[학위논문]모바일 앱 서비스 특성이 사용자 만족과 지속적 사용의도에 미치는 영향 : 열차 정보 사용자를 중심으로 Effects of mobile app service characteristics on user satisfaction and continuance usage intention : focusing on users of train information원문보기
최근 모바일 기술의 급속한 발전에 따라 기업에서는 고객 서비스의 개선을 위하여 다양한 모바일 앱을 개발하여 기업 경영에 전략적으로 활용하고 있는 실정이다. 본 연구에서는 열차 정보 모바일 앱 사용자를 대상으로 실증연구를 수행하였다. 모바일 앱 서비스의 사용자 특성, 시스템 특성, 사회적 특성이 사용자 만족과 지속적 사용의도에 영향을 미치는 요인을 도출하여 고객 서비스 개선을 위한 새로운 전략 수립에 필요한 정보를 제공하고자 한다. 본 연구의 연구 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 모바일 앱 특성 요인 중 신뢰성, 혁신성, 친숙성, 편의성, ...
최근 모바일 기술의 급속한 발전에 따라 기업에서는 고객 서비스의 개선을 위하여 다양한 모바일 앱을 개발하여 기업 경영에 전략적으로 활용하고 있는 실정이다. 본 연구에서는 열차 정보 모바일 앱 사용자를 대상으로 실증연구를 수행하였다. 모바일 앱 서비스의 사용자 특성, 시스템 특성, 사회적 특성이 사용자 만족과 지속적 사용의도에 영향을 미치는 요인을 도출하여 고객 서비스 개선을 위한 새로운 전략 수립에 필요한 정보를 제공하고자 한다. 본 연구의 연구 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 모바일 앱 특성 요인 중 신뢰성, 혁신성, 친숙성, 편의성, 자기효능감 등은 사용자의 지각된 유용성에 가장 큰 영향을 미치는 요인으로 분석되었다. 둘째, 모바일 앱 서비스의 특성 중 편의성, 이동성, 가시성 등은 앱 사용자의 지각된 유용성에 일부 영향을 미치는 요인으로 분석되었다. 셋째, 모바일 앱 서비스 특성 중 정체성, 보안성, 기대일치 등은 사용자의 지각된 유용성에 그다지 영향을 미치지 않는 부정적 요인으로 분석되었다. 넷째, 모바일 앱 서비스 특성 중 상호작용, 친숙성, 자기효능감 등은 사용자의 지각된 용이성에 가장 큰 영향을 미치는 긍정적 요인으로 분석되었다. 다섯째, 모바일 앱 서비스 특성 중 신뢰성, 이동성, 가시성, 편의성 등은 앱 사용자의 지각된 용이성에 일부 긍정적인 영향을 미치는 요인으로 분석되었다. 여섯째, 모바일 앱 서비스의 특성 중 정체성, 혁신성, 보안성 등은 모바일 앱 사용자의 지각된 용이성에 그다지 영향을 미치지 않는 부정적 요인으로 분석되었다. 일곱째, 모바일 앱 사용자의 지각된 유용성은 사용자 만족에 매우 높은 긍정적인 영향력을 끼치는 요인으로 분석되었다. 여덟째, 모바일 앱 사용자의 지각된 용이성은 지각된 유용성에 긍정적인 영향을 미치는 요인으로 분석되었다. 아홉째, 모바일 앱 사용자의 지각된 용이성과 기대일치는 사용자 만족에 긍정적인 영향을 미치는 요인으로 분석되었다. 열 번째, 모바일 앱 사용자의 지각된 유용성은 지속적 사용의도에 매우 높은 긍정적인 영향력을 미치는 요인으로 분석되었다. 열한번째, 모바일 앱 사용자의 지각된 용이성은 지속적 사용의도에 높은 긍정적인 영향을 미치는 요인으로 분석되었다. 열두번째, 모바일 앱 사용자 만족은 지속적 사용의도에 매우 높은 긍정적인 영향을 미치는 요인으로 분석되었다.
키워드 : 사용자 특성, 시스템 특성, 사회적 특성, 기대일치, 사용자 만족, 지속적 이용의도
최근 모바일 기술의 급속한 발전에 따라 기업에서는 고객 서비스의 개선을 위하여 다양한 모바일 앱을 개발하여 기업 경영에 전략적으로 활용하고 있는 실정이다. 본 연구에서는 열차 정보 모바일 앱 사용자를 대상으로 실증연구를 수행하였다. 모바일 앱 서비스의 사용자 특성, 시스템 특성, 사회적 특성이 사용자 만족과 지속적 사용의도에 영향을 미치는 요인을 도출하여 고객 서비스 개선을 위한 새로운 전략 수립에 필요한 정보를 제공하고자 한다. 본 연구의 연구 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 모바일 앱 특성 요인 중 신뢰성, 혁신성, 친숙성, 편의성, 자기효능감 등은 사용자의 지각된 유용성에 가장 큰 영향을 미치는 요인으로 분석되었다. 둘째, 모바일 앱 서비스의 특성 중 편의성, 이동성, 가시성 등은 앱 사용자의 지각된 유용성에 일부 영향을 미치는 요인으로 분석되었다. 셋째, 모바일 앱 서비스 특성 중 정체성, 보안성, 기대일치 등은 사용자의 지각된 유용성에 그다지 영향을 미치지 않는 부정적 요인으로 분석되었다. 넷째, 모바일 앱 서비스 특성 중 상호작용, 친숙성, 자기효능감 등은 사용자의 지각된 용이성에 가장 큰 영향을 미치는 긍정적 요인으로 분석되었다. 다섯째, 모바일 앱 서비스 특성 중 신뢰성, 이동성, 가시성, 편의성 등은 앱 사용자의 지각된 용이성에 일부 긍정적인 영향을 미치는 요인으로 분석되었다. 여섯째, 모바일 앱 서비스의 특성 중 정체성, 혁신성, 보안성 등은 모바일 앱 사용자의 지각된 용이성에 그다지 영향을 미치지 않는 부정적 요인으로 분석되었다. 일곱째, 모바일 앱 사용자의 지각된 유용성은 사용자 만족에 매우 높은 긍정적인 영향력을 끼치는 요인으로 분석되었다. 여덟째, 모바일 앱 사용자의 지각된 용이성은 지각된 유용성에 긍정적인 영향을 미치는 요인으로 분석되었다. 아홉째, 모바일 앱 사용자의 지각된 용이성과 기대일치는 사용자 만족에 긍정적인 영향을 미치는 요인으로 분석되었다. 열 번째, 모바일 앱 사용자의 지각된 유용성은 지속적 사용의도에 매우 높은 긍정적인 영향력을 미치는 요인으로 분석되었다. 열한번째, 모바일 앱 사용자의 지각된 용이성은 지속적 사용의도에 높은 긍정적인 영향을 미치는 요인으로 분석되었다. 열두번째, 모바일 앱 사용자 만족은 지속적 사용의도에 매우 높은 긍정적인 영향을 미치는 요인으로 분석되었다.
