과학기술이 빠르게 발전함에 따라 유전자 조작 방법을 이용한 아이가 태어나는 등 하루가 다르게 사회가 변화하고 있다. 특히 학생들이 생명공학 기술들에 대해 관심을 많이 가지게 되었다. 과학교육의 관점에서 학생들이 생명공학 기술을 바르게 이해하고 판단하려면 유전학의 기본지식을 갖추어야 한다. 다양한 과학적 탐구과정을 통해 유전학의 개념과 법칙을 이해하고, 그 과정에서 논리적 사고과정을 발전시킨다면 앞으로 계속 발전하고 빠르게 변화될 과학기술 중에서도 생명공학에 관련한 현상을 윤리적, 과학적 관점으로 제대로 이해하고 판단할 수 있을 것이다. 하지만 이러한 유전학의 중요성에도 불구하고 여러 선행연구들은 많은 고등학생들이 주입식 수업으로 인해 ...
과학기술이 빠르게 발전함에 따라 유전자 조작 방법을 이용한 아이가 태어나는 등 하루가 다르게 사회가 변화하고 있다. 특히 학생들이 생명공학 기술들에 대해 관심을 많이 가지게 되었다. 과학교육의 관점에서 학생들이 생명공학 기술을 바르게 이해하고 판단하려면 유전학의 기본지식을 갖추어야 한다. 다양한 과학적 탐구과정을 통해 유전학의 개념과 법칙을 이해하고, 그 과정에서 논리적 사고과정을 발전시킨다면 앞으로 계속 발전하고 빠르게 변화될 과학기술 중에서도 생명공학에 관련한 현상을 윤리적, 과학적 관점으로 제대로 이해하고 판단할 수 있을 것이다. 하지만 이러한 유전학의 중요성에도 불구하고 여러 선행연구들은 많은 고등학생들이 주입식 수업으로 인해 멘델의 유전법칙, 세포분열 과정, 사람의 유전 현상과 가계도 분석 등을 이해하는데 어려워한다고 밝혀왔다. 학생들의 유전 단원에 대한 이해를 돕기 위한 수업은 학생들의 흥미와 참여를 늘려 학습하고, 교사의 적절한 피드백을 통해 올바른 학습 개념이 형성되어야 한다. 또한 논리적 사고력이 향상을 위한 과학적 탐구활동이 같이 이루어져야 한다. 여러 선행연구에서 소개된 4E & E 순환학습 모형은 학생들의 동기유발과 학습 참여를 효과적으로 돕고 개념이나 원리를 중심으로 내용을 통합하여 학습하면 교사가 피드백을 진행하는 학습모형이다. 그 결과 학생들은 배운 지식을 바탕으로 통합적인 관점에서 문제를 해석하고, 해결하려는 태도를 보였다. 또한 각 수업 단계마다 개별평가 혹은 모둠평가, 성취도 평가 등을 통한 교사의 피드백 단계를 두었기 때문에 학습 개념을 이해하는데 효과적일 뿐만 아니라, 학교 밖의 생활과 연계시켜주는 역할을 한다고 밝혀졌다. 따라서 본 연구에서는 고등학교 2학년 생명과학Ⅰ 교과서 4종에 수록된 ‘유전’ 단원 중 ‘사람의 유전’ 내용을 분석하였다. 분석한 내용을 바탕으로 4E & E 순환학습 모형을 이용하여 고등학교 생명과학 Ⅰ의 세포분열에 대한 염색체 돌연변이에 관한 학습지도안을 개발하였다. 학습지도안을 활용하여 개념 간의 연계성을 고려한 수업을 통해 학생들이 ‘사람의 유전과 유전병’의 학습 개념에 대한 이해를 돕고자 하였다. 4종의 교과서 분석 결과, 교육과학기술부(2015)가 제시한 내용 요소들이 골고루 수록되어 있다는 것을 확인할 수 있다. 그렇지만 유전 현상의 이해를 돕고자 제시되어 있는 읽기 자료들이 있는데 대부분이 교과서의 수록된 유전적 다양성을 갖는 예시를 소개하는 것에 그쳤다. 본 연구는 이런 분석결과를 바탕으로 학생들의 ‘사람의 유전과 유전병’ 대한 이해를 돕고자 강의식 수업, 모둠학습 등의 교수 학습 방법에 4E & E 순환학습 모형을 활용한 수업지도안을 개발하였다. 이 수업지도안을 통해 학생들이 유전 현상에 대한 흥미를 높이고, 과학 탐구방법을 통한 논리적 사고과정을 통해 앞으로 발전하는 생명공학 기술에 대한 이해와 논리적 사고력을 형성하는데 도움을 줄 수 있을 것으로 기대한다.
