본 연구는 공동체 역량을 강화하기 위한 독서토론 수업 모형을 설계하는데 목적이 있다. 이를 위해 2015 개정 교육과정에서 제시한 핵심역량 중 공동체 역량의 개념을 살펴보고, 공동체 역량과 독서토론 능력을 비교하고 그 역량을 강화할 수 있는 독서토론 수업 모형을 설계하였다. 독서토론 수업 모형 설계를 위한 연구 내용은 다음과 같다.
1. 공동체 역량의 개념과 하위요소를 파악한다. 2. 협력적 독서토론 수업의 원리와 구성요소를 파악한다. 3. 공동체 역량을 강화하기 위한 독서토론 수업 모형을 개발한다.
먼저, 2015 개정 교육과정에서 제시한 공동체 역량의 의미와 하위범주들을 살펴보고, 기존 연구자들에 의해 연구되었던 공동체 역량의 개념과 범주들을 바탕으로 이를 재개념화하였다. 다음으로 공동체 역량을 강화시키기 위한 독서토론 수업의 원리와 구성요소에는 어떤 것이 있는지 확인하였다. 독서토론 수업의 원리는 협력의 원리를 바탕으로 보다 협력적인 관계를 형성하면서 문제가 해결되는 것을 목표로 하였다. 그리고 구성요소에는 독서와 토론의 능력요소와 공동체 역량의 하위요소들을 비교해 보고, 공동체 역량을 강화시킬 수 있는 적합한 요소들을 찾아 이를 활용할 수 있는 독서토론 수업 모형들을 검토해 보았다. 마지막으로, 협력을 위해 보완할 부분은 ...
본 연구는 공동체 역량을 강화하기 위한 독서토론 수업 모형을 설계하는데 목적이 있다. 이를 위해 2015 개정 교육과정에서 제시한 핵심역량 중 공동체 역량의 개념을 살펴보고, 공동체 역량과 독서토론 능력을 비교하고 그 역량을 강화할 수 있는 독서토론 수업 모형을 설계하였다. 독서토론 수업 모형 설계를 위한 연구 내용은 다음과 같다.
1. 공동체 역량의 개념과 하위요소를 파악한다. 2. 협력적 독서토론 수업의 원리와 구성요소를 파악한다. 3. 공동체 역량을 강화하기 위한 독서토론 수업 모형을 개발한다.
먼저, 2015 개정 교육과정에서 제시한 공동체 역량의 의미와 하위범주들을 살펴보고, 기존 연구자들에 의해 연구되었던 공동체 역량의 개념과 범주들을 바탕으로 이를 재개념화하였다. 다음으로 공동체 역량을 강화시키기 위한 독서토론 수업의 원리와 구성요소에는 어떤 것이 있는지 확인하였다. 독서토론 수업의 원리는 협력의 원리를 바탕으로 보다 협력적인 관계를 형성하면서 문제가 해결되는 것을 목표로 하였다. 그리고 구성요소에는 독서와 토론의 능력요소와 공동체 역량의 하위요소들을 비교해 보고, 공동체 역량을 강화시킬 수 있는 적합한 요소들을 찾아 이를 활용할 수 있는 독서토론 수업 모형들을 검토해 보았다. 마지막으로, 협력을 위해 보완할 부분은 협동학습 모형을 활용하여 각 단계로 나눠 협력적 독서토론 수업 모형을 설계해 보았다. 그리고 실제 수업을 위한 교수-학습지도안을 만들고 이를 평가하기 위한 기준도 마련해 보았다.
이 연구를 통해 다음과 같은 결론을 내릴 수 있었다.
첫째, 교육부가 공동체 역량에 대한 중요성은 인식하고 있지만 공동체의 개념과 교육 방안을 체계적으로 마련하지 못하고 있는 실정이었다. 교사들이 교육현장에서 공동체의 개념을 바로 잡을 수 있고, 학생들의 공동체 역량을 강화하기 위한 교육 방법과 이를 평가할 수 있는 기준이 구체적으로 마련되어야 한다는 것을 알 수 있었다. 둘째, 공동체 역량은 단기간 몇 번의 수업으로 갖추기 어려운 복합적인 능력이었다. 그래서 공동체 역량 교육을 위해 학교에서 쉽게 접할 수 있고 다양한 분야에서 활용할 수 있는 교육방식으로 구성된 프로그램이 필요하다는 것을 알 수 있었다. 셋째, 공동체 역량의 하위요소들은 독서토론 구성요소들과 일치하는 부분이 많다는 것을 알 수 있었다. 서로 일치하는 구성요소에 협력적인 요소를 강화하고 갈등요소를 포함시키면 공동체 역량을 강화시킬 수 있을 것이다. 공동체 역량을 강화하기 위해서는 다양한 능력들이 복합적으로 이루어진 교육방법이 필요하다. 그래서 협력을 강조한 독서토론 수업 모형은 공동체와 관련된 지식을 쌓아 실천으로 옮길 수 있는 능력을 갖추기 위한 교육방법이 되어 줄 것이다.
