본 연구는 만5세 유아를 대상으로 사진찍기 활동을 통한 수학책만들기 활동이 유아의 수학능력, 수학적 태도, 언어표현력에 미치는 영향을 알아보고자 한다. 이를 바탕으로 유아교육현장에 유아의 수학능력, 수학적 태도, 언어표현력을 증진할 수 있는 사진찍기를 통한 수학책만들기 교수방법을 제시하는데 그 목적이 있다. 본 연구의 목적을 위해 선정된 연구문제는 다음과 같다. 연구문제 1: 사진찍기 활동을 통한 수학책만들기 활동이 수학능력에 미치는 영향은 어떠한가? 연구문제 2: 사진찍기 활동을 통한 수학책만들기 활동이 수학적 태도에 미치는 영향은 어떠한가? 연구문제 3: 사진찍기 활동을 통한 수학책만들기 활동이 언어표현력에 미치는 영향은 어떠한가? 위에 제시된 연구문제를 검증하기 위해 ...
본 연구는 만5세 유아를 대상으로 사진찍기 활동을 통한 수학책만들기 활동이 유아의 수학능력, 수학적 태도, 언어표현력에 미치는 영향을 알아보고자 한다. 이를 바탕으로 유아교육현장에 유아의 수학능력, 수학적 태도, 언어표현력을 증진할 수 있는 사진찍기를 통한 수학책만들기 교수방법을 제시하는데 그 목적이 있다. 본 연구의 목적을 위해 선정된 연구문제는 다음과 같다. 연구문제 1: 사진찍기 활동을 통한 수학책만들기 활동이 수학능력에 미치는 영향은 어떠한가? 연구문제 2: 사진찍기 활동을 통한 수학책만들기 활동이 수학적 태도에 미치는 영향은 어떠한가? 연구문제 3: 사진찍기 활동을 통한 수학책만들기 활동이 언어표현력에 미치는 영향은 어떠한가? 위에 제시된 연구문제를 검증하기 위해 수원시에 소재하고 있는 직장어린이집 만5세 유아 총 51명(실험집단 26명, 비교집단 25명)을 연구대상으로 선정하여 실험연구를 실시하였다. 유아의 수학능력을 측정하기 위해 황해익, 최혜진(2007)이 개발한 ‘유아그림 수학 능력 검사’를 사용하였고 수학적 태도를 알아보기 위해서는 Eccles(1983)의 연구와 황해익(1989)의 연구를 참조하여 박지영, 황해익(2006)이 개발한 ‘수학적 태도 검사’를 사용하였으며, 언어표현력을 측정하기 위해 Visual Que Writing Sample(VQ) 쓰기 검사도구를 선행연구자들이 이지연, 1999; 정남미, 1996)이 유아의 수준에 맞춰 쓰기 검사를 하는 검사로 수정, 제작한 도구를 바탕으로 엄은나, 강정원, 박성회(2007)가 선별한 A4 크기의 컬러로 된 그림 자료를 사용하였다. 또한 유아의 언어표현력 검사를 위해 유아들의 자발적인 언어표현을 자극하기 위해 매체로 활용한 그림 자료는 글 없는 그림책 ‘큰 사과나무 작은 사과나무’(채인선, 2002)에서 유아의 이야기 꾸미기를 자극할 수 있다고 판단되는 그림 2장을 각각 사전, 사후 검사용 그림 자료로 사용하였다, 본 연구는 사진찍기 활동을 통한 수학책만들기 활동을 구성한 후 예비검사, 사전검사, 실험처치, 사후검사, 자료분석 순으로 진행되었고, 본 연구의 실험처치는 2017년 5월 15일 – 10월 13일까지 총 21주간 2주에 1회씩 총 11회 실시하였다. 실험집단에게는 사진찍기 활동을 통한 수학책만들기 활동을 실시하였고, 비교집단은 생활주제를 통한 수학, 언어활동을 진행하였다. 실험처치 후에는 SPSS Win 24.0프로그램을 사용하여 사전, 사후 결과에 대한 두 집단의 차이를 공변량분석(ANCOVA)으로 분석하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 같다. 첫째, 사진찍기 활동을 통한 수학책만들기 활동은 유아의 수학능력을 향상시키는 것으로 나타났다. 둘째, 사진찍기 활동을 통한 수학책만들기 활동은 유아의 수학적 태도을 향상시키는 것으로 나타났다. 셋째, 사진찍기 활동을 통한 수학책만들기 활동은 유아의 언어표현력을 향상시키는 것으로 나타났다. 결론적으로 사진찍기 활동을 통한 수학책만들기 활동은 유아의 수학능력, 수학적 태도, 언어표현력을 증진시키는 데 긍정적인 영향을 미치는 것으로 볼 수 있다. 이러한 결과는 사진찍기 활동을 통한 수학책만들기 활동이 유아교육현장에서 유아의 수학능력, 수학적 태도, 언어표현력 증진을 도모하기 위한 효과적인 교수학습 방법으로 활용될 수 있음을 시사한다.
