세계적으로 안전문제에 대한 과제는 철도사고 뿐만 아니라 항공, 해상, 도로, 건설, 제조 등 산업 전 분야에서 문제제기 및 해결해야 하는 숙제이다. 안전요구 수준이 높아지는 시대에 맞춰 안전에 대한 지표와 그에 따른 개선방안의 연구가 필요 하였다. 이에, 철도의 안전관리를 향상시키기 위하여 고려해야할 성과지표와 고객만족향상을 위한 철도의 서비스품질 개선을 위한 직무자신감향상, 정시성, 신뢰성, 쾌적성, 인적오류최소화, 대형사고 감소, 상·하간 의사교류 촉진, 열차이용의 안전성, 안전관점의 철도시설물 관리, 스마트 철도안전관리 구축의 10가지 안전관리 성과지표는 서로 상관관계인 순환구조로 이어져 있다는 것을 도출하였다. 또한, 철도안전관리의 중요 성과지표를 가장 잘 달성하기 위해 관제 및 기관사와 철도업무관계자, 시설 및 차량, 교육, 규정 별로 주요 핵심내용을 개선 방안으로 설정 시 고려하도록 제안하였다.
국민의 안전의식 변화에 따른 고객만족도의 기준을 철도안전관리 성과를 위한 지표를 통해 재정립을 할 필요성이 있었던 것이다.
1) 철도안전관리 서비스의 변화요구 2) 국민의 안전사고에 대한 인식 변화에 따른 고객만족도 기준 재정립 요구 3) 철도안전관리의 구성요소와 관계에 대한 이해 4) 철도사고유형별 ...
요 약
제 목 : 철도안전관리와 서비스품질 및 고객만족과의 관계분석에 관한 연구
세계적으로 안전문제에 대한 과제는 철도사고 뿐만 아니라 항공, 해상, 도로, 건설, 제조 등 산업 전 분야에서 문제제기 및 해결해야 하는 숙제이다. 안전요구 수준이 높아지는 시대에 맞춰 안전에 대한 지표와 그에 따른 개선방안의 연구가 필요 하였다. 이에, 철도의 안전관리를 향상시키기 위하여 고려해야할 성과지표와 고객만족향상을 위한 철도의 서비스품질 개선을 위한 직무자신감향상, 정시성, 신뢰성, 쾌적성, 인적오류최소화, 대형사고 감소, 상·하간 의사교류 촉진, 열차이용의 안전성, 안전관점의 철도시설물 관리, 스마트 철도안전관리 구축의 10가지 안전관리 성과지표는 서로 상관관계인 순환구조로 이어져 있다는 것을 도출하였다. 또한, 철도안전관리의 중요 성과지표를 가장 잘 달성하기 위해 관제 및 기관사와 철도업무관계자, 시설 및 차량, 교육, 규정 별로 주요 핵심내용을 개선 방안으로 설정 시 고려하도록 제안하였다.
국민의 안전의식 변화에 따른 고객만족도의 기준을 철도안전관리 성과를 위한 지표를 통해 재정립을 할 필요성이 있었던 것이다.
1) 철도안전관리 서비스의 변화요구 2) 국민의 안전사고에 대한 인식 변화에 따른 고객만족도 기준 재정립 요구 3) 철도안전관리의 구성요소와 관계에 대한 이해 4) 철도사고유형별 데이터 분석을 통한 체계적이고 구체적인 통계를 통한 사고 예측과 사고 분석 5) 철도안전관리시스템을 재정립하여 철도안전관련 정보를 통합·수집·관리·공유를 통한 분석과 결과 및 스마트 철도안전기술·데이터 구축제안
철도사고에 대해 관제, 기관사, 시설, 차량, 교육, 규정의 개선방안을 토대로 철도안전관리의 중요성을 설명하고 그 외 철도종사자들 뿐만 아니라 철도를 이용하는 이용객에 대한 사전교육 또한 매우 중요하므로 홍보를 통한 시각적 훈련 또한 필요하며, 오류 예방을 위한 교육과 스마트 첨단과학기술 개발 필요성이 절실하며, 그로 인해 국가와 기업의 성과와 국민이 만족하는 철도서비스품질의 향상을 위한 안전관점의 안전문화 확산의 중요성이 필요하였다.
요 약
제 목 : 철도안전관리와 서비스품질 및 고객만족과의 관계분석에 관한 연구
세계적으로 안전문제에 대한 과제는 철도사고 뿐만 아니라 항공, 해상, 도로, 건설, 제조 등 산업 전 분야에서 문제제기 및 해결해야 하는 숙제이다. 안전요구 수준이 높아지는 시대에 맞춰 안전에 대한 지표와 그에 따른 개선방안의 연구가 필요 하였다. 이에, 철도의 안전관리를 향상시키기 위하여 고려해야할 성과지표와 고객만족향상을 위한 철도의 서비스품질 개선을 위한 직무자신감향상, 정시성, 신뢰성, 쾌적성, 인적오류최소화, 대형사고 감소, 상·하간 의사교류 촉진, 열차이용의 안전성, 안전관점의 철도시설물 관리, 스마트 철도안전관리 구축의 10가지 안전관리 성과지표는 서로 상관관계인 순환구조로 이어져 있다는 것을 도출하였다. 또한, 철도안전관리의 중요 성과지표를 가장 잘 달성하기 위해 관제 및 기관사와 철도업무관계자, 시설 및 차량, 교육, 규정 별로 주요 핵심내용을 개선 방안으로 설정 시 고려하도록 제안하였다.
