문화란 인류 삶의 총화다. 문화에는 인간의 삶이 녹아있다. 문화의 중심에는 늘 물이 함께 했다. 중국의 문화는 황화강을 중심으로 이루어졌고, 이집트 문화는 나일강에서 태어났다. 메소포타미아 문명은 티그리스 강과 유프라테스 강이 인더스 문명은 인더스 강을 중심으로 형성되었다. 이렇듯 인간의 문화는 강을 중심으로 이루어졌다. 강을 중심으로 사람들의 생활권역이 생겨나고 문화와 예술이 꽃 피웠다. 옛 한국의 마을도 우물이라는 물의 매개를 중심으로 하나의 사회를 이루었다. 우물과 강은 도시 형성의 기초가 되었고 도시는 문화, 예술의 기반이 되었다. 도시가 생성되고 현대화 되며 강과 우물은 수도가 대신한다. 우물과 강이 사라진 도시는 순환과 생명의 기능을 잃어버린 것일까? 우물과 강의 역할을 수도가 대체했듯 도시의 순환과 생명의 사회적 기능에도 새로운 ‘대안’이 필요하다. 근래 도시재생이 뜨거운 주제로 부상하고 있다. 도시재생의 기본적 개념은 ‘지속가능한 도시’를 지향한다. 이미 형성되어 있는 도시 안에 끊임없이 순환하는 ‘무언가’ 기능 하게 하고 이를 통해 경제・문화 나아가 도시를 되살리는 일이다. 도시재생에 선행되어야 하는 순환의 고리는 ‘물’이 아니라 물처럼 도시 안을 흐르는 ‘문화’다. 인사동은 오랜 시간 사람들의 기억 속에 ‘전통의 거리’로 인식되어 왔다. 근래 인사동을 방문하는 평균 방문객 수는 주 20만 명 이상이다. 그럼에도 불구하고 인사동은 옛 모습을 점점 잃어가고 있다. 건물들은 최신식으로 건립되었지만 옛 부터 가지고 있던 전통의 향기와 모습은 온데간데없이 사라졌다. 이것은 인사동이 가지고 있었던 ‘문화’가 사라졌기 때문이다. 본 연구는 과거 인사동의 형성부터 지금에 이르기까지 문화 흐름의 전반을 이해하고 이를 기반으로 하는 새로운 ‘인사동’을 디자인 하는 것을 목표로 한다. 이제 디자인은 단순한 도면과 그림을 넘어선다. 기존의 디자인이 편리하고 편하게 만드는 것에 중점을 두었다면 이제는 가치를 소비시킬 수 있는 단순함이 필요하다. 사람들은 사용의 편리성을 넘어 가치를 소비하기 때문이다. 가치를 소비한 다는 것은 디자인 안에 담긴 이야기를 소비하는 것과 같다. 인사동 거리를 디자인 한다는 것은 인사동을 상징할 수 있는 기호 체계를 형성함과 동시에 그 안에 담긴 이야기를 소비할 수 있는 이야기를 함께 담고자 한다. 디자인 안에 스토리를 넘어 가치를 기억시키고 향유할 수 있는 디자인을 만들고 싶다. 새로운 것을 만들어 내는 것은 과거의 것을 깊이 이해하는데서 시작한다. 인사동은 오랜 시간 다양한 층위의 역사들이 쌓여 있던 공간이다. 이러한 과거의 역사들과 문화를 이해하고 이 안에 담긴 상징성과 의미를 인사동 디자인 안에 최대한 수용해보려 한다. 디자인으로 옛 것을 이해함으로써 ‘인사동’이라는 브랜드의 새로운 장을 열고 앞으로도 ‘지속 가능한 인사동’의 이미지를 형성해 내고자 한다. 본 연구는 기존의 도시재생 안에서 도시마케팅을 중심으로 하는 ...
