사회부과 완벽주의와 학업소진의 관계 : 자기가치감 수반성의 타인승인과 강박열정의 조절된 매개효과 Relationship between socially prescribed perfectionism and academic burnout: moderated mediation effect of contingency of self-worth and obsessive passion원문보기
본 연구는 사회부과 완벽주의가 학업소진에 미치는 영향을 확인하고, 자기가치감 수반성의 타인승인이 사회부과 완벽주의와 학업소진을 매개하는지 알아보고자 하였다. 또한, 사회부과 완벽주의가 자기가치감 수반성의 타인승인을 통해 학업소진에 미치는 영향에서 열정이 조절된 매개효과를 갖는지 알아보았다. 이를 위해 대학생 388명을 대상으로 사회부과 완벽주의, 학업소진, 자기가치감 수반성, 열정을 측정하고 ...
본 연구는 사회부과 완벽주의가 학업소진에 미치는 영향을 확인하고, 자기가치감 수반성의 타인승인이 사회부과 완벽주의와 학업소진을 매개하는지 알아보고자 하였다. 또한, 사회부과 완벽주의가 자기가치감 수반성의 타인승인을 통해 학업소진에 미치는 영향에서 열정이 조절된 매개효과를 갖는지 알아보았다. 이를 위해 대학생 388명을 대상으로 사회부과 완벽주의, 학업소진, 자기가치감 수반성, 열정을 측정하고 SPSS 22와 SPSS PROCESS macro를 이용하여 연구모형을 검증하였다. 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 사회부과 완벽주의가 학업소진의 관계에서 자기가치감 수반성의 타인승인의 부분 매개효과가 나타났다. 둘째, 자기가치감수반성의 타인승인과 학업소진의 관계에서 강박열정의 조절효과가 나타났다. 셋째, 사회부과 완벽주의와 학업소진의 관계에서 자기가치감 수반성의 타인승인을 통한 강박열정의 조절된 매개효과가 나타났다. 이와 같은 연구결과를 바탕으로 학업소진과 자기가치감 수반성, 열정의 속성에 따른 경로를 활용한 시사점과 연구의 제한점 및 후속 연구의 필요성을 논의하였다.
주요어: 사회부과 완벽주의, 자기가치감 수반성, 학업소진, 열정
본 연구는 사회부과 완벽주의가 학업소진에 미치는 영향을 확인하고, 자기가치감 수반성의 타인승인이 사회부과 완벽주의와 학업소진을 매개하는지 알아보고자 하였다. 또한, 사회부과 완벽주의가 자기가치감 수반성의 타인승인을 통해 학업소진에 미치는 영향에서 열정이 조절된 매개효과를 갖는지 알아보았다. 이를 위해 대학생 388명을 대상으로 사회부과 완벽주의, 학업소진, 자기가치감 수반성, 열정을 측정하고 SPSS 22와 SPSS PROCESS macro를 이용하여 연구모형을 검증하였다. 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 사회부과 완벽주의가 학업소진의 관계에서 자기가치감 수반성의 타인승인의 부분 매개효과가 나타났다. 둘째, 자기가치감수반성의 타인승인과 학업소진의 관계에서 강박열정의 조절효과가 나타났다. 셋째, 사회부과 완벽주의와 학업소진의 관계에서 자기가치감 수반성의 타인승인을 통한 강박열정의 조절된 매개효과가 나타났다. 이와 같은 연구결과를 바탕으로 학업소진과 자기가치감 수반성, 열정의 속성에 따른 경로를 활용한 시사점과 연구의 제한점 및 후속 연구의 필요성을 논의하였다.
The purpose of this study was to examine the effects of socially prescribed perfectionism on academic burnout and to investigate whether contingency of self-worth on other’s approval mediates the relationship between socially prescribed perfectionism and academic burnout. Here, it is investigated wh...
The purpose of this study was to examine the effects of socially prescribed perfectionism on academic burnout and to investigate whether contingency of self-worth on other’s approval mediates the relationship between socially prescribed perfectionism and academic burnout. Here, it is investigated whether passion has moderating effect in the relationship between contingency of self-worth on other’s approval and academic burnout and whether passion has moderated mediating effect on the influence of socially prescribed perfectionism on academic burnout through passion. 388 college students were surveyed in order to measure socially prescribed perfectionism, academic burnout, contingency of self-worth, and passion. Then the research model was verified using SPSS 22 and SPSS PROCESS macro. The results of the study are as follows: First, social prescribed perfectionism has shown partial mediated effects of self-determination in relation to academic exhaustion. Second, the moderating effect of obsessive passion has been shown in the relationship between contingency of self-worth(other’s approval) and academic burnout. Third, in the relationship between socially prescribed perfectionism and academic burnout, the moderated mediation effect of obsessive passion through contingency of self-worth(other’s approval) emerged. Based on these findings, we discussed the implications of using channels based on academic burnout, contingency of self-worth, and passion, limitations of research, and the need for further research.
Keywords: Socially prescribed perfectionism, academic burnout, contingency of self-worth, passion
The purpose of this study was to examine the effects of socially prescribed perfectionism on academic burnout and to investigate whether contingency of self-worth on other’s approval mediates the relationship between socially prescribed perfectionism and academic burnout. Here, it is investigated whether passion has moderating effect in the relationship between contingency of self-worth on other’s approval and academic burnout and whether passion has moderated mediating effect on the influence of socially prescribed perfectionism on academic burnout through passion. 388 college students were surveyed in order to measure socially prescribed perfectionism, academic burnout, contingency of self-worth, and passion. Then the research model was verified using SPSS 22 and SPSS PROCESS macro. The results of the study are as follows: First, social prescribed perfectionism has shown partial mediated effects of self-determination in relation to academic exhaustion. Second, the moderating effect of obsessive passion has been shown in the relationship between contingency of self-worth(other’s approval) and academic burnout. Third, in the relationship between socially prescribed perfectionism and academic burnout, the moderated mediation effect of obsessive passion through contingency of self-worth(other’s approval) emerged. Based on these findings, we discussed the implications of using channels based on academic burnout, contingency of self-worth, and passion, limitations of research, and the need for further research.
Keywords: Socially prescribed perfectionism, academic burnout, contingency of self-worth, passion
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.