최근 교육 현장에서는 하브루타, 배움의 공동체, 거꾸로 수업 등 학습자 중심의 수업 방법이 대두되고 있다. 본 연구에서는 중학교 과학 ‘광합성’ 단원에서 거꾸로 수업을 적용하여 과학 학업성취도와 과학학습동기에 미치는 영향을 알아보고 거꾸로 수업에 대한 중학생의 인식을 조사하였다. ‘광합성’ 단원의 수업에서 카드 게임, 비주얼 싱킹, 지식 시장, 탐구·실험, 창의적으로 표현하기 등과 같은 다양한 활동을 총 12차시로 구상하고 활동지를 제작하였다. 연구 대상은 중학교 1학년 4학급 102명으로, 2개 학급은 거꾸로 수업을 적용하고, 나머지 2개 학급은 교사 중심의 설명식 수업을 적용하였다. 거꾸로 수업을 적용한 집단의 경우 학생들은 수업 전에 디딤 수업을 하고, 수업 시간에는 학생 중심의 다양한 교수·학습 활동을 하였다. 활동 후 모둠별 토의 또는 학생이 제작한 퀴즈를 통해 학습 내용을 정리하였다. 수업 전과 후에 과학 학업성취도 검사와 과학학습동기 검사인 PALS(Patterns of Adaptive Learning Survey)를 시행하였고, 거꾸로 수업을 적용한 집단은 수업 후에 설문 조사를 실시하고 12명의 학생을 대상으로 면담을 하였다. 학업성취도 검사 결과를 살펴보면, 설명식 수업 집단의 사후검사 평균이 25.4점, 거꾸로 수업 집단이 43.2점이었고, ...
최근 교육 현장에서는 하브루타, 배움의 공동체, 거꾸로 수업 등 학습자 중심의 수업 방법이 대두되고 있다. 본 연구에서는 중학교 과학 ‘광합성’ 단원에서 거꾸로 수업을 적용하여 과학 학업성취도와 과학학습동기에 미치는 영향을 알아보고 거꾸로 수업에 대한 중학생의 인식을 조사하였다. ‘광합성’ 단원의 수업에서 카드 게임, 비주얼 싱킹, 지식 시장, 탐구·실험, 창의적으로 표현하기 등과 같은 다양한 활동을 총 12차시로 구상하고 활동지를 제작하였다. 연구 대상은 중학교 1학년 4학급 102명으로, 2개 학급은 거꾸로 수업을 적용하고, 나머지 2개 학급은 교사 중심의 설명식 수업을 적용하였다. 거꾸로 수업을 적용한 집단의 경우 학생들은 수업 전에 디딤 수업을 하고, 수업 시간에는 학생 중심의 다양한 교수·학습 활동을 하였다. 활동 후 모둠별 토의 또는 학생이 제작한 퀴즈를 통해 학습 내용을 정리하였다. 수업 전과 후에 과학 학업성취도 검사와 과학학습동기 검사인 PALS(Patterns of Adaptive Learning Survey)를 시행하였고, 거꾸로 수업을 적용한 집단은 수업 후에 설문 조사를 실시하고 12명의 학생을 대상으로 면담을 하였다. 학업성취도 검사 결과를 살펴보면, 설명식 수업 집단의 사후검사 평균이 25.4점, 거꾸로 수업 집단이 43.2점이었고, 공분산 분석 결과 F 값이 46.457로 .001 수준에서 유의한 차이가 있었다. 과학학습동기의 경우 사후검사 평균이 설명식 수업 집단은 3.10, 거꾸로 수업 집단은 3.25이었고, 공분산 분석 결과 F 값이 5.588로 .05 수준에서 유의한 차이가 있었다. 이러한 결과는 거꾸로 수업을 통해 과학 학업성취도와 과학학습동기가 향상됨을 의미한다. 거꾸로 수업에 대한 설문 결과, 대부분의 학생들이 흥미 있어 했고, 수업에 적극적으로 참여하였다고 응답하였다. 또한 디딤 영상이 학습 내용을 이해하는 데 도움이 되었으며, 거꾸로 수업을 통해서 학습 내용을 잘 이해하게 되었다고 응답하였다. 이해가 잘 된 이유로는 다양한 활동을 하면서 재미있게 공부하였기 때문이라고 응답하였다. 대부분의 학생이 앞으로도 거꾸로 수업에 참여하고 싶다고 응답하였으며, 가장 즐거웠던 활동으로는 ‘과자로 잎의 구조 표현하기’, ‘탐구·실험’, ‘명문대 입학하기’, ‘지식 시장’ 순서대로 꼽았다. 학습자 중심 수업 방법인 거꾸로 수업을 적용할 경우 교사 중심의 설명식 수업과 달리 학생들이 경쟁과 협력을 통해 다양한 활동을 하면서 의사소통을 하고 문제를 해결하게 되므로 학업성취도와 과학학습동기가 향상되고 수업에 대해 긍정적으로 인식한 것으로 생각된다. 거꾸로 수업의 효과를 높이기 위해 다양한 활동 방법과 교수․학습 자료가 개발될 필요가 있고, 학교 현장에서 거꾸로 수업을 효과적으로 운영하기 위한 방안을 모색할 필요가 있다.
