최근 교육계는 급격하게 변모하는 사회 속에서 단편적인 지식을 습득하는 것에서 벗어나 학생들이 다양한 현상을 접하고 문제해결능력을 갖도록 하는 점에 초점을 맞추고 있다. 음악 교육에서도 단순하게 음악을 듣고 음악 지식을 쌓는 것보다 학생들이 스스로 음악 속에서 의미와 기쁨을 찾을 수 있도록 도와줌으로써 자신의 창의적 욕구를 충족시키는 수업이 요구되고 있다. 따라서 본 논문에서는 학생들이 음악의 ‘감상’ 수업을 새로운 방법으로 접근 하여 스스로 흥미를 느낄 수 있도록 하기 위하여 무용과의 연계 수업을 제시하였다. 효과적인 발...
최근 교육계는 급격하게 변모하는 사회 속에서 단편적인 지식을 습득하는 것에서 벗어나 학생들이 다양한 현상을 접하고 문제해결능력을 갖도록 하는 점에 초점을 맞추고 있다. 음악 교육에서도 단순하게 음악을 듣고 음악 지식을 쌓는 것보다 학생들이 스스로 음악 속에서 의미와 기쁨을 찾을 수 있도록 도와줌으로써 자신의 창의적 욕구를 충족시키는 수업이 요구되고 있다. 따라서 본 논문에서는 학생들이 음악의 ‘감상’ 수업을 새로운 방법으로 접근 하여 스스로 흥미를 느낄 수 있도록 하기 위하여 무용과의 연계 수업을 제시하였다. 효과적인 발레음악 감상 학습을 위한 무용수업과의 연계학습을 위해서 학생들이 보다 쉽게 접할 수 있고 흥미를 유발할 수 있는 악곡인 차이코프스키의《호두까기 인형》을 선택하였다. 먼저, 2015 개정 음악 교육과정과 엘리엇(David J. Elliott, 1948~ )의 음악교육 철학을 토대로 하여 음악의 학습 경험 확장의 타당성을 살펴보고, 감상곡에 대한 역사적인 흐름, 배경 등을 이해하기 위해 무용음악의 역사와 감상곡의 작곡 배경에 대하여 알아보았다. 그리고 기존의 시각적∙ 청각적인 감상수업에서 벗어나 학생들이 무용음악을 직접 몸으로 체험하게 함으로써 보다 흥미 있는 수업이 전개될 수 있도록 하는 수업지도안을 구성하였다. 특히, 학생들이 쉽게 따라할 수 있는 동작 위주로 구성되어 있는 <갈대피리의 춤>을 중심으로 하여 활동 내용을 구성하였다. <갈대피리의 춤>의 동작을 익힌 후, 음악에 맞춰 동작을 수행하면서 음악의 선율과 무용의 동작이 어떠한 공통점이 있는지 알아보았다. 학생들이 발레를 통해 신체의 움직임과 음악의 일치감을 느끼고, 그 과정 속에서 스스로 작품을 이해하고 음악의 아름다움을 경험하게 하는 것을 중점으로 하였다.
