디저트 카페 식공간 연출에 따른 주관적 웰빙과 소비자 동일시가 행동의도에 미치는 영향 The Effect of dinning space styling in Dessert Cafe on Behavior Intention Through Subjective Well-Being and Consumer Identification원문보기
외식사업은 높아진 외식 소비자의 욕구와 기대를 충족하고 날로 빠르게 변화하는 외식 트렌드에 빠르게 대처하기 위해서는 소비자에게 인상적인 경험을 제공해야 한다. 감각과 감성은 소비자 구매활동에 결정적인 영향을 미치며 소비자의 감정을 자극할 수 있는 마케팅 수단이다. 최근 들어 외식산업시장에서 비중이 높은 소비는 줄이고 적은 지출로 만족을을 누리고 싶어 하는 고객들이 증가하고 있으며 이들의 외식 경험과 횟수가 점진적으로 증가하면서 외식 아이템에 대한 니즈로 인하여 해외 유명 브랜드의 국내 진출이 늘고 있으며 더불어 프리미엄 디저트 시장이 급격히 성장하는 추세이다. 과거 음식의 맛과 가격이 소비자가 선택에 영향을 미치는 요인이라면 지금은 소비자의 관심과 요구에 맞추기 위해 이들의 감성을 자극하는 식공간 연출이 부각되고 있다. 특히 디저트 카페 소비자는 맛의 즐거움과 기쁨을 추구하는 미학적 측면의 맛있는 음식이라는 인식에서 보기 좋은 음식을 선호하는 식공간 연출의 개념을 적용할 필요가 있다. 이에 본 연구에서는 디저트 카페의 식공간 연출에 따른 ...
외식사업은 높아진 외식 소비자의 욕구와 기대를 충족하고 날로 빠르게 변화하는 외식 트렌드에 빠르게 대처하기 위해서는 소비자에게 인상적인 경험을 제공해야 한다. 감각과 감성은 소비자 구매활동에 결정적인 영향을 미치며 소비자의 감정을 자극할 수 있는 마케팅 수단이다. 최근 들어 외식산업시장에서 비중이 높은 소비는 줄이고 적은 지출로 만족을을 누리고 싶어 하는 고객들이 증가하고 있으며 이들의 외식 경험과 횟수가 점진적으로 증가하면서 외식 아이템에 대한 니즈로 인하여 해외 유명 브랜드의 국내 진출이 늘고 있으며 더불어 프리미엄 디저트 시장이 급격히 성장하는 추세이다. 과거 음식의 맛과 가격이 소비자가 선택에 영향을 미치는 요인이라면 지금은 소비자의 관심과 요구에 맞추기 위해 이들의 감성을 자극하는 식공간 연출이 부각되고 있다. 특히 디저트 카페 소비자는 맛의 즐거움과 기쁨을 추구하는 미학적 측면의 맛있는 음식이라는 인식에서 보기 좋은 음식을 선호하는 식공간 연출의 개념을 적용할 필요가 있다. 이에 본 연구에서는 디저트 카페의 식공간 연출에 따른 주관적 웰빙과 소비자 동일시가 행동의도에 어떠한 영향을 미치는지를 파악하기 위해 2018년 9월 1일부터 30일까지 한달 간 총 320부를 회수하여 이중 설문태도가 불성실 하거나 다수의 결측값이 존재하는 29부를 제외한 291부를 실증분석에 적용하였다. 실증분석 결과는 다음과 같이 나타났다. 첫째, 가설1의 검증결과 디저트 카페 식공간 연출 요인 공간연출이며 그 다음 음식연출, 테이블 연출 순으로 주관적인 웰빙에 유의한 정(+)의 영향을 미친다. 둘째, 가설 2의 검증결과 디저트 카페 식공간 연출 요인 중 공간연출이며 그 다음 테이블 연출 순으로 소비자 동일시에 유의한 정(+)의 영향을 미친다. 그러나 음식연출은 소비자 동일시에 유의한 영향을 미치지 않는다. 셋째, 디저트 카페 소비자의 주관적 웰빙은 소비자 동일시에 유의한 정(+)의 영향관계를 미친다. 넷째, 가설4의 검증결과 디저트 카페 소비자의 주관적 웰빙은 행동의도에 유의한 정(+)의 영향관계를 미친다. 마지막으로, 디저트 카페 소비자 동일시는 행동의도에 유의한 정(+)의 영향관계를 미친다. 이와 같은 연구결과를 통해 디저트 카페 소비자의 심리적 안녕과 몰입감에 결정적인 영향을 미치는 전략적 요소로 식공간 연의 중요성을 입증하였다.
