사회복지 상담의 사주명리학적 적용가능성 연구 : 인본주의 상담이론을 중심으로 A Study on the Applicability of Saju -Myungri Theory to Social Welfare Counseling:Focusing on Humanistic Counseling Theory원문보기
이 연구는 날로 수요가 급증하고 있는 사회복지실천 현장에서 복지 상담이 활성화되어야 할 필요성에서 출발하였다. 현재 복지현장에서 사용되는 서구식 상담기법에 동양사상을 융합함으로써, 마음의 빈곤과 소통의 부재를 안고 고통을 호소하는 클라이언트들의 삶의 질을 개선하는데 효용적인 성과를 내기 위한 시도이기도 하다. 역사적 배경이 다르고 문화가 다른 사회복지 대상자들의 사유체계는 분명히 동양적 사유를 바탕으로 형성된 대상자들로서 서구식 방식의 상담은 상당히 거리감이 있을 수 있다는 우려가 있다. 서구의 심리상담 이론 중 인간중심의 가치를 담아 인본주의 심리학의 일가를 이룬 칼 로저스의 이론이 동양의 사유 체계와 많이 닮아 있다는 점을 발견한 것이 이 연구를 시작한 계기가 되었다. 칼 로저스를 중심으로 한 인본주의 상담이론에 동양사유체계의 음양오행론을 도구로 하여 인간 생애주기에 대한 심리적 이해가 가능한 사주명리학을 보완한다면 상담의 결과가 클라이언트에게 더욱 긍정적인 효과를 나타낼 것으로 보았다. 인본주의를 근간으로 한 상담에서는 클라이언트에 대해 진실하고 무조건 긍정하는 태도로 공감하는 것을 원칙으로 한다. 사주명리학 이론의 도구가 되는 사주명식을 들여다보면 그 사람의 타고난 성정이나 사고방식을 유추해내는 것이 가능하기 때문에 내담자를 근본적으로 이해하고 공감하는 것이 자연스러워진다. 이러한 점이 사주명리상담을 사회복지 상담에 활용한다면 인본주의적인 상담을 위한 좋은 도구가 될 수 있다는 근거가 될 것이다. 이 연구의 목적은 아래와 같다. 첫째, 사회복지상담에서 상담자의 자기이해를 위해 사주명리학의 이론을 적용할 수 있는가? 둘째, 사회복지상담에서 클라이언트를 이해하기 위한 관점에서 사주명리학의 성정이론을 적용할 수 있는가? 셋째, 사회복지상담에서 클라이언트를 진실하고, 긍정적 태도로서 공감적으로 이해하기 위해서 사주명리학의 이론을 적용할 수 있는가? 연구문제 첫 번째는 사회복지상담에서 상담자의 자기이해를 위해 사주명리학의 이론을 적용할 수 있는가에 관한 논의이다. 사회복지실천현장에서 클라이언트를 대하는 상담자의 태도에 관한 이론 중에서, 인본주의 이론은 정신역동주의나 ...
이 연구는 날로 수요가 급증하고 있는 사회복지실천 현장에서 복지 상담이 활성화되어야 할 필요성에서 출발하였다. 현재 복지현장에서 사용되는 서구식 상담기법에 동양사상을 융합함으로써, 마음의 빈곤과 소통의 부재를 안고 고통을 호소하는 클라이언트들의 삶의 질을 개선하는데 효용적인 성과를 내기 위한 시도이기도 하다. 역사적 배경이 다르고 문화가 다른 사회복지 대상자들의 사유체계는 분명히 동양적 사유를 바탕으로 형성된 대상자들로서 서구식 방식의 상담은 상당히 거리감이 있을 수 있다는 우려가 있다. 서구의 심리상담 이론 중 인간중심의 가치를 담아 인본주의 심리학의 일가를 이룬 칼 로저스의 이론이 동양의 사유 체계와 많이 닮아 있다는 점을 발견한 것이 이 연구를 시작한 계기가 되었다. 칼 로저스를 중심으로 한 인본주의 상담이론에 동양사유체계의 음양오행론을 도구로 하여 인간 생애주기에 대한 심리적 이해가 가능한 사주명리학을 보완한다면 상담의 결과가 클라이언트에게 더욱 긍정적인 효과를 나타낼 것으로 보았다. 