푸드 트럭 시장을 이용해 본 소비자를 대상으로 외식 추구성향이 푸드 트럭 선택속성과 소비성향에 어떠한 영향을 미치는가를 알아보고 푸드 트럭 시장에 제공하여 푸드 트럭 시장 활성화에 도움이 되고자한다. 이러한 연구의 목적을 위해서 선행 연구를 통하여 본 연구 모형의 가설과 도출 및 설정을 하였다. 가설 검증을 위해 푸드 트럭을 이용해본 경험이 있는 소비자를 대상으로 설문지를 배포하였다. 설문 조사 방법은 자기기입식 설문조사방법을 이용하였으며 2018년 9월 3일부터 2018년 10월 10일까지 250부를 배포하여 225부를 회수하였으며 다수의 결측 값이 존재하는 설문 7부를 제외하여 218부를 분석에 적용하였다. 얻어진 설문 자료를 ...
푸드 트럭 시장을 이용해 본 소비자를 대상으로 외식 추구성향이 푸드 트럭 선택속성과 소비성향에 어떠한 영향을 미치는가를 알아보고 푸드 트럭 시장에 제공하여 푸드 트럭 시장 활성화에 도움이 되고자한다. 이러한 연구의 목적을 위해서 선행 연구를 통하여 본 연구 모형의 가설과 도출 및 설정을 하였다. 가설 검증을 위해 푸드 트럭을 이용해본 경험이 있는 소비자를 대상으로 설문지를 배포하였다. 설문 조사 방법은 자기기입식 설문조사방법을 이용하였으며 2018년 9월 3일부터 2018년 10월 10일까지 250부를 배포하여 225부를 회수하였으며 다수의 결측 값이 존재하는 설문 7부를 제외하여 218부를 분석에 적용하였다. 얻어진 설문 자료를 SPSS Ver. 15.0 통계 패키지를 이용하였다. 표본의 인구 통계학적 특성을 파악하기 위하여 빈도분석을 실시하였으며 소비행동을 알아보기 위해 교차분석을 실시하였다. 또 측정개념들 간의 차원성을 검증하기 위해서 탐색적 요인분석을 실시하였다. 신뢰성을 입증하기 위해서 내적 일관성 분석을 실시하였다. 차원성과 신뢰성을 검사한 결과 외식 추구성향의 요인은 음식 추구형, 경제가치 추구형, 분위기 추구형, 외식 향유형으로 4개 요인으로 지정하였다. 푸드트럭 선택속성의 요인은 음식품질, 서비스, 편의성 3개의 요인으로 지정하였다. 만족과 소비행동에 관한 요인은 각 1개의 요인으로 지정하였다. 본 연구를 바탕으로 다음과 같이 시사점을 제시한다. 첫째, 푸드 트럭의 선택속성이 만족을 매개로 행동의도에 영향을 미치고 있음을 알 수 있었다. 이는 푸드 트럭 시장에 있어 역시 외식추구성향과 만족의 중요성을 확인하는 의미를 지니며 선택속성과 만족의 향상이 소비행동에 미치는 영향은 새로운 소비형태의 푸드 트럭에서도 밀접한 관련이 있다는 실증적 기초를 형성하였다. 둘째, 선택속성은 외식분야 뿐 아니라 다양한 분야의 선행연구에서도 줄곧 이어져왔다. 외식업에서 역시 중요한 변수였으나 푸드 트럭의 특성상 선택속성을 지정하기 어려웠지만 푸드 트럭의 선택속성에 관한 척도를 필요하다. 셋째, 추구성향에 따라 만족과 소비행동에 어떠한 변화를 나타내는지 검토를 통하여 푸드 트럭시장의 전반적인 운영에 도움이 될 방향 제시에 가 되었다.
푸드 트럭 시장을 이용해 본 소비자를 대상으로 외식 추구성향이 푸드 트럭 선택속성과 소비성향에 어떠한 영향을 미치는가를 알아보고 푸드 트럭 시장에 제공하여 푸드 트럭 시장 활성화에 도움이 되고자한다. 이러한 연구의 목적을 위해서 선행 연구를 통하여 본 연구 모형의 가설과 도출 및 설정을 하였다. 가설 검증을 위해 푸드 트럭을 이용해본 경험이 있는 소비자를 대상으로 설문지를 배포하였다. 설문 조사 방법은 자기기입식 설문조사방법을 이용하였으며 2018년 9월 3일부터 2018년 10월 10일까지 250부를 배포하여 225부를 회수하였으며 다수의 결측 값이 존재하는 설문 7부를 제외하여 218부를 분석에 적용하였다. 얻어진 설문 자료를 SPSS Ver. 15.0 통계 패키지를 이용하였다. 표본의 인구 통계학적 특성을 파악하기 위하여 빈도분석을 실시하였으며 소비행동을 알아보기 위해 교차분석을 실시하였다. 또 측정개념들 간의 차원성을 검증하기 위해서 탐색적 요인분석을 실시하였다. 신뢰성을 입증하기 위해서 내적 일관성 분석을 실시하였다. 차원성과 신뢰성을 검사한 결과 외식 추구성향의 요인은 음식 추구형, 경제가치 추구형, 분위기 추구형, 외식 향유형으로 4개 요인으로 지정하였다. 푸드트럭 선택속성의 요인은 음식품질, 서비스, 편의성 3개의 요인으로 지정하였다. 만족과 소비행동에 관한 요인은 각 1개의 요인으로 지정하였다. 본 연구를 바탕으로 다음과 같이 시사점을 제시한다. 첫째, 푸드 트럭의 선택속성이 만족을 매개로 행동의도에 영향을 미치고 있음을 알 수 있었다. 이는 푸드 트럭 시장에 있어 역시 외식추구성향과 만족의 중요성을 확인하는 의미를 지니며 선택속성과 만족의 향상이 소비행동에 미치는 영향은 새로운 소비형태의 푸드 트럭에서도 밀접한 관련이 있다는 실증적 기초를 형성하였다. 둘째, 선택속성은 외식분야 뿐 아니라 다양한 분야의 선행연구에서도 줄곧 이어져왔다. 외식업에서 역시 중요한 변수였으나 푸드 트럭의 특성상 선택속성을 지정하기 어려웠지만 푸드 트럭의 선택속성에 관한 척도를 필요하다. 셋째, 추구성향에 따라 만족과 소비행동에 어떠한 변화를 나타내는지 검토를 통하여 푸드 트럭시장의 전반적인 운영에 도움이 될 방향 제시에 가 되었다.
