무용이 가진 심미적, 기능적 역할이 교육이 가진 파급효과와 서로 맞물리게 되면서, 무용은 현대 사회에서 새로운 여가 생활의 한 패러다임으로 확장되었다. 특히, 성인 취미 발레는 대중의 인기에 힘입어 해마다 교육적, 상업적으로 비약적인 발전을 거듭해 나가고 있다. 본 연구는 기존의 선행 연구를 통하여 입증된 성인 취미 발레의 효과성과 우수성을 바탕으로 하여, 성인 취미 발레가 지속가능한 생활 예술로서의 유효성을 지닐 수 있도록 보다 장기적으로 적용 가능한 모듈 형의 프로그램을 개발하는 것이 목적이다. 이를 위해, 먼저 기존의 성인 취미 발레 교육 프로그램이 어떻게 개발되었으며, 현장에서 진행 중인 성인 취미 발레 프로그램은 어떻게 진행되고 있는지 살펴보았다. 이를 바탕으로 연구자 준비, ...
무용이 가진 심미적, 기능적 역할이 교육이 가진 파급효과와 서로 맞물리게 되면서, 무용은 현대 사회에서 새로운 여가 생활의 한 패러다임으로 확장되었다. 특히, 성인 취미 발레는 대중의 인기에 힘입어 해마다 교육적, 상업적으로 비약적인 발전을 거듭해 나가고 있다. 본 연구는 기존의 선행 연구를 통하여 입증된 성인 취미 발레의 효과성과 우수성을 바탕으로 하여, 성인 취미 발레가 지속가능한 생활 예술로서의 유효성을 지닐 수 있도록 보다 장기적으로 적용 가능한 모듈 형의 프로그램을 개발하는 것이 목적이다. 이를 위해, 먼저 기존의 성인 취미 발레 교육 프로그램이 어떻게 개발되었으며, 현장에서 진행 중인 성인 취미 발레 프로그램은 어떻게 진행되고 있는지 살펴보았다. 이를 바탕으로 연구자 준비, 요구분석 자료의 수집 및 목표 설정, 전문가 집단의 타당도 검증, 최종 프로그램 개발, 이렇게 총 4단계를 거쳐 프로그램을 개발하였다. 성인 학습 이론 분석, 전통적 발레 교수법의 고찰, 연구자의 현장 연구 등을 통하여 개발된 프로그램은 다음의 입문, 기초, 심화, 응용의 4단계로 구성되었다. 입문 단계는 발레 프로그램의 학습 대상자가 성인이며 비전공자라는 특수성을 반영하여 발레 리터러시 함양의 과정으로 설정하였다. 이 단계에서는 발레 동작의 기능적 훈련에 앞서 클래식 발레의 역사 이해, 작품 감상의 이해, 수업을 위한 발레 용어 학습 등 인지적 활동과, 성인 학습자의 신체 자각 훈련을 위한 플로어 바 과정을 구성하였다. 기초 단계는 바, 센터, 알레그로로 이어지는 발레 클라스를 통해 기본 동작과 발레 용어의 의미를 학습하며 클래식 발레 음악의 이해를 도울 수 있도록 구성하였다. 다음으로 심화 단계에서는 다양한 발레 테크닉을 수행 할 수 있도록 신체의 협응성 훈련을 중점적으로 구성하였으며, 이전 단계보다 가속화된 음악의 빠르기를 제시하고, 다양한 발레 레퍼토리 학습을 권장하였다. 최종적으로 응용 단계에서는 복잡한 콤비네이션의 훈련과 표현력, 무대 매너 등 무대를 위한 부수적인 연습까지 포함하였으며, 단체 작품의 수행 학습을 권장하였다. 또한 각 단계마다 발레 클라스 전 과정에서 이루어지는 수행 동작과 그에 맞는 적절한 음악 정보가 구체적으로 표기된 발레 클라스 예시를 제시하였다. 추후 본 연구를 통해 개발된 모듈형의 프로그램이 지도자들에 의해 다양한 수업 차시로 구성되어 실제 성인 취미 발레 현장에서 유용한 지도안으로 활용되기를 바란다. 또한 이 프로그램을 활용하여 앞으로 성인 취미 발레 프로그램이 생활 예술로서 좋은 대안이 될 수 있도록 일반인을 위한 발레 지도자들의 다양한 콘텐츠 개발을 기대한다. 이를 위해서는 발레 지도자의 전문성 검증을 위한 자격 연수 프로그램과 전문가 양성 프로그램이 활발히 진행 될 수 있는 제도적 여건이 함께 마련되어야 할 것이다.
