텔레비전 코미디 프로그램은 웃음을 주는 것이 목적이다. 그러나 웃음을 주기 위해 특정 성별을 비하하는 것은 지양되어야 한다. 현재 코미디 프로그램은 사회에 대한 비판과 풍자보다 특정 성별을 비하하고 혐오하는 표현이 난무하고 있다. 따라서 본 연구는 코미디 프로그램 속에서 일어나는 남성과 여성의 권력관계가 어떻게 재현되고 있는지 파악하기 위해 등장인물들의 언어패턴을 분석 하고자 한다. 언어 패턴 분석을 위해 구체적으로 세분화된 연구 문제는 다음과 같다. 첫째, 코미디 프로그램에서 남성과 여성이 구사하는 문장 유형에는 어떤 차이가 있는가? 둘째, 코미디 프로그램에서 남성과 여성의 대화 주도권은 누가 쥐고 있는가? 셋째, 코미디 프로그램에서 남성과 여성은 어떤 지칭어로 불리고 있는가? ...
텔레비전 코미디 프로그램은 웃음을 주는 것이 목적이다. 그러나 웃음을 주기 위해 특정 성별을 비하하는 것은 지양되어야 한다. 현재 코미디 프로그램은 사회에 대한 비판과 풍자보다 특정 성별을 비하하고 혐오하는 표현이 난무하고 있다. 따라서 본 연구는 코미디 프로그램 속에서 일어나는 남성과 여성의 권력관계가 어떻게 재현되고 있는지 파악하기 위해 등장인물들의 언어패턴을 분석 하고자 한다. 언어 패턴 분석을 위해 구체적으로 세분화된 연구 문제는 다음과 같다. 첫째, 코미디 프로그램에서 남성과 여성이 구사하는 문장 유형에는 어떤 차이가 있는가? 둘째, 코미디 프로그램에서 남성과 여성의 대화 주도권은 누가 쥐고 있는가? 셋째, 코미디 프로그램에서 남성과 여성은 어떤 지칭어로 불리고 있는가? 내용 분석 방법을 통해 살펴 본 코미디 프로그램 속 남성과 여성의 언어 표현에는 다음과 같은 특징이 있었다. 첫째, 여성은 남성에게 명령문과 청유문을 비교적 동등하게 발화하는 반면 남성은 여성에게 명령문을 압도적으로 많이 구사하면서 언어를 통해 여성의 행동을 지배하려는 성향을 드러냈다. 둘째, 남성은 말 끼어들기와 말 중복을 74%, 여성은 26%로 남성이 여성보다 약 2.8배 더 많이 대화 주도권을 갖는 행위를 하고 있었다. 이러한 결과는 성별에 따라 남의 말에 끼어들거나 동시에 말하는 빈도의 차이가 있다는 것을 보여준다. 셋째, 남성은 직책과 이름 순으로 많이 지칭되고 있었다. 여성은 이름과 가족관계와 결혼유무 순으로 많이 지칭되고 있었다. 이는 코미디 프로그램 안에서 남성은 공적인 공간에 존재하고, 여성은 사적인 공간에서 존재하고 있음을 나타낸다. 본 연구 결과를 통해 현실을 뒤집어 보여주면서 풍자와 해학을 추구하는 코미디마저도 지배적 이데올로기를 재생산하고 있다는 사실을 확인 할 수 있다.
