전 세계적으로 부모들이 SNS에 자녀의 일상 정보를 공개하는 셰어런팅 현상이 두드러지고 있다. 부모들이 자녀의 동의 없이 SNS에 자녀의 정보를 공개하는 셰어런팅에 대한 사회적 우려에도 불구하고 셰어런팅 행위는 계속적으로 확산되고 있다. 따라서 부모들의 셰어런팅을 촉진하는 요인과 셰어런팅이 유발하는 효과를 알아봄으로써 셰어런팅에 대한 이해를 높일 필요성이 제기되고 있는 시점이다. 이에 이 연구는 영유아 어머니를 대상으로 셰어런팅의 선행 요인과 결과 요인을 탐구해 보고자 하였다. 인간의 행위는 다양한 요인에 의해 영향을 받을 수 있다. 이 연구는 영유아 어머니의 셰어런팅 선행 요인으로 미디어 환경 요인(TV육아예능 프로그램 시청 정도, ...
전 세계적으로 부모들이 SNS에 자녀의 일상 정보를 공개하는 셰어런팅 현상이 두드러지고 있다. 부모들이 자녀의 동의 없이 SNS에 자녀의 정보를 공개하는 셰어런팅에 대한 사회적 우려에도 불구하고 셰어런팅 행위는 계속적으로 확산되고 있다. 따라서 부모들의 셰어런팅을 촉진하는 요인과 셰어런팅이 유발하는 효과를 알아봄으로써 셰어런팅에 대한 이해를 높일 필요성이 제기되고 있는 시점이다. 이에 이 연구는 영유아 어머니를 대상으로 셰어런팅의 선행 요인과 결과 요인을 탐구해 보고자 하였다. 인간의 행위는 다양한 요인에 의해 영향을 받을 수 있다. 이 연구는 영유아 어머니의 셰어런팅 선행 요인으로 미디어 환경 요인(TV육아예능 프로그램 시청 정도, 유명인 부모 호감도, 유명인 자녀의 프라이버시 침해 우려), 개인적 경험 요인(영유아 어머니의 SNS 자기공개 경험 정도), 사회적 영향 요인(SNS 주관적 규범)을 제안하였다. 영유아 어머니의 셰어런팅 결과 요인은 SNS상의 어머니 호감 기대 정도와 어머니 역할 만족도를 통해 살펴보았다. 한편 이 연구의 미디어 환경 요인이 셰어런팅 정도에 미치는 효과를 TV육아예능 프로그램의 등장인물인 유명인 부모에 대한 호모필리 인식이 조절 역할을 하는지 알아보았다. 셰어런팅에 초점을 맞춘 학문적 접근이 초기 단계이기 때문에 셰어런팅 현상에 대한 이해를 제고하기 위해서 방법론적 다각화를 시도하였다. 셰어런팅에 대한 영유아 어머니들의 인식을 파악하기 위해 FGI와 서면인터뷰를 통해 질적 조사를 실시하였다. 또한 만 0세-5세 영유아 자녀를 둔 어머니 500명을 대상으로 온라인 설문을 진행하였다. 질적 조사의 결과는 양적 조사를 실시하는 기초 자료로 활용되었으며, 양적 조사의 결과를 해석하는데 활용되었다. 즉, 이 연구의 목적을 달성하기 위한 중심적인 방법론은 양적 접근이었다. 셰어런팅의 선행 요인에 대한 분석 결과는 다음과 같다. 첫째, 미디어 환경 요인 중 TV육아예능 프로그램 시청 정도가 셰어런팅 정도에 미치는 직접적인 영향은 확인되지 않았다. TV육아예능 프로그램 시청을 통해 형성된 유명인 부모 호감도와 유명인 자녀의 프라이버시 침해 우려가 영유아 어머니의 셰어런팅 정도에 미치는 효과가 부분적으로 나타났다. 즉, 사회인지이론에서 설명하는 바와 같이 모델의 행위에서 예측되는 긍정적인 결과와 부정적인 결과에 대한 인식이 개인의 행위에 영향을 준다는 것을 확인할 수 있었다. 둘째, 개인적 경험 요인인 영유아 어머니의 SNS 자기공개 경험 정도는 셰어런팅 정도에 부분적으로 영향을 주는 것으로 나타났다. 