본 연구는 유아 자연친화교육의 개선을 목적으로 만 5세 학급의 자연친화교육 점검을 통해 문제점을 인식하고 개선방안을 모색하여 실행하는 과정과 이를 통한 유아, 교사, 유치원의 변화와 그 의미를 살펴보고자 하였다. 연구의 목적에 따라 설정한 연구문제는 다음과 같다.
첫째, 유아 자연친화교육의 개선을 위한 실행연구의 과정은 어떻게 이루어지는가? 둘째, 유아 자연친화교육의 개선을 위한 실행연구가 갖는 의미는 무엇인가?
본 연구는 2018년 3월 19일부터 7월 24일까지 S초등학교병설유치원 만 5세 열매반에서 이루어졌다. 연구참여자는 연구자로서의 교사와 만 5세 열매반 유아 22명이고, 수업 및 대화내용 기록, 교사의 반성적 저널, 활동사진, 문서, 유아의 작품 및 결과물, 학부모와의 대화내용 기록을 자료로 수집하였다. 수집된 자료를 토대로 연구결과를 제시하면 다음과 같다.
첫째, 유아 자연친화교육의 개선을 위한 실행과정은 다음과 같이 이루어졌다. 먼저 연구자는 연구 현장의 문서 자료들을 분석하여 문제점을 발견하였다. 문제점을 개선하기 위한 ...
본 연구는 유아 자연친화교육의 개선을 목적으로 만 5세 학급의 자연친화교육 점검을 통해 문제점을 인식하고 개선방안을 모색하여 실행하는 과정과 이를 통한 유아, 교사, 유치원의 변화와 그 의미를 살펴보고자 하였다. 연구의 목적에 따라 설정한 연구문제는 다음과 같다.
첫째, 유아 자연친화교육의 개선을 위한 실행연구의 과정은 어떻게 이루어지는가? 둘째, 유아 자연친화교육의 개선을 위한 실행연구가 갖는 의미는 무엇인가?
본 연구는 2018년 3월 19일부터 7월 24일까지 S초등학교병설유치원 만 5세 열매반에서 이루어졌다. 연구참여자는 연구자로서의 교사와 만 5세 열매반 유아 22명이고, 수업 및 대화내용 기록, 교사의 반성적 저널, 활동사진, 문서, 유아의 작품 및 결과물, 학부모와의 대화내용 기록을 자료로 수집하였다. 수집된 자료를 토대로 연구결과를 제시하면 다음과 같다.
첫째, 유아 자연친화교육의 개선을 위한 실행과정은 다음과 같이 이루어졌다. 먼저 연구자는 연구 현장의 문서 자료들을 분석하여 문제점을 발견하였다. 문제점을 개선하기 위한 실행 계획을 수립하고 1, 2차에 거쳐 실행하였다. 1차 실행에서는 ‘생활 속에서 자연과 친해지기’, ‘환경기념일을 활용하여 자연에 관심가지기’를 실시하였고, 2차 실행에서는 ‘경험과 체험을 통해 자연과 더욱 가까워지기’, ‘24절기를 활용하여 자연 변화에 관심가지기’, ‘가정과 연계하여 자연의 소중함 느끼기’를 실시하였다. 연구자는 실행이 진행되는 동안 관찰과 반성을 거듭하였고, 이를 바탕으로 실행 과정을 수정하거나 평가 후 재실행하는 등의 과정을 거쳤다.
둘째, 유아 자연친화교육의 개선을 위한 실행과정의 의미는 유아, 교사, 유치원 전체에서 발견할 수 있었다. 유아는 생명의 소중함을 알고 존중하는 유아로 변화하였고, 자연에 대한 관심을 바탕으로 스스로 탐구하는 모습으로 변화하였다. 또한 자연에서 즐거움과 안정감을 느끼고, 자연과 공존하는 삶의 중요성을 알고 실천하는 모습을 보여주었다. 교사는 유아와 자연 사이에 다리를 놓아주는 역할을 맡게 되었고, 자연친화교육에 대한 전문성을 키워가는 모습으로 변화하였다. 마지막으로 유치원 전체에서는 유치원 텃밭이 유아, 교사, 학부모가 함께 가꾸는 공간으로 변화하였고, 동료교사들은 원내 자연친화교육의 발전을 위해 연구하고 협력하는 모습으로 변화하였다.
본 연구는 유아 자연친화교육의 개선을 목적으로 만 5세 학급의 자연친화교육 점검을 통해 문제점을 인식하고 개선방안을 모색하여 실행하는 과정과 이를 통한 유아, 교사, 유치원의 변화와 그 의미를 살펴보고자 하였다. 연구의 목적에 따라 설정한 연구문제는 다음과 같다.
첫째, 유아 자연친화교육의 개선을 위한 실행연구의 과정은 어떻게 이루어지는가? 둘째, 유아 자연친화교육의 개선을 위한 실행연구가 갖는 의미는 무엇인가?
본 연구는 2018년 3월 19일부터 7월 24일까지 S초등학교병설유치원 만 5세 열매반에서 이루어졌다. 연구참여자는 연구자로서의 교사와 만 5세 열매반 유아 22명이고, 수업 및 대화내용 기록, 교사의 반성적 저널, 활동사진, 문서, 유아의 작품 및 결과물, 학부모와의 대화내용 기록을 자료로 수집하였다. 수집된 자료를 토대로 연구결과를 제시하면 다음과 같다.
