본 연구는 정보 기술의 발달과 무선 인터넷 환경에 따른 웹 기반 한국어 교육용 교재 개발(웹사이트) 현황을 조사, 분석하고 그 전망을 살펴봄으로써 미래의 한국어 교육방법과 그 나아갈 방향을 제시하고자 실시되었다. 이를 위해 첫째, 선행연구에서 다루었던 웹사이트를 대상으로 2018년 3월 현재 웹 기반 한국어 학습사이트의 운영 현황을 조사하였다. 둘째, 현재 운용되고 있는 웹사이트만을 대상으로 스마트폰을 사용하여 각 사이트에 접속한 후 ...
본 연구는 정보 기술의 발달과 무선 인터넷 환경에 따른 웹 기반 한국어 교육용 교재 개발(웹사이트) 현황을 조사, 분석하고 그 전망을 살펴봄으로써 미래의 한국어 교육방법과 그 나아갈 방향을 제시하고자 실시되었다. 이를 위해 첫째, 선행연구에서 다루었던 웹사이트를 대상으로 2018년 3월 현재 웹 기반 한국어 학습사이트의 운영 현황을 조사하였다. 둘째, 현재 운용되고 있는 웹사이트만을 대상으로 스마트폰을 사용하여 각 사이트에 접속한 후 모바일 러닝의 가능 여부를 살펴보았다. 셋째, 모바일 러닝이 가능한 웹사이트의 국제화 정도와 국제적인 사이트로서의 위상을 알아보기 위해 방문량과 방문 국가 현황을 살펴보았다. 그 결과는 다음과 같다. 첫째, 6개 운영 주체 산하 29개 개발 기관에서 제작한 32개 사이트 중에서 폐쇄된 사이트가 6개 사이트, 타 사이트로 이관된 경우가 1개 사이트, 콘텐츠의 목적이 변경된 경우가 1개 사이트가 있었다. 최종적으로 32개 사이트 중 24개 사이트가 현재 운영 중으로 파악되었다. 둘째, 현재 운영 중인 24개 사이트 중에서 지속적인 관리 및 업데이트가 이루어지고 있으며, PC 버전과 모바일용이 지원되고 있는 사이트는 6개 사이트에 불과했다. 이 중에서 2개 사이트는 실제 한국어 교육을 위한 사이트의 목적에 부합하지 않는 것으로 파악되었다. 결국, 4개 사이트가 학습 목적에 부합한 모바일 러닝이 가능하였다. 셋째, 모바일 러닝이 가능한 웹사이트 중에서 웹사이트 방문량과 국제 방문비율로 볼 때 세계에서 한국어 학습을 위해 방문하는 가장 대표적인 글로벌 웹사이트는 사설 기관인 ㈜G9languages과 정부산하기관인 한국어세계화재단(누리-세종학당)으로 나타났다. 결론적으로, 32개 사이트 중에서 정부산하기관의 3개 사이트, 그리고 사설 기관의 1개 사이트만이 한국어 교육사이트의 목적과 웹 기술의 발전에 따른 변화에 맞게 운영 및 관리되고 있었다. 그중에서 사설 기관인 ㈜G9languages과 정부산하기관인 한국어세계화재단(누리-세종학당)이 국제적인 사이트로서의 위상이 높았다. 웹 기반 교수·학습사이트는 비약적인 기술의 진보에 따른 지속적인 웹사이트의 유지보수 및 운영을 요구하고 있다. 한국어 학습자가 효율적인 학습 도구로 활용할 수 있도록 업그레이드를 하거나 유지보수를 잘 하는 것이 필요하다. web 1.0 시대에 제작된 많은 웹사이트가 웹 기술의 발달에 따라 web 3.0시대로 웹 환경이 변화하는 것에 부응하지 못하여 사라지거나 유명무실하게 되었고, 소수의 사이트만이 web. 30 시대에 맞게 모바일 반응형 웹사이트를 구축하고 있다. IT정보통신기술의 발달로 유비쿼터스 러닝의 시대로 가고 있다. 이제는 데스크탑보다 스마트폰을 활용한 모바일 러닝이 이동성과 즉시성이라는 장점으로 언제 어디서나 시간과 장소에 구애를 받지 않고 학습자가 스스로 자기주도적 학습을 할 수 있게 되었다. 따라서 모든 한국어교재 웹사이트는 PC 버전뿐만 아니라 스마트폰용 반응형 웹사이트로 변환 제공하는 것이 필요하다.