개인적 경험 요인의 결과에서 주목할 것은 영유아 어머니의 SNS 자기공개 경향성이 셰어런팅 경향에 영향을 준다는 점이다. 가령 영유아 어머니가 SNS에 자기공개를 긍정적으로 한 경험이 높을수록 셰어런팅시 긍정적인 게시물을 많이 게시하는 경향이 두드러지는 것으로 나타났다. 따라서 영유아 어머니가 자녀의 정보를 어머니 자신의 정보 중 일부로 인식하고 있음을 확인할 수 있었다. 셋째, 사회적 환경 요인인 SNS 주관적 규범이 셰어런팅 정도에 미치는 영향을 부분적으로 확인하였다. SNS 주관적 규범의 준거 집단을 친정 가족, 시댁 가족, 친구, 지인으로 구분하여 살펴보았다. 분석 결과 친정가족, 친구, 지인의 SNS 주관적 규범이 셰어런팅 정도에 주는 영향이 부분적으로 지지되었다. 반면 시댁 가족의 SNS 주관적 규범이 셰어런팅 정도에 미치는 효과는 없는 것으로 나타났다. 즉, SNS상의 소셜 네트워크의 특성에 의해 셰어런팅 정도가 영향을 받는다는 알 수 있었다. 영유아 어머니가 셰어런팅으로 통해 획득할 수 있는 긍정적인 결과 요인에 대한 분석 결과는 다음과 같다. 셰어런팅 정도가 SNS상의 어머니 호감 기대 정도에 미치는 부분적인 효과를 확인할 수 있었다. 또한 셰어런팅 정도는 어머니 역할 만족도에 정적인 영향을 주는 것으로 나타났다. 즉, 영유아 어머니는 셰어런팅을 많이 할수록 SNS상에서 어머니의 호감도가 높아질 것이라는 기대를 하고 있으며, 어머니로서의 역할에 대한 만족도가 높아진다는 것을 알 수 있었다. 한편 SNS상의 어머니 호감 기대 정도가 어머니 역할 만족도에 미치는 유의미한 효과가 확인되었다. 이는 영유아 어머니가 셰어런팅을 통해 SNS 내의 호감도가 높아졌다고 인식하고 있다면 어머니 역할에 대한 만족도가 높아진다는 것을 의미한다. 셰어런팅의 선행요인인 미디어 환경 요인이 셰어런팅 정도에 미치는 효과를 유명인 부모에 대한 호모필리 인식이 조절 역할을 하는지 살펴보았다. 유명인 부모에 대한 호모필리 인식을 평균(M=3.87)을 중심으로 고집단과 저집단으로 구분하여 조절 효과를 분석한 결과 집단 간의 조절 효과가 확인되었다. 즉, TV육아예능 프로그램의 등장인물인 유명인 부모에 대한 호모필리 인식의 차이가 미디어 환경 요인(TV육아예능 프로그램 시청 정도, 유명인 부모 호감도, 유명인 자녀의 프라이버시 침해 우려)이 셰어런팅 정도에 미치는 효과를 조절하는 것으로 나타났다. 셰어런팅은 부모가 자녀의 동의를 구하지 않고 SNS에 자녀의 사적인 정보를 공유하는 행위로서 자녀들의 프라이버시가 위험에 처할 가능성이 높은 행위이다. 어떠한 위험이든 위험에 대한 예방책과 위험이 발생했을 때 신속하게 대응할 수 있는 대안책이 마련되어 있다면, 위험으로 인해 발생되는 심각한 사회적 혼란을 방지할 수 있다. 따라서 셰어런팅으로 인해 발생할 수 있는 위험을 예방하고 대처하기 위해서는 셰어런팅에 대한 이해의 폭을 넓히는 것이 중요하다. 본 연구는 그 동안 학문적으로 주목하지 않았던 셰어런팅에 대한 선행 요인과 결과 요인을 탐구함으로써 셰어런팅에 대한 이해를 제공했다는데 의의가 있다. 이 연구를 비롯해 추후 셰어런팅과 관련된 연구들이 축적됨에 따라 아이들의 프라이버시를 보호하기 위한 실질적인 방안을 마련하는데 시사점을 제공할 수 있을 것으로 예상된다.
