국내 고속철도는 2004년 경부고속철도가 개통된 이래, 2015년 호남고속철도, 2016년 수도권고속철도 등의 개통으로 통행량이 증가하고 있으며, 현재 고속철도 연간 통과톤수가 개통 초기 약 2천만톤에서 최대 4천만톤으로 급격히 증가하였다. 경부고속철도 1단계의 경우, 2018년 01월 기준 누적통과톤수가 최대 3.5억톤에 이르게 되어, 2024년 7월에 레일교환기준인 누적통과톤수 6억톤을 초과할 것으로 예상된다.
현재 국내 궤도구성품 교환은 손상, 마모 및 통과톤수 기준에 의해 교체가 수행되며, 전반적인 궤도구조의 교체를 위한 체계적인 궤도 상태평가 방법에 관한 연구가 진행되고 있다. 최근 연구에서 레일 상태평가 기법 및 이에 따른 고속철도 구간에 대한 레일 갱신 우선순위를 제시하였으며, 본 논문에서는 자갈도상 궤도의 주요 구성품인 도상자갈에 대한 상태평가기법 개발 및 이에 따른 경부고속철도 1단계 구간에 대한 도상자갈 갱신 우선순위 도출 예를 제시하였다.
이를 위해, 국내·외 고속철도 궤도 교환기준 및 사례와 도상자갈 ...
국내 고속철도는 2004년 경부고속철도가 개통된 이래, 2015년 호남고속철도, 2016년 수도권고속철도 등의 개통으로 통행량이 증가하고 있으며, 현재 고속철도 연간 통과톤수가 개통 초기 약 2천만톤에서 최대 4천만톤으로 급격히 증가하였다. 경부고속철도 1단계의 경우, 2018년 01월 기준 누적통과톤수가 최대 3.5억톤에 이르게 되어, 2024년 7월에 레일교환기준인 누적통과톤수 6억톤을 초과할 것으로 예상된다.
현재 국내 궤도구성품 교환은 손상, 마모 및 통과톤수 기준에 의해 교체가 수행되며, 전반적인 궤도구조의 교체를 위한 체계적인 궤도 상태평가 방법에 관한 연구가 진행되고 있다. 최근 연구에서 레일 상태평가 기법 및 이에 따른 고속철도 구간에 대한 레일 갱신 우선순위를 제시하였으며, 본 논문에서는 자갈도상 궤도의 주요 구성품인 도상자갈에 대한 상태평가기법 개발 및 이에 따른 경부고속철도 1단계 구간에 대한 도상자갈 갱신 우선순위 도출 예를 제시하였다.
이를 위해, 국내·외 고속철도 궤도 교환기준 및 사례와 도상자갈 열화도, 궤도 상태평가 방법, 궤도구조 갱신 및 우선 순위 선정 방안 등을 조사하였으며, 경부고속철도 개통 이후 궤도구성품의 유지관리 자료 등을 통하여 도상자갈 열화도(BDI) 산정을 위한 영향인자(변수)를 도출하고, 도상자갈 열화도 인자(마모도, 층두께, 겉보기 강성)들과 궤도유지보수 강도(연장), 궤도품질지수 및 통과톤수를 인자로 하는 도상자갈 상태지수(Track Condition Index for Ballast, TCI-Ballast)의 상관관계 분석을 통해 각 인자의 가중치를 선정하여 최적의 도상자갈 상태지수를 정립하였다. 또한 산정된 도상자갈 상태지수를 적용하여 경부고속철도 1단계 도상자갈 교환 우선순위 적용 예를 제시하였다.
국내 고속철도는 2004년 경부고속철도가 개통된 이래, 2015년 호남고속철도, 2016년 수도권고속철도 등의 개통으로 통행량이 증가하고 있으며, 현재 고속철도 연간 통과톤수가 개통 초기 약 2천만톤에서 최대 4천만톤으로 급격히 증가하였다. 경부고속철도 1단계의 경우, 2018년 01월 기준 누적통과톤수가 최대 3.5억톤에 이르게 되어, 2024년 7월에 레일교환기준인 누적통과톤수 6억톤을 초과할 것으로 예상된다.
현재 국내 궤도구성품 교환은 손상, 마모 및 통과톤수 기준에 의해 교체가 수행되며, 전반적인 궤도구조의 교체를 위한 체계적인 궤도 상태평가 방법에 관한 연구가 진행되고 있다. 최근 연구에서 레일 상태평가 기법 및 이에 따른 고속철도 구간에 대한 레일 갱신 우선순위를 제시하였으며, 본 논문에서는 자갈도상 궤도의 주요 구성품인 도상자갈에 대한 상태평가기법 개발 및 이에 따른 경부고속철도 1단계 구간에 대한 도상자갈 갱신 우선순위 도출 예를 제시하였다.
