본 연구는 아버지의 거친 신체놀이가 유아의 자기통제력, 공격성, 또래유능성의 관계와 영향력을 분석함으로써 거친 신체놀이에 대한 정보를 제공하여 거친 신체놀이에 대한 이해를 높이고 거친 신체놀이의 교육적 가치를 인정하여 격려할 수 있도록 함과 더불어 유아의 발달에 미치는 아버지 역할의 중요성을 재조명 하는데 목적이 있다.
본 연구에서 설정한 연구문제는 다음과 같다.
연구문제 1. 아버지의 거친 신체놀이와 유아의 자기통제력, 공격성, 또래 유능성의 일반적 경향은 어떠한가? 연구문제 2. 아버지의 거친 신체놀이와 유아의 자기통제력, 공격성, 또래유능성의 관계는 어떠한가? 연구문제 3. 아버지의 거친 신체놀이가 유아의 자기통제력, 공격성, 또래유능성에 미치는 영향은 어떠한가?
이러한 연구문제를 확인하기 위하여 2018년 8월 6일에서 2018년 8월 24일에 걸쳐 서울시와 경기도에 위치한 2개의 유치원과 1개의 어린이집의 만 3~5세 유아 355명을 대상으로 아버지 설문지를 각 가정에 배부하였으며, 회수된 286부의 설문지 중 항목이 누락된 설문지 2부를 제외한 284부의 아버지 설문지를 바탕으로 아버지 284명과 그들의 자녀 284명을 최종 연구대상으로 선정하였다. 본 연구에서 수집된 자료는 ...
본 연구는 아버지의 거친 신체놀이가 유아의 자기통제력, 공격성, 또래유능성의 관계와 영향력을 분석함으로써 거친 신체놀이에 대한 정보를 제공하여 거친 신체놀이에 대한 이해를 높이고 거친 신체놀이의 교육적 가치를 인정하여 격려할 수 있도록 함과 더불어 유아의 발달에 미치는 아버지 역할의 중요성을 재조명 하는데 목적이 있다.
본 연구에서 설정한 연구문제는 다음과 같다.
연구문제 1. 아버지의 거친 신체놀이와 유아의 자기통제력, 공격성, 또래 유능성의 일반적 경향은 어떠한가? 연구문제 2. 아버지의 거친 신체놀이와 유아의 자기통제력, 공격성, 또래유능성의 관계는 어떠한가? 연구문제 3. 아버지의 거친 신체놀이가 유아의 자기통제력, 공격성, 또래유능성에 미치는 영향은 어떠한가?
이러한 연구문제를 확인하기 위하여 2018년 8월 6일에서 2018년 8월 24일에 걸쳐 서울시와 경기도에 위치한 2개의 유치원과 1개의 어린이집의 만 3~5세 유아 355명을 대상으로 아버지 설문지를 각 가정에 배부하였으며, 회수된 286부의 설문지 중 항목이 누락된 설문지 2부를 제외한 284부의 아버지 설문지를 바탕으로 아버지 284명과 그들의 자녀 284명을 최종 연구대상으로 선정하였다. 본 연구에서 수집된 자료는 SPSS Window 23.0 프로그램을 이용하여 분석하였으며, 연구문제를 통해 얻은 본 연구의 주요 결과는 다음과 같다. 첫째, 아버지의 거친 신체놀이의 유형 중 아버지들은 자녀와 추적놀이를 가장 많이 하는 것으로 나타났으며, 그 다음으로는 유사 싸움놀이, 놀라게 하는 행동 순으로 나타났다. 또한 아버지가 거친 신체놀이에 참여하는 정도는 추적놀이에 대한 참여정도가 가장 높았으며, 유사 싸움놀이, 놀라게 하는 행동 순으로 모두 일주일에 1~2회 이하의 참여정도를 보였다. 