전 세계적으로 부모들이 SNS에 자녀의 일상 정보를 공개하는 셰어런팅 현상이 두드러지고 있다. 부모들이 자녀의 동의 없이 SNS에 자녀의 정보를 공개하는 셰어런팅에 대한 사회적 우려에도 불구하고 셰어런팅 행위는 계속적으로 확산되고 있다. 따라서 부모들의 셰어런팅을 촉진하는 요인과 셰어런팅이 유발하는 효과를 알아봄으로써 셰어런팅에 대한 이해를 높일 필요성이 제기되고 있는 시점이다. 이에 이 연구는 영유아 어머니를 대상으로 셰어런팅의 선행 요인과 결과 요인을 탐구해 보고자 하였다. 인간의 행위는 다양한 요인에 의해 영향을 받을 수 있다. 이 연구는 영유아 어머니의 셰어런팅 선행 요인으로 미디어 환경 요인(TV육아예능 프로그램 시청 정도, 유명인 부모 호감도, 유명인 자녀의 프라이버시 침해 우려), 개인적 경험 요인(영유아 어머니의 SNS 자기공개 경험 정도), 사회적 영향 요인(SNS 주관적 규범)을 제안하였다. 영유아 어머니의 셰어런팅 결과 요인은 SNS상의 어머니 호감 기대 정도와 어머니 역할 만족도를 통해 살펴보았다. 한편 이 연구의 미디어 환경 요인이 셰어런팅 정도에 미치는 효과를 TV육아예능 프로그램의 등장인물인 유명인 부모에 대한 호모필리 인식이 조절 역할을 하는지 알아보았다. 셰어런팅에 초점을 맞춘 학문적 접근이 초기 단계이기 때문에 셰어런팅 현상에 대한 이해를 제고하기 위해서 방법론적 다각화를 시도하였다. 셰어런팅에 대한 영유아 어머니들의 인식을 파악하기 위해 FGI와 서면인터뷰를 통해 질적 조사를 실시하였다. 또한 만 0세-5세 영유아 자녀를 둔 어머니 500명을 대상으로 온라인 설문을 진행하였다. 질적 조사의 결과는 양적 조사를 실시하는 기초 자료로 활용되었으며, 양적 조사의 결과를 해석하는데 활용되었다. 즉, 이 연구의 목적을 달성하기 위한 중심적인 방법론은 양적 접근이었다. 셰어런팅의 선행 요인에 대한 분석 결과는 다음과 같다. 첫째, 미디어 환경 요인 중 TV육아예능 프로그램 시청 정도가 셰어런팅 정도에 미치는 직접적인 영향은 확인되지 않았다. TV육아예능 프로그램 시청을 통해 형성된 유명인 부모 호감도와 유명인 자녀의 프라이버시 침해 우려가 영유아 어머니의 셰어런팅 정도에 미치는 효과가 부분적으로 나타났다. 즉, 사회인지이론에서 설명하는 바와 같이 모델의 행위에서 예측되는 긍정적인 결과와 부정적인 결과에 대한 인식이 개인의 행위에 영향을 준다는 것을 확인할 수 있었다. 둘째, 개인적 경험 요인인 영유아 어머니의 SNS 자기공개 경험 정도는 셰어런팅 정도에 부분적으로 영향을 주는 것으로 나타났다. 개인적 경험 요인의 결과에서 주목할 것은 영유아 어머니의 SNS 자기공개 경향성이 셰어런팅 경향에 영향을 준다는 점이다. 가령 영유아 어머니가 SNS에 자기공개를 긍정적으로 한 경험이 높을수록 셰어런팅시 긍정적인 게시물을 많이 게시하는 경향이 두드러지는 것으로 나타났다. 따라서 영유아 어머니가 자녀의 정보를 어머니 자신의 정보 중 일부로 인식하고 있음을 확인할 수 있었다. 셋째, 사회적 환경 요인인 SNS 주관적 규범이 셰어런팅 정도에 미치는 영향을 부분적으로 확인하였다. SNS 주관적 규범의 준거 집단을 친정 가족, 시댁 가족, 친구, 지인으로 구분하여 살펴보았다. 분석 결과 친정가족, 친구, 지인의 SNS 주관적 규범이 셰어런팅 정도에 주는 영향이 부분적으로 지지되었다. 반면 시댁 가족의 SNS 주관적 규범이 셰어런팅 정도에 미치는 효과는 없는 것으로 나타났다. 즉, SNS상의 소셜 네트워크의 특성에 의해 셰어런팅 정도가 영향을 받는다는 알 수 있었다. 영유아 어머니가 셰어런팅으로 통해 획득할 수 있는 긍정적인 결과 요인에 대한 분석 결과는 다음과 같다. 셰어런팅 정도가 SNS상의 어머니 호감 기대 정도에 미치는 부분적인 효과를 확인할 수 있었다. 또한 셰어런팅 정도는 어머니 역할 만족도에 정적인 영향을 주는 것으로 나타났다. 즉, 영유아 어머니는 셰어런팅을 많이 할수록 SNS상에서 어머니의 호감도가 높아질 것이라는 기대를 하고 있으며, 어머니로서의 역할에 대한 만족도가 높아진다는 것을 알 수 있었다. 한편 SNS상의 어머니 호감 기대 정도가 어머니 역할 만족도에 미치는 유의미한 효과가 확인되었다. 이는 영유아 어머니가 셰어런팅을 통해 SNS 내의 호감도가 높아졌다고 인식하고 있다면 어머니 역할에 대한 만족도가 높아진다는 것을 의미한다. 셰어런팅의 선행요인인 미디어 환경 요인이 셰어런팅 정도에 미치는 효과를 유명인 부모에 대한 호모필리 인식이 조절 역할을 하는지 살펴보았다. 유명인 부모에 대한 호모필리 인식을 평균(M=3.87)을 중심으로 고집단과 저집단으로 구분하여 조절 효과를 분석한 결과 집단 간의 조절 효과가 확인되었다. 즉, TV육아예능 프로그램의 등장인물인 유명인 부모에 대한 호모필리 인식의 차이가 미디어 환경 요인(TV육아예능 프로그램 시청 정도, 유명인 부모 호감도, 유명인 자녀의 프라이버시 침해 우려)이 셰어런팅 정도에 미치는 효과를 조절하는 것으로 나타났다. 셰어런팅은 부모가 자녀의 동의를 구하지 않고 SNS에 자녀의 사적인 정보를 공유하는 행위로서 자녀들의 프라이버시가 위험에 처할 가능성이 높은 행위이다. 어떠한 위험이든 위험에 대한 예방책과 위험이 발생했을 때 신속하게 대응할 수 있는 대안책이 마련되어 있다면, 위험으로 인해 발생되는 심각한 사회적 혼란을 방지할 수 있다. 따라서 셰어런팅으로 인해 발생할 수 있는 위험을 예방하고 대처하기 위해서는 셰어런팅에 대한 이해의 폭을 넓히는 것이 중요하다. 본 연구는 그 동안 학문적으로 주목하지 않았던 셰어런팅에 대한 선행 요인과 결과 요인을 탐구함으로써 셰어런팅에 대한 이해를 제공했다는데 의의가 있다. 이 연구를 비롯해 추후 셰어런팅과 관련된 연구들이 축적됨에 따라 아이들의 프라이버시를 보호하기 위한 실질적인 방안을 마련하는데 시사점을 제공할 수 있을 것으로 예상된다.
'Sharenting', a worldwide phenomenon of parents sharing daily information about their children on SNS, is becoming more prominent. In spite of social concerns about sharenting, in which parents share information about their children on SNS without the consent of their children, sharenting behavior c...
