이 연구는 2015년 개정 국어과 교육과정에 따라 통합 및 개편된 고등학교 <국어> 교과서 11종의 듣기·말하기 영역 단원을 비교․분석하여, 교육과정의 방향에 대한 이해를 돕고, 교과서 개선 및 개발에 기여하고자 하였다.
이를 위해 검정을 통과한 <국어> 교과서 11종을 교과서 구성요소인 교과서체제, 단원구성, 본문제재, 그리고 통합 활동을 분석준거로 삼아 비교․분석하였다. 그에 따른 결과는 다음과 같다.
첫째, 교과서체제에 있어 11종의 교과서 모두 효과적인 체제를 구성하고 있으나, 통합성에 ...
이 연구는 2015년 개정 국어과 교육과정에 따라 통합 및 개편된 고등학교 <국어> 교과서 11종의 듣기·말하기 영역 단원을 비교․분석하여, 교육과정의 방향에 대한 이해를 돕고, 교과서 개선 및 개발에 기여하고자 하였다.
이를 위해 검정을 통과한 <국어> 교과서 11종을 교과서 구성요소인 교과서체제, 단원구성, 본문제재, 그리고 통합 활동을 분석준거로 삼아 비교․분석하였다. 그에 따른 결과는 다음과 같다.
첫째, 교과서체제에 있어 11종의 교과서 모두 효과적인 체제를 구성하고 있으나, 통합성에 대한 고려는 교과서마다 질적인 차이가 있어 개선이 필요하다.
둘째, 영역 통합성을 고려하는 부분에서는 교과서마다 나름의 개성을 강조하여 각기 다른 방식으로 통합성을 고려하였다. 그러나 통합성을 고려하지 않거나 미흡한 것은 교과서는 교육과정을 충실히 반영해야한다.
셋째, 단원의 구성에서는 전통적으로 듣기·말하기영역과 통합 양상을 보여 온 읽기, 쓰기영역과의 통합빈도가 높았다. 따라서 상대적으로 적은 통합의 대상인 문학과 문법영역과의 폭 넓은 통합의 시도가 필요하다.
넷째, 소단원을 구성할 때, 여러 영역의 성취기준을 통합한 시도가 부족했다. 새 교육과정의 취지에 맞게 소단원 내에서도 통합을 시도해야한다.
다섯째, 언어자료의 선정에서 다양한 언어자료를 사용하고 있지만 학습활동의 다양성은 떨어지고 있다. 언어자료의 적절성과 함께 연구가 필요하다.
여섯째, 화법이란 듣기와 말하기로 구성된 상호작용 학문인 점을 고려하여 듣기·말하기 영역의 교육 환경에서 실제 수업 현장을 고려한 현실적인 듣기교육에 대한 보완점이 필요하다.
이 같은 연구 결과가 향후 듣기·말하기영역의 교육 내용 개선과 교육과정을 반영할 때 도움이 되길 바란다.
이 연구는 2015년 개정 국어과 교육과정에 따라 통합 및 개편된 고등학교 <국어> 교과서 11종의 듣기·말하기 영역 단원을 비교․분석하여, 교육과정의 방향에 대한 이해를 돕고, 교과서 개선 및 개발에 기여하고자 하였다.
이를 위해 검정을 통과한 <국어> 교과서 11종을 교과서 구성요소인 교과서체제, 단원구성, 본문제재, 그리고 통합 활동을 분석준거로 삼아 비교․분석하였다. 그에 따른 결과는 다음과 같다.
첫째, 교과서체제에 있어 11종의 교과서 모두 효과적인 체제를 구성하고 있으나, 통합성에 대한 고려는 교과서마다 질적인 차이가 있어 개선이 필요하다.
둘째, 영역 통합성을 고려하는 부분에서는 교과서마다 나름의 개성을 강조하여 각기 다른 방식으로 통합성을 고려하였다. 그러나 통합성을 고려하지 않거나 미흡한 것은 교과서는 교육과정을 충실히 반영해야한다.
셋째, 단원의 구성에서는 전통적으로 듣기·말하기영역과 통합 양상을 보여 온 읽기, 쓰기영역과의 통합빈도가 높았다. 따라서 상대적으로 적은 통합의 대상인 문학과 문법영역과의 폭 넓은 통합의 시도가 필요하다.
