본 연구는 대학 팀 운동선수들을 대상으로 긍정심리자본과 선수만족, 팀 분위기의 관계를 알아보는 것 이였다. 이러한 연구의 목적을 달성하기 위하여 서울·경기도 지역에 있는 대학팀 운동선수들 총 342명을 편의표집 하였으며 긍정심리자본, 선수만족, 팀 분위기 측정도구를 사용하여 자료를 수집하였다. 수집된 자료는 SPSS 23.0과 ...
본 연구는 대학 팀 운동선수들을 대상으로 긍정심리자본과 선수만족, 팀 분위기의 관계를 알아보는 것 이였다. 이러한 연구의 목적을 달성하기 위하여 서울·경기도 지역에 있는 대학팀 운동선수들 총 342명을 편의표집 하였으며 긍정심리자본, 선수만족, 팀 분위기 측정도구를 사용하여 자료를 수집하였다. 수집된 자료는 SPSS 23.0과 AMOS 23.0 프로그램을 이용하여 빈도분석, 확인적 요인분석, 상관관계분석, 구조방정식모델 검증을 통하여 분석하였다. 이에 도출된 결과는 다음과 같다. 첫째, 긍정심리자본, 선수만족, 팀 분위기의 상관관계를 분석한 결과에서는 대부분의 하위 요인 간 정적(+) 상관관계가 통계적 유의하게 나타났다. 둘째, 긍정심리자본과 선수만족, 팀 분위기의 인과관계를 보기 위해 구조방정식 모델링을 실시한 결과 긍정심리자본이 선수만족에 통계적 유의한 영향력을 보였으며(CR(t)=10.883, p<.001), 긍정심리자본이 팀 분위기에 통계적으로 유의한 영향력이 있는 것으로 나타났다(CR(t)=4.184, p<.001). 또한 선수만족이 팀 분위기에 미치는 영향성도 CR(t)=9.451, p<.001로 통계적 유의한 영향성을 보였다. 이를 토대로 살펴보면 대학 팀 운동선수들의 긍정심리자본은 선수만족과 팀 분위기에 영향력을 가진 변수로서 확인되었다. 본 연구를 통해 긍정심리자본과 선수만족, 팀 분위기의 관계성에 대해 검증하였다. 따라서 본 연구는 스포츠 현장에서 운동선수들과 지도자들에게 긍정심리의 중요성을 강조시키고 선수들의 행복과 강점, 효율적인 팀 구성을 위해 긍정심리자본을 유용하게 적용시킬 수 있는 자료로써 활용 될 수 있을 것으로 사료된다.
본 연구는 대학 팀 운동선수들을 대상으로 긍정심리자본과 선수만족, 팀 분위기의 관계를 알아보는 것 이였다. 이러한 연구의 목적을 달성하기 위하여 서울·경기도 지역에 있는 대학팀 운동선수들 총 342명을 편의표집 하였으며 긍정심리자본, 선수만족, 팀 분위기 측정도구를 사용하여 자료를 수집하였다. 수집된 자료는 SPSS 23.0과 AMOS 23.0 프로그램을 이용하여 빈도분석, 확인적 요인분석, 상관관계분석, 구조방정식모델 검증을 통하여 분석하였다. 이에 도출된 결과는 다음과 같다. 첫째, 긍정심리자본, 선수만족, 팀 분위기의 상관관계를 분석한 결과에서는 대부분의 하위 요인 간 정적(+) 상관관계가 통계적 유의하게 나타났다. 둘째, 긍정심리자본과 선수만족, 팀 분위기의 인과관계를 보기 위해 구조방정식 모델링을 실시한 결과 긍정심리자본이 선수만족에 통계적 유의한 영향력을 보였으며(CR(t)=10.883, p<.001), 긍정심리자본이 팀 분위기에 통계적으로 유의한 영향력이 있는 것으로 나타났다(CR(t)=4.184, p<.001). 또한 선수만족이 팀 분위기에 미치는 영향성도 CR(t)=9.451, p<.001로 통계적 유의한 영향성을 보였다. 이를 토대로 살펴보면 대학 팀 운동선수들의 긍정심리자본은 선수만족과 팀 분위기에 영향력을 가진 변수로서 확인되었다. 본 연구를 통해 긍정심리자본과 선수만족, 팀 분위기의 관계성에 대해 검증하였다. 따라서 본 연구는 스포츠 현장에서 운동선수들과 지도자들에게 긍정심리의 중요성을 강조시키고 선수들의 행복과 강점, 효율적인 팀 구성을 위해 긍정심리자본을 유용하게 적용시킬 수 있는 자료로써 활용 될 수 있을 것으로 사료된다.