'Sharenting', a worldwide phenomenon of parents sharing daily information about their children on SNS, is becoming more prominent. In spite of social concerns about sharenting, in which parents share information about their children on SNS without the consent of their children, sharenting behavior continues to spread. This phenomenon has created a need to improve understanding of sharenting by investigating the variables that promote sharenting and its effects. The purpose of this study was to investigate the antecedent variables and result variables of sharenting on infant and toddler mothers. Human behavior can be influenced by various factors. This study has suggested the following as the antecedent variables of infant and toddler mothers' sharenting: media environment factors (degree of Viewing TV parenting entertainment programs, likeability of celebrity parents, privacy concern of celebrities' children), personal experience factors (degree of the infant and toddler mothers' experience in self-disclosure on SNS), and social influence factors (SNS subjective norm). The result factors of infant and toddler mothers' sharenting were investigated via the degree of mother likeability expectation on SNS and degree of satisfaction in maternal role. In addition, whether homophily recognition of celebrity parents that appear in television parenting entertainment programs plays a mediatory role in the effect of media environment factors on the degree of sharenting was also examined. Since the academic approach focusing on sharenting is at its early stages, I tried to diversify methodologies to improve the understanding on the sharing phenomenon. In order to evaluate infant and toddler mothers' perception of sharenting, I conducted a qualitative survey through written interviews and FGI. In addition, an online questionnaire was conducted on 500 mothers of 0-5 year-old infant and toddler. The results of qualitative research were utilized as basic data to conduct quantitative research and to interpret the results of such quantitative research. In other words, the central methodology for achieving the objectives of this study was quantitative approach. The results of the analysis on the antecedent variables of sharenting are as follows. First, among the media environment factors, the degree of Viewing TV parenting entertainment programs had no direct effect on the degree of sharenting. The effect of celebrity parent likeability formed through Viewing television parenting entertainment programs and the privacy concern of celebrities' children partially affected infant and toddler mothers' sharenting degree. This is consistent with the social cognitive theory that perception on positive and negative outcomes expected from a model's behavior has an effect on the individual's behavior. Second, self-disclosure experience of infant and toddler mothers on SNS, a personal experience factor, partially affects the degree of sharenting. A noteworthy point in the results of the personal experience factor is that the self-disclosure tendency of infant and toddler mothers on SNS affects their sharenting tendency. For example, the more experience an infant and toddler's mother has of positive self-disclosure