문화란 인류 삶의 총화다. 문화에는 인간의 삶이 녹아있다. 문화의 중심에는 늘 물이 함께 했다. 중국의 문화는 황화강을 중심으로 이루어졌고, 이집트 문화는 나일강에서 태어났다. 메소포타미아 문명은 티그리스 강과 유프라테스 강이 인더스 문명은 인더스 강을 중심으로 형성되었다. 이렇듯 인간의 문화는 강을 중심으로 이루어졌다. 강을 중심으로 사람들의 생활권역이 생겨나고 문화와 예술이 꽃 피웠다. 옛 한국의 마을도 우물이라는 물의 매개를 중심으로 하나의 사회를 이루었다. 우물과 강은 도시 형성의 기초가 되었고 도시는 문화, 예술의 기반이 되었다. 도시가 생성되고 현대화 되며 강과 우물은 수도가 대신한다. 우물과 강이 사라진 도시는 순환과 생명의 기능을 잃어버린 것일까? 우물과 강의 역할을 수도가 대체했듯 도시의 순환과 생명의 사회적 기능에도 새로운 ‘대안’이 필요하다. 근래 도시재생이 뜨거운 주제로 부상하고 있다. 도시재생의 기본적 개념은 ‘지속가능한 도시’를 지향한다. 이미 형성되어 있는 도시 안에 끊임없이 순환하는 ‘무언가’ 기능 하게 하고 이를 통해 경제・문화 나아가 도시를 되살리는 일이다. 도시재생에 선행되어야 하는 순환의 고리는 ‘물’이 아니라 물처럼 도시 안을 흐르는 ‘문화’다. 인사동은 오랜 시간 사람들의 기억 속에 ‘전통의 거리’로 인식되어 왔다. 근래 인사동을 방문하는 평균 방문객 수는 주 20만 명 이상이다. 그럼에도 불구하고 인사동은 옛 모습을 점점 잃어가고 있다. 건물들은 최신식으로 건립되었지만 옛 부터 가지고 있던 전통의 향기와 모습은 온데간데없이 사라졌다. 이것은 인사동이 가지고 있었던 ‘문화’가 사라졌기 때문이다. 본 연구는 과거 인사동의 형성부터 지금에 이르기까지 문화 흐름의 전반을 이해하고 이를 기반으로 하는 새로운 ‘인사동’을 디자인 하는 것을 목표로 한다. 이제 디자인은 단순한 도면과 그림을 넘어선다. 기존의 디자인이 편리하고 편하게 만드는 것에 중점을 두었다면 이제는 가치를 소비시킬 수 있는 단순함이 필요하다. 사람들은 사용의 편리성을 넘어 가치를 소비하기 때문이다. 가치를 소비한 다는 것은 디자인 안에 담긴 이야기를 소비하는 것과 같다. 인사동 거리를 디자인 한다는 것은 인사동을 상징할 수 있는 기호 체계를 형성함과 동시에 그 안에 담긴 이야기를 소비할 수 있는 이야기를 함께 담고자 한다. 디자인 안에 스토리를 넘어 가치를 기억시키고 향유할 수 있는 디자인을 만들고 싶다. 새로운 것을 만들어 내는 것은 과거의 것을 깊이 이해하는데서 시작한다. 인사동은 오랜 시간 다양한 층위의 역사들이 쌓여 있던 공간이다. 이러한 과거의 역사들과 문화를 이해하고 이 안에 담긴 상징성과 의미를 인사동 디자인 안에 최대한 수용해보려 한다. 디자인으로 옛 것을 이해함으로써 ‘인사동’이라는 브랜드의 새로운 장을 열고 앞으로도 ‘지속 가능한 인사동’의 이미지를 형성해 내고자 한다. 본 연구는 기존의 도시재생 안에서 도시마케팅을 중심으로 하는 도시브랜딩이 어떻게 진행되었는지 살펴본다. 이는 기존의 연구 안에서 인사동 디자인의 방향성을 설정해야 하기 때문이다. 여기에서는 국내와 해외의 사례들을 살펴봄으로써 인사동이 가지는 이미지를 어떻게 디자인으로 승화할 수 있을지 나아가는 초석이 될 것이다. 이를 위한 기본적인 도시마케팅의 개념도 함께 살펴볼 것이다. 이 후 인사동의 모습이 어떻게 변화하였는지 그 내용을 과거 연구들을 재검토함으로써 살펴보고자 한다. 여기에는 개인적인 감상이나 이야기들을 최대한 배제함으로 인사동이라는 공간을 사료들을 통해 정확히 이해하고자 한다. 이를 바탕으로 인사동의 새로운 이미지를 기호화 하고 상징할 수 있는 공간적 디자인들을 형성해 낼 것이다. 이 디자인이 단순한 공간의 디자인을 넘어서 도시를 마케팅 하고 나아가 도시재생에 있어 큰 역할을 했으면 한다.
