20세기 초반까지의 차량 위주의 도시계획의 문제를 인식하고 보행환경을 개선하고자 하는 정책적·제도적 움직임이 일어나고 있다. 자동차에 의존적인 도시구조는 무분별한 도시화(sprawl)현상을 심화시켜 도심부의 중심성을 약화시키고, 대기오염 등 환경문제를 일으킨다. 이에 본 연구는 미국에서 선진적으로 도입하여 운용 중인 택티컬 어바니즘의 전략으로서 파크렛...
20세기 초반까지의 차량 위주의 도시계획의 문제를 인식하고 보행환경을 개선하고자 하는 정책적·제도적 움직임이 일어나고 있다. 자동차에 의존적인 도시구조는 무분별한 도시화(sprawl)현상을 심화시켜 도심부의 중심성을 약화시키고, 대기오염 등 환경문제를 일으킨다. 이에 본 연구는 미국에서 선진적으로 도입하여 운용 중인 택티컬 어바니즘의 전략으로서 파크렛 가이드라인을 분석하여 시사점을 제시하는 것을 목적으로 한다. 이를 위해 파크렛 가이드라인을 도입하고 있는 샌프란시스코, 웨스트 할리우드, 새크라멘토, 로스앤젤레스를 대상으로 하여 구성체계의 특성을 파악하였다.
20세기 초반까지의 차량 위주의 도시계획의 문제를 인식하고 보행환경을 개선하고자 하는 정책적·제도적 움직임이 일어나고 있다. 자동차에 의존적인 도시구조는 무분별한 도시화(sprawl)현상을 심화시켜 도심부의 중심성을 약화시키고, 대기오염 등 환경문제를 일으킨다. 이에 본 연구는 미국에서 선진적으로 도입하여 운용 중인 택티컬 어바니즘의 전략으로서 파크렛 가이드라인을 분석하여 시사점을 제시하는 것을 목적으로 한다. 이를 위해 파크렛 가이드라인을 도입하고 있는 샌프란시스코, 웨스트 할리우드, 새크라멘토, 로스앤젤레스를 대상으로 하여 구성체계의 특성을 파악하였다.
There are policy and institutional movement to rectify the problematic of vehicle-oriented urban planning up to the early 20th century and to indorse the walkable urban environment. Vehicle-oriented urban structure intensifies the sprawl condition recklessly that leads to flagging the centrality of ...
There are policy and institutional movement to rectify the problematic of vehicle-oriented urban planning up to the early 20th century and to indorse the walkable urban environment. Vehicle-oriented urban structure intensifies the sprawl condition recklessly that leads to flagging the centrality of the city, and causes environmental problems such as air pollution. The purpose of this study is to present the implications of analyzing the guidelines of the parklet as a strategy of tactical urbanism, which is started in the United States. For this purpose, the thesis analyzed the characteristics of the composition system in San Francisco, West Hollywood, Sacramento, and Los Angeles, that created the Parklet guidelines. The results of the analysis are summarized as follows. First, the cities operate comprehensive guidelines from the planning to the post-installation maintenance stage. Secondly, through the public project, the residents are asked to clarify the plan to activate revitalize the street. Third, the organization is set with the operator to promote the project. The limitations of each city’s guidelines related to the Parklet were also found through this thesis. First, there are a few ways to reflect the identity of city guideline. Second, many qualitative guidelines cause operational problems in terms of implementation. Hence, future research needs to be carried out to develop domestic Parklet guidelines.
There are policy and institutional movement to rectify the problematic of vehicle-oriented urban planning up to the early 20th century and to indorse the walkable urban environment. Vehicle-oriented urban structure intensifies the sprawl condition recklessly that leads to flagging the centrality of the city, and causes environmental problems such as air pollution. The purpose of this study is to present the implications of analyzing the guidelines of the parklet as a strategy of tactical urbanism, which is started in the United States. For this purpose, the thesis analyzed the characteristics of the composition system in San Francisco, West Hollywood, Sacramento, and Los Angeles, that created the Parklet guidelines. The results of the analysis are summarized as follows. First, the cities operate comprehensive guidelines from the planning to the post-installation maintenance stage. Secondly, through the public project, the residents are asked to clarify the plan to activate revitalize the street. Third, the organization is set with the operator to promote the project. The limitations of each city’s guidelines related to the Parklet were also found through this thesis. First, there are a few ways to reflect the identity of city guideline. Second, many qualitative guidelines cause operational problems in terms of implementation. Hence, future research needs to be carried out to develop domestic Parklet guidelines.
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