과학기술이 빠르게 발전함에 따라 유전자 조작 방법을 이용한 아이가 태어나는 등 하루가 다르게 사회가 변화하고 있다. 특히 학생들이 생명공학 기술들에 대해 관심을 많이 가지게 되었다. 과학교육의 관점에서 학생들이 생명공학 기술을 바르게 이해하고 판단하려면 유전학의 기본지식을 갖추어야 한다. 다양한 과학적 탐구과정을 통해 유전학의 개념과 법칙을 이해하고, 그 과정에서 논리적 사고과정을 발전시킨다면 앞으로 계속 발전하고 빠르게 변화될 과학기술 중에서도 생명공학에 관련한 현상을 윤리적, 과학적 관점으로 제대로 이해하고 판단할 수 있을 것이다. 하지만 이러한 유전학의 중요성에도 불구하고 여러 선행연구들은 많은 고등학생들이 주입식 수업으로 인해 멘델의 유전법칙, 세포분열 과정, 사람의 유전 현상과 가계도 분석 등을 이해하는데 어려워한다고 밝혀왔다. 학생들의 유전 단원에 대한 이해를 돕기 위한 수업은 학생들의 흥미와 참여를 늘려 학습하고, 교사의 적절한 피드백을 통해 올바른 학습 개념이 형성되어야 한다. 또한 논리적 사고력이 향상을 위한 과학적 탐구활동이 같이 이루어져야 한다. 여러 선행연구에서 소개된 4E & E 순환학습 모형은 학생들의 동기유발과 학습 참여를 효과적으로 돕고 개념이나 원리를 중심으로 내용을 통합하여 학습하면 교사가 피드백을 진행하는 학습모형이다. 그 결과 학생들은 배운 지식을 바탕으로 통합적인 관점에서 문제를 해석하고, 해결하려는 태도를 보였다. 또한 각 수업 단계마다 개별평가 혹은 모둠평가, 성취도 평가 등을 통한 교사의 피드백 단계를 두었기 때문에 학습 개념을 이해하는데 효과적일 뿐만 아니라, 학교 밖의 생활과 연계시켜주는 역할을 한다고 밝혀졌다. 따라서 본 연구에서는 고등학교 2학년 생명과학Ⅰ 교과서 4종에 수록된 ‘유전’ 단원 중 ‘사람의 유전’ 내용을 분석하였다. 분석한 내용을 바탕으로 4E & E 순환학습 모형을 이용하여 고등학교 생명과학 Ⅰ의 세포분열에 대한 염색체 돌연변이에 관한 학습지도안을 개발하였다. 학습지도안을 활용하여 개념 간의 연계성을 고려한 수업을 통해 학생들이 ‘사람의 유전과 유전병’의 학습 개념에 대한 이해를 돕고자 하였다. 4종의 교과서 분석 결과, 교육과학기술부(2015)가 제시한 내용 요소들이 골고루 수록되어 있다는 것을 확인할 수 있다. 그렇지만 유전 현상의 이해를 돕고자 제시되어 있는 읽기 자료들이 있는데 대부분이 교과서의 수록된 유전적 다양성을 갖는 예시를 소개하는 것에 그쳤다. 본 연구는 이런 분석결과를 바탕으로 학생들의 ‘사람의 유전과 유전병’ 대한 이해를 돕고자 강의식 수업, 모둠학습 등의 교수 학습 방법에 4E & E 순환학습 모형을 활용한 수업지도안을 개발하였다. 이 수업지도안을 통해 학생들이 유전 현상에 대한 흥미를 높이고, 과학 탐구방법을 통한 논리적 사고과정을 통해 앞으로 발전하는 생명공학 기술에 대한 이해와 논리적 사고력을 형성하는데 도움을 줄 수 있을 것으로 기대한다.
As science and technology develop rapidly, children are born by using of genetic manipulation methods, and society is changing day by day. In particular, as students become more interested in a variety of technologies, they need to have a basic knowledge of genetics in order to understan...