인본주의를 근간으로 한 상담에서는 클라이언트에 대해 진실하고 무조건 긍정하는 태도로 공감하는 것을 원칙으로 한다. 사주명리학 이론의 도구가 되는 사주명식을 들여다보면 그 사람의 타고난 성정이나 사고방식을 유추해내는 것이 가능하기 때문에 내담자를 근본적으로 이해하고 공감하는 것이 자연스러워진다. 이러한 점이 사주명리상담을 사회복지 상담에 활용한다면 인본주의적인 상담을 위한 좋은 도구가 될 수 있다는 근거가 될 것이다. 이 연구의 목적은 아래와 같다. 첫째, 사회복지상담에서 상담자의 자기이해를 위해 사주명리학의 이론을 적용할 수 있는가? 둘째, 사회복지상담에서 클라이언트를 이해하기 위한 관점에서 사주명리학의 성정이론을 적용할 수 있는가? 셋째, 사회복지상담에서 클라이언트를 진실하고, 긍정적 태도로서 공감적으로 이해하기 위해서 사주명리학의 이론을 적용할 수 있는가? 연구문제 첫 번째는 사회복지상담에서 상담자의 자기이해를 위해 사주명리학의 이론을 적용할 수 있는가에 관한 논의이다. 사회복지실천현장에서 클라이언트를 대하는 상담자의 태도에 관한 이론 중에서, 인본주의 이론은 정신역동주의나 행동주의 이론에 비하여 사회복지 이념과 사회복지상담 이론에 많은 영향을 주었다. 사회복지실천 전반에서 인본주의 이론을 기반으로 한 진실성과 존중, 공감은 매우 유용하게 사용되고 있다. 인본주의 이론의 창시자인 칼 로저스에 의하면 상담자가 내담자를 공감적으로 이해하기 위해, 상담자 자신의 가치관이 흔들리지 않는 공감이어야 한다고 말한다. 상담자 자신의 정체성이 흔들리지 않기 위해서는 자기 이해가 선행되어야 한다. 그러기 위해서는 사람 중심 상담을 하는 상담자는 철저한 자기이해를 해야 할 것이다. 이러한 문제를 해결하기 위한 다양한 시도 중 하나의 방법으로 연구자는 상담자 자신의 특성을 분석하기 위해 사주명리학이 매우 유용할 것으로 생각하여, 사주명리학의 문헌 연구를 통하여 상담자의 자기 이해에 무엇보다 도움이 된다는 것을 밝혔다. 연구문제 두 번째는 사회복지 상담 시 클라이언트를 이해하기 위한 관점에서 사주명리학의 성정이론을 적용할 수 있는가에 관한 논의이다. 명리고전인 『연해자평』, 『적천수』 등의 문헌을 통해 타고난 개인의 성향을 분석할 수 있는 명리 이론을 탐색하고 클라이언트의 성향분석을 통해 현실의 문제점에 더욱 공감하고 해소할 수 있는 치유적 보완의 가능성을 탐색하였다. 세 번째로 사회복지상담에서 클라이언트를 진실하고 공감적으로 이해하기 위해서 사주명리학의 이론을 적용할 수 있는가에 관한 논의이다. 사주명리이론 중 격국 및 사주유형을 통해 클라이언트의 가치관과 성향을 파악하여 상담에 임한다. 이러한 과정을 거치게 되면, 상담자는 클라이언트의 문제점에 대해 근본적인 분석이 가능하게 되고 신뢰를 바탕으로 공감적 이해를 이끌어낼 수 있는 상담이 된다는 것을 사례를 통하여 확인하였다. 위의 연구 결과들을 정리해보면, 인간중심 상담에서 사주명리학의 적용가능성에 대해서 충분히 가능한 이론 체계가 확립되어 있다는 것을 문헌적 연구와 사례 분석에서 확인할 수 있었다. 인간의 성격과 인간심리를 근간으로 인간이해를 다루고 있는 사주명리학과 서구 심리학과의 연관성에 대한 연구의 학문적 성과는 지금까지 거의 전무하다고 할 수 있다. 인간을 이해하는 데에는 동, 서의 학문이 따로 일 수 없다. 인간을 향한 따뜻한 가치관을 가진다면 어떤 학문이라도 복지상담에 활용될 수 있다고 생각한다. 이런 측면에서 사주명리학은 인간의 성정과 심리 등의 이해(理解)를 위해 매우 긍정적으로 활용될 수 있을 것이다.
