the two components of self-efficacy, less than twice, less than three times, and more than four times affected the general self-efficacy, and the impact was the greatest in more than four times, followed by less than three times and less than twice. Also, less than twice, less than three times and more than four times affected social self-efficacy, and the impact was the greatest in more than four times, followed by less than three times and less than twice. The conclusions suggest that in hobby ballet education as leisure for adults, it is necessary to develop hobby ballet education programs for age and occupation type. Further, based on the results of the study, it is expected that the theoretical value of ballet education for adults is known not as a leisure activity just for temporary fun but as a positive leisure activity in everyday life, and based on this, it is expected that this study would have a value for the application of the operation of facilities for dance education as an opportunity to create jobs for professional dancers.
This study would explore self-efficacy according to adult ballet to promote the positive effect of ballet education for adults as a leisure activity to improve the quality of life. Thus, this study set a hypothesis that there would be differences in adult ballet participants’ self-efficacy (general and social self-efficacy) according to the general characteristics, including the age, occupation type, duration of participation, and frequency of participation and conducted research accordingly. This study measured changes in the self-efficacy of 170 students in adult ballet classes in private dance institutes located in Seoul, Gyeonggi-do, Incheon, and Ulsan through convenience sampling. The changes were measured, using the self-efficacy scale adapted by Hong (1995). For data analysis, as a result of a frequency analysis of changes in self-efficacy (general and social self-efficacy) according to the age, occupation type, participation period, and frequency of participation of the research participants who experienced adult hobby ballet and multiple regression of each characteristic, converting it as a dummy variable, the following conclusions were drawn. First, as a result of an examination of the impact of the age on the self-efficacy of adults who experienced hobby ballet, the overall age did not affect self-efficacy. Second, as a result of an examination of the impact of the occupation type on the self-efficacy of adults who experienced hobby ballet, dividing the type into five, including office job, service/sales job, R&D/production, inoccupation, and others, inoccupation and R&D/production affected the overall self-efficacy, and the impact was the greatest in inoccupation, followed by R&D/production. In an examination of the impact on the two components of self-efficacy, inoccupation and R&D/production in the general self-efficacy, and the impact was the greatest in R&D/production, followed by inoccupation. It turned out that there was an impact on the social self-efficacy of those in R&D/production and inoccupation, and the impact was the greatest in inoccupation, followed by R&D/production. Third, as a result of an examination of the impact of the period of the participation of adults who experienced hobby ballet on self-efficacy, dividing the period into four, including three months-less than six months, six months-less than one year, more than one year to less than two years, and more than two years, it turned out that more than six months less than one year, more than one year to less than two years, and more than two years affected the overall self-efficacy, and the impact was the greatest in more than one year to less than two years, followed by more than two years and more than six months to less than one year. In the impact of the two components of self-efficacy, more than six months to less than one year, more than one year to less than two years, and more than two years affected the general self-efficacy, and the impact was the greatest in more than two years, followed by more than one year to less than two years and more than six months to less than one year. Also, it turned out that more than six months to less than one year, more than one year to less than two years and more than two years affected social self-efficacy, and the impact was the greatest in more than one year to less than two years, followed by more than two years and more than six months to less than one year. Fourth, as a result of an examination of the impact on the self-efficacy of adults who experienced hobby ballet according to the frequency of participation, divided into four, including less than once, less than twice, less than three times, and more than four times, it turned out that the frequencies of less than twice, less than three times, and less than four times affected the overall self-efficacy, and the impact was the greatest in more than four times, followed by less than three times and less than twice. As a result of an examination of the impact of the two components of self-efficacy, less than twice, less than three times, and more than four times affected the general self-efficacy, and the impact was the greatest in more than four times, followed by less than three times and less than twice. Also, less than twice, less than three times and more than four times affected social self-efficacy, and the impact was the greatest in more than four times, followed by less than three times and less than twice. The conclusions suggest that in hobby ballet education as leisure for adults, it is necessary to develop hobby ballet education programs for age and occupation type. Further, based on the results of the study, it is expected that the theoretical value of ballet education for adults is known not as a leisure activity just for temporary fun but as a positive leisure activity in everyday life, and based on this, it is expected that this study would have a value for the application of the operation of facilities for dance education as an opportunity to create jobs for professional dancers.
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