현 시대 대중문화의 주요 소비자는 청소년층이며 그 중 청소년에게 가장 친숙한 대중문화 형태인 대중음악은 청소년 자아정체성에 큰 영향을 끼친다. 반면 청소년 자아정체성의 상태는 대중음악을 받아들이는 태도에 있어 상당한 영향을 끼친다. 이렇게 대중음악과 청소년의 자아정체성은 서로 영향을 끼치는 관계로 대중음악교육과 자아정체성 교육에 있어서도 뗄 수 없는 연관성을 지니고 있다. 하지만 기존의 대중음악교육은 대중음악의 특성 중 흥미성만을 강조하는 수업이 주로 이루어지고 있는 실정이었다. 따라서 본 연구는 청소년들의 자아정체성 상태유형에 따른 대중음악교육을 설계하여 청소년들의 올바른 대중음악문화의 수용과 그로 인한 올바른 자아정체성 확립에 도움을 주고자 하는 데에 그 목적이 있다. 위의 목적을 달성하기 위해 본 연구는 문헌을 통해 대중문화와 청소년의 자아정체성과의 관계를 살펴보았고, 청소년의 대중음악을 대중음악문화, 음원사이트, 2015 개정 중학교 음악교과서를 통해 분석하였으며, 마르시아의 자아정체성 각 상태유형에 따라 대중음악수업의 목표를 다르게 설정하였다. 이를 바탕으로 중학생을 대상으로 한 총 8차시의 자아정체성 상태유형에 따른 대중음악 교수·학습 지도안을 제시하였다. 마르시아의 자아정체성 상태유형에 알맞은 대중음악수업의 설계를 통해 본 연구는 대중음악교육의 새로운 패러다임을 제시하고자 하였으며, 또한 대중음악교육의 활성화와 2015 개정 교육과정에서 제시한 긍정적인 자아정체성을 형성할 수 있는 ...
현 시대 대중문화의 주요 소비자는 청소년층이며 그 중 청소년에게 가장 친숙한 대중문화 형태인 대중음악은 청소년 자아정체성에 큰 영향을 끼친다. 반면 청소년 자아정체성의 상태는 대중음악을 받아들이는 태도에 있어 상당한 영향을 끼친다. 이렇게 대중음악과 청소년의 자아정체성은 서로 영향을 끼치는 관계로 대중음악교육과 자아정체성 교육에 있어서도 뗄 수 없는 연관성을 지니고 있다. 하지만 기존의 대중음악교육은 대중음악의 특성 중 흥미성만을 강조하는 수업이 주로 이루어지고 있는 실정이었다. 따라서 본 연구는 청소년들의 자아정체성 상태유형에 따른 대중음악교육을 설계하여 청소년들의 올바른 대중음악문화의 수용과 그로 인한 올바른 자아정체성 확립에 도움을 주고자 하는 데에 그 목적이 있다. 위의 목적을 달성하기 위해 본 연구는 문헌을 통해 대중문화와 청소년의 자아정체성과의 관계를 살펴보았고, 청소년의 대중음악을 대중음악문화, 음원사이트, 2015 개정 중학교 음악교과서를 통해 분석하였으며, 마르시아의 자아정체성 각 상태유형에 따라 대중음악수업의 목표를 다르게 설정하였다. 이를 바탕으로 중학생을 대상으로 한 총 8차시의 자아정체성 상태유형에 따른 대중음악 교수·학습 지도안을 제시하였다. 마르시아의 자아정체성 상태유형에 알맞은 대중음악수업의 설계를 통해 본 연구는 대중음악교육의 새로운 패러다임을 제시하고자 하였으며, 또한 대중음악교육의 활성화와 2015 개정 교육과정에서 제시한 긍정적인 자아정체성을 형성할 수 있는 음악교육에 관련된 후속연구에 도움이 되기를 기대한다.
