본 연구의 목적은 한 한국 신학 대학원 외국인 유학생들의 문화 적응 경험을 이해하는 것이다. 기존 연구들은 한국의 외국인 유학생들이 문화 충격, 언어 문제, 차별, 고립, 그리고 경제적 어려움을 겪는다고 밝혔다. 본 연구는 신학을 공부하는 외국인 유학생들과 그들의 문화 적응을 구체적으로 탐구한다. 자주 드러나지 않는 개인들의 내러티브를 깊이 탐구하기 위해 내러티브 탐구 방법론이 선택되었다. 연구 참여자들은 인도, 부룬디, 미얀마에서 온 세 명의 유학생들이다.
오베르크(Oberg)의 문화 적응 단계(cultural adaptation phases)들, ...
본 연구의 목적은 한 한국 신학 대학원 외국인 유학생들의 문화 적응 경험을 이해하는 것이다. 기존 연구들은 한국의 외국인 유학생들이 문화 충격, 언어 문제, 차별, 고립, 그리고 경제적 어려움을 겪는다고 밝혔다. 본 연구는 신학을 공부하는 외국인 유학생들과 그들의 문화 적응을 구체적으로 탐구한다. 자주 드러나지 않는 개인들의 내러티브를 깊이 탐구하기 위해 내러티브 탐구 방법론이 선택되었다. 연구 참여자들은 인도, 부룬디, 미얀마에서 온 세 명의 유학생들이다.
오베르크(Oberg)의 문화 적응 단계(cultural adaptation phases)들, 베리(Berry)의 문화 변용 전략(acculturation strategies)들, 김영운의 상호문화적 변화(intercultural transformation), 그리고 라티(Lartey)의 상호문화성 (interculturality)을 이론적 틀로 참여자들과 새 문화와의 상호 작용을 분석하였다. 오베르크의 문화 적응 단계들로 문화 변용으로 가는 과정을 탐색하였다. 문화 변용 단계에서는 베리의 통합(integration)이 가장 기능적인 문화 변용 전략이므로, 각 참여자들의 통합 상황을 탐구하였다. 김영윤의 상호문화적 변화와 라티의 상호문화성의 세 가지 원리인 상황성(contextuality), 다중적 관점들(multiple perspectives), 그리고 진정한 참여(authentic participation)로 신학 유학생들의 문화 적응을 추가적으로 분석하였다.
성공적인 문화 변용을 돕는 공통적인 보호요인들로는 높은 유학 동기, 가족의 사회적 지원, 긍정적 스트레스 대처, 지원 사회와의 융합, 신앙 공동체, 다수 문화에 대한 존중, 본국의 사람들을 돕기 위한 확고한 목표, 그리고 종교적 사명이 있었다. 성공적인 문화 변용을 방해하는 공통적인 위험요인들로는 긴밀한 공동체의 부재, 강한 개인주의, 한국 사회의 차별, 언어 문제, 그리고 고립이 있었다.
본 연구는 결과들에 근거하여 외국 신학 유학생 문화 적응을 돕기 위한 기독 동료 상담, 집단상담과 공동체 만들기, 그리고 상호문화성 교육의 세 가지 제언을 제시한다. 연구자와 참여자의 소통, 연구 기간, 표집법에서 연구의 한계가 있었다. 외국인 신학 유학생들의 문화 적응을 돕기 위해 한국 교회의 역할에 대한 추가적 후속 연구를 필요로 한다.
본 연구의 목적은 한 한국 신학 대학원 외국인 유학생들의 문화 적응 경험을 이해하는 것이다. 기존 연구들은 한국의 외국인 유학생들이 문화 충격, 언어 문제, 차별, 고립, 그리고 경제적 어려움을 겪는다고 밝혔다. 본 연구는 신학을 공부하는 외국인 유학생들과 그들의 문화 적응을 구체적으로 탐구한다. 자주 드러나지 않는 개인들의 내러티브를 깊이 탐구하기 위해 내러티브 탐구 방법론이 선택되었다. 연구 참여자들은 인도, 부룬디, 미얀마에서 온 세 명의 유학생들이다.
오베르크(Oberg)의 문화 적응 단계(cultural adaptation phases)들, 베리(Berry)의 문화 변용 전략(acculturation strategies)들, 김영운의 상호문화적 변화(intercultural transformation), 그리고 라티(Lartey)의 상호문화성 (interculturality)을 이론적 틀로 참여자들과 새 문화와의 상호 작용을 분석하였다. 오베르크의 문화 적응 단계들로 문화 변용으로 가는 과정을 탐색하였다. 문화 변용 단계에서는 베리의 통합(integration)이 가장 기능적인 문화 변용 전략이므로, 각 참여자들의 통합 상황을 탐구하였다. 김영윤의 상호문화적 변화와 라티의 상호문화성의 세 가지 원리인 상황성(contextuality), 다중적 관점들(multiple perspectives), 그리고 진정한 참여(authentic participation)로 신학 유학생들의 문화 적응을 추가적으로 분석하였다.