이 연구는 날로 수요가 급증하고 있는 사회복지실천 현장에서 복지 상담이 활성화되어야 할 필요성에서 출발하였다. 현재 복지현장에서 사용되는 서구식 상담기법에 동양사상을 융합함으로써, 마음의 빈곤과 소통의 부재를 안고 고통을 호소하는 클라이언트들의 삶의 질을 개선하는데 효용적인 성과를 내기 위한 시도이기도 하다. 역사적 배경이 다르고 문화가 다른 사회복지 대상자들의 사유체계는 분명히 동양적 사유를 바탕으로 형성된 대상자들로서 서구식 방식의 상담은 상당히 거리감이 있을 수 있다는 우려가 있다. 서구의 심리상담 이론 중 인간중심의 가치를 담아 인본주의 심리학의 일가를 이룬 칼 로저스의 이론이 동양의 사유 체계와 많이 닮아 있다는 점을 발견한 것이 이 연구를 시작한 계기가 되었다. 칼 로저스를 중심으로 한 인본주의 상담이론에 동양사유체계의 음양오행론을 도구로 하여 인간 생애주기에 대한 심리적 이해가 가능한 사주명리학을 보완한다면 상담의 결과가 클라이언트에게 더욱 긍정적인 효과를 나타낼 것으로 보았다. 인본주의를 근간으로 한 상담에서는 클라이언트에 대해 진실하고 무조건 긍정하는 태도로 공감하는 것을 원칙으로 한다. 사주명리학 이론의 도구가 되는 사주명식을 들여다보면 그 사람의 타고난 성정이나 사고방식을 유추해내는 것이 가능하기 때문에 내담자를 근본적으로 이해하고 공감하는 것이 자연스러워진다. 이러한 점이 사주명리상담을 사회복지 상담에 활용한다면 인본주의적인 상담을 위한 좋은 도구가 될 수 있다는 근거가 될 것이다. 이 연구의 목적은 아래와 같다. 첫째, 사회복지상담에서 상담자의 자기이해를 위해 사주명리학의 이론을 적용할 수 있는가? 둘째, 사회복지상담에서 클라이언트를 이해하기 위한 관점에서 사주명리학의 성정이론을 적용할 수 있는가? 셋째, 사회복지상담에서 클라이언트를 진실하고, 긍정적 태도로서 공감적으로 이해하기 위해서 사주명리학의 이론을 적용할 수 있는가? 연구문제 첫 번째는 사회복지상담에서 상담자의 자기이해를 위해 사주명리학의 이론을 적용할 수 있는가에 관한 논의이다. 사회복지실천현장에서 클라이언트를 대하는 상담자의 태도에 관한 이론 중에서, 인본주의 이론은 정신역동주의나 행동주의 이론에 비하여 사회복지 이념과 사회복지상담 이론에 많은 영향을 주었다. 사회복지실천 전반에서 인본주의 이론을 기반으로 한 진실성과 존중, 공감은 매우 유용하게 사용되고 있다. 인본주의 이론의 창시자인 칼 로저스에 의하면 상담자가 내담자를 공감적으로 이해하기 위해, 상담자 자신의 가치관이 흔들리지 않는 공감이어야 한다고 말한다. 상담자 자신의 정체성이 흔들리지 않기 위해서는 자기 이해가 선행되어야 한다. 그러기 위해서는 사람 중심 상담을 하는 상담자는 철저한 자기이해를 해야 할 것이다. 이러한 문제를 해결하기 위한 다양한 시도 중 하나의 방법으로 연구자는 상담자 자신의 특성을 분석하기 위해 사주명리학이 매우 유용할 것으로 생각하여, 사주명리학의 문헌 연구를 통하여 상담자의 자기 이해에 무엇보다 도움이 된다는 것을 밝혔다. 연구문제 두 번째는 사회복지 상담 시 클라이언트를 이해하기 위한 관점에서 사주명리학의 성정이론을 적용할 수 있는가에 관한 논의이다. 명리고전인 『연해자평』, 『적천수』 등의 문헌을 통해 타고난 개인의 성향을 분석할 수 있는 명리 이론을 탐색하고 클라이언트의 성향분석을 통해 현실의 문제점에 더욱 공감하고 해소할 수 있는 치유적 보완의 가능성을 탐색하였다. 세 번째로 사회복지상담에서 클라이언트를 진실하고 공감적으로 이해하기 위해서 사주명리학의 이론을 적용할 수 있는가에 관한 논의이다. 사주명리이론 중 격국 및 사주유형을 통해 클라이언트의 가치관과 성향을 파악하여 상담에 임한다. 이러한 과정을 거치게 되면, 상담자는 클라이언트의 문제점에 대해 근본적인 분석이 가능하게 되고 신뢰를 바탕으로 공감적 이해를 이끌어낼 수 있는 상담이 된다는 것을 사례를 통하여 확인하였다. 위의 연구 결과들을 정리해보면, 인간중심 상담에서 사주명리학의 적용가능성에 대해서 충분히 가능한 이론 체계가 확립되어 있다는 것을 문헌적 연구와 사례 분석에서 확인할 수 있었다. 인간의 성격과 인간심리를 근간으로 인간이해를 다루고 있는 사주명리학과 서구 심리학과의 연관성에 대한 연구의 학문적 성과는 지금까지 거의 전무하다고 할 수 있다. 인간을 이해하는 데에는 동, 서의 학문이 따로 일 수 없다. 인간을 향한 따뜻한 가치관을 가진다면 어떤 학문이라도 복지상담에 활용될 수 있다고 생각한다. 이런 측면에서 사주명리학은 인간의 성정과 심리 등의 이해(理解)를 위해 매우 긍정적으로 활용될 수 있을 것이다.