현 시대 대중문화의 주요 소비자는 청소년층이며 그 중 청소년에게 가장 친숙한 대중문화 형태인 대중음악은 청소년 자아정체성에 큰 영향을 끼친다. 반면 청소년 자아정체성의 상태는 대중음악을 받아들이는 태도에 있어 상당한 영향을 끼친다. 이렇게 대중음악과 청소년의 자아정체성은 서로 영향을 끼치는 관계로 대중음악교육과 자아정체성 교육에 있어서도 뗄 수 없는 연관성을 지니고 있다. 하지만 기존의 대중음악교육은 대중음악의 특성 중 흥미성만을 강조하는 수업이 주로 이루어지고 있는 실정이었다. 따라서 본 연구는 청소년들의 자아정체성 상태유형에 따른 대중음악교육을 설계하여 청소년들의 올바른 대중음악문화의 수용과 그로 인한 올바른 자아정체성 확립에 도움을 주고자 하는 데에 그 목적이 있다. 위의 목적을 달성하기 위해 본 연구는 문헌을 통해 대중문화와 청소년의 자아정체성과의 관계를 살펴보았고, 청소년의 대중음악을 대중음악문화, 음원사이트, 2015 개정 중학교 음악교과서를 통해 분석하였으며, 마르시아의 자아정체성 각 상태유형에 따라 대중음악수업의 목표를 다르게 설정하였다. 이를 바탕으로 중학생을 대상으로 한 총 8차시의 자아정체성 상태유형에 따른 대중음악 교수·학습 지도안을 제시하였다. 마르시아의 자아정체성 상태유형에 알맞은 대중음악수업의 설계를 통해 본 연구는 대중음악교육의 새로운 패러다임을 제시하고자 하였으며, 또한 대중음악교육의 활성화와 2015 개정 교육과정에서 제시한 긍정적인 자아정체성을 형성할 수 있는 음악교육에 관련된 후속연구에 도움이 되기를 기대한다.
The most common consumers of current popular culture in this modern time are teenagers, and one of the most familiar form of popular culture to them is popular music, which has considerable influence over their self-identity. On the other hand, the status of the general teenager’s self-identity play...
The most common consumers of current popular culture in this modern time are teenagers, and one of the most familiar form of popular culture to them is popular music, which has considerable influence over their self-identity. On the other hand, the status of the general teenager’s self-identity plays a major role on their attitude towards accepting popular music. As such, the current correlation between popular music and the teenager's self-identity is inextricably linked to educations related to popular music, and self-identity. However, even with the variety of characteristics in popular music, the education in general is mostly centered around the excitement of popular music. As such, the purpose of this study is to help re-design popular music education that can vary according to different types of self-identities in teenagers, which will guide teenagers to embrace a proper popular music culture and establish a proper self-identity in return. In order to achieve the above purposes, this study examined the relationship between popular culture and the teenager's self-identity through referenced literatures, analyzed teenager’s popular music through popular music cultures, music sites, and official middle-school music textbook revised in 2015, and finally suggested a different purpose that popular music classes can take according to each individual self-identities established by psychologist James Marcia, in his ‘Ego Identity Status Theory’. Based on the results, this study will conclude with suggestions of 8-step teaching method and learning plans of pop-music for middle school students, according to different types of ego identity status. The purpose of this study is to suggest a new paradigm of popular music education through the re-designing popular music classes suitable for James Marcia 's ego identity status types. In addition, it aims to re-vitalize popular music education and help follow studies about music education related to the development of positive self-identity.
The most common consumers of current popular culture in this modern time are teenagers, and one of the most familiar form of popular culture to them is popular music, which has considerable influence over their self-identity. On the other hand, the status of the general teenager’s self-identity plays a major role on their attitude towards accepting popular music. As such, the current correlation between popular music and the teenager's self-identity is inextricably linked to educations related to popular music, and self-identity. However, even with the variety of characteristics in popular music, the education in general is mostly centered around the excitement of popular music. As such, the purpose of this study is to help re-design popular music education that can vary according to different types of self-identities in teenagers, which will guide teenagers to embrace a proper popular music culture and establish a proper self-identity in return. In order to achieve the above purposes, this study examined the relationship between popular culture and the teenager's self-identity through referenced literatures, analyzed teenager’s popular music through popular music cultures, music sites, and official middle-school music textbook revised in 2015, and finally suggested a different purpose that popular music classes can take according to each individual self-identities established by psychologist James Marcia, in his ‘Ego Identity Status Theory’. Based on the results, this study will conclude with suggestions of 8-step teaching method and learning plans of pop-music for middle school students, according to different types of ego identity status. The purpose of this study is to suggest a new paradigm of popular music education through the re-designing popular music classes suitable for James Marcia 's ego identity status types. In addition, it aims to re-vitalize popular music education and help follow studies about music education related to the development of positive self-identity.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.