본 연구는 한국 청년세대가 바라보는 사회적경제 인식 및 태도를 살펴보며 그 영향요인에 따른 차이가 존재하는지를 연구하는 것을 목적으로 하였다. 연구대상을 청년세대로 선정한 이유는 청년세대가 현재 신자유주의 구조 속 시장경제로 인한 한국사회 내 경제불평등과 고용불안정성 속에서 가장 심각한 문제에 처한 세대로 대상화되고 있기 때문이다. 청년세대가 지닌 사회경제적 배경 또는 사회경제적 인식에 따른 사회적경제 인식 및 태도에 차이가 존재하는지를 확인하기 위해 통계분석을 사용하였다. 통계분석을 위해 사용한 독립변수는 사회경제적 배경, 불평등의식, 공동체성, 사회혁신의식, 노동주체성이다. 또한 ...
본 연구는 한국 청년세대가 바라보는 사회적경제 인식 및 태도를 살펴보며 그 영향요인에 따른 차이가 존재하는지를 연구하는 것을 목적으로 하였다. 연구대상을 청년세대로 선정한 이유는 청년세대가 현재 신자유주의 구조 속 시장경제로 인한 한국사회 내 경제불평등과 고용불안정성 속에서 가장 심각한 문제에 처한 세대로 대상화되고 있기 때문이다. 청년세대가 지닌 사회경제적 배경 또는 사회경제적 인식에 따른 사회적경제 인식 및 태도에 차이가 존재하는지를 확인하기 위해 통계분석을 사용하였다. 통계분석을 위해 사용한 독립변수는 사회경제적 배경, 불평등의식, 공동체성, 사회혁신의식, 노동주체성이다. 또한 종속변수는 사회적경제 지지도, 사회적경제조직 관심도, 사회적경제조직 취업의향, 사회적경제조직 창업의향이다. 주요 분석결과는 다음과 같다. 첫째, 청년들은 대체로 한국사회의 사회경제적 현실에 대해 비판적인 인식을 지니고 새로운 변화와 혁신을 기대하고 있었다. 이를 통해 현재 한국 사회 청년세대가 신자유주의적 시장경제를 비판하고 새로운 대안경제를 꿈꾸고 있다고 여겨진다. 둘째, 현재 한국 청년세대가 대체로 사회적경제에 우호적인 것으로 나타났다. 청년들은 사회적경제를 통해 사회적 가치를 창출하고 한국 사회의 불평등 문제를 해소하며 좋은 일자리를 얻는 데 도움을 얻을 수 있을 것이라 기대하고 있었다. 그러나 청년들 중에는 한국의 사회적경제를 비판적인 시각으로 바라보는 경우도 있었다. 이는 한국의 사회적경제 제도가 너무 복잡하다고 여기거나 한국 사회적경제조직의 노동환경이 열악한 상황에 놓여있기 때문이다. 셋째, 청년들은 자신의 사회경제적 배경에 따라 사회적경제 인식 및 태도가 다르게 나타났다. 특히 경제적 여건이 좋거나 지역적 접근성이 좋은 청년들이 사회적경제 인식 및 태도가 높은 것으로 나타났다. 이를 볼 때 청년들의 사회적경제 인식 및 태도를 높이기 위해서는 사회적경제 접근성을 강화하는 것이 필요하다고 보인다. 넷째, 사회경제적 인식(불평등의식, 공동체성, 사회혁신의식, 노동주체성)과 사회적경제 인식 및 태도간의 연관성을 확인할 수 있었다. 그러나 사회적경제조직 취업의향과 사회적경제조직 창업의향의 경우 공동체성이나 노동주체성과 같은 사회경제적 인식의 영향이 다소 적은 것으로 나타났다. 사회적경제를 신자유주의 시장경제의 대안경제로 활성화하고 지속가능성을 높이기 위해서는 공동체적 가치와 노동의 가치를 강조하고 활성화하는 것이 필요하다. 마지막으로, 사회혁신의식은 사회적경제 인식 및 태도에 모두 중요한 영향을 미치는 것으로 확인되었다. 그러나 사회혁신적인 청년만을 양성하는 것은 실질적이고 지속 가능한 사회적경제 활성화를 이루기 어렵다. 따라서 청년 사회적기업가들이 사회혁신뿐만 아니라 사회적경제에서 지향하는 공동체적 가치들과 노동의 가치를 폭넓게 이해하고 함양할 수 있도록 하는 교육지원이 필요하다. 본 연구는 청년세대들의 사회경제적 배경과 사회경제적 가치에 따른 사회적경제 인식 및 태도 차이가 존재함을 드러냈다는 의의를 지닌다.
