현재 우리 사회는 방사선의 많은 이점으로 다양한 분야에서 이용하고 있다. 이에 원자력안전위원회에서는 방사선을 보다 안전하게 사용하기 위하여 방사선 안전 관리의 필요성과 중요성을 강조하고 있다. 방사선안전보고서는 방사성동위원소(RI) 또는 방사선발생장치(RG)(이하 RI등)를 생산·판매·사용 또는 이동사용하기 위하여 제출하여야 하는 서류 중 하나로 방사선 안전관리를 수행하는데 있어 매우 중요하다. 그러나 방사선안전보고서 작성지침이 이미 나와 있으나 그 절차가 복잡하여 대행기관에 의뢰하여 방사선안전보고서를 작성하는 경우가 대다수이다. 외국의 경우 책이나 지침서를 발간하여 보급하고 있고, 국내의 경우 의료기관을 위한 지침서는 개발되어 있으나 교육기관의 상황과 여건이 반영되어있지 않아 대학에서의 방사선 안전관리와는 차이가 있다. 국내의 의료기관에서 사용하고 있는 방사선 표준 진료 지침서의 경우 교육기관만의 특수성이 반영되어있지 않고, 대학교별로 표준화된 방사선안전보고서 양식을 갖고 있는 경우도 거의 없기 때문에 효율적이고, 능동적인 방사선안전관리가 이루어지지 않고 있다. 특히 일부 대학에서는 방사성동위원소 또는 방사선발생장치를 사용하기 위하여 방사선안전보고서를 작성해야하나 실무 경험이 부족하여 허가를 받지 않고 사용을 포기하는 경우도 있다. 또한 일부 방사선안전관리자의 경우 방사선안전보고서를 작성한 적이 없고, 표준화된 방사선안전보고서 양식도 거의 없기 때문에 도움을 받기 어렵다. 교육기관에서 방사성동위원소 또는 방사선발생장치를 사용하는 사람은 주로 대학원생이거나 연구원들인 경우가 대다수이다. 이들은 사용자가 유동적으로 변하기 때문에 사용자에 맞게끔 방사선안전보고서를 수정할 방안이 필요하다. 따라서 본 연구는 원자력안전위원회 고시에서 정하는 13가지 항목 ① 시설 개요 ② 시설주변의 환경 ③ 운영계획 개요 ④ 방사선원의 특성·위치 및 제원 ⑤ 안전시설 개요 ⑥ 방사선 취급방법 및 방사선안전관리계획 ⑦ 예상 피폭방사선량의 평가에 관한 절차·방법 및 결과 ⑧ 주변 환경에 대한 방사선 영향 ⑨ 사고의 위험 및 그 대책 ⑩ ...
현재 우리 사회는 방사선의 많은 이점으로 다양한 분야에서 이용하고 있다. 이에 원자력안전위원회에서는 방사선을 보다 안전하게 사용하기 위하여 방사선 안전 관리의 필요성과 중요성을 강조하고 있다. 방사선안전보고서는 방사성동위원소(RI) 또는 방사선발생장치(RG)(이하 RI등)를 생산·판매·사용 또는 이동사용하기 위하여 제출하여야 하는 서류 중 하나로 방사선 안전관리를 수행하는데 있어 매우 중요하다. 그러나 방사선안전보고서 작성지침이 이미 나와 있으나 그 절차가 복잡하여 대행기관에 의뢰하여 방사선안전보고서를 작성하는 경우가 대다수이다. 외국의 경우 책이나 지침서를 발간하여 보급하고 있고, 국내의 경우 의료기관을 위한 지침서는 개발되어 있으나 교육기관의 상황과 여건이 반영되어있지 않아 대학에서의 방사선 안전관리와는 차이가 있다. 국내의 의료기관에서 사용하고 있는 방사선 표준 진료 지침서의 경우 교육기관만의 특수성이 반영되어있지 않고, 대학교별로 표준화된 방사선안전보고서 양식을 갖고 있는 경우도 거의 없기 때문에 효율적이고, 능동적인 방사선안전관리가 이루어지지 않고 있다. 특히 일부 대학에서는 방사성동위원소 또는 방사선발생장치를 사용하기 위하여 방사선안전보고서를 작성해야하나 실무 경험이 부족하여 허가를 받지 않고 사용을 포기하는 경우도 있다. 또한 일부 방사선안전관리자의 경우 방사선안전보고서를 작성한 적이 없고, 표준화된 방사선안전보고서 양식도 거의 없기 때문에 도움을 받기 어렵다. 교육기관에서 방사성동위원소 또는 방사선발생장치를 사용하는 사람은 주로 대학원생이거나 연구원들인 경우가 대다수이다. 이들은 사용자가 유동적으로 변하기 때문에 사용자에 맞게끔 방사선안전보고서를 수정할 방안이 필요하다. 따라서 본 연구는 원자력안전위원회 고시에서 정하는 13가지 항목 ① 시설 개요 ② 시설주변의 환경 ③ 운영계획 개요 ④ 방사선원의 특성·위치 및 제원 ⑤ 안전시설 개요 ⑥ 방사선 취급방법 및 방사선안전관리계획 ⑦ 예상 피폭방사선량의 평가에 관한 절차·방법 및 결과 ⑧ 주변 환경에 대한 방사선 영향 ⑨ 사고의 위험 및 그 대책 ⑩ 방사성폐기물의 발생 및 처리계획 ⑪ 종합 결론 ⑫ 보고서 작성자의 인적사항 및 자격 ⑬ 참고문헌 순으로 방사선안전보고서의 표준화를 제안하고자 한다[6]. 교육기관만의 표준화된 방사선안전보고서가 개발되어 보급된다면 많은 교육기관에서 방사선안전보고서 작성에 있어 어려움을 겪지 않고 참고하여 사용할 수 있을 것이다. 사용자에 맞게끔 방사선안전보고서를 쉽게 수정 및 보완하여 사용한다면 방사선안전관리에 있어 효율적이고, 지속적인 방사선 안전관리가 이루어질 것으로 사료된다. 또한 사회에 나아가 교육기관 이외의 다른 분야에서도 방사선안전보고서를 작성해야 하는 상황이 발생할 경우 표준화된 방사선안전보고서와 실무경험을 바탕으로 방사선안전보고서를 참고하여 작성한다면 보다 쉽게 방사선안전보고서를 작성하는 데 있어 많은 도움이 될 것이다.
