발레는 매우 전문적인 교육이 필요한 분야로서 어린 나이부터의 단계적이며 체계적인 기초 교육이 매우 중요시 된다. 이러한 교육을 기반으로 비로소 춤의 테크닉과 조화력이 완벽히 갖추어 질 수 있다. 우리나라의 발레교육은 1950년대 이후 급격하게 발전되어 오늘날에 이르렀고 급진적 발레역사의 흐름으로 인하여 기초를 중시하는 교육 보다는 경연 위주의 교육으로 발전되어져 왔다. 이러한 우리나라 발레교육의 흐름 속에서 러시아 발레의 교육법...
발레는 매우 전문적인 교육이 필요한 분야로서 어린 나이부터의 단계적이며 체계적인 기초 교육이 매우 중요시 된다. 이러한 교육을 기반으로 비로소 춤의 테크닉과 조화력이 완벽히 갖추어 질 수 있다. 우리나라의 발레교육은 1950년대 이후 급격하게 발전되어 오늘날에 이르렀고 급진적 발레역사의 흐름으로 인하여 기초를 중시하는 교육 보다는 경연 위주의 교육으로 발전되어져 왔다. 이러한 우리나라 발레교육의 흐름 속에서 러시아 발레의 교육법이 한국에 도입되었으며 이를 활용하여 교육을 시작하는 단체들 또한 늘어나기 시작했다. 그 중에서도 국가적 차원의 예술영재 육성 기관으로 1996년부터 교육이 시작된 한국예술종합학교의 영재교육원은 교육의 체계적 시스템을 갖추고 러시아의 교수법을 기초교육법으로 채택하여 사용하며, 그것을 활용하여 한국의 교육상황에 맞추어 20여 년간의 발레영재교육을 진행하였다. 이를 기준으로 한국의 발레영재교육과정과 시스템에서의 특징을 알아보고 이를 통하여 나타난 성과와 장단점 까지를 탐색한 결과 다음의 결론을 얻었다.
첫째, 러시아 바가노바 메소드의 체계적인 수업방법의 도입은 학생들의 단계적 근력의 향상과 바른 턴 아웃의 사용으로 인한 올바른 동작의 수행을 가져왔으며 무용수의 아름다운 체형의 변화로 이어져 춤의 질적 향상과 예술적인 측면까지 끌어올렸다. 또한 베리에이션의 수행을 위한 동작의 선행학습은 테크닉의 안정화로 춤에서의 불안 요소를 줄이며 예술적인 표현력의 극대화를 가져올 수 있으며 이러한 교육에서의 성과는 예술영재교육을 받은 학생들의 다양한 활동과 성과로 확인되고 있다. 둘째, 영재교육으로 배출되어 활동하는 프로무용수들과의 인터뷰를 진행한 결과 해외 발레단의 레퍼토리 중 클래식 보다는 모던발레 부분의 표현력과 다양성 부분에서의 약점이 지적되었다. 이러한 부분의 보완을 위해 더욱 더 다양한 장르의 춤과 표현력을 높일 수 있는 교육은 우리나라 발레영재교육에서 앞으로 더욱 보완되고 개선되어야 할 부분이겠다. 셋째, 영재학생들의 부상을 방지하기 위해서는 체계적인 기초교육과 함께 학생들의 근력과 테크닉의 향상을 적절히 끌어올릴 수 있는 교육자의 면밀함과 세심함이 반드시 필요한 부분이라 하겠다. 세계무대에서 점차 주목받고 있는 우리의 발레 교육에 있어 기능적인 부분과 함께 춤의 조화력을 최대치로 끌어올리며 개개인의 개성을 끌어내어 줄 수 있는 발레영재교육의 정착은 반드시 필요하다.
발레는 매우 전문적인 교육이 필요한 분야로서 어린 나이부터의 단계적이며 체계적인 기초 교육이 매우 중요시 된다. 이러한 교육을 기반으로 비로소 춤의 테크닉과 조화력이 완벽히 갖추어 질 수 있다. 우리나라의 발레교육은 1950년대 이후 급격하게 발전되어 오늘날에 이르렀고 급진적 발레역사의 흐름으로 인하여 기초를 중시하는 교육 보다는 경연 위주의 교육으로 발전되어져 왔다. 이러한 우리나라 발레교육의 흐름 속에서 러시아 발레의 교육법이 한국에 도입되었으며 이를 활용하여 교육을 시작하는 단체들 또한 늘어나기 시작했다. 그 중에서도 국가적 차원의 예술영재 육성 기관으로 1996년부터 교육이 시작된 한국예술종합학교의 영재교육원은 교육의 체계적 시스템을 갖추고 러시아의 교수법을 기초교육법으로 채택하여 사용하며, 그것을 활용하여 한국의 교육상황에 맞추어 20여 년간의 발레영재교육을 진행하였다. 이를 기준으로 한국의 발레영재교육과정과 시스템에서의 특징을 알아보고 이를 통하여 나타난 성과와 장단점 까지를 탐색한 결과 다음의 결론을 얻었다.