무용이 가진 심미적, 기능적 역할이 교육이 가진 파급효과와 서로 맞물리게 되면서, 무용은 현대 사회에서 새로운 여가 생활의 한 패러다임으로 확장되었다. 특히, 성인 취미 발레는 대중의 인기에 힘입어 해마다 교육적, 상업적으로 비약적인 발전을 거듭해 나가고 있다. 본 연구는 기존의 선행 연구를 통하여 입증된 성인 취미 발레의 효과성과 우수성을 바탕으로 하여, 성인 취미 발레가 지속가능한 생활 예술로서의 유효성을 지닐 수 있도록 보다 장기적으로 적용 가능한 모듈 형의 프로그램을 개발하는 것이 목적이다. 이를 위해, 먼저 기존의 성인 취미 발레 교육 프로그램이 어떻게 개발되었으며, 현장에서 진행 중인 성인 취미 발레 프로그램은 어떻게 진행되고 있는지 살펴보았다. 이를 바탕으로 연구자 준비, 요구분석 자료의 수집 및 목표 설정, 전문가 집단의 타당도 검증, 최종 프로그램 개발, 이렇게 총 4단계를 거쳐 프로그램을 개발하였다. 성인 학습 이론 분석, 전통적 발레 교수법의 고찰, 연구자의 현장 연구 등을 통하여 개발된 프로그램은 다음의 입문, 기초, 심화, 응용의 4단계로 구성되었다. 입문 단계는 발레 프로그램의 학습 대상자가 성인이며 비전공자라는 특수성을 반영하여 발레 리터러시 함양의 과정으로 설정하였다. 이 단계에서는 발레 동작의 기능적 훈련에 앞서 클래식 발레의 역사 이해, 작품 감상의 이해, 수업을 위한 발레 용어 학습 등 인지적 활동과, 성인 학습자의 신체 자각 훈련을 위한 플로어 바 과정을 구성하였다. 기초 단계는 바, 센터, 알레그로로 이어지는 발레 클라스를 통해 기본 동작과 발레 용어의 의미를 학습하며 클래식 발레 음악의 이해를 도울 수 있도록 구성하였다. 다음으로 심화 단계에서는 다양한 발레 테크닉을 수행 할 수 있도록 신체의 협응성 훈련을 중점적으로 구성하였으며, 이전 단계보다 가속화된 음악의 빠르기를 제시하고, 다양한 발레 레퍼토리 학습을 권장하였다. 최종적으로 응용 단계에서는 복잡한 콤비네이션의 훈련과 표현력, 무대 매너 등 무대를 위한 부수적인 연습까지 포함하였으며, 단체 작품의 수행 학습을 권장하였다. 또한 각 단계마다 발레 클라스 전 과정에서 이루어지는 수행 동작과 그에 맞는 적절한 음악 정보가 구체적으로 표기된 발레 클라스 예시를 제시하였다. 추후 본 연구를 통해 개발된 모듈형의 프로그램이 지도자들에 의해 다양한 수업 차시로 구성되어 실제 성인 취미 발레 현장에서 유용한 지도안으로 활용되기를 바란다. 또한 이 프로그램을 활용하여 앞으로 성인 취미 발레 프로그램이 생활 예술로서 좋은 대안이 될 수 있도록 일반인을 위한 발레 지도자들의 다양한 콘텐츠 개발을 기대한다. 이를 위해서는 발레 지도자의 전문성 검증을 위한 자격 연수 프로그램과 전문가 양성 프로그램이 활발히 진행 될 수 있는 제도적 여건이 함께 마련되어야 할 것이다.
As the aesthetic and functional roles of dance was engaged in the ripple effect of education, dance has been expanded to a paradigm of new leisure in modern society. Especially, adult ballet repeats rapid advancement both educationally and commercially each year, owing to popularity. This study ...