This study started from the necessity to activate welfare counseling in social welfare practice field where demand is increasing day by day. It is also an attempt to improve the quality of life of clients who are suffering from poverty and lack of communication by fusing oriental thought with the we...
This study started from the necessity to activate welfare counseling in social welfare practice field where demand is increasing day by day. It is also an attempt to improve the quality of life of clients who are suffering from poverty and lack of communication by fusing oriental thought with the western-style counseling technique used in the welfare field. There is a concern that western-style counseling may be considerable distance because the thinking system of social welfare subjects with different historical backgrounds and different cultures is based on oriental reasons. This research began with the discovery that Carl Rogers' theory of human psychology, which is based on human-centered values among western psychological counseling theories, resembled much of the oriental thought system. The result of counseling would have a more positive effect on the client if the humanistic counseling theory centering on Carl Rogers is supplemented with the psychological understanding of the human life cycle by using the psychoanalytic theory of oriental thought system as a tool. The principle of humanism based counseling is to share the truth and unconditional affirmation with the client. It is natural to understand and sympathize with the client because it is possible to deduce the person's natural temperament or mind. I think that this is the reason why it can be a good tool for humanistic counseling if we use Saju-Myungri counseling service for social welfare counseling. The purpose of this study is as follows. First, is it possible to apply Saju-Myungri theory to counselors' self-understanding in social welfare counseling? Second, is it possible to apply temperament theory of Saju-Myungri studies in terms of understanding clients in social welfare counseling? Third, is it possible to apply Saju-Myungri theory in order to understand the client empathically with a true and positive attitude in social welfare counseling? The first is the discussion about whether Saju-Myungri theory can be applied to counselors' self-understanding in social welfare counseling. Among the theories about the attitudes of the counselors who deal with clients in social welfare practice, humanistic theory has much influence on the social welfare ideology and the social welfare counseling theory compared to the psychodynamics or activism theory. Integrity, respect, and empathy based on humanistic theory are very useful in social welfare practice as a whole. According to Carl Rogers, the founder of humanistic theory, the counselor must have an unwavering empathy for his or her values to understand the client sympathetically. Counselor's Self-understanding must be preceded in order for his or her identity to be unaffected. To do so, a counselor who does a person-centered counseling should have a thorough self-understanding. As one of the various attempts to solve this problem, this researcher believes that it is very useful to analyze the characteristics of the counselor himself. Through the study of literature research of Saju-Myungri, it was shown that it is much more useful than any other thing to understand counselor himself or herself. The second problem is the discussion about how to apply the temperament theory of Saju-Myungri studies in terms of understanding the client in social welfare counseling. Through the literature of classic Myungri studies such as 「Yeonhaejapyung」, 「Jeockcheonsu」, etc., we explored the theories that can analyze the tendency of innate individuals and the possibility of the healing complement that can empathize and solve the real problems. Third, it is a discussion on whether the Saju-Myungri theory can be applied to understand the client in a true and sympathetic way in social welfare counseling. The client's values and tendencies should be understood and consulted through Kyukguk and Saju-type of Myungri theory. Through this process, it was confirmed through the case studies that counselors enable a fundamental analysis of client problems and provide a trust-based and empathetic counseling. In summary, it was found in literature studies and case studies that a sufficiently possible theoretical framework for the applicability of Myungri theory in human-centered consultation was established. There has been little academic achievement so far in studying the relationship between Saju-Myungri and western psychology, which deals with human nature and human understanding based on human psychology. There is no difference between East and West in understanding human beings. I think that any tool can be used for welfare counseling if it has a warm sense of value toward human beings. In this respect, Saju-Myungri can be used very positively for understanding human temperament and psychology.