문화란 인류 삶의 총화다. 문화에는 인간의 삶이 녹아있다. 문화의 중심에는 늘 물이 함께 했다. 중국의 문화는 황화강을 중심으로 이루어졌고, 이집트 문화는 나일강에서 태어났다. 메소포타미아 문명은 티그리스 강과 유프라테스 강이 인더스 문명은 인더스 강을 중심으로 형성되었다. 이렇듯 인간의 문화는 강을 중심으로 이루어졌다. 강을 중심으로 사람들의 생활권역이 생겨나고 문화와 예술이 꽃 피웠다. 옛 한국의 마을도 우물이라는 물의 매개를 중심으로 하나의 사회를 이루었다. 우물과 강은 도시 형성의 기초가 되었고 도시는 문화, 예술의 기반이 되었다. 도시가 생성되고 현대화 되며 강과 우물은 수도가 대신한다. 우물과 강이 사라진 도시는 순환과 생명의 기능을 잃어버린 것일까? 우물과 강의 역할을 수도가 대체했듯 도시의 순환과 생명의 사회적 기능에도 새로운 ‘대안’이 필요하다. 근래 도시재생이 뜨거운 주제로 부상하고 있다. 도시재생의 기본적 개념은 ‘지속가능한 도시’를 지향한다. 이미 형성되어 있는 도시 안에 끊임없이 순환하는 ‘무언가’ 기능 하게 하고 이를 통해 경제・문화 나아가 도시를 되살리는 일이다. 도시재생에 선행되어야 하는 순환의 고리는 ‘물’이 아니라 물처럼 도시 안을 흐르는 ‘문화’다. 인사동은 오랜 시간 사람들의 기억 속에 ‘전통의 거리’로 인식되어 왔다. 근래 인사동을 방문하는 평균 방문객 수는 주 20만 명 이상이다. 그럼에도 불구하고 인사동은 옛 모습을 점점 잃어가고 있다. 건물들은 최신식으로 건립되었지만 옛 부터 가지고 있던 전통의 향기와 모습은 온데간데없이 사라졌다. 이것은 인사동이 가지고 있었던 ‘문화’가 사라졌기 때문이다. 본 연구는 과거 인사동의 형성부터 지금에 이르기까지 문화 흐름의 전반을 이해하고 이를 기반으로 하는 새로운 ‘인사동’을 디자인 하는 것을 목표로 한다. 이제 디자인은 단순한 도면과 그림을 넘어선다. 기존의 디자인이 편리하고 편하게 만드는 것에 중점을 두었다면 이제는 가치를 소비시킬 수 있는 단순함이 필요하다. 사람들은 사용의 편리성을 넘어 가치를 소비하기 때문이다. 가치를 소비한 다는 것은 디자인 안에 담긴 이야기를 소비하는 것과 같다. 인사동 거리를 디자인 한다는 것은 인사동을 상징할 수 있는 기호 체계를 형성함과 동시에 그 안에 담긴 이야기를 소비할 수 있는 이야기를 함께 담고자 한다. 디자인 안에 스토리를 넘어 가치를 기억시키고 향유할 수 있는 디자인을 만들고 싶다. 새로운 것을 만들어 내는 것은 과거의 것을 깊이 이해하는데서 시작한다. 인사동은 오랜 시간 다양한 층위의 역사들이 쌓여 있던 공간이다. 이러한 과거의 역사들과 문화를 이해하고 이 안에 담긴 상징성과 의미를 인사동 디자인 안에 최대한 수용해보려 한다. 디자인으로 옛 것을 이해함으로써 ‘인사동’이라는 브랜드의 새로운 장을 열고 앞으로도 ‘지속 가능한 인사동’의 이미지를 형성해 내고자 한다. 본 연구는 기존의 도시재생 안에서 도시마케팅을 중심으로 하는 도시브랜딩이 어떻게 진행되었는지 살펴본다. 이는 기존의 연구 안에서 인사동 디자인의 방향성을 설정해야 하기 때문이다. 여기에서는 국내와 해외의 사례들을 살펴봄으로써 인사동이 가지는 이미지를 어떻게 디자인으로 승화할 수 있을지 나아가는 초석이 될 것이다. 이를 위한 기본적인 도시마케팅의 개념도 함께 살펴볼 것이다. 이 후 인사동의 모습이 어떻게 변화하였는지 그 내용을 과거 연구들을 재검토함으로써 살펴보고자 한다. 여기에는 개인적인 감상이나 이야기들을 최대한 배제함으로 인사동이라는 공간을 사료들을 통해 정확히 이해하고자 한다. 이를 바탕으로 인사동의 새로운 이미지를 기호화 하고 상징할 수 있는 공간적 디자인들을 형성해 낼 것이다. 이 디자인이 단순한 공간의 디자인을 넘어서 도시를 마케팅 하고 나아가 도시재생에 있어 큰 역할을 했으면 한다.
Culture is the sum total harmony of human life. Culture has human life dissolved. There was always water at the center of culture. The Chinese culture was centered around the Huanghua River, Egyptian culture was born on the Nile. Mesopotamian civilizations centered around the Tigris and Euphrates, w...
Culture is the sum total harmony of human life. Culture has human life dissolved. There was always water at the center of culture. The Chinese culture was centered around the Huanghua River, Egyptian culture was born on the Nile. Mesopotamian civilizations centered around the Tigris and Euphrates, while Indus civilization centered around the Indus River. People's living space was born around the river and culture and art flowed. The old Korean village was built around a well. Wells and rivers became the foundation of city formation, and the city became the foundation of culture and art. The city is created and modernized, and rivers and wells are replaced by the capital. Is the city where the wells and rivers disappeared lost the functions of circulation and life. Just as the capital