첫째, 유아 자연친화교육의 개선을 위한 실행과정은 다음과 같이 이루어졌다. 먼저 연구자는 연구 현장의 문서 자료들을 분석하여 문제점을 발견하였다. 문제점을 개선하기 위한 실행 계획을 수립하고 1, 2차에 거쳐 실행하였다. 1차 실행에서는 ‘생활 속에서 자연과 친해지기’, ‘환경기념일을 활용하여 자연에 관심가지기’를 실시하였고, 2차 실행에서는 ‘경험과 체험을 통해 자연과 더욱 가까워지기’, ‘24절기를 활용하여 자연 변화에 관심가지기’, ‘가정과 연계하여 자연의 소중함 느끼기’를 실시하였다. 연구자는 실행이 진행되는 동안 관찰과 반성을 거듭하였고, 이를 바탕으로 실행 과정을 수정하거나 평가 후 재실행하는 등의 과정을 거쳤다.
둘째, 유아 자연친화교육의 개선을 위한 실행과정의 의미는 유아, 교사, 유치원 전체에서 발견할 수 있었다. 유아는 생명의 소중함을 알고 존중하는 유아로 변화하였고, 자연에 대한 관심을 바탕으로 스스로 탐구하는 모습으로 변화하였다. 또한 자연에서 즐거움과 안정감을 느끼고, 자연과 공존하는 삶의 중요성을 알고 실천하는 모습을 보여주었다. 교사는 유아와 자연 사이에 다리를 놓아주는 역할을 맡게 되었고, 자연친화교육에 대한 전문성을 키워가는 모습으로 변화하였다. 마지막으로 유치원 전체에서는 유치원 텃밭이 유아, 교사, 학부모가 함께 가꾸는 공간으로 변화하였고, 동료교사들은 원내 자연친화교육의 발전을 위해 연구하고 협력하는 모습으로 변화하였다.
The purpose of this study is to conduct action research to improve nature-friendly education. Thus, this study intend to investigate the execution process of recognizing problems and finding ways to improve nature-friendly education. Then, investigated changes and the meanings of children, teacher, ...
The purpose of this study is to conduct action research to improve nature-friendly education. Thus, this study intend to investigate the execution process of recognizing problems and finding ways to improve nature-friendly education. Then, investigated changes and the meanings of children, teacher, and kindergarten. For these purpose, the study set the following research questions:
First, how does the action research for the improvement of nature-friendly education? Second, What educational meanings are there in action research to improve nature-friendly education?
The study was conducted on Yeolmae Class of five-year-old children for approximately 4 months from March 19 to July 24, 2018. Research participants consisted of teacher as a researcher, 22 children. Data was collected through observation record of classroom, works of children, record of dialogue with parents. The finding were as follows: First, the execution process for improving nature-friendly education was as follows. The researcher analyzed the documents and found the problems. To improve the problems, action plans have been developed and conducted on two occasions. In the first run, ‘Be friendly with nature in everyday life’, ‘Be interested in nature using environment day’ were conducted. In the second run, ‘Get closer to nature by experience’, ‘Be interested in natural changes by using the 24 solar terms’, ‘Realize the preciousness of nature by connecting with parents’ were conducted. Researcher continued to observe and reflect during the execution process and modified the process or re-executed after evaluation. Second, the study examined educational meanings of action research in the aspects of children, teacher, and kindergarten. Children changed into know and respect preciousness of life, and based on interest in nature, children changed into get discovery attitude voluntary. Also, children felt pleasure and stability in nature knowing and practicing the importance of living together with nature. Teacher took the role of laying the bridge between children and nature, and changed to develop the professionalism of nature-friendly education. Lastly, kindergarten’s garden became the place that cultivate together with children, teachers, parents. Co-teachers have changed to research and cooperate for the development of nature-friendly education in kindergarten.
The purpose of this study is to conduct action research to improve nature-friendly education. Thus, this study intend to investigate the execution process of recognizing problems and finding ways to improve nature-friendly education. Then, investigated changes and the meanings of children, teacher, and kindergarten. For these purpose, the study set the following research questions:
First, how does the action research for the improvement of nature-friendly education? Second, What educational meanings are there in action research to improve nature-friendly education?
The study was conducted on Yeolmae Class of five-year-old children for approximately 4 months from March 19 to July 24, 2018. Research participants consisted of teacher as a researcher, 22 children. Data was collected through observation record of classroom, works of children, record of dialogue with parents. The finding were as follows: First, the execution process for improving nature-friendly education was as follows. The researcher analyzed the documents and found the problems. To improve the problems, action plans have been developed and conducted on two occasions. In the first run, ‘Be friendly with nature in everyday life’, ‘Be interested in nature using environment day’ were conducted. In the second run, ‘Get closer to nature by experience’, ‘Be interested in natural changes by using the 24 solar terms’, ‘Realize the preciousness of nature by connecting with parents’ were conducted. Researcher continued to observe and reflect during the execution process and modified the process or re-executed after evaluation. Second, the study examined educational meanings of action research in the aspects of children, teacher, and kindergarten. Children changed into know and respect preciousness of life, and based on interest in nature, children changed into get discovery attitude voluntary. Also, children felt pleasure and stability in nature knowing and practicing the importance of living together with nature. Teacher took the role of laying the bridge between children and nature, and changed to develop the professionalism of nature-friendly education. Lastly, kindergarten’s garden became the place that cultivate together with children, teachers, parents. Co-teachers have changed to research and cooperate for the development of nature-friendly education in kindergarten.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.