본 연구는 한국 청년세대가 바라보는 사회적경제 인식 및 태도를 살펴보며 그 영향요인에 따른 차이가 존재하는지를 연구하는 것을 목적으로 하였다. 연구대상을 청년세대로 선정한 이유는 청년세대가 현재 신자유주의 구조 속 시장경제로 인한 한국사회 내 경제불평등과 고용불안정성 속에서 가장 심각한 문제에 처한 세대로 대상화되고 있기 때문이다. 청년세대가 지닌 사회경제적 배경 또는 사회경제적 인식에 따른 사회적경제 인식 및 태도에 차이가 존재하는지를 확인하기 위해 통계분석을 사용하였다. 통계분석을 위해 사용한 독립변수는 사회경제적 배경, 불평등의식, 공동체성, 사회혁신의식, 노동주체성이다. 또한 종속변수는 사회적경제 지지도, 사회적경제조직 관심도, 사회적경제조직 취업의향, 사회적경제조직 창업의향이다. 주요 분석결과는 다음과 같다. 첫째, 청년들은 대체로 한국사회의 사회경제적 현실에 대해 비판적인 인식을 지니고 새로운 변화와 혁신을 기대하고 있었다. 이를 통해 현재 한국 사회 청년세대가 신자유주의적 시장경제를 비판하고 새로운 대안경제를 꿈꾸고 있다고 여겨진다. 둘째, 현재 한국 청년세대가 대체로 사회적경제에 우호적인 것으로 나타났다. 청년들은 사회적경제를 통해 사회적 가치를 창출하고 한국 사회의 불평등 문제를 해소하며 좋은 일자리를 얻는 데 도움을 얻을 수 있을 것이라 기대하고 있었다. 그러나 청년들 중에는 한국의 사회적경제를 비판적인 시각으로 바라보는 경우도 있었다. 이는 한국의 사회적경제 제도가 너무 복잡하다고 여기거나 한국 사회적경제조직의 노동환경이 열악한 상황에 놓여있기 때문이다. 셋째, 청년들은 자신의 사회경제적 배경에 따라 사회적경제 인식 및 태도가 다르게 나타났다. 특히 경제적 여건이 좋거나 지역적 접근성이 좋은 청년들이 사회적경제 인식 및 태도가 높은 것으로 나타났다. 이를 볼 때 청년들의 사회적경제 인식 및 태도를 높이기 위해서는 사회적경제 접근성을 강화하는 것이 필요하다고 보인다. 넷째, 사회경제적 인식(불평등의식, 공동체성, 사회혁신의식, 노동주체성)과 사회적경제 인식 및 태도간의 연관성을 확인할 수 있었다. 그러나 사회적경제조직 취업의향과 사회적경제조직 창업의향의 경우 공동체성이나 노동주체성과 같은 사회경제적 인식의 영향이 다소 적은 것으로 나타났다. 사회적경제를 신자유주의 시장경제의 대안경제로 활성화하고 지속가능성을 높이기 위해서는 공동체적 가치와 노동의 가치를 강조하고 활성화하는 것이 필요하다. 마지막으로, 사회혁신의식은 사회적경제 인식 및 태도에 모두 중요한 영향을 미치는 것으로 확인되었다. 그러나 사회혁신적인 청년만을 양성하는 것은 실질적이고 지속 가능한 사회적경제 활성화를 이루기 어렵다. 따라서 청년 사회적기업가들이 사회혁신뿐만 아니라 사회적경제에서 지향하는 공동체적 가치들과 노동의 가치를 폭넓게 이해하고 함양할 수 있도록 하는 교육지원이 필요하다. 본 연구는 청년세대들의 사회경제적 배경과 사회경제적 가치에 따른 사회적경제 인식 및 태도 차이가 존재함을 드러냈다는 의의를 지닌다.
The purpose of this study was to examine the perception and attitude to social economic of the youth in Korea and to study the existence of differences depending on the influencing factors. The reason why the research targets youth is because the youth is facing the most serious problems amid econom...