This study started from the necessity to activate welfare counseling in social welfare practice field where demand is increasing day by day. It is also an attempt to improve the quality of life of clients who are suffering from poverty and lack of communication by fusing oriental thought with the western-style counseling technique used in the welfare field. There is a concern that western-style counseling may be considerable distance because the thinking system of social welfare subjects with different historical backgrounds and different cultures is based on oriental reasons. This research began with the discovery that Carl Rogers' theory of human psychology, which is based on human-centered values among western psychological counseling theories, resembled much of the oriental thought system. The result of counseling would have a more positive effect on the client if the humanistic counseling theory centering on Carl Rogers is supplemented with the psychological understanding of the human life cycle by using the psychoanalytic theory of oriental thought system as a tool. The principle of humanism based counseling is to share the truth and unconditional affirmation with the client. It is natural to understand and sympathize with the client because it is possible to deduce the person's natural temperament or mind. I think that this is the reason why it can be a good tool for humanistic counseling if we use Saju-Myungri counseling service for social welfare counseling. The purpose of this study is as follows. First, is it possible to apply Saju-Myungri theory to counselors' self-understanding in social welfare counseling? Second, is it possible to apply temperament theory of Saju-Myungri studies in terms of understanding clients in social welfare counseling? Third, is it possible to apply Saju-Myungri theory in order to understand the client empathically with a true and positive attitude in social welfare counseling? The first is the discussion about whether Saju-Myungri theory can be applied to counselors' self-understanding in social welfare counseling. Among the theories about the attitudes of the counselors who deal with clients in social welfare practice, humanistic theory has much influence on the social welfare ideology and the social welfare counseling theory compared to the psychodynamics or activism theory. Integrity, respect, and empathy based on humanistic theory are very useful in social welfare practice as a whole. According to Carl Rogers, the founder of humanistic theory, the counselor must have an unwavering empathy for his or her values to understand the client sympathetically. Counselor's Self-understanding must be preceded in order for his or her identity to be unaffected. To do so, a counselor who does a person-centered counseling should have a thorough self-understanding. As one of the various attempts to solve this problem, this researcher believes that it is very useful to analyze the characteristics of the counselor himself. Through the study of literature research of Saju-Myungri, it was shown that it is much more useful than any other thing to understand counselor himself or herself. The second problem is the discussion about how to apply the temperament theory of Saju-Myungri studies in terms of understanding the client in social welfare counseling. Through the literature of classic Myungri studies such as 「Yeonhaejapyung」, 「Jeockcheonsu」, etc., we explored the theories that can analyze the tendency of innate individuals and the possibility of the healing complement that can empathize and solve the real problems. Third, it is a discussion on whether the Saju-Myungri theory can be applied to understand the client in a true and sympathetic way in social welfare counseling. The client's values and tendencies should be understood and consulted through Kyukguk and Saju-type of Myungri theory. Through this process, it was confirmed through the case studies that counselors enable a fundamental analysis of client problems and provide a trust-based and empathetic counseling. In summary, it was found in literature studies and case studies that a sufficiently possible theoretical framework for the applicability of Myungri theory in human-centered consultation was established. There has been little academic achievement so far in studying the relationship between Saju-Myungri and western psychology, which deals with human nature and human understanding based on human psychology. There is no difference between East and West in understanding human beings. I think that any tool can be used for welfare counseling if it has a warm sense of value toward human beings. In this respect, Saju-Myungri can be used very positively for understanding human temperament and psychology.
주제어
#사회복지실천 인본주의상담 인간중심상담 사회복지상담 사주명리상담 칼 로저스 매슬로우 성정론 기질론
학위논문 정보
저자
이은태
학위수여기관
국제뇌교육종합대학원대학교
학위구분
국내박사
학과
지구경영학과 사회복지전공
지도교수
김광린
발행연도
2019
총페이지
150
키워드
사회복지실천 인본주의상담 인간중심상담 사회복지상담 사주명리상담 칼 로저스 매슬로우 성정론 기질론
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