The purpose of this study was to investigate the relationship between positive psychological capital, athlete satisfaction, and team atmosphere for university athletes. To accomplish the purpose of this study, a total of 342 university athletes in Seoul and Gyeonggi provinces were sampled for conven...
The purpose of this study was to investigate the relationship between positive psychological capital, athlete satisfaction, and team atmosphere for university athletes. To accomplish the purpose of this study, a total of 342 university athletes in Seoul and Gyeonggi provinces were sampled for convenience, and data were collected using positive psychological capital, athlete satisfaction, and team atmosphere measurement tools. The collected data were analyzed using frequency analysis, confirmatory factor analysis, correlation analysis, and structural equation model verification using SPSS 23.0 and AMOS 23.0 programs. The results are as follows. First, the correlation between positive psychological capital, athlete satisfaction, and team atmosphere was statistically (+) correlated with most sub – factors. Second, as a result of structural equation modeling to see causality of positive psychological capital, athlete satisfaction, team atmosphere, positive psychological capital has a statistically significant influence on team satisfaction(CR(t)=10.883, p<.001), and positive psychological capital has a statistically significant influence on team atmosphere(CR(t)4.184, p<.001). Also, the effect of athlete satisfaction on the team atmosphere was statistically significant with CR(t)=9.451, p<.001. Based on this, positive psychological capital of athletes of university team was identified as variables influencing athlete satisfaction and team atmosphere. This study examined the relationship between positive psychological capital, athlete satisfaction, and team atmosphere. Therefore, this study emphasizes the importance of positive psychology to athletes and leaders in the sports environment, and can be used as a useful material to apply positive psychological capital for happiness, strength, and effective team composition of athletes.
The purpose of this study was to investigate the relationship between positive psychological capital, athlete satisfaction, and team atmosphere for university athletes. To accomplish the purpose of this study, a total of 342 university athletes in Seoul and Gyeonggi provinces were sampled for convenience, and data were collected using positive psychological capital, athlete satisfaction, and team atmosphere measurement tools. The collected data were analyzed using frequency analysis, confirmatory factor analysis, correlation analysis, and structural equation model verification using SPSS 23.0 and AMOS 23.0 programs. The results are as follows. First, the correlation between positive psychological capital, athlete satisfaction, and team atmosphere was statistically (+) correlated with most sub – factors. Second, as a result of structural equation modeling to see causality of positive psychological capital, athlete satisfaction, team atmosphere, positive psychological capital has a statistically significant influence on team satisfaction(CR(t)=10.883, p<.001), and positive psychological capital has a statistically significant influence on team atmosphere(CR(t)4.184, p<.001). Also, the effect of athlete satisfaction on the team atmosphere was statistically significant with CR(t)=9.451, p<.001. Based on this, positive psychological capital of athletes of university team was identified as variables influencing athlete satisfaction and team atmosphere. This study examined the relationship between positive psychological capital, athlete satisfaction, and team atmosphere. Therefore, this study emphasizes the importance of positive psychology to athletes and leaders in the sports environment, and can be used as a useful material to apply positive psychological capital for happiness, strength, and effective team composition of athletes.
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