최근 교육 현장에서는 하브루타, 배움의 공동체, 거꾸로 수업 등 학습자 중심의 수업 방법이 대두되고 있다. 본 연구에서는 중학교 과학 ‘광합성’ 단원에서 거꾸로 수업을 적용하여 과학 학업성취도와 과학학습동기에 미치는 영향을 알아보고 거꾸로 수업에 대한 중학생의 인식을 조사하였다. ‘광합성’ 단원의 수업에서 카드 게임, 비주얼 싱킹, 지식 시장, 탐구·실험, 창의적으로 표현하기 등과 같은 다양한 활동을 총 12차시로 구상하고 활동지를 제작하였다. 연구 대상은 중학교 1학년 4학급 102명으로, 2개 학급은 거꾸로 수업을 적용하고, 나머지 2개 학급은 교사 중심의 설명식 수업을 적용하였다. 거꾸로 수업을 적용한 집단의 경우 학생들은 수업 전에 디딤 수업을 하고, 수업 시간에는 학생 중심의 다양한 교수·학습 활동을 하였다. 활동 후 모둠별 토의 또는 학생이 제작한 퀴즈를 통해 학습 내용을 정리하였다. 수업 전과 후에 과학 학업성취도 검사와 과학학습동기 검사인 PALS(Patterns of Adaptive Learning Survey)를 시행하였고, 거꾸로 수업을 적용한 집단은 수업 후에 설문 조사를 실시하고 12명의 학생을 대상으로 면담을 하였다. 학업성취도 검사 결과를 살펴보면, 설명식 수업 집단의 사후검사 평균이 25.4점, 거꾸로 수업 집단이 43.2점이었고, 공분산 분석 결과 F 값이 46.457로 .001 수준에서 유의한 차이가 있었다. 과학학습동기의 경우 사후검사 평균이 설명식 수업 집단은 3.10, 거꾸로 수업 집단은 3.25이었고, 공분산 분석 결과 F 값이 5.588로 .05 수준에서 유의한 차이가 있었다. 이러한 결과는 거꾸로 수업을 통해 과학 학업성취도와 과학학습동기가 향상됨을 의미한다. 거꾸로 수업에 대한 설문 결과, 대부분의 학생들이 흥미 있어 했고, 수업에 적극적으로 참여하였다고 응답하였다. 또한 디딤 영상이 학습 내용을 이해하는 데 도움이 되었으며, 거꾸로 수업을 통해서 학습 내용을 잘 이해하게 되었다고 응답하였다. 이해가 잘 된 이유로는 다양한 활동을 하면서 재미있게 공부하였기 때문이라고 응답하였다. 대부분의 학생이 앞으로도 거꾸로 수업에 참여하고 싶다고 응답하였으며, 가장 즐거웠던 활동으로는 ‘과자로 잎의 구조 표현하기’, ‘탐구·실험’, ‘명문대 입학하기’, ‘지식 시장’ 순서대로 꼽았다. 학습자 중심 수업 방법인 거꾸로 수업을 적용할 경우 교사 중심의 설명식 수업과 달리 학생들이 경쟁과 협력을 통해 다양한 활동을 하면서 의사소통을 하고 문제를 해결하게 되므로 학업성취도와 과학학습동기가 향상되고 수업에 대해 긍정적으로 인식한 것으로 생각된다. 거꾸로 수업의 효과를 높이기 위해 다양한 활동 방법과 교수․학습 자료가 개발될 필요가 있고, 학교 현장에서 거꾸로 수업을 효과적으로 운영하기 위한 방안을 모색할 필요가 있다.