주제어 : 공동체 역량, 협력적 독서토론, 수업 모형.
본 연구는 공동체 역량을 강화하기 위한 독서토론 수업 모형을 설계하는데 목적이 있다. 이를 위해 2015 개정 교육과정에서 제시한 핵심역량 중 공동체 역량의 개념을 살펴보고, 공동체 역량과 독서토론 능력을 비교하고 그 역량을 강화할 수 있는 독서토론 수업 모형을 설계하였다. 독서토론 수업 모형 설계를 위한 연구 내용은 다음과 같다.
1. 공동체 역량의 개념과 하위요소를 파악한다. 2. 협력적 독서토론 수업의 원리와 구성요소를 파악한다. 3. 공동체 역량을 강화하기 위한 독서토론 수업 모형을 개발한다.
먼저, 2015 개정 교육과정에서 제시한 공동체 역량의 의미와 하위범주들을 살펴보고, 기존 연구자들에 의해 연구되었던 공동체 역량의 개념과 범주들을 바탕으로 이를 재개념화하였다. 다음으로 공동체 역량을 강화시키기 위한 독서토론 수업의 원리와 구성요소에는 어떤 것이 있는지 확인하였다. 독서토론 수업의 원리는 협력의 원리를 바탕으로 보다 협력적인 관계를 형성하면서 문제가 해결되는 것을 목표로 하였다. 그리고 구성요소에는 독서와 토론의 능력요소와 공동체 역량의 하위요소들을 비교해 보고, 공동체 역량을 강화시킬 수 있는 적합한 요소들을 찾아 이를 활용할 수 있는 독서토론 수업 모형들을 검토해 보았다. 마지막으로, 협력을 위해 보완할 부분은 협동학습 모형을 활용하여 각 단계로 나눠 협력적 독서토론 수업 모형을 설계해 보았다. 그리고 실제 수업을 위한 교수-학습지도안을 만들고 이를 평가하기 위한 기준도 마련해 보았다.
이 연구를 통해 다음과 같은 결론을 내릴 수 있었다.
첫째, 교육부가 공동체 역량에 대한 중요성은 인식하고 있지만 공동체의 개념과 교육 방안을 체계적으로 마련하지 못하고 있는 실정이었다. 교사들이 교육현장에서 공동체의 개념을 바로 잡을 수 있고, 학생들의 공동체 역량을 강화하기 위한 교육 방법과 이를 평가할 수 있는 기준이 구체적으로 마련되어야 한다는 것을 알 수 있었다. 둘째, 공동체 역량은 단기간 몇 번의 수업으로 갖추기 어려운 복합적인 능력이었다. 그래서 공동체 역량 교육을 위해 학교에서 쉽게 접할 수 있고 다양한 분야에서 활용할 수 있는 교육방식으로 구성된 프로그램이 필요하다는 것을 알 수 있었다. 셋째, 공동체 역량의 하위요소들은 독서토론 구성요소들과 일치하는 부분이 많다는 것을 알 수 있었다. 서로 일치하는 구성요소에 협력적인 요소를 강화하고 갈등요소를 포함시키면 공동체 역량을 강화시킬 수 있을 것이다. 공동체 역량을 강화하기 위해서는 다양한 능력들이 복합적으로 이루어진 교육방법이 필요하다. 그래서 협력을 강조한 독서토론 수업 모형은 공동체와 관련된 지식을 쌓아 실천으로 옮길 수 있는 능력을 갖추기 위한 교육방법이 되어 줄 것이다.
The purpose of this study is to design a reading discussion teaching model to strengthen community competencies. To this end, this study examined the concept of community competencies among the core competencies presented in the 2015 Revised Curriculum, compared community competencies and reading di...