외식사업은 높아진 외식 소비자의 욕구와 기대를 충족하고 날로 빠르게 변화하는 외식 트렌드에 빠르게 대처하기 위해서는 소비자에게 인상적인 경험을 제공해야 한다. 감각과 감성은 소비자 구매활동에 결정적인 영향을 미치며 소비자의 감정을 자극할 수 있는 마케팅 수단이다. 최근 들어 외식산업시장에서 비중이 높은 소비는 줄이고 적은 지출로 만족을을 누리고 싶어 하는 고객들이 증가하고 있으며 이들의 외식 경험과 횟수가 점진적으로 증가하면서 외식 아이템에 대한 니즈로 인하여 해외 유명 브랜드의 국내 진출이 늘고 있으며 더불어 프리미엄 디저트 시장이 급격히 성장하는 추세이다. 과거 음식의 맛과 가격이 소비자가 선택에 영향을 미치는 요인이라면 지금은 소비자의 관심과 요구에 맞추기 위해 이들의 감성을 자극하는 식공간 연출이 부각되고 있다. 특히 디저트 카페 소비자는 맛의 즐거움과 기쁨을 추구하는 미학적 측면의 맛있는 음식이라는 인식에서 보기 좋은 음식을 선호하는 식공간 연출의 개념을 적용할 필요가 있다. 이에 본 연구에서는 디저트 카페의 식공간 연출에 따른 주관적 웰빙과 소비자 동일시가 행동의도에 어떠한 영향을 미치는지를 파악하기 위해 2018년 9월 1일부터 30일까지 한달 간 총 320부를 회수하여 이중 설문태도가 불성실 하거나 다수의 결측값이 존재하는 29부를 제외한 291부를 실증분석에 적용하였다. 실증분석 결과는 다음과 같이 나타났다. 첫째, 가설1의 검증결과 디저트 카페 식공간 연출 요인 공간연출이며 그 다음 음식연출, 테이블 연출 순으로 주관적인 웰빙에 유의한 정(+)의 영향을 미친다. 둘째, 가설 2의 검증결과 디저트 카페 식공간 연출 요인 중 공간연출이며 그 다음 테이블 연출 순으로 소비자 동일시에 유의한 정(+)의 영향을 미친다. 그러나 음식연출은 소비자 동일시에 유의한 영향을 미치지 않는다. 셋째, 디저트 카페 소비자의 주관적 웰빙은 소비자 동일시에 유의한 정(+)의 영향관계를 미친다. 넷째, 가설4의 검증결과 디저트 카페 소비자의 주관적 웰빙은 행동의도에 유의한 정(+)의 영향관계를 미친다. 마지막으로, 디저트 카페 소비자 동일시는 행동의도에 유의한 정(+)의 영향관계를 미친다. 이와 같은 연구결과를 통해 디저트 카페 소비자의 심리적 안녕과 몰입감에 결정적인 영향을 미치는 전략적 요소로 식공간 연의 중요성을 입증하였다.
The purpose of this study is to define the influence of the subject well-being and consumer identification of dessert cafe customers according to dinning space styling to behavior intention. For this research purpose, the investigation was made with 320 adults of the age between their 20s and 50s re...