on SNS, the higher tendency for uploading positive posts when sharenting. Therefore, it could be confirmed that infant and toddler mothers recognize their children's information as part of their own information. Third, I partially confirmed the effect of SNS subjective norm, a social environment factor, on the degree of sharenting. The reference group of the SNS subjective norm was categorized into family, in-laws, friends, and acquaintances. Analysis results partially supported the effect of SNS subjective norm of family, friends, and acquaintances on the degree of sharing. On the other hand, the in-laws' SNS subjective norm had no effect on the degree of sharenting. That is, the degree of sharenting is affected by the characteristics of social networks on SNS. Analysis results of the positive result variables that infant and toddler mothers can acquire through sharenting are as follows. The degree of sharenting was found to have a partial effect on the degree of mothers' likeability expectation on SNS. In addition, the degree of sharenting was discovered to have a positive effect on maternal role satisfaction. In other words, infant and toddler mothers expect an increase in likeability on SNS from more sharenting, which increases their satisfaction in their role as a mother. Moreover, the degree of mothers' likeability expectation on SNS was found to have a significant effect on their maternal role satisfaction. This implies that when the mothers recognize that their likeability on SNS has increased through sharenting, their satisfaction in the role as a mother also increases. Whether the homophily recognition of celebrity parents plays a moderate role on the effect of media environment factor, a antecedent factor of sharenting, on the degree of sharenting was studied. The homophily recognition of celebrity parents was divided into high and low groups by the average (M=3.87). As a result, the moderate role between groups was confirmed. In other words, the difference in the homophily perception of celebrity parents that appear on TV parenting entertainment programs moderates the effect of media environment factors (degree of Viewing TV parenting entertainment programs, celebrity parent likeability, and privacy concern of celebrities' children) on the degree of sharenting. Sharenting is an act of parents sharing their children's personal information on SNS without the children's consent. This is a risky behavior that increases the likelihood of placing their children's privacy at risk. If there are preventive measures and a solution to react quickly in case of a risk, it is possible to prevent serious social disruption caused by that risk. Therefore, it is important to broaden the understanding of sharenting in order to prevent and cope with the risks that may arise from sharenting. This study is significant in that it explored the antecedent factors and result factors of sharenting to provide an understanding of sharenting, which has not received much academic attention previously. It can be expected that this study and the accumulation of future studies on sharenting will provide practical measures for the protection of children's privacy.