In this study, the effect of the flipped learning on the science achievement and scientific learning motivation, and perception of flipped learning were examined in ‘photosynthesis’ unit of middle school science. In the class of 'photosynthesis' unit, 12 lessons that included the various activit...
In this study, the effect of the flipped learning on the science achievement and scientific learning motivation, and perception of flipped learning were examined in ‘photosynthesis’ unit of middle school science. In the class of 'photosynthesis' unit, 12 lessons that included the various activities such as card game, visual thinking, knowledge market, science inquiry·experiment and creative expression were planned and the worksheets ware developed. The subjects of this study was 102 students of 4 classes in the 7th grade. Flipped learning was applied to the 2 classes and teacher-centered, expository instruction was applied to the other classes. In the flipped learning group, the students studied ground works before the lesson, and they did various student-centered learning activities during the lesson. After the activities, they summarized the learning contents through a group discussion or a quiz made by them. Before and after the lessons, science achievement test and PALS(Patterns of Adaptive Learning Survey) as scientific learning motivation test were administrated. The survey was conducted to the students of the flipped learning group and the interview was done with 12 students after lessons. The result of achievement test showed that the mean of the post test of the expository instruction group was 25.4, and that of the flipped Learning group was 43.2. The analysis of covariance showed that the F value was 46.457, which was a significant difference at .001 level. The result of scientific learning motivation test showed that the mean of the post test of the expository instruction group was 3.10, and that of the flipped learning group was 3.25. The analysis of covariance showed that the F value was 5.588. which was a significant difference at .05 level. This result implies that science achievement and scientific learning motivation are improved through the flipped learning. The result of survey showed that most students replied that they were interested and actively participated in flipped learning class. Also, they answered that ground works and flipped learning were very helpful to understand the learning contents. They replied that the reason why they understood learning content well was that they have enjoyed learning through various activities. Most students answered that they would like to participate in the flipped learning class again. The most enjoyable activities were listed in the order of 'expressing the structure of the leaf by cookies', 'inquiry', 'interview to enter university’ and 'knowledge market'. In the flipped learning, the students improve their achievement and science motivation, and they perceive the flipped learning positively, because they do the various activities with communication and problem solving through competition and cooperation. In order to increase the effectiveness of the flipped learning, the various activities and teaching and learning materials should be developed. Also the way to implement the flipped learning effectively should be explored.
In this study, the effect of the flipped learning on the science achievement and scientific learning motivation, and perception of flipped learning were examined in ‘photosynthesis’ unit of middle school science. In the class of 'photosynthesis' unit, 12 lessons that included the various activities such as card game, visual thinking, knowledge market, science inquiry·experiment and creative expression were planned and the worksheets ware developed. The subjects of this study was 102 students of 4 classes in the 7th grade. Flipped learning was applied to the 2 classes and teacher-centered, expository instruction was applied to the other classes. In the flipped learning group, the students studied ground works before the lesson, and they did various student-centered learning activities during the lesson. After the activities, they summarized the learning contents through a group discussion or a quiz made by them. Before and after the lessons, science achievement test and PALS(Patterns of Adaptive Learning Survey) as scientific learning motivation test were administrated. The survey was conducted to the students of the flipped learning group and the interview was done with 12 students after lessons. The result of achievement test showed that the mean of the post test of the expository instruction group was 25.4, and that of the flipped Learning group was 43.2. The analysis of covariance showed that the F value was 46.457, which was a significant difference at .001 level. The result of scientific learning motivation test showed that the mean of the post test of the expository instruction group was 3.10, and that of the flipped learning group was 3.25. The analysis of covariance showed that the F value was 5.588. which was a significant difference at .05 level. This result implies that science achievement and scientific learning motivation are improved through the flipped learning. The result of survey showed that most students replied that they were interested and actively participated in flipped learning class. Also, they answered that ground works and flipped learning were very helpful to understand the learning contents. They replied that the reason why they understood learning content well was that they have enjoyed learning through various activities. Most students answered that they would like to participate in the flipped learning class again. The most enjoyable activities were listed in the order of 'expressing the structure of the leaf by cookies', 'inquiry', 'interview to enter university’ and 'knowledge market'. In the flipped learning, the students improve their achievement and science motivation, and they perceive the flipped learning positively, because they do the various activities with communication and problem solving through competition and cooperation. In order to increase the effectiveness of the flipped learning, the various activities and teaching and learning materials should be developed. Also the way to implement the flipped learning effectively should be explored.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.