The purpose of this study is to design a reading discussion teaching model to strengthen community competencies. To this end, this study examined the concept of community competencies among the core competencies presented in the 2015 Revised Curriculum, compared community competencies and reading discussion competencies, and designed a reading discussion teaching model that can strengthen its competencies. The contents of the study for designing a reading discussion teaching model are as follows. 1. Identify the concept and sub-elements of community competencies. 2. Identify the principles and components of cooperative reading discussion classes. 3. Develop a reading discussion teaching model to strengthen community competencies. First, this study looked at the meaning and subcategories of community competencies presented in the 2015 Revised Curriculum, and re-conceptualized them based on the concepts and categories of community competencies that were studied by existing researchers. Next, it examined the principles and components of a reading discussion teaching model to enhance community competencies. The principles of a reading discussion class were aimed at solving problems by forming more cooperative relationship based on Cooperative Principles. In addition, in terms of the components, this study compared the competency elements of reading and discussion with the sub-elements of community competencies, and examined reading discussion teaching models that can utilize them by finding out proper elements that can strengthen community competencies. Lastly, in terms of the matters to be supplemented for cooperation, it designed a cooperative reading discussion teaching model by using cooperative learning models and dividing them into steps. In addition, it prepared a teaching-learning plan for actual classes and established the standards to evaluate it. Through this study, the following conclusions were made. First, although the Ministry of Education recognizes the importance of community competencies, it has not systematically provided the concept of community and educational plans. It requires not only educational methods where teachers are able to correct the concept of community in the educational field and that can strengthen the community competencies of students, but also the standard that can evaluate them. Second, community competencies were a complex ability that was difficult to equip through several short-term classes. Therefore, a program consisting of educational methods that can be easily accessed in schools and utilized in various fields was needed for community competence education. Third, the sub-elements of community competencies were found to corresponded to the components of reading discussion. Strengthening cooperative elements and including conflict factors in coincident components will strengthen community competencies. To strengthen community competencies, educational methods consisting of a combination of diverse abilities are needed. Thus, a reading discussion teaching model that emphasizes cooperation will become an educational method to build the ability to accumulate community-related knowledge and put it into practice.
Key words : community competencies, cooperative reading discussion, teaching model.
The purpose of this study is to design a reading discussion teaching model to strengthen community competencies. To this end, this study examined the concept of community competencies among the core competencies presented in the 2015 Revised Curriculum, compared community competencies and reading discussion competencies, and designed a reading discussion teaching model that can strengthen its competencies. The contents of the study for designing a reading discussion teaching model are as follows. 1. Identify the concept and sub-elements of community competencies. 2. Identify the principles and components of cooperative reading discussion classes. 3. Develop a reading discussion teaching model to strengthen community competencies. First, this study looked at the meaning and subcategories of community competencies presented in the 2015 Revised Curriculum, and re-conceptualized them based on the concepts and categories of community competencies that were studied by existing researchers. Next, it examined the principles and components of a reading discussion teaching model to enhance community competencies. The principles of a reading discussion class were aimed at solving problems by forming more cooperative relationship based on Cooperative Principles. In addition, in terms of the components, this study compared the competency elements of reading and discussion with the sub-elements of community competencies, and examined reading discussion teaching models that can utilize them by finding out proper elements that can strengthen community competencies. Lastly, in terms of the matters to be supplemented for cooperation, it designed a cooperative reading discussion teaching model by using cooperative learning models and dividing them into steps. In addition, it prepared a teaching-learning plan for actual classes and established the standards to evaluate it. Through this study, the following conclusions were made. First, although the Ministry of Education recognizes the importance of community competencies, it has not systematically provided the concept of community and educational plans. It requires not only educational methods where teachers are able to correct the concept of community in the educational field and that can strengthen the community competencies of students, but also the standard that can evaluate them. Second, community competencies were a complex ability that was difficult to equip through several short-term classes. Therefore, a program consisting of educational methods that can be easily accessed in schools and utilized in various fields was needed for community competence education. Third, the sub-elements of community competencies were found to corresponded to the components of reading discussion. Strengthening cooperative elements and including conflict factors in coincident components will strengthen community competencies. To strengthen community competencies, educational methods consisting of a combination of diverse abilities are needed. Thus, a reading discussion teaching model that emphasizes cooperation will become an educational method to build the ability to accumulate community-related knowledge and put it into practice.
Key words : community competencies, cooperative reading discussion, teaching model.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.