본 논문에서는 Ernest Chausson의 Pièce Op. 39, Francis Poulenc의 Sonate
pour violoncelle et piano FP. 143과 César Franck의 Sonata in A major for
Cello and Piano를 대상으로 문헌적 조사와 작품의 분석을 통해 보다 깊은 음악적
이해를 추구하는 것을 목적으로 한다.
에르네스트 쇼송(E. Chausson, 1855-1899)은 프랑스 파리의 작곡가로 동시대
작곡가들과는 다른 독자적인 스타일을 가지...
본 논문에서는 Ernest Chausson의 Pièce Op. 39, Francis Poulenc의 Sonate
pour violoncelle et piano FP. 143과 César Franck의 Sonata in A major for
Cello and Piano를 대상으로 문헌적 조사와 작품의 분석을 통해 보다 깊은 음악적
이해를 추구하는 것을 목적으로 한다.
에르네스트 쇼송(E. Chausson, 1855-1899)은 프랑스 파리의 작곡가로 동시대
작곡가들과는 다른 독자적인 스타일을 가지고 있다. 그의 음악은 감각적이며
날카롭고 자연에 대한 동경으로 그 감수성이 풍부하게 나타난다. 그가 1897년 작곡한
Piece for Cello(or Viola) Op. 39는 피아노와 첼로가 대화하듯이 주고받는 아름다운
선율이 두드러지며, 자유롭고 빈번한 반음계적 전조, 풍부한 화성적 변화, 당김음은
음악을 효과적으로 표현하고 있다.
프랑시스 풀랑크(F. Poulenc, 1899-1963)는 프랑스 6인조의 일원으로 그의작품에서는 고전적인 형식과 구조를 지키면서 프랑스 특유의 색채감과 섬세함이
드러나는 신고전주의적인 특징이 나타난다. 그가 1948년 완성한 Sonate pour
violoncelle et piano FP. 143은 고전적인 소나타를 연상시키는 4악장으로 구성되어
있으며 빠르기의 대조가 나타나고, 1악장은 제시부-발전부-재현부로 이루어진 Sonata
form을 사용하고 있다. 하지만 2악장과 3악장에 고전시대 소나타에서 쓰이는 빠르기
표시가 아닌 ‘Cavatine’와 ‘Ballabile’라는 표제적 특징을 가진 제목을 붙이고, 각
형식도 자유로운 3부분 형식과 춤곡 형식으로 이루어져있어 20세기 음악과
고전형식의 조화를 보여준다.
세자르 프랑크(C. Franck, 1822-1890)는 프랑스의 작곡가로 낭만시대의 작곡가지만
대위법적 작곡기법과 고전주의적인 구조가 드러난다. 그가 1866년 작곡한 Sonata in
A major for Cello and Piano는 4악장으로 이루어져 있으며, 1,2악장은 소나타 형식,
4악장은 론도 형식으로 쓰였다. 또한, 구조적인 통일을 주기 위해 여러 악장에 걸쳐
같은 주제가 순환하여 나타나는 순환기법을 사용하였다.
본 논문에서는 Ernest Chausson의 Pièce Op. 39, Francis Poulenc의 Sonate
pour violoncelle et piano FP. 143과 César Franck의 Sonata in A major for
Cello and Piano를 대상으로 문헌적 조사와 작품의 분석을 통해 보다 깊은 음악적
이해를 추구하는 것을 목적으로 한다.
에르네스트 쇼송(E. Chausson, 1855-1899)은 프랑스 파리의 작곡가로 동시대
작곡가들과는 다른 독자적인 스타일을 가지고 있다. 그의 음악은 감각적이며
날카롭고 자연에 대한 동경으로 그 감수성이 풍부하게 나타난다. 그가 1897년 작곡한
Piece for Cello(or Viola) Op. 39는 피아노와 첼로가 대화하듯이 주고받는 아름다운
선율이 두드러지며, 자유롭고 빈번한 반음계적 전조, 풍부한 화성적 변화, 당김음은
음악을 효과적으로 표현하고 있다.