최근 교육계는 급격하게 변모하는 사회 속에서 단편적인 지식을 습득하는 것에서 벗어나 학생들이 다양한 현상을 접하고 문제해결능력을 갖도록 하는 점에 초점을 맞추고 있다. 음악 교육에서도 단순하게 음악을 듣고 음악 지식을 쌓는 것보다 학생들이 스스로 음악 속에서 의미와 기쁨을 찾을 수 있도록 도와줌으로써 자신의 창의적 욕구를 충족시키는 수업이 요구되고 있다. 따라서 본 논문에서는 학생들이 음악의 ‘감상’ 수업을 새로운 방법으로 접근 하여 스스로 흥미를 느낄 수 있도록 하기 위하여 무용과의 연계 수업을 제시하였다. 효과적인 발레음악 감상 학습을 위한 무용수업과의 연계학습을 위해서 학생들이 보다 쉽게 접할 수 있고 흥미를 유발할 수 있는 악곡인 차이코프스키의《호두까기 인형》을 선택하였다. 먼저, 2015 개정 음악 교육과정과 엘리엇(David J. Elliott, 1948~ )의 음악교육 철학을 토대로 하여 음악의 학습 경험 확장의 타당성을 살펴보고, 감상곡에 대한 역사적인 흐름, 배경 등을 이해하기 위해 무용음악의 역사와 감상곡의 작곡 배경에 대하여 알아보았다. 그리고 기존의 시각적∙ 청각적인 감상수업에서 벗어나 학생들이 무용음악을 직접 몸으로 체험하게 함으로써 보다 흥미 있는 수업이 전개될 수 있도록 하는 수업지도안을 구성하였다. 특히, 학생들이 쉽게 따라할 수 있는 동작 위주로 구성되어 있는 <갈대피리의 춤>을 중심으로 하여 활동 내용을 구성하였다. <갈대피리의 춤>의 동작을 익힌 후, 음악에 맞춰 동작을 수행하면서 음악의 선율과 무용의 동작이 어떠한 공통점이 있는지 알아보았다. 학생들이 발레를 통해 신체의 움직임과 음악의 일치감을 느끼고, 그 과정 속에서 스스로 작품을 이해하고 음악의 아름다움을 경험하게 하는 것을 중점으로 하였다.
The contemporary trend of education focuses on having students experience various phenomena and acquire the problem-solving capability to cope with the rapidly changing society, rather than obtaining fragmentary knowledge. In musical education, the demand for the education which helps students find ...
The contemporary trend of education focuses on having students experience various phenomena and acquire the problem-solving capability to cope with the rapidly changing society, rather than obtaining fragmentary knowledge. In musical education, the demand for the education which helps students find the meaning and pleasure within the music by themselves to fulfill their creative desire, rather than merely listening to the music and memorizing the relevant knowledge. Therefore, this thesis proposes the linked lecture of music with ballet to have students take a different approach in musical appreciation lecture and be intrigued by themselves. For effective conduction of linked lecture with ballet, the study selected the 《Nutcracker》 by Tchaikovsky, the piece which students are likely to be familiar and be intrigued. First, the validity of the learning experience expansion for music was examined based on the music curriculum amended in 2015 and musical educational philosophy by David Elliott(David J. Elliott, 1948- ), and the history of ballet music and relations between the music and ballet to understand the historical flow and background of the appreciated piece. The lecture plan also enables a relatively more engaging lesson by letting students experience the ballet music firsthand, rather than solely focusing on the visual and auditive appreciation. The activity set was composed focusing on the 〈Dance of the Reed Pipes〉 comprising mainly on movements that students can easily repeat after. After learning the movements of the
The contemporary trend of education focuses on having students experience various phenomena and acquire the problem-solving capability to cope with the rapidly changing society, rather than obtaining fragmentary knowledge. In musical education, the demand for the education which helps students find the meaning and pleasure within the music by themselves to fulfill their creative desire, rather than merely listening to the music and memorizing the relevant knowledge. Therefore, this thesis proposes the linked lecture of music with ballet to have students take a different approach in musical appreciation lecture and be intrigued by themselves. For effective conduction of linked lecture with ballet, the study selected the 《Nutcracker》 by Tchaikovsky, the piece which students are likely to be familiar and be intrigued. First, the validity of the learning experience expansion for music was examined based on the music curriculum amended in 2015 and musical educational philosophy by David Elliott(David J. Elliott, 1948- ), and the history of ballet music and relations between the music and ballet to understand the historical flow and background of the appreciated piece. The lecture plan also enables a relatively more engaging lesson by letting students experience the ballet music firsthand, rather than solely focusing on the visual and auditive appreciation. The activity set was composed focusing on the 〈Dance of the Reed Pipes〉 comprising mainly on movements that students can easily repeat after. After learning the movements of the
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.