As the aesthetic and functional roles of dance was engaged in the ripple effect of education, dance has been expanded to a paradigm of new leisure in modern society. Especially, adult ballet repeats rapid advancement both educationally and commercially each year, owing to popularity. This study aims to develop a modular program applicable more in the long-term based on the effectiveness and excellence of adult ballet proven through the previous studies, so that adult ballet has effectiveness as the sustainable living arts. For this purpose, this study examined how the existing adult ballet education programs were developed and how the present adult ballet programs in the field are implemented. Based on this, the program was developed through four stages, including the preparation of the researcher, the collection of data for analysis of demands and goal setting, the verification of the validity of the expert group, and the development of the final program. The program developed through the analysis of adult learning theory, the discussion of the traditional ballet teaching method and the researcher's field study consisted of the following four stages of introduction, basic, advancement and application. The stage of introduction was set up as a process of the cultivation of ballet literacy, reflecting the distinctiveness that the subjects of learning in ballet programs are adults and not majors. This stage consisted of cognitive activities including the understanding of the history of classical ballet, the understanding of the appreciation of works and the learning of the terminology of ballet for class prior to the functional training of ballet motions and floor barre course for adult learners' physical coordination training. The basic stage was constructed to allow students to learn the basic motions and the meanings of ballet terms through ballet class that goes from barre through center to allégro and to help them understand the classical ballet music. Next, the stage of advancement was composed intensively of the training of the coordination of the body so that various ballet techniques could be performed, music tempos accelerated from the previous stages were presented and the learning of various ballet repertoires was recommended. Finally, in the stage of application, subsidiary exercises for the stage were included, such as the training of complex combinations, expressiveness and stage manners, and the learning of performing group works was recommended. In addition, this study presented the examples of ballet lessons in which motions performed throughout the entire process of ballet class at each stage and the appropriate music information are specifically written. Hopefully, in the future, the modular program developed through this study will be composed of various class hours and utilized as a useful teaching plan in the actual field of adult ballet. In addition, it is expected that various contents for ballet teachers for the general public will be developed, utilizing this program, so that the adult ballet program can be a good alternative as the living arts. For this purpose, it would be necessary to prepare institutional conditions in which qualification training programs and expert training programs can be actively implemented to verify ballet teachers’ expertise.
As the aesthetic and functional roles of dance was engaged in the ripple effect of education, dance has been expanded to a paradigm of new leisure in modern society. Especially, adult ballet repeats rapid advancement both educationally and commercially each year, owing to popularity. This study aims to develop a modular program applicable more in the long-term based on the effectiveness and excellence of adult ballet proven through the previous studies, so that adult ballet has effectiveness as the sustainable living arts. For this purpose, this study examined how the existing adult ballet education programs were developed and how the present adult ballet programs in the field are implemented. Based on this, the program was developed through four stages, including the preparation of the researcher, the collection of data for analysis of demands and goal setting, the verification of the validity of the expert group, and the development of the final program. The program developed through the analysis of adult learning theory, the discussion of the traditional ballet teaching method and the researcher's field study consisted of the following four stages of introduction, basic, advancement and application. The stage of introduction was set up as a process of the cultivation of ballet literacy, reflecting the distinctiveness that the subjects of learning in ballet programs are adults and not majors. This stage consisted of cognitive activities including the understanding of the history of classical ballet, the understanding of the appreciation of works and the learning of the terminology of ballet for class prior to the functional training of ballet motions and floor barre course for adult learners' physical coordination training. The basic stage was constructed to allow students to learn the basic motions and the meanings of ballet terms through ballet class that goes from barre through center to allégro and to help them understand the classical ballet music. Next, the stage of advancement was composed intensively of the training of the coordination of the body so that various ballet techniques could be performed, music tempos accelerated from the previous stages were presented and the learning of various ballet repertoires was recommended. Finally, in the stage of application, subsidiary exercises for the stage were included, such as the training of complex combinations, expressiveness and stage manners, and the learning of performing group works was recommended. In addition, this study presented the examples of ballet lessons in which motions performed throughout the entire process of ballet class at each stage and the appropriate music information are specifically written. Hopefully, in the future, the modular program developed through this study will be composed of various class hours and utilized as a useful teaching plan in the actual field of adult ballet. In addition, it is expected that various contents for ballet teachers for the general public will be developed, utilizing this program, so that the adult ballet program can be a good alternative as the living arts. For this purpose, it would be necessary to prepare institutional conditions in which qualification training programs and expert training programs can be actively implemented to verify ballet teachers’ expertise.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.