현재 우리 사회는 방사선의 많은 이점으로 다양한 분야에서 이용하고 있다. 이에 원자력안전위원회에서는 방사선을 보다 안전하게 사용하기 위하여 방사선 안전 관리의 필요성과 중요성을 강조하고 있다. 방사선안전보고서는 방사성동위원소(RI) 또는 방사선발생장치(RG)(이하 RI등)를 생산·판매·사용 또는 이동사용하기 위하여 제출하여야 하는 서류 중 하나로 방사선 안전관리를 수행하는데 있어 매우 중요하다. 그러나 방사선안전보고서 작성지침이 이미 나와 있으나 그 절차가 복잡하여 대행기관에 의뢰하여 방사선안전보고서를 작성하는 경우가 대다수이다. 외국의 경우 책이나 지침서를 발간하여 보급하고 있고, 국내의 경우 의료기관을 위한 지침서는 개발되어 있으나 교육기관의 상황과 여건이 반영되어있지 않아 대학에서의 방사선 안전관리와는 차이가 있다. 국내의 의료기관에서 사용하고 있는 방사선 표준 진료 지침서의 경우 교육기관만의 특수성이 반영되어있지 않고, 대학교별로 표준화된 방사선안전보고서 양식을 갖고 있는 경우도 거의 없기 때문에 효율적이고, 능동적인 방사선안전관리가 이루어지지 않고 있다. 특히 일부 대학에서는 방사성동위원소 또는 방사선발생장치를 사용하기 위하여 방사선안전보고서를 작성해야하나 실무 경험이 부족하여 허가를 받지 않고 사용을 포기하는 경우도 있다. 또한 일부 방사선안전관리자의 경우 방사선안전보고서를 작성한 적이 없고, 표준화된 방사선안전보고서 양식도 거의 없기 때문에 도움을 받기 어렵다. 교육기관에서 방사성동위원소 또는 방사선발생장치를 사용하는 사람은 주로 대학원생이거나 연구원들인 경우가 대다수이다. 이들은 사용자가 유동적으로 변하기 때문에 사용자에 맞게끔 방사선안전보고서를 수정할 방안이 필요하다. 따라서 본 연구는 원자력안전위원회 고시에서 정하는 13가지 항목 ① 시설 개요 ② 시설주변의 환경 ③ 운영계획 개요 ④ 방사선원의 특성·위치 및 제원 ⑤ 안전시설 개요 ⑥ 방사선 취급방법 및 방사선안전관리계획 ⑦ 예상 피폭방사선량의 평가에 관한 절차·방법 및 결과 ⑧ 주변 환경에 대한 방사선 영향 ⑨ 사고의 위험 및 그 대책 ⑩ 방사성폐기물의 발생 및 처리계획 ⑪ 종합 결론 ⑫ 보고서 작성자의 인적사항 및 자격 ⑬ 참고문헌 순으로 방사선안전보고서의 표준화를 제안하고자 한다[6]. 교육기관만의 표준화된 방사선안전보고서가 개발되어 보급된다면 많은 교육기관에서 방사선안전보고서 작성에 있어 어려움을 겪지 않고 참고하여 사용할 수 있을 것이다. 사용자에 맞게끔 방사선안전보고서를 쉽게 수정 및 보완하여 사용한다면 방사선안전관리에 있어 효율적이고, 지속적인 방사선 안전관리가 이루어질 것으로 사료된다. 또한 사회에 나아가 교육기관 이외의 다른 분야에서도 방사선안전보고서를 작성해야 하는 상황이 발생할 경우 표준화된 방사선안전보고서와 실무경험을 바탕으로 방사선안전보고서를 참고하여 작성한다면 보다 쉽게 방사선안전보고서를 작성하는 데 있어 많은 도움이 될 것이다.