The purpose of this study was to examine the perception and attitude to social economic of the youth in Korea and to study the existence of differences depending on the influencing factors. The reason why the research targets youth is because the youth is facing the most serious problems amid economic instability and job instability due to the market economy under the structure of neo-liberalism. Statistical analysis was used to determine whether there is a difference in socioeconomic perception and attitudes of youth based on their socioeconomic background or socioeconomic perception. The independent variables used for statistical analysis are socioeconomic background, sense of inequality, community spirit, social innovation, and labor identity. In addition, the dependent variables are social economic support, interest in social economic organizations, employment of social and economic organizations, and founding of social and economic organizations. The main analysis results are as follows: First, the youth in Korea were generally critical of the socio-economic realities of Korean society and expected new changes and innovations. It is believed that the youth of Korean society is now criticizing the neo-liberalistic market economy and dreaming of a new alternative economy. Second, the current generation of the youth in Korea is largely favorable to the social economy. Young people were hoping that the social economy would help them create social value, solve the problems of inequality in Korean society, and get good jobs. However, some young people have criticized the nation's social economy. This is because Korea's social and economic systems are considered too complex or its labor environment is in a bad condition. Third, young people showed different social and economic perceptions and attitudes depending on their socioeconomic backgrounds. Young people with good economic conditions or good regional access have high social and economic awareness and attitudes. Given this, it is necessary to strengthen the accessibility of the social economy in order to raise the awareness and attitude of young people. Fourth, the link between socioeconomic perception (sense of inequality, community spirit, social innovation, and labor identity) and social economic awareness and attitude was confirmed. In the case of social economic organizations' willingness to work and start a social and economic organization, however, the socio-economic perception such as community and labor identity is somewhat less affected. To revitalize the social economy as an alternative to the neo-liberalistic market economy and increase sustainability, it is necessary to emphasize and promote the values of community and labor. Finally, the sense of social innovation has been confirmed to have an important impact on both social and economic awareness and attitudes. However, fostering only social-innovative youth is difficult to achieve real and sustainable social economic revitalization. Therefore, it is necessary to provide educational support that enables young social entrepreneurs to understand and foster not only social innovation but also the values of community and labor toward the social economy.
The purpose of this study was to examine the perception and attitude to social economic of the youth in Korea and to study the existence of differences depending on the influencing factors. The reason why the research targets youth is because the youth is facing the most serious problems amid economic instability and job instability due to the market economy under the structure of neo-liberalism. Statistical analysis was used to determine whether there is a difference in socioeconomic perception and attitudes of youth based on their socioeconomic background or socioeconomic perception. The independent variables used for statistical analysis are socioeconomic background, sense of inequality, community spirit, social innovation, and labor identity. In addition, the dependent variables are social economic support, interest in social economic organizations, employment of social and economic organizations, and founding of social and economic organizations. The main analysis results are as follows: First, the youth in Korea were generally critical of the socio-economic realities of Korean society and expected new changes and innovations. It is believed that the youth of Korean society is now criticizing the neo-liberalistic market economy and dreaming of a new alternative economy. Second, the current generation of the youth in Korea is largely favorable to the social economy. Young people were hoping that the social economy would help them create social value, solve the problems of inequality in Korean society, and get good jobs. However, some young people have criticized the nation's social economy. This is because Korea's social and economic systems are considered too complex or its labor environment is in a bad condition. Third, young people showed different social and economic perceptions and attitudes depending on their socioeconomic backgrounds. Young people with good economic conditions or good regional access have high social and economic awareness and attitudes. Given this, it is necessary to strengthen the accessibility of the social economy in order to raise the awareness and attitude of young people. Fourth, the link between socioeconomic perception (sense of inequality, community spirit, social innovation, and labor identity) and social economic awareness and attitude was confirmed. In the case of social economic organizations' willingness to work and start a social and economic organization, however, the socio-economic perception such as community and labor identity is somewhat less affected. To revitalize the social economy as an alternative to the neo-liberalistic market economy and increase sustainability, it is necessary to emphasize and promote the values of community and labor. Finally, the sense of social innovation has been confirmed to have an important impact on both social and economic awareness and attitudes. However, fostering only social-innovative youth is difficult to achieve real and sustainable social economic revitalization. Therefore, it is necessary to provide educational support that enables young social entrepreneurs to understand and foster not only social innovation but also the values of community and labor toward the social economy.
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