핵심어: 웹 기반 한국어 교수·학습사이트, 모바일 러닝, 웹사이트 방문량, 국제 방문비율, 스마트폰용 반응형 웹
본 연구는 정보 기술의 발달과 무선 인터넷 환경에 따른 웹 기반 한국어 교육용 교재 개발(웹사이트) 현황을 조사, 분석하고 그 전망을 살펴봄으로써 미래의 한국어 교육방법과 그 나아갈 방향을 제시하고자 실시되었다. 이를 위해 첫째, 선행연구에서 다루었던 웹사이트를 대상으로 2018년 3월 현재 웹 기반 한국어 학습사이트의 운영 현황을 조사하였다. 둘째, 현재 운용되고 있는 웹사이트만을 대상으로 스마트폰을 사용하여 각 사이트에 접속한 후 모바일 러닝의 가능 여부를 살펴보았다. 셋째, 모바일 러닝이 가능한 웹사이트의 국제화 정도와 국제적인 사이트로서의 위상을 알아보기 위해 방문량과 방문 국가 현황을 살펴보았다. 그 결과는 다음과 같다. 첫째, 6개 운영 주체 산하 29개 개발 기관에서 제작한 32개 사이트 중에서 폐쇄된 사이트가 6개 사이트, 타 사이트로 이관된 경우가 1개 사이트, 콘텐츠의 목적이 변경된 경우가 1개 사이트가 있었다. 최종적으로 32개 사이트 중 24개 사이트가 현재 운영 중으로 파악되었다. 둘째, 현재 운영 중인 24개 사이트 중에서 지속적인 관리 및 업데이트가 이루어지고 있으며, PC 버전과 모바일용이 지원되고 있는 사이트는 6개 사이트에 불과했다. 이 중에서 2개 사이트는 실제 한국어 교육을 위한 사이트의 목적에 부합하지 않는 것으로 파악되었다. 결국, 4개 사이트가 학습 목적에 부합한 모바일 러닝이 가능하였다. 셋째, 모바일 러닝이 가능한 웹사이트 중에서 웹사이트 방문량과 국제 방문비율로 볼 때 세계에서 한국어 학습을 위해 방문하는 가장 대표적인 글로벌 웹사이트는 사설 기관인 ㈜G9languages과 정부산하기관인 한국어세계화재단(누리-세종학당)으로 나타났다. 결론적으로, 32개 사이트 중에서 정부산하기관의 3개 사이트, 그리고 사설 기관의 1개 사이트만이 한국어 교육사이트의 목적과 웹 기술의 발전에 따른 변화에 맞게 운영 및 관리되고 있었다. 그중에서 사설 기관인 ㈜G9languages과 정부산하기관인 한국어세계화재단(누리-세종학당)이 국제적인 사이트로서의 위상이 높았다. 웹 기반 교수·학습사이트는 비약적인 기술의 진보에 따른 지속적인 웹사이트의 유지보수 및 운영을 요구하고 있다. 한국어 학습자가 효율적인 학습 도구로 활용할 수 있도록 업그레이드를 하거나 유지보수를 잘 하는 것이 필요하다. web 1.0 시대에 제작된 많은 웹사이트가 웹 기술의 발달에 따라 web 3.0시대로 웹 환경이 변화하는 것에 부응하지 못하여 사라지거나 유명무실하게 되었고, 소수의 사이트만이 web. 30 시대에 맞게 모바일 반응형 웹사이트를 구축하고 있다. IT 정보통신기술의 발달로 유비쿼터스 러닝의 시대로 가고 있다. 이제는 데스크탑보다 스마트폰을 활용한 모바일 러닝이 이동성과 즉시성이라는 장점으로 언제 어디서나 시간과 장소에 구애를 받지 않고 학습자가 스스로 자기주도적 학습을 할 수 있게 되었다. 따라서 모든 한국어교재 웹사이트는 PC 버전뿐만 아니라 스마트폰용 반응형 웹사이트로 변환 제공하는 것이 필요하다.
핵심어: 웹 기반 한국어 교수·학습사이트, 모바일 러닝, 웹사이트 방문량, 국제 방문비율, 스마트폰용 반응형 웹
The purpose of this study is to investigate and analyze the status of web-based Korean teaching-learning sites according to the development of information technology and wireless internet environment, and to present future directions of web-based Korean textbook sites and its outlooks. For this ...