At present, our society is using in various fields with many advantages of radiation. The Nuclear Safety and Security Commission emphasizes the necessity and importance of radiation safety management in order to use the radiation more safely. The radiation safety report is one of the documents that ...
At present, our society is using in various fields with many advantages of radiation. The Nuclear Safety and Security Commission emphasizes the necessity and importance of radiation safety management in order to use the radiation more safely. The radiation safety report is one of the documents that must be submitted for the production, sale, use or transportation of a radioactive isotope (RI) or radiation generator (RI). However, the guidelines for writing radiation safety reports have already been made, but the radiation safety report is written by the agency because of the complexity of the procedure. In the case of foreign countries, books and manuals are published and disseminated. In Korea, guidelines for medical institutions are developed, but the situation and circumstances of educational institutions are not reflected, which is different from radiation safety management at universities. In the case of radiology standard guidelines used in domestic medical institutions, the specificity of only the educational institution is not reflected, and since there is almost no standardized radiation safety report form for each university, effective and active radiation safety management is performed. In particular, some universities have to write radiation safety reports to use radioisotopes or radiation generators, but they give up using without permission because of lack of practical experience. In addition, some radiation safety managers have not written radiation safety reports, and it is difficult to get help because of few standardized radiation safety report forms. The majority of people who use radioisotopes or radiation generators in educational institutions are graduate students or researchers. It is need to modify the radiation safety report to suit the user because the user is changing fluidly. Therefore, this study proposes to standardize the radiation safety report based on the 13 items ① Facilities overview ② Environment around facility ③ Operational plan overview ④ Characteristics, location and data of radiation source ⑤ Safety facilities overview ⑥ Radiation handling method and radiation safety management plan ⑦ Procedures, methods and results of evaluation of estimated exposure dose ⑧ Radiation effect on surrounding environment ⑨ Risk of accidents and countermeasures ⑩ Generation of radioactive waste and processing plan ⑪ Comprehensive conclusion ⑫ Personal information and qualifications of the report writer ⑬ References defined by the Nuclear Safety and Security Commission Notification. If standardized radiation safety reports of educational institutions are developed and distributed, many educational institutions will be able to use them by reference without difficulty in preparing radiation safety reports. It is expected that efficient and continuous radiation safety management will be achieved if the radiation safety report can be easily modified and supplemented according to the user. In addition, it will be very helpful in writing radiation safety reports easily based on standardized radiation safety report and practical experience if there is a situation where you have to go to society and write a radiation safety report in other fields than educational institutions.
At present, our society is using in various fields with many advantages of radiation. The Nuclear Safety and Security Commission emphasizes the necessity and importance of radiation safety management in order to use the radiation more safely. The radiation safety report is one of the documents that must be submitted for the production, sale, use or transportation of a radioactive isotope (RI) or radiation generator (RI). However, the guidelines for writing radiation safety reports have already been made, but the radiation safety report is written by the agency because of the complexity of the procedure. In the case of foreign countries, books and manuals are published and disseminated. In Korea, guidelines for medical institutions are developed, but the situation and circumstances of educational institutions are not reflected, which is different from radiation safety management at universities. In the case of radiology standard guidelines used in domestic medical institutions, the specificity of only the educational institution is not reflected, and since there is almost no standardized radiation safety report form for each university, effective and active radiation safety management is performed. In particular, some universities have to write radiation safety reports to use radioisotopes or radiation generators, but they give up using without permission because of lack of practical experience. In addition, some radiation safety managers have not written radiation safety reports, and it is difficult to get help because of few standardized radiation safety report forms. The majority of people who use radioisotopes or radiation generators in educational institutions are graduate students or researchers. It is need to modify the radiation safety report to suit the user because the user is changing fluidly. Therefore, this study proposes to standardize the radiation safety report based on the 13 items ① Facilities overview ② Environment around facility ③ Operational plan overview ④ Characteristics, location and data of radiation source ⑤ Safety facilities overview ⑥ Radiation handling method and radiation safety management plan ⑦ Procedures, methods and results of evaluation of estimated exposure dose ⑧ Radiation effect on surrounding environment ⑨ Risk of accidents and countermeasures ⑩ Generation of radioactive waste and processing plan ⑪ Comprehensive conclusion ⑫ Personal information and qualifications of the report writer ⑬ References defined by the Nuclear Safety and Security Commission Notification. If standardized radiation safety reports of educational institutions are developed and distributed, many educational institutions will be able to use them by reference without difficulty in preparing radiation safety reports. It is expected that efficient and continuous radiation safety management will be achieved if the radiation safety report can be easily modified and supplemented according to the user. In addition, it will be very helpful in writing radiation safety reports easily based on standardized radiation safety report and practical experience if there is a situation where you have to go to society and write a radiation safety report in other fields than educational institutions.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.