첫째, 러시아 바가노바 메소드의 체계적인 수업방법의 도입은 학생들의 단계적 근력의 향상과 바른 턴 아웃의 사용으로 인한 올바른 동작의 수행을 가져왔으며 무용수의 아름다운 체형의 변화로 이어져 춤의 질적 향상과 예술적인 측면까지 끌어올렸다. 또한 베리에이션의 수행을 위한 동작의 선행학습은 테크닉의 안정화로 춤에서의 불안 요소를 줄이며 예술적인 표현력의 극대화를 가져올 수 있으며 이러한 교육에서의 성과는 예술영재교육을 받은 학생들의 다양한 활동과 성과로 확인되고 있다. 둘째, 영재교육으로 배출되어 활동하는 프로무용수들과의 인터뷰를 진행한 결과 해외 발레단의 레퍼토리 중 클래식 보다는 모던발레 부분의 표현력과 다양성 부분에서의 약점이 지적되었다. 이러한 부분의 보완을 위해 더욱 더 다양한 장르의 춤과 표현력을 높일 수 있는 교육은 우리나라 발레영재교육에서 앞으로 더욱 보완되고 개선되어야 할 부분이겠다. 셋째, 영재학생들의 부상을 방지하기 위해서는 체계적인 기초교육과 함께 학생들의 근력과 테크닉의 향상을 적절히 끌어올릴 수 있는 교육자의 면밀함과 세심함이 반드시 필요한 부분이라 하겠다. 세계무대에서 점차 주목받고 있는 우리의 발레 교육에 있어 기능적인 부분과 함께 춤의 조화력을 최대치로 끌어올리며 개개인의 개성을 끌어내어 줄 수 있는 발레영재교육의 정착은 반드시 필요하다.
To be a professional ballet dancer requires specialized education, that is a systematic basic skill education from an early age. Getting such education could help dancers have a perfect skill in excellent harmony. Korean ballet education has dramatically developed since the 1950s. Now, Korean ba...
To be a professional ballet dancer requires specialized education, that is a systematic basic skill education from an early age. Getting such education could help dancers have a perfect skill in excellent harmony. Korean ballet education has dramatically developed since the 1950s. Now, Korean ballet education focuses on competition rather than basic skills because of dramatic progress in ballet’s history. In this trend, Russian ballet education was introduced. Also, the number of organizations adopting this kind of education is on the rise. The Gifted and Talented Education Center of Korean National University of Arts has systematic education programs, applying Russia’s teaching methods as basic skill education methods to the current Korean education situation for 20 years. This is the conclusion made after studying features, results, strengths and weaknesses of Korea’s ballet gifted and talented education curriculum and system. First, Introduction of a Vaganova method, a systematic teaching method helped students to improve their muscular strengths, perform correct movements with better turnouts and have better body shapes which led to progress in quality of dances and artistic values. Prior learning of movement for variation increases stability of techniques, reduces unstable factors in movements and maximizes expressive power of the movements. These progresses were found in students who got gifted and talented education. Second, during interviews with professional dancers who got gifted and talented education, they pointed that repertories of foreign ballet companies are relatively poor in expression and diversity in contemporary ballet rather than classic. To complement this weak point, Korea’s ballet gifted and education should improve its programs in this regard for more diverse and expressive education. Third, to prevent injury, during a systematic basic skill education program, teachers should give close and careful attention to students, helping students to improve their muscular strengths and techniques. Korean ballet education is drawing much attention from the world. So it is essential to settle ballet gifted and talented education systems which maximize harmony of ballet and improve functional parts.
To be a professional ballet dancer requires specialized education, that is a systematic basic skill education from an early age. Getting such education could help dancers have a perfect skill in excellent harmony. Korean ballet education has dramatically developed since the 1950s. Now, Korean ballet education focuses on competition rather than basic skills because of dramatic progress in ballet’s history. In this trend, Russian ballet education was introduced. Also, the number of organizations adopting this kind of education is on the rise. The Gifted and Talented Education Center of Korean National University of Arts has systematic education programs, applying Russia’s teaching methods as basic skill education methods to the current Korean education situation for 20 years. This is the conclusion made after studying features, results, strengths and weaknesses of Korea’s ballet gifted and talented education curriculum and system. First, Introduction of a Vaganova method, a systematic teaching method helped students to improve their muscular strengths, perform correct movements with better turnouts and have better body shapes which led to progress in quality of dances and artistic values. Prior learning of movement for variation increases stability of techniques, reduces unstable factors in movements and maximizes expressive power of the movements. These progresses were found in students who got gifted and talented education. Second, during interviews with professional dancers who got gifted and talented education, they pointed that repertories of foreign ballet companies are relatively poor in expression and diversity in contemporary ballet rather than classic. To complement this weak point, Korea’s ballet gifted and education should improve its programs in this regard for more diverse and expressive education. Third, to prevent injury, during a systematic basic skill education program, teachers should give close and careful attention to students, helping students to improve their muscular strengths and techniques. Korean ballet education is drawing much attention from the world. So it is essential to settle ballet gifted and talented education systems which maximize harmony of ballet and improve functional parts.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.