The purpose of this study is to investigate and analyze the status of web-based Korean teaching-learning sites according to the development of information technology and wireless internet environment, and to present future directions of web-based Korean textbook sites and its outlooks. For this purpose, first, for the web sites covered in previous research, we surveyed the operation status of web-based Korean learning site as of March, 2018. Second, we examined the possibility of mobile learning after accessing each site using smartphone only for currently operating websites. Third, we surveyed the current status of each website visit and visiting countries to find out the degree of internationalization of mobile-enabled websites and their status as an international site. The results are as follow. First, of the 32 sites created by the 29 development agencies belonging to six operators, six sites were closed, one site was moved to another site, and one site was changed in purpose of contents. Finally, 24 of the 32 sites were found to be in operation. Second, there were 24 sites that were constantly being managed and updated. There were only six sites that supported PC versions and mobile-responsive websites. Two of these sites were found not to meet the purpose of the site for actual Korean language education. As a result, four sites were able to run mobile learning that matched the learning purpose. Third, the most representative global web sites visited for learning Korean in the world based on website visits and international visit rates among mobile-enabled websites were G9languages, a private organization, and the Korean Globalization Foundation (Nuri-Sejong Institute), a government-affiliated organization. In conclusion, of the 32 sites, only 3 sites of government affiliates and 1 site of private organizations were operated and managed in accordance with the purpose of the Korean language education site and the development of web technology. Among them, G9languages, a private organization, and the Korean Globalization Foundation (Nuri-King Sejong Institute), a government-affiliated organization, were highly regarded as international sites. The nature of web-based textbooks requires continuous maintenance and operation of web sites as advances in technology progress. It is necessary to upgrade or maintain web-based Korean textbook sites well in order for Korean learners to use it as an effective learning tool. Many websites created in the era of web 1.0 have been disappearing or becoming unfriendly due to the change of the web environment due to the development of web technology in the era of web 3.0. Only a handful of sites that are sensitive to changes in the times have built mobile-responsive websites to match the trends of the web 3.0 era, helping Korean online learners from around the world, and strive for globalization of Korean language. The development of IT and communication technology is leading to the era of ubiquitous learning. Now, mobile learning using smartphone is more advantageous than mobility and immediacy, so that learners can learn self-directed without being restricted by time and place anytime and anywhere. Therefore, it is necessary to convert all Korean textbook websites into responsive websites for smartphone as well as PC version.
Key words: web-based Korean teaching-learning sites, mobile learning, website visits, international visit rates, mobile-responsive websites
The purpose of this study is to investigate and analyze the status of web-based Korean teaching-learning sites according to the development of information technology and wireless internet environment, and to present future directions of web-based Korean textbook sites and its outlooks. For this purpose, first, for the web sites covered in previous research, we surveyed the operation status of web-based Korean learning site as of March, 2018. Second, we examined the possibility of mobile learning after accessing each site using smartphone only for currently operating websites. Third, we surveyed the current status of each website visit and visiting countries to find out the degree of internationalization of mobile-enabled websites and their status as an international site. The results are as follow. First, of the 32 sites created by the 29 development agencies belonging to six operators, six sites were closed, one site was moved to another site, and one site was changed in purpose of contents. Finally, 24 of the 32 sites were found to be in operation. Second, there were 24 sites that were constantly being managed and updated. There were only six sites that supported PC versions and mobile-responsive websites. Two of these sites were found not to meet the purpose of the site for actual Korean language education. As a result, four sites were able to run mobile learning that matched the learning purpose. Third, the most representative global web sites visited for learning Korean in the world based on website visits and international visit rates among mobile-enabled websites were G9languages, a private organization, and the Korean Globalization Foundation (Nuri-Sejong Institute), a government-affiliated organization. In conclusion, of the 32 sites, only 3 sites of government affiliates and 1 site of private organizations were operated and managed in accordance with the purpose of the Korean language education site and the development of web technology. Among them, G9languages, a private organization, and the Korean Globalization Foundation (Nuri-King Sejong Institute), a government-affiliated organization, were highly regarded as international sites. The nature of web-based textbooks requires continuous maintenance and operation of web sites as advances in technology progress. It is necessary to upgrade or maintain web-based Korean textbook sites well in order for Korean learners to use it as an effective learning tool. Many websites created in the era of web 1.0 have been disappearing or becoming unfriendly due to the change of the web environment due to the development of web technology in the era of web 3.0. Only a handful of sites that are sensitive to changes in the times have built mobile-responsive websites to match the trends of the web 3.0 era, helping Korean online learners from around the world, and strive for globalization of Korean language. The development of IT and communication technology is leading to the era of ubiquitous learning. Now, mobile learning using smartphone is more advantageous than mobility and immediacy, so that learners can learn self-directed without being restricted by time and place anytime and anywhere. Therefore, it is necessary to convert all Korean textbook websites into responsive websites for smartphone as well as PC version.
Key words: web-based Korean teaching-learning sites, mobile learning, website visits, international visit rates, mobile-responsive websites
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