'Sharenting', a worldwide phenomenon of parents sharing daily information about their children on SNS, is becoming more prominent. In spite of social concerns about sharenting, in which parents share information about their children on SNS without the consent of their children, sharenting behavior continues to spread. This phenomenon has created a need to improve understanding of sharenting by investigating the variables that promote sharenting and its effects. The purpose of this study was to investigate the antecedent variables and result variables of sharenting on infant and toddler mothers. Human behavior can be influenced by various factors. This study has suggested the following as the antecedent variables of infant and toddler mothers' sharenting: media environment factors (degree of Viewing TV parenting entertainment programs, likeability of celebrity parents, privacy concern of celebrities' children), personal experience factors (degree of the infant and toddler mothers' experience in self-disclosure on SNS), and social influence factors (SNS subjective norm). The result factors of infant and toddler mothers' sharenting were investigated via the degree of mother likeability expectation on SNS and degree of satisfaction in maternal role. In addition, whether homophily recognition of celebrity parents that appear in television parenting entertainment programs plays a mediatory role in the effect of media environment factors on the degree of sharenting was also examined. Since the academic approach focusing on sharenting is at its early stages, I tried to diversify methodologies to improve the understanding on the sharing phenomenon. In order to evaluate infant and toddler mothers' perception of sharenting, I conducted a qualitative survey through written interviews and FGI. In addition, an online questionnaire was conducted on 500 mothers of 0-5 year-old infant and toddler. The results of qualitative research were utilized as basic data to conduct quantitative research and to interpret the results of such quantitative research. In other words, the central methodology for achieving the objectives of this study was quantitative approach. The results of the analysis on the antecedent variables of sharenting are as follows. First, among the media environment factors, the degree of Viewing TV parenting entertainment programs had no direct effect on the degree of sharenting. The effect of celebrity parent likeability formed through Viewing television parenting entertainment programs and the privacy concern of celebrities' children partially affected infant and toddler mothers' sharenting degree. This is consistent with the social cognitive theory that perception on positive and negative outcomes expected from a model's behavior has an effect on the individual's behavior. Second, self-disclosure experience of infant and toddler mothers on SNS, a personal experience factor, partially affects the degree of sharenting. A noteworthy point in the results of the personal experience factor is that the self-disclosure tendency of infant and toddler mothers on SNS affects their sharenting tendency. For example, the more experience an infant and toddler's mother has of positive self-disclosure on SNS, the higher tendency for uploading positive posts when sharenting. Therefore, it could be confirmed that infant and toddler mothers recognize their children's information as part of their own information. Third, I partially confirmed the effect of SNS subjective norm, a social environment factor, on the degree of sharenting. The reference group of the SNS subjective norm was categorized into family, in-laws, friends, and acquaintances. Analysis results partially supported the effect of SNS subjective norm of family, friends, and acquaintances on the degree of sharing. On the other hand, the in-laws' SNS subjective norm had no effect on the degree of sharenting. That is, the degree of sharenting is affected by the characteristics of social networks on SNS. Analysis results of the positive result variables that infant and toddler mothers can acquire through sharenting are as follows. The degree of sharenting was found to have a partial effect on the degree of mothers' likeability expectation on SNS. In addition, the degree of sharenting was discovered to have a positive effect on maternal role satisfaction. In other words, infant and toddler mothers expect an increase in likeability on SNS from more sharenting, which increases their satisfaction in their role as a mother. Moreover, the degree of mothers' likeability expectation on SNS was found to have a significant effect on their maternal role satisfaction. This implies that when the mothers recognize that their likeability on SNS has increased through sharenting, their satisfaction in the role as a mother also increases. Whether the homophily recognition of celebrity parents plays a moderate role on the effect of media environment factor, a antecedent factor of sharenting, on the degree of sharenting was studied. The homophily recognition of celebrity parents was divided into high and low groups by the average (M=3.87). As a result, the moderate role between groups was confirmed. In other words, the difference in the homophily perception of celebrity parents that appear on TV parenting entertainment programs moderates the effect of media environment factors (degree of Viewing TV parenting entertainment programs, celebrity parent likeability, and privacy concern of celebrities' children) on the degree of sharenting. Sharenting is an act of parents sharing their children's personal information on SNS without the children's consent. This is a risky behavior that increases the likelihood of placing their children's privacy at risk. If there are preventive measures and a solution to react quickly in case of a risk, it is possible to prevent serious social disruption caused by that risk. Therefore, it is important to broaden the understanding of sharenting in order to prevent and cope with the risks that may arise from sharenting. This study is significant in that it explored the antecedent factors and result factors of sharenting to provide an understanding of sharenting, which has not received much academic attention previously. It can be expected that this study and the accumulation of future studies on sharenting will provide practical measures for the protection of children's privacy.
주제어
#온라인 인상 관리 TV육아예능 프로그램 시청 자기공개 SNS 셰어런팅 SNS 주관적 규범 호모필리 인식 어머니 역할 만족도
학위논문 정보
저자
류재미
학위수여기관
중앙대학교 대학원
학위구분
국내박사
학과
신문방송학과 신문방송전공
지도교수
이재신
발행연도
2019
총페이지
vi, 215 p.
키워드
온라인 인상 관리 TV육아예능 프로그램 시청 자기공개 SNS 셰어런팅 SNS 주관적 규범 호모필리 인식 어머니 역할 만족도
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