본 연구는 한국어 교재의 한글 자모와 발음의 교육 내용을 분석하고, 그 결과를 바탕으로 처음 한국어를 학습하는 학습자를 위한 효과적인 교육 방안을 설계하는 데에 목적이 있다. 이 연구를 위해 첫째, 한글 자모 교육과 발음 교육에 관한 선행 연구들을 살펴보았다. 둘째, 한글 자모 규정과 발음 교육에 대해 살펴보았다. 셋째, 6종의 한국어 교재를 선정하여 교재 분석을 진행하였다. 넷째, 교재 분석 결과를 통해 한글 자모 및 발음 교육의 표준화 방안을 모색하였다. 그 결과는 다음과 같다. 첫째, 교재 분석 결과 한글 자모 및 발음 교육에 포함되어야 할 내용으로는 자모 제시 순서, 획순 및 자모 명칭, 음절 구조, 음가, 어휘 등이 있었다. 둘째, 한글 자모 및 발음 교육의 표준화 방안을 문자 교육과 발음 교육의 측면으로 나누어 각 교육 내용에 포함되어야 할 항목으로 제시하였다. 문자 교육에서는 한글 자모의 수를 40개로 제시하고, 자모의 제시 순서를 구체적인 원리에 따라 제시하였다. 모음의 제시 순서는 모음의 체계와 현실 발음을 고려하여 제시하고, 자음의 제시 순서는 ...
본 연구는 한국어 교재의 한글 자모와 발음의 교육 내용을 분석하고, 그 결과를 바탕으로 처음 한국어를 학습하는 학습자를 위한 효과적인 교육 방안을 설계하는 데에 목적이 있다. 이 연구를 위해 첫째, 한글 자모 교육과 발음 교육에 관한 선행 연구들을 살펴보았다. 둘째, 한글 자모 규정과 발음 교육에 대해 살펴보았다. 셋째, 6종의 한국어 교재를 선정하여 교재 분석을 진행하였다. 넷째, 교재 분석 결과를 통해 한글 자모 및 발음 교육의 표준화 방안을 모색하였다. 그 결과는 다음과 같다. 첫째, 교재 분석 결과 한글 자모 및 발음 교육에 포함되어야 할 내용으로는 자모 제시 순서, 획순 및 자모 명칭, 음절 구조, 음가, 어휘 등이 있었다. 둘째, 한글 자모 및 발음 교육의 표준화 방안을 문자 교육과 발음 교육의 측면으로 나누어 각 교육 내용에 포함되어야 할 항목으로 제시하였다. 문자 교육에서는 한글 자모의 수를 40개로 제시하고, 자모의 제시 순서를 구체적인 원리에 따라 제시하였다. 모음의 제시 순서는 모음의 체계와 현실 발음을 고려하여 제시하고, 자음의 제시 순서는 조음 방법, 한글 창제 원리, 학습자의 편의를 고려하여 제시하였다. 또한 획순과 자모의 명칭을 제시하고 음절 구조 네 가지를 시각 자료와 함께 제시하였다. 발음 교육에서는 국제음성기호 등 별도의 표기법을 사용하여 한글 자모의 음가를 제시하지 않고 충분한 시각 자료와 청각 자료를 활용하여 정확한 발음을 습득할 수 있도록 제시하였다. 받침은 자음을 제시한 것과 동일하게 19개를 제시하고 7가지의 소리로만 발음된다는 것을 설명하였다. 셋째, 표준화 방안을 바탕으로 실제적인 예시와 어휘 목록 등을 제시하였다. 본 논문은 한국어 교육의 첫 단계로서 한글 자모 교육의 중요성을 인식하고 한글 자모 및 발음 교육의 표준화 방안을 제시하였다는 것에 의의가 있다. 그러나 다양한 시각 자료, 청각 자료를 제시하지 못했다는 한계점이 있기 때문에 추후 다양한 시청각 자료에 대한 연구가 진행될 수 있기를 기대한다.
주제어 : 한국어교육, 한글 자모, 문자 교육, 발음 교육, 교재 분석, 교재 개발, 표준화
본 연구는 한국어 교재의 한글 자모와 발음의 교육 내용을 분석하고, 그 결과를 바탕으로 처음 한국어를 학습하는 학습자를 위한 효과적인 교육 방안을 설계하는 데에 목적이 있다. 이 연구를 위해 첫째, 한글 자모 교육과 발음 교육에 관한 선행 연구들을 살펴보았다. 둘째, 한글 자모 규정과 발음 교육에 대해 살펴보았다. 셋째, 6종의 한국어 교재를 선정하여 교재 분석을 진행하였다. 넷째, 교재 분석 결과를 통해 한글 자모 및 발음 교육의 표준화 방안을 모색하였다. 그 결과는 다음과 같다. 첫째, 교재 분석 결과 한글 자모 및 발음 교육에 포함되어야 할 내용으로는 자모 제시 순서, 획순 및 자모 명칭, 음절 구조, 음가, 어휘 등이 있었다. 둘째, 한글 자모 및 발음 교육의 표준화 방안을 문자 교육과 발음 교육의 측면으로 나누어 각 교육 내용에 포함되어야 할 항목으로 제시하였다. 문자 교육에서는 한글 자모의 수를 40개로 제시하고, 자모의 제시 순서를 구체적인 원리에 따라 제시하였다. 모음의 제시 순서는 모음의 체계와 현실 발음을 고려하여 제시하고, 자음의 제시 순서는 조음 방법, 한글 창제 원리, 학습자의 편의를 고려하여 제시하였다. 또한 획순과 자모의 명칭을 제시하고 음절 구조 네 가지를 시각 자료와 함께 제시하였다. 발음 교육에서는 국제음성기호 등 별도의 표기법을 사용하여 한글 자모의 음가를 제시하지 않고 충분한 시각 자료와 청각 자료를 활용하여 정확한 발음을 습득할 수 있도록 제시하였다. 받침은 자음을 제시한 것과 동일하게 19개를 제시하고 7가지의 소리로만 발음된다는 것을 설명하였다. 셋째, 표준화 방안을 바탕으로 실제적인 예시와 어휘 목록 등을 제시하였다. 본 논문은 한국어 교육의 첫 단계로서 한글 자모 교육의 중요성을 인식하고 한글 자모 및 발음 교육의 표준화 방안을 제시하였다는 것에 의의가 있다. 그러나 다양한 시각 자료, 청각 자료를 제시하지 못했다는 한계점이 있기 때문에 추후 다양한 시청각 자료에 대한 연구가 진행될 수 있기를 기대한다.
