본 연구는 한국 농악의 판굿 절차와 가락에 관한 연구를 주제로 국가무형문화재 11-1호 진주삼천포농악, 국가무형문화재 11-2호 평택농악, 국가무형문화재 11-3호 이리농악, 국가무형문화재 11-4호 강릉농악, 국가무형문화재 11-5호 임실필봉농악에 대하여 판굿 절차와 가락을 중심으로 비교·분석하였다.
첫째, 국가무형문화재 5대 농악의 절차 구성을 분석하였다.
둘째, 국가무형문화재 5대 농악의 절차 특징을 동일명칭 절차와 특색있는 절차로 비교 분석하였다.
셋째, 국가무형문화재 5대 농악의 가락 구성을 분석하...
본 연구는 한국 농악의 판굿 절차와 가락에 관한 연구를 주제로 국가무형문화재 11-1호 진주삼천포농악, 국가무형문화재 11-2호 평택농악, 국가무형문화재 11-3호 이리농악, 국가무형문화재 11-4호 강릉농악, 국가무형문화재 11-5호 임실필봉농악에 대하여 판굿 절차와 가락을 중심으로 비교·분석하였다.
첫째, 국가무형문화재 5대 농악의 절차 구성을 분석하였다.
둘째, 국가무형문화재 5대 농악의 절차 특징을 동일명칭 절차와 특색있는 절차로 비교 분석하였다.
셋째, 국가무형문화재 5대 농악의 가락 구성을 분석하였다.
넷째 국가무형문화재 5대 농악의 가락 구성 특징을 동일명칭 동일가락, 동일명칭 상이가락, 상이명칭 동일가락, 상이명칭 상이가락으로 비교 분석하였다.
일반적으로 대중들은 농악의 지역적 특색을 이해하거나 알지 못한다. 농악은 다 같은 형식의 것이라고 생각하며 전문가들도 공부를 해야만 알 수 있는 영역이기 때문이다. 그러나 각 농악의 여러 특색을 이해하면 농악의 재미와 음악적 깊이를 더 느낄 수 있는 좋은 경험이 된다. 우리 음악을 연구하는 사람들이 어떻게 하면 대중들이 쉽게 접근하고 이해하며 즐길 수 있을지를 생각해야 우리 음악이 계속 명맥을 이어 나갈 수 있을 것이며 이 논문이 그러한 연구에 보탬이 되길 바라는 바이다.
본 연구는 한국 농악의 판굿 절차와 가락에 관한 연구를 주제로 국가무형문화재 11-1호 진주삼천포농악, 국가무형문화재 11-2호 평택농악, 국가무형문화재 11-3호 이리농악, 국가무형문화재 11-4호 강릉농악, 국가무형문화재 11-5호 임실필봉농악에 대하여 판굿 절차와 가락을 중심으로 비교·분석하였다.
첫째, 국가무형문화재 5대 농악의 절차 구성을 분석하였다.
둘째, 국가무형문화재 5대 농악의 절차 특징을 동일명칭 절차와 특색있는 절차로 비교 분석하였다.
셋째, 국가무형문화재 5대 농악의 가락 구성을 분석하였다.
넷째 국가무형문화재 5대 농악의 가락 구성 특징을 동일명칭 동일가락, 동일명칭 상이가락, 상이명칭 동일가락, 상이명칭 상이가락으로 비교 분석하였다.
일반적으로 대중들은 농악의 지역적 특색을 이해하거나 알지 못한다. 농악은 다 같은 형식의 것이라고 생각하며 전문가들도 공부를 해야만 알 수 있는 영역이기 때문이다. 그러나 각 농악의 여러 특색을 이해하면 농악의 재미와 음악적 깊이를 더 느낄 수 있는 좋은 경험이 된다. 우리 음악을 연구하는 사람들이 어떻게 하면 대중들이 쉽게 접근하고 이해하며 즐길 수 있을지를 생각해야 우리 음악이 계속 명맥을 이어 나갈 수 있을 것이며 이 논문이 그러한 연구에 보탬이 되길 바라는 바이다.
On the theme of the Pan-gut procedure and tunes, this study has compared and analyzed the National Intangible Cultural Asset 11-1 Jinju Samcheonpo Nongak, National Intangible Cultural Asset 11-2 Pyeongtaek Nongak, National Intangible Cultural Asset 11-3 I-ri Nongak, 11-4 Gangneung Nongak, National I...
On the theme of the Pan-gut procedure and tunes, this study has compared and analyzed the National Intangible Cultural Asset 11-1 Jinju Samcheonpo Nongak, National Intangible Cultural Asset 11-2 Pyeongtaek Nongak, National Intangible Cultural Asset 11-3 I-ri Nongak, 11-4 Gangneung Nongak, National Intangible Cultural Asset 11-5, Imsil Pilbong Nongak focusing on the pan-gut procedure and tunes. First, the process composition of the five major Nongak of national intangible cultural asset was analyzed. Second, the process characteristics of the five major Nongak of national intangible cultural asset were compared and analyzed with the same naming procedure and characteristic processes. Third, the tune composition of the five major Nongak of national intangible cultural asset were analyzed. Fourth, the characteristics of tune composition of the five major Nongak of national intangible cultural asset were compared and analyzed with the same name same tune, same name different tune, different name same tune, and different name different tune. Generally, the public does not understand or know the local characteristics of Nongak. They believe that all Nongak are the same form, and that even experts would have to study to know the field. However, studying various characteristics of each Nongak helps understand the fun and musical depth of Nongak. Those that study traditional music should ponder upon how the public can more easily acccess and enjoy traditional music for it to be preserved. I hope that this study will contribute to that effort.
On the theme of the Pan-gut procedure and tunes, this study has compared and analyzed the National Intangible Cultural Asset 11-1 Jinju Samcheonpo Nongak, National Intangible Cultural Asset 11-2 Pyeongtaek Nongak, National Intangible Cultural Asset 11-3 I-ri Nongak, 11-4 Gangneung Nongak, National Intangible Cultural Asset 11-5, Imsil Pilbong Nongak focusing on the pan-gut procedure and tunes. First, the process composition of the five major Nongak of national intangible cultural asset was analyzed. Second, the process characteristics of the five major Nongak of national intangible cultural asset were compared and analyzed with the same naming procedure and characteristic processes. Third, the tune composition of the five major Nongak of national intangible cultural asset were analyzed. Fourth, the characteristics of tune composition of the five major Nongak of national intangible cultural asset were compared and analyzed with the same name same tune, same name different tune, different name same tune, and different name different tune. Generally, the public does not understand or know the local characteristics of Nongak. They believe that all Nongak are the same form, and that even experts would have to study to know the field. However, studying various characteristics of each Nongak helps understand the fun and musical depth of Nongak. Those that study traditional music should ponder upon how the public can more easily acccess and enjoy traditional music for it to be preserved. I hope that this study will contribute to that effort.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.