텔레비전 코미디 프로그램은 웃음을 주는 것이 목적이다. 그러나 웃음을 주기 위해 특정 성별을 비하하는 것은 지양되어야 한다. 현재 코미디 프로그램은 사회에 대한 비판과 풍자보다 특정 성별을 비하하고 혐오하는 표현이 난무하고 있다. 따라서 본 연구는 코미디 프로그램 속에서 일어나는 남성과 여성의 권력관계가 어떻게 재현되고 있는지 파악하기 위해 등장인물들의 언어패턴을 분석 하고자 한다. 언어 패턴 분석을 위해 구체적으로 세분화된 연구 문제는 다음과 같다. 첫째, 코미디 프로그램에서 남성과 여성이 구사하는 문장 유형에는 어떤 차이가 있는가? 둘째, 코미디 프로그램에서 남성과 여성의 대화 주도권은 누가 쥐고 있는가? 셋째, 코미디 프로그램에서 남성과 여성은 어떤 지칭어로 불리고 있는가? 내용 분석 방법을 통해 살펴 본 코미디 프로그램 속 남성과 여성의 언어 표현에는 다음과 같은 특징이 있었다. 첫째, 여성은 남성에게 명령문과 청유문을 비교적 동등하게 발화하는 반면 남성은 여성에게 명령문을 압도적으로 많이 구사하면서 언어를 통해 여성의 행동을 지배하려는 성향을 드러냈다. 둘째, 남성은 말 끼어들기와 말 중복을 74%, 여성은 26%로 남성이 여성보다 약 2.8배 더 많이 대화 주도권을 갖는 행위를 하고 있었다. 이러한 결과는 성별에 따라 남의 말에 끼어들거나 동시에 말하는 빈도의 차이가 있다는 것을 보여준다. 셋째, 남성은 직책과 이름 순으로 많이 지칭되고 있었다. 여성은 이름과 가족관계와 결혼유무 순으로 많이 지칭되고 있었다. 이는 코미디 프로그램 안에서 남성은 공적인 공간에 존재하고, 여성은 사적인 공간에서 존재하고 있음을 나타낸다. 본 연구 결과를 통해 현실을 뒤집어 보여주면서 풍자와 해학을 추구하는 코미디마저도 지배적 이데올로기를 재생산하고 있다는 사실을 확인 할 수 있다.
The purpose of television comedy programs is to bring laughter to people. In order to make people laugh, the programs have to refrain from depreciating a specific gender. Currently, belittling and hateful expressions about specific genders are more rampant in comedy programs rather than critici...
The purpose of television comedy programs is to bring laughter to people. In order to make people laugh, the programs have to refrain from depreciating a specific gender. Currently, belittling and hateful expressions about specific genders are more rampant in comedy programs rather than criticisms and satire about the society. Therefore, this study will analyze the language patterns of the cast to identify how the power relationships of men and women are reenacted in comedy programs. The following are concretely subdivided research problems for language pattern analysis. First, what are the differences in the types of sentences that are used by men and women in comedy programs? Second, who holds the initiative in the conversation of men and women in comedy programs? Third, what are the titles for men and women in comedy programs? As a result of exploring the language expressions of men and women in comedy programs through the analysis method, the following characteristics were displayed. First, it was revealed that women relatively state imperative and pleasing statements equally to men, but men state an overwhelming amount of imperative statements to women and attempted to dominate women's actions through language. Second, the results displayed that men took up for 74% of interrupting others and repeating speech and women with 26%, and this showed that men were conducting the act of taking leadership in conversations 2.8 times more than women. Third, men were mainly referred to by their positions and names. Meanwhile, women were referred to by the order of their names, family relations, and marriage status.
The purpose of television comedy programs is to bring laughter to people. In order to make people laugh, the programs have to refrain from depreciating a specific gender. Currently, belittling and hateful expressions about specific genders are more rampant in comedy programs rather than criticisms and satire about the society. Therefore, this study will analyze the language patterns of the cast to identify how the power relationships of men and women are reenacted in comedy programs. The following are concretely subdivided research problems for language pattern analysis. First, what are the differences in the types of sentences that are used by men and women in comedy programs? Second, who holds the initiative in the conversation of men and women in comedy programs? Third, what are the titles for men and women in comedy programs? As a result of exploring the language expressions of men and women in comedy programs through the analysis method, the following characteristics were displayed. First, it was revealed that women relatively state imperative and pleasing statements equally to men, but men state an overwhelming amount of imperative statements to women and attempted to dominate women's actions through language. Second, the results displayed that men took up for 74% of interrupting others and repeating speech and women with 26%, and this showed that men were conducting the act of taking leadership in conversations 2.8 times more than women. Third, men were mainly referred to by their positions and names. Meanwhile, women were referred to by the order of their names, family relations, and marriage status.
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