주제어 : 한국어교육, 한글 자모, 문자 교육, 발음 교육, 교재 분석, 교재 개발, 표준화
The purpose of this study is to analyze the contents of Korean alphabet and pronunciation education of Korean textbooks and to design effective teaching methods for learners who learn Korean language for the first time. For this study, first, the researcher examined previous studies on Korean al...
The purpose of this study is to analyze the contents of Korean alphabet and pronunciation education of Korean textbooks and to design effective teaching methods for learners who learn Korean language for the first time. For this study, first, the researcher examined previous studies on Korean alphabet and pronunciation education. second, the researcher examined Korean language regulation and pronunciation education. third, 6 Korean textbooks were selected and textbook analysis was conducted. fourth, the researcher tried to standardize Korean alphabet and pronunciation education through the analysis of textbooks. The results are as follows. First, the contents of the Korean alphabet and pronunciation education should include the alphabetical order, the stroke order and the alphabet name, the syllable structure, the phonology, phonetic change, phonetic value and the vocabulary. Second, the standardization method of the Korean alphabet and pronunciation education is divided into the aspect of the character education and the pronunciation education, and it is suggested to be included in each education contents. The number of Korean alphabet is presented as 40 in the character education, and the order of presentation of the characters is presented according to a specific principle. The presentation order of the vowels is presented considering the vowel system and actual pronunciation, and the order of presentation of consonants is presented considering the manner of articulation, the principle of creating Korean characters and the convenience of learners. In addition, the order of strokes of the Korean alphabet and the names of Korean alphabet are presented and four syllable structures are presented together with visual materials. In pronunciation education, it is suggested to use sufficient visual and auditory materials to acquire correct pronunciation instead of using a separate notation such as an international phonetic symbol. Final consonants are presented the same 19 consonants and explained that it is pronounced only in 7 different sounds. Third, Based on the standardization method, practical examples and vocabulary lists are presented. In this paper, it is meaningful to recognize the importance of the Korean alphabet education as the first step of Korean language education and to present the standardization method of the Korean alphabet and pronunciation education and the actual education materials accordingly. However, since there is a limitation that various visual and auditory aids could not be presented, it is expected that studies of various audiovisual materials will be conducted in the future.
Key word : Korean Language Education, Korean Alphabet, Character Education, Pronunciation Education, Textbook Analysis, Improvement of Korean Language Textbook, Standardization
The purpose of this study is to analyze the contents of Korean alphabet and pronunciation education of Korean textbooks and to design effective teaching methods for learners who learn Korean language for the first time. For this study, first, the researcher examined previous studies on Korean alphabet and pronunciation education. second, the researcher examined Korean language regulation and pronunciation education. third, 6 Korean textbooks were selected and textbook analysis was conducted. fourth, the researcher tried to standardize Korean alphabet and pronunciation education through the analysis of textbooks. The results are as follows. First, the contents of the Korean alphabet and pronunciation education should include the alphabetical order, the stroke order and the alphabet name, the syllable structure, the phonology, phonetic change, phonetic value and the vocabulary. Second, the standardization method of the Korean alphabet and pronunciation education is divided into the aspect of the character education and the pronunciation education, and it is suggested to be included in each education contents. The number of Korean alphabet is presented as 40 in the character education, and the order of presentation of the characters is presented according to a specific principle. The presentation order of the vowels is presented considering the vowel system and actual pronunciation, and the order of presentation of consonants is presented considering the manner of articulation, the principle of creating Korean characters and the convenience of learners. In addition, the order of strokes of the Korean alphabet and the names of Korean alphabet are presented and four syllable structures are presented together with visual materials. In pronunciation education, it is suggested to use sufficient visual and auditory materials to acquire correct pronunciation instead of using a separate notation such as an international phonetic symbol. Final consonants are presented the same 19 consonants and explained that it is pronounced only in 7 different sounds. Third, Based on the standardization method, practical examples and vocabulary lists are presented. In this paper, it is meaningful to recognize the importance of the Korean alphabet education as the first step of Korean language education and to present the standardization method of the Korean alphabet and pronunciation education and the actual education materials accordingly. However, since there is a limitation that various visual and auditory aids could not be presented, it is expected that studies of various audiovisual materials will be conducted in the future.
Key word : Korean Language Education, Korean Alphabet, Character Education, Pronunciation Education, Textbook Analysis, Improvement of Korean Language Textbook, Standardization
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.