성공적인 문화 변용을 돕는 공통적인 보호요인들로는 높은 유학 동기, 가족의 사회적 지원, 긍정적 스트레스 대처, 지원 사회와의 융합, 신앙 공동체, 다수 문화에 대한 존중, 본국의 사람들을 돕기 위한 확고한 목표, 그리고 종교적 사명이 있었다. 성공적인 문화 변용을 방해하는 공통적인 위험요인들로는 긴밀한 공동체의 부재, 강한 개인주의, 한국 사회의 차별, 언어 문제, 그리고 고립이 있었다.
본 연구는 결과들에 근거하여 외국 신학 유학생 문화 적응을 돕기 위한 기독 동료 상담, 집단상담과 공동체 만들기, 그리고 상호문화성 교육의 세 가지 제언을 제시한다. 연구자와 참여자의 소통, 연구 기간, 표집법에서 연구의 한계가 있었다. 외국인 신학 유학생들의 문화 적응을 돕기 위해 한국 교회의 역할에 대한 추가적 후속 연구를 필요로 한다.
The purpose of this study is to understand the lived experiences of cultural adaptation for international students in a graduate school of theology in Korea. Literature review revealed that international students in Korea encounter problems including culture shock, language issues, discrimination, i...
The purpose of this study is to understand the lived experiences of cultural adaptation for international students in a graduate school of theology in Korea. Literature review revealed that international students in Korea encounter problems including culture shock, language issues, discrimination, isolation, and financial hardships. This research aims to specifically investigate international students studying theology in Korea and their cultural adaptations. The narrative inquiry method was chosen to thoroughly delve into individual stories which are usually untold. Three participants came from India, Burundi, and Myanmar.
Oberg’s phases of cultural adaptation, Berry’s acculturation strategies, Kim’s intercultural transformation, and Lartey’s concept of interculturality were used as theoretical frameworks to analyze participant narratives within new cultural contexts. Oberg’s four phases of cultural adaptation demonstrated the process of reaching the stage of acculturation. In the acculturation phase, the strategy of integration described by Berry was shown as most adaptive and therefore each participant’s integration was examined. Kim’s intercultural transformation and Lartey’s three aspects of interculturality - contextuality, multiple perspectives, and authentic participation - guided further analysis of student cultural adaptation.
Common protective factors for successful acculturation included high motivation to study, family support, positive stress coping, integration with local groups, faith communities, respect for host culture, strong personal goals to help people back home, and religious calling with a sense of purpose. Common risk factors for successful acculturation included lack of close-knit communities, strict individualism, discrimination from Korean society, language problems, and isolation.
With the results, this research suggests a threefold recommendation of culture-sensitive Christian peer counseling, Christian group counseling and community, and intercultural education programs to support student cultural adaptation. The study had limitations with communication between researcher and participants, duration of study, and the representativeness of purposeful sampling. Further research on the role of Korean churches to support international theology students’ cultural adaptation will be beneficial in addition to this study.
The purpose of this study is to understand the lived experiences of cultural adaptation for international students in a graduate school of theology in Korea. Literature review revealed that international students in Korea encounter problems including culture shock, language issues, discrimination, isolation, and financial hardships. This research aims to specifically investigate international students studying theology in Korea and their cultural adaptations. The narrative inquiry method was chosen to thoroughly delve into individual stories which are usually untold. Three participants came from India, Burundi, and Myanmar.
Oberg’s phases of cultural adaptation, Berry’s acculturation strategies, Kim’s intercultural transformation, and Lartey’s concept of interculturality were used as theoretical frameworks to analyze participant narratives within new cultural contexts. Oberg’s four phases of cultural adaptation demonstrated the process of reaching the stage of acculturation. In the acculturation phase, the strategy of integration described by Berry was shown as most adaptive and therefore each participant’s integration was examined. Kim’s intercultural transformation and Lartey’s three aspects of interculturality - contextuality, multiple perspectives, and authentic participation - guided further analysis of student cultural adaptation.
Common protective factors for successful acculturation included high motivation to study, family support, positive stress coping, integration with local groups, faith communities, respect for host culture, strong personal goals to help people back home, and religious calling with a sense of purpose. Common risk factors for successful acculturation included lack of close-knit communities, strict individualism, discrimination from Korean society, language problems, and isolation.
With the results, this research suggests a threefold recommendation of culture-sensitive Christian peer counseling, Christian group counseling and community, and intercultural education programs to support student cultural adaptation. The study had limitations with communication between researcher and participants, duration of study, and the representativeness of purposeful sampling. Further research on the role of Korean churches to support international theology students’ cultural adaptation will be beneficial in addition to this study.
주제어
#한국 신학 대학원 외국인 유학생 내러티브 탐구 문화 적응 문화 변용 전략 통합 상호문화적 변화 상호문화성 기독 상담 Korean Graduate School of Theology International Students Narrative Inquiry Cultural Adaptation Acculturation Strategies Integration Intercultural Transformation Interculturality Christian Counseling
학위논문 정보
저자
Park, Juhyung
학위수여기관
Graduate School, Yonsei University
학위구분
국내석사
학과
Department of Theology
지도교수
Young Gweon You
발행연도
2019
총페이지
vii, 144 p.
키워드
한국 신학 대학원 외국인 유학생 내러티브 탐구 문화 적응 문화 변용 전략 통합 상호문화적 변화 상호문화성 기독 상담 Korean Graduate School of Theology International Students Narrative Inquiry Cultural Adaptation Acculturation Strategies Integration Intercultural Transformation Interculturality Christian Counseling
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.