본 연구는 점토매체를 활용한 집단미술치료가 유아의 자기조절능력 에 어떠한 영향을 미치는지 알아보기 위한 목적으로 실시되었다. 연구대상은 J시에 위치한 Y유치원의 만 5세 유아 중 자기조절에 어 려움이 있는 18명을 담임교사로부터 추천을 받아 부모동의를 받고, 현재 어떠한 치료프로그램도 받고 있지 않은 유아 12명을 실험집단 6 명, 통제집단 6명으로 무선 배치하여 주 2회 50분씩 총 20회기를 점 토매체를 활용한 집단미술치료 프로그램을 실시하였다. 본 연구의 효과를 검증하기 위해 자기조절능력검사(Self-Regulation Rating Scale : SRRS), HTP(House-Tree-Person : 집-나무-사람그림 검사)를 사전·사후 실시하였으며, 집단미술치료가 유아의 자기조절능 력에 미치는 영향의 검증과 문항의 ...
본 연구는 점토매체를 활용한 집단미술치료가 유아의 자기조절능력 에 어떠한 영향을 미치는지 알아보기 위한 목적으로 실시되었다. 연구대상은 J시에 위치한 Y유치원의 만 5세 유아 중 자기조절에 어 려움이 있는 18명을 담임교사로부터 추천을 받아 부모동의를 받고, 현재 어떠한 치료프로그램도 받고 있지 않은 유아 12명을 실험집단 6 명, 통제집단 6명으로 무선 배치하여 주 2회 50분씩 총 20회기를 점 토매체를 활용한 집단미술치료 프로그램을 실시하였다. 본 연구의 효과를 검증하기 위해 자기조절능력검사(Self-Regulation Rating Scale : SRRS), HTP(House-Tree-Person : 집-나무-사람그림 검사)를 사전·사후 실시하였으며, 집단미술치료가 유아의 자기조절능 력에 미치는 영향의 검증과 문항의 내적 일관성을 확인하기 위한 신 뢰도 분석을 실시하였고, 수집된 자료는 SPSS 24.0 프로그램을 사용 하여, 집단별 사전·사후검사를 위해 대응표본 t-검정을 실시하였으며, 모든 자료의 유의수준은 5%로 하였다. 또한 유아의 자기조절능력에 대한 개인별 질적 분석을 하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 점토매체를 활용한 집단미술치료가 유아의 자기조절능력에 미치는 영향은 실험집단이 자기조절능력전체와 하위영역인 자기통제, 충동성, 주의집중에서 실험집단이 통제집단보다 유의하게 높은 것으 로 나타났다. 둘째, 점토매체를 활용한 집단미술치료가 자기조절에 미치는 집단 간의 차이는 실험집단이 통제집단보다 높게 나타났다. 전체적으로 개 인별 질적 분석에서도 회기가 더 할수록 자기조절능력이 향상되었다. 이러한 본 연구의 결과는 점토매체를 활용한 집단미술치료가 유아 의 자기통제, 충동성, 주의집중의 자기조절능력을 향상시켜 추후 유아 의 자기조절능력 프로그램으로 유치원 현장에서 사용될 수 있음을 시 사한다.
본 연구는 점토매체를 활용한 집단미술치료가 유아의 자기조절능력 에 어떠한 영향을 미치는지 알아보기 위한 목적으로 실시되었다. 연구대상은 J시에 위치한 Y유치원의 만 5세 유아 중 자기조절에 어 려움이 있는 18명을 담임교사로부터 추천을 받아 부모동의를 받고, 현재 어떠한 치료프로그램도 받고 있지 않은 유아 12명을 실험집단 6 명, 통제집단 6명으로 무선 배치하여 주 2회 50분씩 총 20회기를 점 토매체를 활용한 집단미술치료 프로그램을 실시하였다. 본 연구의 효과를 검증하기 위해 자기조절능력검사(Self-Regulation Rating Scale : SRRS), HTP(House-Tree-Person : 집-나무-사람그림 검사)를 사전·사후 실시하였으며, 집단미술치료가 유아의 자기조절능 력에 미치는 영향의 검증과 문항의 내적 일관성을 확인하기 위한 신 뢰도 분석을 실시하였고, 수집된 자료는 SPSS 24.0 프로그램을 사용 하여, 집단별 사전·사후검사를 위해 대응표본 t-검정을 실시하였으며, 모든 자료의 유의수준은 5%로 하였다. 또한 유아의 자기조절능력에 대한 개인별 질적 분석을 하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 점토매체를 활용한 집단미술치료가 유아의 자기조절능력에 미치는 영향은 실험집단이 자기조절능력전체와 하위영역인 자기통제, 충동성, 주의집중에서 실험집단이 통제집단보다 유의하게 높은 것으 로 나타났다. 둘째, 점토매체를 활용한 집단미술치료가 자기조절에 미치는 집단 간의 차이는 실험집단이 통제집단보다 높게 나타났다. 전체적으로 개 인별 질적 분석에서도 회기가 더 할수록 자기조절능력이 향상되었다. 이러한 본 연구의 결과는 점토매체를 활용한 집단미술치료가 유아 의 자기통제, 충동성, 주의집중의 자기조절능력을 향상시켜 추후 유아 의 자기조절능력 프로그램으로 유치원 현장에서 사용될 수 있음을 시 사한다.