As science and technology develop rapidly, children are born by using of genetic manipulation methods, and society is changing day by day. In particular, as students become more interested in a variety of technologies, they need to have a basic knowledge of genetics in order to understand and judge biotechnology from the perspective of science education. If you understand the concepts and laws of genetics through various scientific inquiry processes and develop logical thinking processes in the process, you will be able to understand and judge the phenomena related to biotechnology from the ethical and scientific viewpoint. However, based on several previous studies, it is shown that many high school students have difficulty in understanding Mendel's genetic laws, cell division processes, human genetic phenomena, and pedigree analysis, due to infant formula. In order to help the students for the understanding of genetic unit, the learning concept should be formed by learning and enhancing the interest and involvement of the students and by giving appropriate feedback from the teachers. In addition, scientific inquiry activities should be conducted to improve logical thinking ability. The 4E & E cycle learning model introduced in several previous studies helps the students to motivate and participate in learning effectively, and the teacher gives feedback when learning contents integrated with concepts or principles. As a result, students showed an attitude of interpreting and solving problems from an integrated viewpoint based on the knowledge they learned. In addition, it has been found out that it plays an important role not only in understanding the concept of learning but also in linking with the life outside the school because the teacher has feedback step by individual evaluation or group evaluation and achievement evaluation at each class stage. Therefore, it is analyzed that the contents of 'human genetic' among the 'genetic' members in the second grade of Life Science I textbooks of high school in this study. Based on the analyzed results, teaching plans for chromosome mutation for cell division of high school Life Science Ⅰ using 4E & E circular learning model were developed. The purpose of this study was to help students understand the concepts of 'human genetic and genetic diseases' by using lesson plans that take into account the conceptual connections. As a result of analyzing the four types of textbooks, it can be confirmed that the content elements proposed by the Ministry Education, Science, and Technology (2015) are evenly distributed. There are reading contents to help understand genetic phenomena in textbooks. However, most of them only introduced examples of genetic diversity . Based on the results of this analysis, teaching plans using the 4E & E circular learning model for teaching and learning methods such as lecture class and group learning were developed in order to help students understand 'human genetic and genetic diseases'. It is expected that students will be interested in the genetic phenomenon using these teaching plans. These teaching plans will also help students for understanding of the future biotechnology and form logical thinking through logical thought process with scientific inquiry method.
As science and technology develop rapidly, children are born by using of genetic manipulation methods, and society is changing day by day. In particular, as students become more interested in a variety of technologies, they need to have a basic knowledge of genetics in order to understand and judge biotechnology from the perspective of science education. If you understand the concepts and laws of genetics through various scientific inquiry processes and develop logical thinking processes in the process, you will be able to understand and judge the phenomena related to biotechnology from the ethical and scientific viewpoint. However, based on several previous studies, it is shown that many high school students have difficulty in understanding Mendel's genetic laws, cell division processes, human genetic phenomena, and pedigree analysis, due to infant formula. In order to help the students for the understanding of genetic unit, the learning concept should be formed by learning and enhancing the interest and involvement of the students and by giving appropriate feedback from the teachers. In addition, scientific inquiry activities should be conducted to improve logical thinking ability. The 4E & E cycle learning model introduced in several previous studies helps the students to motivate and participate in learning effectively, and the teacher gives feedback when learning contents integrated with concepts or principles. As a result, students showed an attitude of interpreting and solving problems from an integrated viewpoint based on the knowledge they learned. In addition, it has been found out that it plays an important role not only in understanding the concept of learning but also in linking with the life outside the school because the teacher has feedback step by individual evaluation or group evaluation and achievement evaluation at each class stage. Therefore, it is analyzed that the contents of 'human genetic' among the 'genetic' members in the second grade of Life Science I textbooks of high school in this study. Based on the analyzed results, teaching plans for chromosome mutation for cell division of high school Life Science Ⅰ using 4E & E circular learning model were developed. The purpose of this study was to help students understand the concepts of 'human genetic and genetic diseases' by using lesson plans that take into account the conceptual connections. As a result of analyzing the four types of textbooks, it can be confirmed that the content elements proposed by the Ministry Education, Science, and Technology (2015) are evenly distributed. There are reading contents to help understand genetic phenomena in textbooks. However, most of them only introduced examples of genetic diversity . Based on the results of this analysis, teaching plans using the 4E & E circular learning model for teaching and learning methods such as lecture class and group learning were developed in order to help students understand 'human genetic and genetic diseases'. It is expected that students will be interested in the genetic phenomenon using these teaching plans. These teaching plans will also help students for understanding of the future biotechnology and form logical thinking through logical thought process with scientific inquiry method.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.