본 연구의 목적은 스포츠 중계프로그램 광고판매제도의 변화가 지상파방송 스포츠 프로그램 전반과 중계프로그램의 편성에 영향을 미쳤는지와 그에 따른 편성의 편중화 현상이 발생하였는지를 탐색하는 것이다. 연간스포츠 광고판매제도가 무엇인지 알아보고 연간스포츠 광고판매제도 폐지 전ㆍ후의 현황을 파악하였다. 연구를 위해서 방송전문가들을 심층 인터뷰하였으며 SBS의 스포츠 프로그램 편성 현황을 분석하였다. 또한 편성 편중화 현상에 따른 특정 종목의 편성 소외현상을 파악하고 스포츠 프로그램 전반의 지상파 편성 방향을 제시하고자 하였다.
연구 결과는 다음과 같았다. 첫째, 연간스포츠 광고판매제도 폐지는 시대의 변화에 따른 필연적 결과였으나 ...
본 연구의 목적은 스포츠 중계프로그램 광고판매제도의 변화가 지상파방송 스포츠 프로그램 전반과 중계프로그램의 편성에 영향을 미쳤는지와 그에 따른 편성의 편중화 현상이 발생하였는지를 탐색하는 것이다. 연간스포츠 광고판매제도가 무엇인지 알아보고 연간스포츠 광고판매제도 폐지 전ㆍ후의 현황을 파악하였다. 연구를 위해서 방송전문가들을 심층 인터뷰하였으며 SBS의 스포츠 프로그램 편성 현황을 분석하였다. 또한 편성 편중화 현상에 따른 특정 종목의 편성 소외현상을 파악하고 스포츠 프로그램 전반의 지상파 편성 방향을 제시하고자 하였다.
연구 결과는 다음과 같았다. 첫째, 연간스포츠 광고판매제도 폐지는 시대의 변화에 따른 필연적 결과였으나 TV 광고주에게 보다 유리한 측면이 있었으며 스포츠 중계프로그램편성과 제작을 위해서는 아쉬움이 남는 변화였다. 둘째, 연간스포츠 광고판매제도 폐지 이후 수익성 최우선 고려의 원칙에 따른 스포츠 중계방송 편성이 진행됨에 따라 전체 스포츠 프로그램 특히 중계프로그램 편성에 변화가 발생한 것으로 파악되었다. 셋째, 연간스포츠 광고판매제도 폐지에 따른 수익성 우선 고려의 영향으로 특정 스포츠 종목들이 편성에서 소외되고 특정 종목들은 집중 편성되는 편성의 편중화 현상이 발생하는 것으로 나타났다. 넷째, 스포츠 중계프로그램에서 나타난 편성의 편중화 현상은 스포츠 중계프로그램 제작 및 취재에도 부정적인 영향을 미친 것으로 나타났다.
급변하는 방송환경에서 스포츠 프로그램의 존속과 유지를 위한 방안을 모색하고자 하는 본 연구는 플랫폼의 영향력 변화에 따른 방송광고와 스포츠 중계프로그램의 관계 재정립을 위한 연구에 이용될 수 있을 것이다.
본 연구의 목적은 스포츠 중계프로그램 광고판매제도의 변화가 지상파방송 스포츠 프로그램 전반과 중계프로그램의 편성에 영향을 미쳤는지와 그에 따른 편성의 편중화 현상이 발생하였는지를 탐색하는 것이다. 연간스포츠 광고판매제도가 무엇인지 알아보고 연간스포츠 광고판매제도 폐지 전ㆍ후의 현황을 파악하였다. 연구를 위해서 방송전문가들을 심층 인터뷰하였으며 SBS의 스포츠 프로그램 편성 현황을 분석하였다. 또한 편성 편중화 현상에 따른 특정 종목의 편성 소외현상을 파악하고 스포츠 프로그램 전반의 지상파 편성 방향을 제시하고자 하였다.