키워드 : 사용자 특성, 시스템 특성, 사회적 특성, 기대일치, 사용자 만족, 지속적 이용의도
Recently, according to the rapid development of mobile technology, companies are developing various mobile apps to improve customer service and use them strategically for enterprise management. In this study, we conducted empirical studies on train information mobile app users. The purpose of th...
Recently, according to the rapid development of mobile technology, companies are developing various mobile apps to improve customer service and use them strategically for enterprise management. In this study, we conducted empirical studies on train information mobile app users. The purpose of this study is to provide information necessary for establishing a new strategy for customer service improvement by deriving factors affecting user satisfaction and continuous use intention of mobile app service user characteristics, system characteristics, and social characteristics. The results of this study are summarized as follows. First, reliability, innovation, familiarity, convenience, and self - efficacy among the characteristics of mobile app are analyzed as factors that have the greatest influence on user 's perceived usefulness. Second, convenience, mobility, and visibility are some of the characteristics of mobile app service. Third, identity, security, and expectation agreement among mobile app service characteristics are analyzed as negative factors that do not affect users' perceived usefulness. Fourth, interactivity, familiarity, and self - efficacy among the characteristics of mobile app service were analyzed as positive factors that have the greatest effect on user 's perceived ease of use. Fifth, reliability, mobility, visibility, and convenience among mobile app service characteristics are analyzed as factors that have some positive effects on perceived ease of use of app users. Sixth, identity, innovation, and security among the characteristics of mobile app service are negatively influenced by mobile app users' perceived ease of use. Seventh, the perceived usefulness of mobile app users is analyzed as a factor that has a very positive effect on user satisfaction. Eighth, the perceived ease of use of mobile app users is analyzed as a factor affecting perceived usefulness positively. Ninth, the perceived ease and expectation of mobile app users are positively influenced on user satisfaction. The tenth, the perceived usefulness of the mobile app users was analyzed as a factor having a very positive influence on the persistent intention to use. For the eleventh, the perceived ease of use of mobile app users was analyzed as a factor having a positive effect on the persistent intention to use. The twelfth, mobile app user satisfaction was analyzed as a factor having a very positive effect on the persistent intention to use.
Keywords : Mobile App Service, User Characteristic, System Characteristic, Social Characteristic, User Satisfaction, Continuance Usage Intention
Recently, according to the rapid development of mobile technology, companies are developing various mobile apps to improve customer service and use them strategically for enterprise management. In this study, we conducted empirical studies on train information mobile app users. The purpose of this study is to provide information necessary for establishing a new strategy for customer service improvement by deriving factors affecting user satisfaction and continuous use intention of mobile app service user characteristics, system characteristics, and social characteristics. The results of this study are summarized as follows. First, reliability, innovation, familiarity, convenience, and self - efficacy among the characteristics of mobile app are analyzed as factors that have the greatest influence on user 's perceived usefulness. Second, convenience, mobility, and visibility are some of the characteristics of mobile app service. Third, identity, security, and expectation agreement among mobile app service characteristics are analyzed as negative factors that do not affect users' perceived usefulness. Fourth, interactivity, familiarity, and self - efficacy among the characteristics of mobile app service were analyzed as positive factors that have the greatest effect on user 's perceived ease of use. Fifth, reliability, mobility, visibility, and convenience among mobile app service characteristics are analyzed as factors that have some positive effects on perceived ease of use of app users. Sixth, identity, innovation, and security among the characteristics of mobile app service are negatively influenced by mobile app users' perceived ease of use. Seventh, the perceived usefulness of mobile app users is analyzed as a factor that has a very positive effect on user satisfaction. Eighth, the perceived ease of use of mobile app users is analyzed as a factor affecting perceived usefulness positively. Ninth, the perceived ease and expectation of mobile app users are positively influenced on user satisfaction. The tenth, the perceived usefulness of the mobile app users was analyzed as a factor having a very positive influence on the persistent intention to use. For the eleventh, the perceived ease of use of mobile app users was analyzed as a factor having a positive effect on the persistent intention to use. The twelfth, mobile app user satisfaction was analyzed as a factor having a very positive effect on the persistent intention to use.
Keywords : Mobile App Service, User Characteristic, System Characteristic, Social Characteristic, User Satisfaction, Continuance Usage Intention
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.