이를 위해, 국내·외 고속철도 궤도 교환기준 및 사례와 도상자갈 열화도, 궤도 상태평가 방법, 궤도구조 갱신 및 우선 순위 선정 방안 등을 조사하였으며, 경부고속철도 개통 이후 궤도구성품의 유지관리 자료 등을 통하여 도상자갈 열화도(BDI) 산정을 위한 영향인자(변수)를 도출하고, 도상자갈 열화도 인자(마모도, 층두께, 겉보기 강성)들과 궤도유지보수 강도(연장), 궤도품질지수 및 통과톤수를 인자로 하는 도상자갈 상태지수(Track Condition Index for Ballast, TCI-Ballast)의 상관관계 분석을 통해 각 인자의 가중치를 선정하여 최적의 도상자갈 상태지수를 정립하였다. 또한 산정된 도상자갈 상태지수를 적용하여 경부고속철도 1단계 도상자갈 교환 우선순위 적용 예를 제시하였다.
Since the opening of the Gyeongbu Express Railway in 2004, the opening of Honam Express Railway in 2015 and the capital city high-speed railway in 2016, construction and opening of domestic high-speed railways has been increasing. As such, annual transit tonnage of the high-speed railway has rapidly...
Since the opening of the Gyeongbu Express Railway in 2004, the opening of Honam Express Railway in 2015 and the capital city high-speed railway in 2016, construction and opening of domestic high-speed railways has been increasing. As such, annual transit tonnage of the high-speed railway has rapidly increased from approximately 20 million tons to 40 million tons. In the case of the first stage of the Gyeongbu high-speed railway, the cumulative transit tonnage as of January 2018 is expected to reach a maximum of 350 million tons, which is expected to exceed the rail transit standard of 600 million tons by July 2024.
Currently, the replacement of domestic track components is mostly based on damage, wear and transit tonnage, and systematic evaluation of railway track condition for replacement of track structure is only at the outset. Noh Kwang Tae et al. propose that rail condition evaluation technique and renewal of rail components for the first section of Gyeongbu high speed railway. Therefore, in this paper, the evaluation technique by estimation of track ballast condition and the prioritization of the ballast renewal at the first section of Gyeongbu high-speed railway are presented in this paper. First, criteria for track replacement in both domestic and foreign high-speed railways, the degree of ballast degradation, the evaluation method of track structure condition, the renewal of rail structure, and the selection method of site are investigated. From the maintenance data of rail components after the opening of the Gyeongbu high-speed railway, the main factors (parameters) for the calculation of the track surface ballast degradation were derived. Through the analysis of correlation of Ballast Deterioration Index (BDI) factors (wear, layer thickness, apparent stiffness), track maintenance capability (extension), rail quality index and transit tonnage factors to Track Condition Index for Ballast, TCI Ballast, the weights of each factor were selected, and the optimal ballast condition index was established. In addition, the ballast condition index of Gyeongbu high - speed railway is presented as an example of ballast renewal priority.
Since the opening of the Gyeongbu Express Railway in 2004, the opening of Honam Express Railway in 2015 and the capital city high-speed railway in 2016, construction and opening of domestic high-speed railways has been increasing. As such, annual transit tonnage of the high-speed railway has rapidly increased from approximately 20 million tons to 40 million tons. In the case of the first stage of the Gyeongbu high-speed railway, the cumulative transit tonnage as of January 2018 is expected to reach a maximum of 350 million tons, which is expected to exceed the rail transit standard of 600 million tons by July 2024.
Currently, the replacement of domestic track components is mostly based on damage, wear and transit tonnage, and systematic evaluation of railway track condition for replacement of track structure is only at the outset. Noh Kwang Tae et al. propose that rail condition evaluation technique and renewal of rail components for the first section of Gyeongbu high speed railway. Therefore, in this paper, the evaluation technique by estimation of track ballast condition and the prioritization of the ballast renewal at the first section of Gyeongbu high-speed railway are presented in this paper. First, criteria for track replacement in both domestic and foreign high-speed railways, the degree of ballast degradation, the evaluation method of track structure condition, the renewal of rail structure, and the selection method of site are investigated. From the maintenance data of rail components after the opening of the Gyeongbu high-speed railway, the main factors (parameters) for the calculation of the track surface ballast degradation were derived. Through the analysis of correlation of Ballast Deterioration Index (BDI) factors (wear, layer thickness, apparent stiffness), track maintenance capability (extension), rail quality index and transit tonnage factors to Track Condition Index for Ballast, TCI Ballast, the weights of each factor were selected, and the optimal ballast condition index was established. In addition, the ballast condition index of Gyeongbu high - speed railway is presented as an example of ballast renewal priority.
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