본 연구는 만5세 유아를 대상으로 사진찍기 활동을 통한 수학책만들기 활동이 유아의 수학능력, 수학적 태도, 언어표현력에 미치는 영향을 알아보고자 한다. 이를 바탕으로 유아교육현장에 유아의 수학능력, 수학적 태도, 언어표현력을 증진할 수 있는 사진찍기를 통한 수학책만들기 교수방법을 제시하는데 그 목적이 있다. 본 연구의 목적을 위해 선정된 연구문제는 다음과 같다. 연구문제 1: 사진찍기 활동을 통한 수학책만들기 활동이 수학능력에 미치는 영향은 어떠한가? 연구문제 2: 사진찍기 활동을 통한 수학책만들기 활동이 수학적 태도에 미치는 영향은 어떠한가? 연구문제 3: 사진찍기 활동을 통한 수학책만들기 활동이 언어표현력에 미치는 영향은 어떠한가? 위에 제시된 연구문제를 검증하기 위해 수원시에 소재하고 있는 직장어린이집 만5세 유아 총 51명(실험집단 26명, 비교집단 25명)을 연구대상으로 선정하여 실험연구를 실시하였다. 유아의 수학능력을 측정하기 위해 황해익, 최혜진(2007)이 개발한 ‘유아그림 수학 능력 검사’를 사용하였고 수학적 태도를 알아보기 위해서는 Eccles(1983)의 연구와 황해익(1989)의 연구를 참조하여 박지영, 황해익(2006)이 개발한 ‘수학적 태도 검사’를 사용하였으며, 언어표현력을 측정하기 위해 Visual Que Writing Sample(VQ) 쓰기 검사도구를 선행연구자들이 이지연, 1999; 정남미, 1996)이 유아의 수준에 맞춰 쓰기 검사를 하는 검사로 수정, 제작한 도구를 바탕으로 엄은나, 강정원, 박성회(2007)가 선별한 A4 크기의 컬러로 된 그림 자료를 사용하였다. 또한 유아의 언어표현력 검사를 위해 유아들의 자발적인 언어표현을 자극하기 위해 매체로 활용한 그림 자료는 글 없는 그림책 ‘큰 사과나무 작은 사과나무’(채인선, 2002)에서 유아의 이야기 꾸미기를 자극할 수 있다고 판단되는 그림 2장을 각각 사전, 사후 검사용 그림 자료로 사용하였다, 본 연구는 사진찍기 활동을 통한 수학책만들기 활동을 구성한 후 예비검사, 사전검사, 실험처치, 사후검사, 자료분석 순으로 진행되었고, 본 연구의 실험처치는 2017년 5월 15일 – 10월 13일까지 총 21주간 2주에 1회씩 총 11회 실시하였다. 실험집단에게는 사진찍기 활동을 통한 수학책만들기 활동을 실시하였고, 비교집단은 생활주제를 통한 수학, 언어활동을 진행하였다. 실험처치 후에는 SPSS Win 24.0프로그램을 사용하여 사전, 사후 결과에 대한 두 집단의 차이를 공변량분석(ANCOVA)으로 분석하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 같다. 첫째, 사진찍기 활동을 통한 수학책만들기 활동은 유아의 수학능력을 향상시키는 것으로 나타났다. 둘째, 사진찍기 활동을 통한 수학책만들기 활동은 유아의 수학적 태도을 향상시키는 것으로 나타났다. 셋째, 사진찍기 활동을 통한 수학책만들기 활동은 유아의 언어표현력을 향상시키는 것으로 나타났다. 결론적으로 사진찍기 활동을 통한 수학책만들기 활동은 유아의 수학능력, 수학적 태도, 언어표현력을 증진시키는 데 긍정적인 영향을 미치는 것으로 볼 수 있다. 이러한 결과는 사진찍기 활동을 통한 수학책만들기 활동이 유아교육현장에서 유아의 수학능력, 수학적 태도, 언어표현력 증진을 도모하기 위한 효과적인 교수학습 방법으로 활용될 수 있음을 시사한다.
This study is to investigate the effects of math book makingactivity using photography activity on young children'smathematical ability, mathematical attitude and linguistic expressionability. The purpose of this study is to propose a teaching methodof making a math-book by photography activity that...