The purpose of this study is to define the influence of the subject well-being and consumer identification of dessert cafe customers according to dinning space styling to behavior intention. For this research purpose, the investigation was made with 320 adults of the age between their 20s and 50s residing in Busan region who have had Korean dessert cafe service experience. finally 291 questionnaires were used fir this study, after discarding 29 unfaithful questionnaires. The examination results of the dining space styling, subject well-being, consumer identification and customer behavior intention were analyzed by the following methods. The analysing process, SPSS Window 17.0 statistical and AMOS 7.0 package was used for frequency test, reliability test and factor analysis, and to define hypotheses test, related to the influence among concept formation , path analysis were carried out then the correlation of each factors were defined. The analysis results are summarized as follows. Firstly, three factors for the dinning space styling were extracted such as 'space styling', 'food styling', 'table styling'. secondly, the results of examining hypothesis 1 'dinning space styling in dessert cafe will have a significant effects on subject well-being' revealed that the most influential dinning space styling was the space styling, table styling, food styling had significant positive effects, respectively in the order listed above. thirdly, in the case of hypothesis 2 'dinning space styling in dessert cafe will have a significant effects on consumer identification' revealed that space styling had the most impact on consumer identification and dependence followed by table styling. on the other hand, it was proven that the food styling and consumer identification. fourthly, the results of examining hypothesis 3 revealed that subject well-being had a positively significant effects on consumer identification. fifthly, the results of examining hypothesis 4 revealed that subject well-being had a positively significant effects on behavioral intention. finally, the results of examining hypothesis 5 revealed that consumer identification had a positively significant effects on behavioral intention. Consequently, meaningful results in the study showed that dinning space styling could be a factor of positive emotion and behavior in dessert cafe. Therefore, dessert cafe should improve the dinning space styling and develop unique mood items to promote consumer identification and intention to revisit to increase sales outcomes. Keyword : dessert cafe, dinning space styling, subject well-being, consumer identification
The purpose of this study is to define the influence of the subject well-being and consumer identification of dessert cafe customers according to dinning space styling to behavior intention. For this research purpose, the investigation was made with 320 adults of the age between their 20s and 50s residing in Busan region who have had Korean dessert cafe service experience. finally 291 questionnaires were used fir this study, after discarding 29 unfaithful questionnaires. The examination results of the dining space styling, subject well-being, consumer identification and customer behavior intention were analyzed by the following methods. The analysing process, SPSS Window 17.0 statistical and AMOS 7.0 package was used for frequency test, reliability test and factor analysis, and to define hypotheses test, related to the influence among concept formation , path analysis were carried out then the correlation of each factors were defined. The analysis results are summarized as follows. Firstly, three factors for the dinning space styling were extracted such as 'space styling', 'food styling', 'table styling'. secondly, the results of examining hypothesis 1 'dinning space styling in dessert cafe will have a significant effects on subject well-being' revealed that the most influential dinning space styling was the space styling, table styling, food styling had significant positive effects, respectively in the order listed above. thirdly, in the case of hypothesis 2 'dinning space styling in dessert cafe will have a significant effects on consumer identification' revealed that space styling had the most impact on consumer identification and dependence followed by table styling. on the other hand, it was proven that the food styling and consumer identification. fourthly, the results of examining hypothesis 3 revealed that subject well-being had a positively significant effects on consumer identification. fifthly, the results of examining hypothesis 4 revealed that subject well-being had a positively significant effects on behavioral intention. finally, the results of examining hypothesis 5 revealed that consumer identification had a positively significant effects on behavioral intention. Consequently, meaningful results in the study showed that dinning space styling could be a factor of positive emotion and behavior in dessert cafe. Therefore, dessert cafe should improve the dinning space styling and develop unique mood items to promote consumer identification and intention to revisit to increase sales outcomes. Keyword : dessert cafe, dinning space styling, subject well-being, consumer identification
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