The purpose of this study was to investigate the effects of group art therapy using clay media on children 's self - control ability. The subjects of this study were 18 infants who were difficulty in self - regulation among the 5 - year - old infants of Y - kindergarten located i...
The purpose of this study was to investigate the effects of group art therapy using clay media on children 's self - control ability. The subjects of this study were 18 infants who were difficulty in self - regulation among the 5 - year - old infants of Y - kindergarten located in J city, and 12 infants who received parental consent and received no treatment program, Group, and control group, and performed a group art therapy program using a clay medium for a total of 20 sessions twice a week for 50 minutes twice a week. In order to verify the effectiveness of this study, self-regulatory rating scale (SRRS) and HTP (house-tree-person test) And the reliability of the questionnaire was used to confirm the internal consistency of the items. The collected data were analyzed using the SPSS 24.0 program and the corresponding sample t-test was conducted for group pre- and post-test. The significance level of all data was 5%. In addition, we conducted a qualitative analysis of the self - regulation ability of infants. The results of this study are as follows. First, the effect of collective art therapy using clay media on a child's self-regulating ability was significantly higher than that of a control group in the entire self-regulation capacity and the self-control, impulsivity, and the attention group. Second, the difference between groups whose self-control affects group art therapy using clay media was higher than the control group. Overall, the more time the session was held in the qualitative analysis of individuals, the better the self-regulatory abilities were. The results of this study suggest that group art therapy using clay media can improve the self - control ability of children, self - control, impulsivity, and attention, and can be used in kindergarten as a self - regulation program for infants.
The purpose of this study was to investigate the effects of group art therapy using clay media on children 's self - control ability. The subjects of this study were 18 infants who were difficulty in self - regulation among the 5 - year - old infants of Y - kindergarten located in J city, and 12 infants who received parental consent and received no treatment program, Group, and control group, and performed a group art therapy program using a clay medium for a total of 20 sessions twice a week for 50 minutes twice a week. In order to verify the effectiveness of this study, self-regulatory rating scale (SRRS) and HTP (house-tree-person test) And the reliability of the questionnaire was used to confirm the internal consistency of the items. The collected data were analyzed using the SPSS 24.0 program and the corresponding sample t-test was conducted for group pre- and post-test. The significance level of all data was 5%. In addition, we conducted a qualitative analysis of the self - regulation ability of infants. The results of this study are as follows. First, the effect of collective art therapy using clay media on a child's self-regulating ability was significantly higher than that of a control group in the entire self-regulation capacity and the self-control, impulsivity, and the attention group. Second, the difference between groups whose self-control affects group art therapy using clay media was higher than the control group. Overall, the more time the session was held in the qualitative analysis of individuals, the better the self-regulatory abilities were. The results of this study suggest that group art therapy using clay media can improve the self - control ability of children, self - control, impulsivity, and attention, and can be used in kindergarten as a self - regulation program for infants.
주제어
#group art therapy clay media self-regulation power 집단미술치료 점토매체 자기조절눙력
학위논문 정보
저자
김윤영
학위수여기관
우석대학교 경영행정문화대학원
학위구분
국내석사
학과
미술치료학과 미술치료전공
지도교수
이혜숙
발행연도
2019
총페이지
vi, 104 p.
키워드
group art therapy clay media self-regulation power 집단미술치료 점토매체 자기조절눙력
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.