replaced the role of wells and rivers, a new 'alternative' is needed for the city's circulation and the function of life. Urban regeneration is emerging as a hot topic in recent years. The basic concept of urban regeneration is aim to be a 'sustainable city'. It is the task of reviving the economy, culture and even the city through the function of 'something' that is constantly circulating in the formed cities. The circle of circulation that should be preceded by urban regeneration is not 'water' but 'culture' flowing in the city like water. Insadong has been recognized as a "street of tradition" in people's memories for a long time. The average number of visitors visiting Insadong is more than 200,000 a week. Nonetheless, Insadong is gradually losing its old form. The buildings were built in state of the art, but the scent and shape of the tradition that had been around since long time times disappeared. This was due to the disappearance of Insadong. This study aims to understand the whole flow of culture from the past to the present and to design a new 'Insadong' based on it. Design now goes beyond simple drawing. If you focus on making your existing design convenient and comfortable, you need simplicity to consume the value. People are consuming value beyond convenience. To consume value is like consuming the story in the design .Designing the Insadong Street is to create a symbolic system that can symbolize Insadong, at the same time, a story that can consume the story in it. I want to make a design that can remember and enjoy the value beyond the story in the design. Creating new things begins with a deep understanding of the past. Insadong is a space where history of various levels has accumulated for a long time. I want to understand this past history and culture. I intend to embrace the symbols and meanings contained history and culture within them as much as possible in Insadong design. insadong history understanding the design, we will open up a new chapter and hope to form an image of 'sustainable Insadong' from now on. This study examines how city branding is centered around urban marketing within the existing urban regeneration. This is because the direction of Insadong design should be set in the existing research. Here, by examining the cases of domestic and foreign countries, it will be a cornerstone of how we can sublimate the image of Insadong. The basic concept of urban marketing for this purpose will also be discussed. I would like to examine how the situation of Insa - dong changed after this review by reviewing past researches. This excluded personal appreciation and stories as much as possible. I want to understand the space of Insadong exactly through the historical records. Based on this, we will form spatial designs that symbolize and symbolize new images of Insadong. I hope that this design will play a big role in marketing the city beyond the simple space design and further playing the city.