국민의 안전의식 변화에 따른 고객만족도의 기준을 철도안전관리 성과를 위한 지표를 통해 재정립을 할 필요성이 있었던 것이다.
1) 철도안전관리 서비스의 변화요구 2) 국민의 안전사고에 대한 인식 변화에 따른 고객만족도 기준 재정립 요구 3) 철도안전관리의 구성요소와 관계에 대한 이해 4) 철도사고유형별 데이터 분석을 통한 체계적이고 구체적인 통계를 통한 사고 예측과 사고 분석 5) 철도안전관리시스템을 재정립하여 철도안전관련 정보를 통합·수집·관리·공유를 통한 분석과 결과 및 스마트 철도안전기술·데이터 구축제안
철도사고에 대해 관제, 기관사, 시설, 차량, 교육, 규정의 개선방안을 토대로 철도안전관리의 중요성을 설명하고 그 외 철도종사자들 뿐만 아니라 철도를 이용하는 이용객에 대한 사전교육 또한 매우 중요하므로 홍보를 통한 시각적 훈련 또한 필요하며, 오류 예방을 위한 교육과 스마트 첨단과학기술 개발 필요성이 절실하며, 그로 인해 국가와 기업의 성과와 국민이 만족하는 철도서비스품질의 향상을 위한 안전관점의 안전문화 확산의 중요성이 필요하였다.
A Study on the Relationship between Railway Safety Management and Service Quality or Customer Satisfaction
Ryu, Dong gyun (Supervisor Kim, Si Gon) Dept. of Safety Railway Graduate School of Industry and Engineering Seoul National University of Science and ...
Abstract
A Study on the Relationship between Railway Safety Management and Service Quality or Customer Satisfaction
Ryu, Dong gyun (Supervisor Kim, Si Gon) Dept. of Safety Railway Graduate School of Industry and Engineering Seoul National University of Science and Technology
Globally, the task of safety concerns is not only about railway accidents but also about raising and solving problems in all industries, including aviation, maritime, road, construction, and manufacturing. In an era when the level of safety requirements was increased, it was necessary to study indicators and their corresponding improvement methods. Thus, the results indicators to be considered for improving safety management of railways and the ten performance indicators for improving the quality of services on railroads for improving customer satisfaction were derived from each other's correlation between job self-satisfaction, regularity, reliability, comfort, minimizing human error, reducing large accidents, safety of train use, management of railroad facilities at safety points, and establishment of smart railway safety management. In addition, it was proposed that key key contents should be considered in establishing improvement measures for each control and engineer, facility and vehicle, education and regulation to best achieve the critical performance indicators of railroad safety management.
It was necessary to readjust the standards of customer satisfaction according to changes in the public's sense of safety through indicators for railway safety management performance.
1) Demand for change of railroad safety management service 2) Demands for re-establishment of customer satisfaction standards according to changes in public perception of safety accidents 3) Understanding the components and relationships of railroad safety management 4) Accident prediction and accident analysis through systematic and specific statistics through data analysis by railroad accident type 5) The railway safety management system was reorganized to analyze and analyze railway safety-related information through integration, collection, irrigation, and public relations, and propose the establishment of smart railway safety technologies and data.
Explanation of the importance of railroad safety management based on measures to improve control, train drivers, facilities, vehicles, education, and regulations on rail accidents, and education is very important, so visual training through promotion is also necessary, and education and smart technology development are needed to prevent errors. As a result, it was necessary to spread the safety culture from a safety standpoint to enhance the performance of the nation and businesses and the quality of railroad services.
Abstract
A Study on the Relationship between Railway Safety Management and Service Quality or Customer Satisfaction
Ryu, Dong gyun (Supervisor Kim, Si Gon) Dept. of Safety Railway Graduate School of Industry and Engineering Seoul National University of Science and Technology
Globally, the task of safety concerns is not only about railway accidents but also about raising and solving problems in all industries, including aviation, maritime, road, construction, and manufacturing. In an era when the level of safety requirements was increased, it was necessary to study indicators and their corresponding improvement methods. Thus, the results indicators to be considered for improving safety management of railways and the ten performance indicators for improving the quality of services on railroads for improving customer satisfaction were derived from each other's correlation between job self-satisfaction, regularity, reliability, comfort, minimizing human error, reducing large accidents, safety of train use, management of railroad facilities at safety points, and establishment of smart railway safety management. In addition, it was proposed that key key contents should be considered in establishing improvement measures for each control and engineer, facility and vehicle, education and regulation to best achieve the critical performance indicators of railroad safety management.
It was necessary to readjust the standards of customer satisfaction according to changes in the public's sense of safety through indicators for railway safety management performance.
1) Demand for change of railroad safety management service 2) Demands for re-establishment of customer satisfaction standards according to changes in public perception of safety accidents 3) Understanding the components and relationships of railroad safety management 4) Accident prediction and accident analysis through systematic and specific statistics through data analysis by railroad accident type 5) The railway safety management system was reorganized to analyze and analyze railway safety-related information through integration, collection, irrigation, and public relations, and propose the establishment of smart railway safety technologies and data.
Explanation of the importance of railroad safety management based on measures to improve control, train drivers, facilities, vehicles, education, and regulations on rail accidents, and education is very important, so visual training through promotion is also necessary, and education and smart technology development are needed to prevent errors. As a result, it was necessary to spread the safety culture from a safety standpoint to enhance the performance of the nation and businesses and the quality of railroad services.
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