We want to find out how the tendency to pursue food service for food truck users affects food truck selection attribute and consumption tendency and help to revitalize food truck market. For the purpose of this study, we have derived and set up the hypothesis of this research model through prior res...
We want to find out how the tendency to pursue food service for food truck users affects food truck selection attribute and consumption tendency and help to revitalize food truck market. For the purpose of this study, we have derived and set up the hypothesis of this research model through prior research. To verify the hypothesis, we distributed questionnaires to consumers using food trucks. The survey method used the self-introduction survey method and distributed 250 copies from September 3, 2018 to October 10, 2018, and collected 225 copies. The analysis applied 218 copies to the analysis except for seven questionnaires with multiple missing values. The collected questionnaires were SPSS Ver. 15.0 statistical packages. Frequency analysis was conducted to identify the demographic characteristics of the sample, and cross-analysis was conducted to identify consumption behavior. In addition, dimensionality verification between measurement concepts conducted an exploratory factor analysis. Reliability has conducted internal consistency analysis to prove this. As a result of examining dimensionality and reliability, the factors of the tendency to pursue eating out were designated as four factors: food pursuit type, economic value pursuit type, atmosphere pursuit type, and eating out type. Factors in food truck selection attributes are defined as three factors: food quality, service, and convenience. Factors related to satisfaction and consumption behavior were designated as one factor each. Based on this study, we present the following implications. First, we found that the choice attributes of food trucks were affecting satisfaction and consumption behavior. This means confirming the importance of eating out and satisfaction in the food truck market, the impact of the improvement of selection attributes and satisfaction on consumption behavior has formed an empirical basis that is closely related to new consumption food trucks. Second, the selection attribute has continued not only in the field of eating out but also in previous studies in various fields. It was also an important variable in the food service industry, but due to the nature of the food truck, it was difficult to specify the selection attribute, but a measure of the selection attribute of the food truck is needed. Third, we can present directions to help the overall operation of the food truck market by reviewing how the change in satisfaction and consumption behavior is expressed according to the pursuit tendency.
We want to find out how the tendency to pursue food service for food truck users affects food truck selection attribute and consumption tendency and help to revitalize food truck market. For the purpose of this study, we have derived and set up the hypothesis of this research model through prior research. To verify the hypothesis, we distributed questionnaires to consumers using food trucks. The survey method used the self-introduction survey method and distributed 250 copies from September 3, 2018 to October 10, 2018, and collected 225 copies. The analysis applied 218 copies to the analysis except for seven questionnaires with multiple missing values. The collected questionnaires were SPSS Ver. 15.0 statistical packages. Frequency analysis was conducted to identify the demographic characteristics of the sample, and cross-analysis was conducted to identify consumption behavior. In addition, dimensionality verification between measurement concepts conducted an exploratory factor analysis. Reliability has conducted internal consistency analysis to prove this. As a result of examining dimensionality and reliability, the factors of the tendency to pursue eating out were designated as four factors: food pursuit type, economic value pursuit type, atmosphere pursuit type, and eating out type. Factors in food truck selection attributes are defined as three factors: food quality, service, and convenience. Factors related to satisfaction and consumption behavior were designated as one factor each. Based on this study, we present the following implications. First, we found that the choice attributes of food trucks were affecting satisfaction and consumption behavior. This means confirming the importance of eating out and satisfaction in the food truck market, the impact of the improvement of selection attributes and satisfaction on consumption behavior has formed an empirical basis that is closely related to new consumption food trucks. Second, the selection attribute has continued not only in the field of eating out but also in previous studies in various fields. It was also an important variable in the food service industry, but due to the nature of the food truck, it was difficult to specify the selection attribute, but a measure of the selection attribute of the food truck is needed. Third, we can present directions to help the overall operation of the food truck market by reviewing how the change in satisfaction and consumption behavior is expressed according to the pursuit tendency.
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