아버지가 거친 신체놀이를 즐기는 정도는 자녀가 거친 신체놀이를 즐기는 정도가 더 높았으며, 아버지들은 자신보다 자녀가 거친 신체놀이를 더 즐기는 것으로 여겼다. 둘째, 아버지의 거친 신체놀이는 유아의 자기통제력 전체와 자기통제력의 하위요인인 인지적 자기통제, 행동적 충동성, 인지행동 공통 요소 모두와 통계적으로 유의한 정적 상관관계를 나타냈다. 또한 아버지의 거친 신체놀이는 유아의 공격성 전체와 공격성의 하위요인인 신체적 공격성과 언어적 공격성과 유의한 부적 상관관계를 나타내었으며, 또래유능성 전체와 또래유능성의 하위요인인 사교성, 친사회성, 주도성과는 유의한 정적 상관관계를 나타내었다. 넷째, 아버지의 거친 신체놀이가 유아의 자기통제력에 미치는 영향을 분석한 결과 아버지의 거친 신체놀이의 즐기는 정도, 참여 정도는 유아의 자기통제력 전체와 하위요인 모두에 영향을 주는 것으로 나타났으며 특히, 유아의 자기통제력 중 인지적 자기통제에 가장 큰 영향력을 주는 것으로 나타났다. 또한 아버지의 거친 신체놀이가 유아의 공격성에 미치는 영향을 분석한 결과 아버지의 거친 신체놀이의 즐기는 정도, 참여 정도는 유아의 공격성 전체와 하위요인 모두에 영향을 주는 것으로 나타났으며 특히, 유아의 공격성 중 신체적 공격성에 가장 큰 영향력을 주는 것으로 나타났다. 마지막으로 아버지의 거친 신체놀이가 유아의 또래유능성에 미치는 영향을 분석한 결과 아버지의 거친 신체놀이의 즐기는 정도, 참여 정도는 유아의 또래유능성 전체와 하위요인 모두에 영향을 주는 것으로 나타났으며 특히, 유아의 또래유능성 중 친사회성에 가장 큰 영향력을 주는 것으로 나타났다. 본 연구는 아버지와 자녀의 거친 신체놀이가 유아의 자기통제력 향상과 공격성 감소, 또래유능성의 향상과 관계가 있음을 보여주었으며, 이러한 결과는 거친 신체놀이의 발달적 가치를 인정하고 아버지 역할의 중요성을 재조명하는 기회를 마련하였다는 데 큰 의의가 있다. 따라서 본 연구의 결과를 바탕으로 아버지와 유아의 거친 신체놀이를 격려하고, 아버지를 대상으로 하는 아버지 – 자녀 놀이 프로그램이 개발되기를 기대한다.
본 연구는 아버지의 거친 신체놀이가 유아의 자기통제력, 공격성, 또래유능성의 관계와 영향력을 분석함으로써 거친 신체놀이에 대한 정보를 제공하여 거친 신체놀이에 대한 이해를 높이고 거친 신체놀이의 교육적 가치를 인정하여 격려할 수 있도록 함과 더불어 유아의 발달에 미치는 아버지 역할의 중요성을 재조명 하는데 목적이 있다.
본 연구에서 설정한 연구문제는 다음과 같다.
연구문제 1. 아버지의 거친 신체놀이와 유아의 자기통제력, 공격성, 또래 유능성의 일반적 경향은 어떠한가? 연구문제 2. 아버지의 거친 신체놀이와 유아의 자기통제력, 공격성, 또래유능성의 관계는 어떠한가? 연구문제 3. 아버지의 거친 신체놀이가 유아의 자기통제력, 공격성, 또래유능성에 미치는 영향은 어떠한가?