Culture is the sum total harmony of human life. Culture has human life dissolved. There was always water at the center of culture. The Chinese culture was centered around the Huanghua River, Egyptian culture was born on the Nile. Mesopotamian civilizations centered around the Tigris and Euphrates, while Indus civilization centered around the Indus River. People's living space was born around the river and culture and art flowed. The old Korean village was built around a well. Wells and rivers became the foundation of city formation, and the city became the foundation of culture and art. The city is created and modernized, and rivers and wells are replaced by the capital. Is the city where the wells and rivers disappeared lost the functions of circulation and life. Just as the capital replaced the role of wells and rivers, a new 'alternative' is needed for the city's circulation and the function of life. Urban regeneration is emerging as a hot topic in recent years. The basic concept of urban regeneration is aim to be a 'sustainable city'. It is the task of reviving the economy, culture and even the city through the function of 'something' that is constantly circulating in the formed cities. The circle of circulation that should be preceded by urban regeneration is not 'water' but 'culture' flowing in the city like water. Insadong has been recognized as a "street of tradition" in people's memories for a long time. The average number of visitors visiting Insadong is more than 200,000 a week. Nonetheless, Insadong is gradually losing its old form. The buildings were built in state of the art, but the scent and shape of the tradition that had been around since long time times disappeared. This was due to the disappearance of Insadong. This study aims to understand the whole flow of culture from the past to the present and to design a new 'Insadong' based on it. Design now goes beyond simple drawing. If you focus on making your existing design convenient and comfortable, you need simplicity to consume the value. People are consuming value beyond convenience. To consume value is like consuming the story in the design .Designing the Insadong Street is to create a symbolic system that can symbolize Insadong, at the same time, a story that can consume the story in it. I want to make a design that can remember and enjoy the value beyond the story in the design. Creating new things begins with a deep understanding of the past. Insadong is a space where history of various levels has accumulated for a long time. I want to understand this past history and culture. I intend to embrace the symbols and meanings contained history and culture within them as much as possible in Insadong design. insadong history understanding the design, we will open up a new chapter and hope to form an image of 'sustainable Insadong' from now on. This study examines how city branding is centered around urban marketing within the existing urban regeneration. This is because the direction of Insadong design should be set in the existing research. Here, by examining the cases of domestic and foreign countries, it will be a cornerstone of how we can sublimate the image of Insadong. The basic concept of urban marketing for this purpose will also be discussed. I would like to examine how the situation of Insa - dong changed after this review by reviewing past researches. This excluded personal appreciation and stories as much as possible. I want to understand the space of Insadong exactly through the historical records. Based on this, we will form spatial designs that symbolize and symbolize new images of Insadong. I hope that this design will play a big role in marketing the city beyond the simple space design and further playing the city.
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