넷째, 소단원을 구성할 때, 여러 영역의 성취기준을 통합한 시도가 부족했다. 새 교육과정의 취지에 맞게 소단원 내에서도 통합을 시도해야한다.
다섯째, 언어자료의 선정에서 다양한 언어자료를 사용하고 있지만 학습활동의 다양성은 떨어지고 있다. 언어자료의 적절성과 함께 연구가 필요하다.
여섯째, 화법이란 듣기와 말하기로 구성된 상호작용 학문인 점을 고려하여 듣기·말하기 영역의 교육 환경에서 실제 수업 현장을 고려한 현실적인 듣기교육에 대한 보완점이 필요하다.
이 같은 연구 결과가 향후 듣기·말하기영역의 교육 내용 개선과 교육과정을 반영할 때 도움이 되길 바란다.
The purpose of this study is to analyze Korean Language textbooks and
provide a guideline for making better curriculum and contribute in
improving and developing these textbooks.
For this purpose, this study analyzes textbook structure, unit structure,
text material, and integrated a...
The purpose of this study is to analyze Korean Language textbooks and
provide a guideline for making better curriculum and contribute in
improving and developing these textbooks.
For this purpose, this study analyzes textbook structure, unit structure,
text material, and integrated activities of eleven textbooks
passed by the textbook verification. The result is as follows.
First, in the textbook system, all of the 11 textbooks constitute an
effective system, but the consideration of integration is qualitatively
different for each textbook so needs improvement.
Second, in the section considering the domain integration, we
emphasized the individuality of each textbook and considered the
integration in different ways. However, if the integration is not
considered or insufficient, the textbook should reflect the curriculum
faithfully.
Third, in the composition of the unit, the integration frequency with the
reading and writing, which traditionally showed the listening and speaking
and the integrated pattern. Therefore, it is necessary to attempt broad
integration with literature and grammatical subject, which are relatively
few subjects of integration.
Fourth, when constructing the sub - department, there was a lack of
attempts to integrate achievement criteria in various. Integrate within the
alumni to meet the goals of the new curriculum.
Fifth, although language materials are used in the selection of language
materials, the diversity of learning activities is declining. Research is
needed with the relevance of language data.
Sixth, considering the fact that narration is an interactive study
composed of listening and speaking, it is necessary to have a
supplementary point for realistic listening education considering actual
classroom environment in listening and speaking environment.
The writer prospects the result of this study to contribute to improving
curriculums and developing textbooks, which lead textbooks to
reflect Korean curriculum in textbooks.
The purpose of this study is to analyze Korean Language textbooks and
provide a guideline for making better curriculum and contribute in
improving and developing these textbooks.
For this purpose, this study analyzes textbook structure, unit structure,
text material, and integrated activities of eleven textbooks
passed by the textbook verification. The result is as follows.
First, in the textbook system, all of the 11 textbooks constitute an
effective system, but the consideration of integration is qualitatively
different for each textbook so needs improvement.
Second, in the section considering the domain integration, we
emphasized the individuality of each textbook and considered the
integration in different ways. However, if the integration is not
considered or insufficient, the textbook should reflect the curriculum
faithfully.
Third, in the composition of the unit, the integration frequency with the
reading and writing, which traditionally showed the listening and speaking
and the integrated pattern. Therefore, it is necessary to attempt broad
integration with literature and grammatical subject, which are relatively
few subjects of integration.
Fourth, when constructing the sub - department, there was a lack of
attempts to integrate achievement criteria in various. Integrate within the
alumni to meet the goals of the new curriculum.
Fifth, although language materials are used in the selection of language
materials, the diversity of learning activities is declining. Research is
needed with the relevance of language data.
Sixth, considering the fact that narration is an interactive study
composed of listening and speaking, it is necessary to have a
supplementary point for realistic listening education considering actual
classroom environment in listening and speaking environment.
The writer prospects the result of this study to contribute to improving
curriculums and developing textbooks, which lead textbooks to
reflect Korean curriculum in textbooks.
주제어
#교과서 분석 2015 개정교육과정 듣기·말하기 화법 2015 revision curriculum textbook analysis listening and speaking speech
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.