이러한 연구문제를 확인하기 위하여 2018년 8월 6일에서 2018년 8월 24일에 걸쳐 서울시와 경기도에 위치한 2개의 유치원과 1개의 어린이집의 만 3~5세 유아 355명을 대상으로 아버지 설문지를 각 가정에 배부하였으며, 회수된 286부의 설문지 중 항목이 누락된 설문지 2부를 제외한 284부의 아버지 설문지를 바탕으로 아버지 284명과 그들의 자녀 284명을 최종 연구대상으로 선정하였다. 본 연구에서 수집된 자료는 SPSS Window 23.0 프로그램을 이용하여 분석하였으며, 연구문제를 통해 얻은 본 연구의 주요 결과는 다음과 같다. 첫째, 아버지의 거친 신체놀이의 유형 중 아버지들은 자녀와 추적놀이를 가장 많이 하는 것으로 나타났으며, 그 다음으로는 유사 싸움놀이, 놀라게 하는 행동 순으로 나타났다. 또한 아버지가 거친 신체놀이에 참여하는 정도는 추적놀이에 대한 참여정도가 가장 높았으며, 유사 싸움놀이, 놀라게 하는 행동 순으로 모두 일주일에 1~2회 이하의 참여정도를 보였다. 아버지가 거친 신체놀이를 즐기는 정도는 자녀가 거친 신체놀이를 즐기는 정도가 더 높았으며, 아버지들은 자신보다 자녀가 거친 신체놀이를 더 즐기는 것으로 여겼다. 둘째, 아버지의 거친 신체놀이는 유아의 자기통제력 전체와 자기통제력의 하위요인인 인지적 자기통제, 행동적 충동성, 인지행동 공통 요소 모두와 통계적으로 유의한 정적 상관관계를 나타냈다. 또한 아버지의 거친 신체놀이는 유아의 공격성 전체와 공격성의 하위요인인 신체적 공격성과 언어적 공격성과 유의한 부적 상관관계를 나타내었으며, 또래유능성 전체와 또래유능성의 하위요인인 사교성, 친사회성, 주도성과는 유의한 정적 상관관계를 나타내었다. 넷째, 아버지의 거친 신체놀이가 유아의 자기통제력에 미치는 영향을 분석한 결과 아버지의 거친 신체놀이의 즐기는 정도, 참여 정도는 유아의 자기통제력 전체와 하위요인 모두에 영향을 주는 것으로 나타났으며 특히, 유아의 자기통제력 중 인지적 자기통제에 가장 큰 영향력을 주는 것으로 나타났다. 또한 아버지의 거친 신체놀이가 유아의 공격성에 미치는 영향을 분석한 결과 아버지의 거친 신체놀이의 즐기는 정도, 참여 정도는 유아의 공격성 전체와 하위요인 모두에 영향을 주는 것으로 나타났으며 특히, 유아의 공격성 중 신체적 공격성에 가장 큰 영향력을 주는 것으로 나타났다. 마지막으로 아버지의 거친 신체놀이가 유아의 또래유능성에 미치는 영향을 분석한 결과 아버지의 거친 신체놀이의 즐기는 정도, 참여 정도는 유아의 또래유능성 전체와 하위요인 모두에 영향을 주는 것으로 나타났으며 특히, 유아의 또래유능성 중 친사회성에 가장 큰 영향력을 주는 것으로 나타났다. 본 연구는 아버지와 자녀의 거친 신체놀이가 유아의 자기통제력 향상과 공격성 감소, 또래유능성의 향상과 관계가 있음을 보여주었으며, 이러한 결과는 거친 신체놀이의 발달적 가치를 인정하고 아버지 역할의 중요성을 재조명하는 기회를 마련하였다는 데 큰 의의가 있다. 따라서 본 연구의 결과를 바탕으로 아버지와 유아의 거친 신체놀이를 격려하고, 아버지를 대상으로 하는 아버지 – 자녀 놀이 프로그램이 개발되기를 기대한다.
The purpose of this study is to reassess the importance of the father's role in the development of preschoolers by analyzing the impact of father's rough-and-tumble play on preschooler's self-control, aggression and peer competence, as well as to improve understanding of rough-and-tumble and to reco...
The purpose of this study is to reassess the importance of the father's role in the development of preschoolers by analyzing the impact of father's rough-and-tumble play on preschooler's self-control, aggression and peer competence, as well as to improve understanding of rough-and-tumble and to recognize and encourage the educational value of rough-and-tumble by providing information on rough physical play.