This study is to investigate the effects of math book makingactivity using photography activity on young children'smathematical ability, mathematical attitude and linguistic expressionability. The purpose of this study is to propose a teaching methodof making a math-book by photography activity that can enhancesthe mathematical ability, mathematical attitude and linguisticexpression ability of young children in early childhood educationfield. The research questions for the purpose of this study are as follows; Research Question 1: What is the effect of math book makingactivity using photography activity on mathematical ability? Research Question 2: What is the effect of math book makingactivity using photography activity on a mathematical attitude? Research Question 3: What is the effect of math book makingactivity using photography activity on linguistic expression ability ? In order to verify the above research problems, a total of 515-year-old children(26 experimental groups, 25 control group)from workplace day care were selected as research subjects inSuwon city. In order to measure the mathematical abilities ofyoung children, we used the 'Test of Young Children PictureMathematics Ability Test' developed by Hwang Hae-Ik and ChoiHye-jin (2007) and we used the 'mathematical attitude test'developed by Park Ji-young and Hwang Hae-ik (2006), referring toa study by Eccles (1983) and Hwang Hae-ik (1989) for verify themathematical attitude. Also, in order to measure linguisticexpression ability, a coloured picture of A4 size was used,selected by Um Eun-na, Kang Jung-won and Park Sung-hoi (2007)based on the modified Visual Que Writting Sample(VQ) tool. Inaddition, as a medium for stimulating the spontaneous languageexpression of children for the linguistic expression test, twopictures were selected from a wordless picture book titled "BigApple Tree, Small Apple Tree" (Choi, 2002) and they used aspre-and post-test pictures, respectively. The research was conducted in order of pilot-test,pre-experiment, treatment, post-examination after organizing themathematical book making activity through photography activities.The experimental treatments of this study were conducted 11 times a week for a total of 21 weeks from May 15, 2017 toOctober 13, 2017. The experiment group did the math book makingactivity by taking pictures. The comparative group carried outmathematical and linguistic activities through the living theme inNuri curriculum. After the test, use the SPSS Win 24.0 program toobtain pre- and post-production results. The differences betweenthe two groups were analyzed as covariates (ANCOVA). The results of this study are summarized. First, math book making activity using photography activityimproves young children 's mathematical ability. Second, the math book making activity using photography activityimproves young children's mathematical attitude. Third, math book making activity using photography activityimproves children's language expression ability. In conclusion, it can be seen that the math book making activityusing photography activity positively affects children's ability toimprove mathematical ability, mathematical attitude, and linguisticexpression ability. These results suggest that math book makingactivity through photography activity can be used as an effectiveteaching and learning method in order to promote the mathematicalability, mathematical attitude and language expression ability ofchildren in early childhood education.
This study is to investigate the effects of math book makingactivity using photography activity on young children'smathematical ability, mathematical attitude and linguistic expressionability. The purpose of this study is to propose a teaching methodof making a math-book by photography activity that can enhancesthe mathematical ability, mathematical attitude and linguisticexpression ability of young children in early childhood educationfield. The research questions for the purpose of this study are as follows; Research Question 1: What is the effect of math book makingactivity using photography activity on mathematical ability? Research Question 2: What is the effect of math book makingactivity using photography activity on a mathematical attitude? Research Question 3: What is the effect of math book makingactivity using photography activity on linguistic expression ability ? In order to verify the above research problems, a total of 515-year-old children(26 experimental groups, 25 control group)from workplace day care were selected as research subjects inSuwon city. In order to measure the mathematical abilities ofyoung children, we used the 'Test of Young Children PictureMathematics Ability Test' developed by Hwang Hae-Ik and ChoiHye-jin (2007) and we used the 'mathematical attitude test'developed by Park Ji-young and Hwang Hae-ik (2006), referring toa study by Eccles (1983) and Hwang Hae-ik (1989) for verify themathematical attitude. Also, in order to measure linguisticexpression ability, a coloured picture of A4 size was used,selected by Um Eun-na, Kang Jung-won and Park Sung-hoi (2007)based on the modified Visual Que Writting Sample(VQ) tool. Inaddition, as a medium for stimulating the spontaneous languageexpression of children for the linguistic expression test, twopictures were selected from a wordless picture book titled "BigApple Tree, Small Apple Tree" (Choi, 2002) and they used aspre-and post-test pictures, respectively. The research was conducted in order of pilot-test,pre-experiment, treatment, post-examination after organizing themathematical book making activity through photography activities.The experimental treatments of this study were conducted 11 times a week for a total of 21 weeks from May 15, 2017 toOctober 13, 2017. The experiment group did the math book makingactivity by taking pictures. The comparative group carried outmathematical and linguistic activities through the living theme inNuri curriculum. After the test, use the SPSS Win 24.0 program toobtain pre- and post-production results. The differences betweenthe two groups were analyzed as covariates (ANCOVA). The results of this study are summarized. First, math book making activity using photography activityimproves young children 's mathematical ability. Second, the math book making activity using photography activityimproves young children's mathematical attitude. Third, math book making activity using photography activityimproves children's language expression ability. In conclusion, it can be seen that the math book making activityusing photography activity positively affects children's ability toimprove mathematical ability, mathematical attitude, and linguisticexpression ability. These results suggest that math book makingactivity through photography activity can be used as an effectiveteaching and learning method in order to promote the mathematicalability, mathematical attitude and language expression ability ofchildren in early childhood education.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.