연구 결과는 다음과 같았다. 첫째, 연간스포츠 광고판매제도 폐지는 시대의 변화에 따른 필연적 결과였으나 TV 광고주에게 보다 유리한 측면이 있었으며 스포츠 중계프로그램편성과 제작을 위해서는 아쉬움이 남는 변화였다. 둘째, 연간스포츠 광고판매제도 폐지 이후 수익성 최우선 고려의 원칙에 따른 스포츠 중계방송 편성이 진행됨에 따라 전체 스포츠 프로그램 특히 중계프로그램 편성에 변화가 발생한 것으로 파악되었다. 셋째, 연간스포츠 광고판매제도 폐지에 따른 수익성 우선 고려의 영향으로 특정 스포츠 종목들이 편성에서 소외되고 특정 종목들은 집중 편성되는 편성의 편중화 현상이 발생하는 것으로 나타났다. 넷째, 스포츠 중계프로그램에서 나타난 편성의 편중화 현상은 스포츠 중계프로그램 제작 및 취재에도 부정적인 영향을 미친 것으로 나타났다.
급변하는 방송환경에서 스포츠 프로그램의 존속과 유지를 위한 방안을 모색하고자 하는 본 연구는 플랫폼의 영향력 변화에 따른 방송광고와 스포츠 중계프로그램의 관계 재정립을 위한 연구에 이용될 수 있을 것이다.
This study intends to investigate whether the change in advertisement sales system of sports relay program influences the whole organization of ground radio wave broadcast sports program & relay program and whether organization is concentrated accordingly. The nature of annual sports advertisement s...
This study intends to investigate whether the change in advertisement sales system of sports relay program influences the whole organization of ground radio wave broadcast sports program & relay program and whether organization is concentrated accordingly. The nature of annual sports advertisement sales system was investigated and the present situation before/after abolition of annual sports advertisement sales system was grasped. For this study, experts in broadcast were intensively interviewed & the present situation of sports program organization of SBS was analyzed. Further, I intended to grasp the phenomenon of alienated organization of specific item caused by concentrated organization & to present direction of overall ground radio wave organization of sports program. The outcome of study is as follows. First, although the abolition of annual sports advertisement sales system was inevitable result of change in times, there was more favorable aspect for TV advertisement sponsor. The change was somewhat regrettable in the aspect of organization and production of sports relay program. Second, as sports relay broadcast was organized under principle of top priority to profitability after abolition of annual sports advertisement sales system, it was found that overall sports program, especially, relay program organization was changed. Third, due to the influence of preferential consideration of profitability caused by abolition of annual sports advertisement sales system, it was found that specific sport items were alienated from organization and other specific items were organized in concentration. Fourth, the phenomenon of concentrated organization seen in sport relay program is found to negatively influence production and news gathering of sports relay program. Intending to search method for survival & maintenance of sports program in rapidly changing broadcast environment, this study can be used for study that intends to re-establish relation between broadcast advertisement which depends on change in influence of platform & sports relay program.
This study intends to investigate whether the change in advertisement sales system of sports relay program influences the whole organization of ground radio wave broadcast sports program & relay program and whether organization is concentrated accordingly. The nature of annual sports advertisement sales system was investigated and the present situation before/after abolition of annual sports advertisement sales system was grasped. For this study, experts in broadcast were intensively interviewed & the present situation of sports program organization of SBS was analyzed. Further, I intended to grasp the phenomenon of alienated organization of specific item caused by concentrated organization & to present direction of overall ground radio wave organization of sports program. The outcome of study is as follows. First, although the abolition of annual sports advertisement sales system was inevitable result of change in times, there was more favorable aspect for TV advertisement sponsor. The change was somewhat regrettable in the aspect of organization and production of sports relay program. Second, as sports relay broadcast was organized under principle of top priority to profitability after abolition of annual sports advertisement sales system, it was found that overall sports program, especially, relay program organization was changed. Third, due to the influence of preferential consideration of profitability caused by abolition of annual sports advertisement sales system, it was found that specific sport items were alienated from organization and other specific items were organized in concentration. Fourth, the phenomenon of concentrated organization seen in sport relay program is found to negatively influence production and news gathering of sports relay program. Intending to search method for survival & maintenance of sports program in rapidly changing broadcast environment, this study can be used for study that intends to re-establish relation between broadcast advertisement which depends on change in influence of platform & sports relay program.
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