The research questions set out in this study are as follows: Research Question 1. What is the general trend of father's rough-and-tumble play and preschooler's self-control, aggression, and peer competence? Research Question 2. What is the relationship between father's rough-and-tumble play and preschooler's self-control, aggression, and peer competence? Research Question 3. What is the effect of father's rough-and-tumble play on preschooler's self-control, aggression and peer competence? To identify these research questions, 284 fathers of preschooler aged 3 to 5 and 284 of their children were surveyed, and the collected data were analyzed using the SPSS Window 23.0 program. The main results of this study by research questions are as follows. First, among the types of rough-and-tumble play by fathers, fathers played chasing and being chased with their children the most, followed by similar play fight and startling act. Also, among the participation level of rough-and-tumble play by fathers, chasing and being chased play was the highest, and followed by similar play fight and startling act. And the total participation level was less than one or two times a week. Children enjoyed rough-and-tumble play more than fathers enjoyed, and fathers considered that their children were more likely to enjoy rough-and-tumble play than they were. Second, father's rough-and-tumble play showed statistically significant positive relationship with all the common elements of cognitive control, behavioral impulsivity, and cognitive behavior, which are sub-factors of preschooler's self-control. And the father's rough-and-tumble play also showed a significant negative correlation between physical aggression and verbal aggression, which are sub-factors of aggression in preschoolers, and showed a significant static positive correlation between sociability, pro-sociality, and initiative, which are sub-factors of peer competence. Third, according to an analysis of the effects of father's rough-and-tumble play on the preschooler's self-control, the degree to which a father enjoys rough-and-tumble play and participates in it affects both the overall of self-control and the sub-factor of the preschooler, and in particular, it turned out to be the biggest influence on cognitive control among the self-controls of preschoolers. And also, according to the analysis of the effects of father's rough-and-tumble play on infants' aggression, the degree to which a father enjoys rough-and-tumble play and participates in it affects both the overall of aggression and the sub-factor of the preschooler, and in particular, it turned out to be the biggest influence on physical aggression among the aggression of preschoolers. Finally, according to an analysis of the effects of father's rough-and-tumble play on the peer competence of preschoolers, degree to which a father enjoys rough-and-tumble play and participates in it has an effect on both the overall of peer competence of the preschooler and the sub-factors, and in particular, it turned out to have the greatest influence on pro-sociality among preschooler's peer competence. The study showed that rough-and-tumble play between father and children is related to improving self-control, reducing aggression and improving peer competence. As a result, this study has highly meaningful to make an opportunity that it recognized the developmental value of rough-and-tumble play and provided an opportunity to re-examine the importance of the father's role.
The purpose of this study is to reassess the importance of the father's role in the development of preschoolers by analyzing the impact of father's rough-and-tumble play on preschooler's self-control, aggression and peer competence, as well as to improve understanding of rough-and-tumble and to recognize and encourage the educational value of rough-and-tumble by providing information on rough physical play.
The research questions set out in this study are as follows: Research Question 1. What is the general trend of father's rough-and-tumble play and preschooler's self-control, aggression, and peer competence? Research Question 2. What is the relationship between father's rough-and-tumble play and preschooler's self-control, aggression, and peer competence? Research Question 3. What is the effect of father's rough-and-tumble play on preschooler's self-control, aggression and peer competence? To identify these research questions, 284 fathers of preschooler aged 3 to 5 and 284 of their children were surveyed, and the collected data were analyzed using the SPSS Window 23.0 program. The main results of this study by research questions are as follows. First, among the types of rough-and-tumble play by fathers, fathers played chasing and being chased with their children the most, followed by similar play fight and startling act. Also, among the participation level of rough-and-tumble play by fathers, chasing and being chased play was the highest, and followed by similar play fight and startling act. And the total participation level was less than one or two times a week. Children enjoyed rough-and-tumble play more than fathers enjoyed, and fathers considered that their children were more likely to enjoy rough-and-tumble play than they were. Second, father's rough-and-tumble play showed statistically significant positive relationship with all the common elements of cognitive control, behavioral impulsivity, and cognitive behavior, which are sub-factors of preschooler's self-control. And the father's rough-and-tumble play also showed a significant negative correlation between physical aggression and verbal aggression, which are sub-factors of aggression in preschoolers, and showed a significant static positive correlation between sociability, pro-sociality, and initiative, which are sub-factors of peer competence. Third, according to an analysis of the effects of father's rough-and-tumble play on the preschooler's self-control, the degree to which a father enjoys rough-and-tumble play and participates in it affects both the overall of self-control and the sub-factor of the preschooler, and in particular, it turned out to be the biggest influence on cognitive control among the self-controls of preschoolers. And also, according to the analysis of the effects of father's rough-and-tumble play on infants' aggression, the degree to which a father enjoys rough-and-tumble play and participates in it affects both the overall of aggression and the sub-factor of the preschooler, and in particular, it turned out to be the biggest influence on physical aggression among the aggression of preschoolers. Finally, according to an analysis of the effects of father's rough-and-tumble play on the peer competence of preschoolers, degree to which a father enjoys rough-and-tumble play and participates in it has an effect on both the overall of peer competence of the preschooler and the sub-factors, and in particular, it turned out to have the greatest influence on pro-sociality among preschooler's peer competence. The study showed that rough-and-tumble play between father and children is related to improving self-control, reducing aggression and improving peer competence. As a result, this study has highly meaningful to make an opportunity that it recognized the developmental value of rough-and-tumble play and provided an opportunity to re-examine the importance of the father's role.
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