프랑시스 풀랑크(F. Poulenc, 1899-1963)는 프랑스 6인조의 일원으로 그의작품에서는 고전적인 형식과 구조를 지키면서 프랑스 특유의 색채감과 섬세함이
드러나는 신고전주의적인 특징이 나타난다. 그가 1948년 완성한 Sonate pour
violoncelle et piano FP. 143은 고전적인 소나타를 연상시키는 4악장으로 구성되어
있으며 빠르기의 대조가 나타나고, 1악장은 제시부-발전부-재현부로 이루어진 Sonata
form을 사용하고 있다. 하지만 2악장과 3악장에 고전시대 소나타에서 쓰이는 빠르기
표시가 아닌 ‘Cavatine’와 ‘Ballabile’라는 표제적 특징을 가진 제목을 붙이고, 각
형식도 자유로운 3부분 형식과 춤곡 형식으로 이루어져있어 20세기 음악과
고전형식의 조화를 보여준다.
세자르 프랑크(C. Franck, 1822-1890)는 프랑스의 작곡가로 낭만시대의 작곡가지만
대위법적 작곡기법과 고전주의적인 구조가 드러난다. 그가 1866년 작곡한 Sonata in
A major for Cello and Piano는 4악장으로 이루어져 있으며, 1,2악장은 소나타 형식,
4악장은 론도 형식으로 쓰였다. 또한, 구조적인 통일을 주기 위해 여러 악장에 걸쳐
같은 주제가 순환하여 나타나는 순환기법을 사용하였다.
Program Annotation
E. Chausson Piece Op. 39
F. Poulenc Sonate pour violoncelle et piano FP. 143
C. Franck Sonata in A major for Cello and Piano
Choe, He-In
Department of Music
The Graduate School
Yonsei University
This thesis is about the author’s graduat...
Program Annotation
E. Chausson Piece Op. 39
F. Poulenc Sonate pour violoncelle et piano FP. 143
C. Franck Sonata in A major for Cello and Piano
Choe, He-In
Department of Music
The Graduate School
Yonsei University
This thesis is about the author’s graduate recital program for Master’s degree: Ernest Chausson’s Pièce Op. 39, Francis Poulenc’s Cello Sonate
FP. 143 and César Franck’ Sonata in A major for Cello and Piano. The aim of this thesis is to pursue a deeper musical understanding through historical researches and analysis of the pieces.
E. Chausson (1855-1899) was born in Paris, and presents different musical style, compared to other contemporary composers. His music is sensuous, sharp and rich sensitivity derived from the nature. Piece Op. 39 is the composer's only work for solo cello. This piece has beautiful melodies with piano and cello, and stands out effective uses of syncopations and unusual rhythms with 5/4 and 7/4.
F. Poulenc (1899-1963) is a member of Les Six. His works have neoclassical features which reveal unique colors of France, while preserving the classical form and structure. Sonate pour violoncelle et piano FP. 143, completed in 1948, consists of four movements, reminiscent of classical sonata. Tempo contrasts are found at each movement. The first movement uses the Sonata form consisting of Exposition, Development, and Recapitulation. However, the second movement and the third movement are titled as 'Cavatine' and 'Ballabile' instead of the Tempo marks. Each form has a free ternary and dance music form, showing a harmony of 20th-century music and classical style.
C. Franck (1822-1890) is a French composer of the Romantic period, but polyphonic compositional techniques and classical structures can be found in his works. Sonata in A major for Cello and Piano, composed in 1866, consists of four movements. The first and second movements take the Sonata form, and the fourth movement is in Rondo form. He also used the cyclic form for structural unification, in which the same theme circulates over different movements.
Program Annotation
E. Chausson Piece Op. 39
F. Poulenc Sonate pour violoncelle et piano FP. 143
C. Franck Sonata in A major for Cello and Piano
Choe, He-In
Department of Music
The Graduate School
Yonsei University
This thesis is about the author’s graduate recital program for Master’s degree: Ernest Chausson’s Pièce Op. 39, Francis Poulenc’s Cello Sonate
FP. 143 and César Franck’ Sonata in A major for Cello and Piano. The aim of this thesis is to pursue a deeper musical understanding through historical researches and analysis of the pieces.
E. Chausson (1855-1899) was born in Paris, and presents different musical style, compared to other contemporary composers. His music is sensuous, sharp and rich sensitivity derived from the nature. Piece Op. 39 is the composer's only work for solo cello. This piece has beautiful melodies with piano and cello, and stands out effective uses of syncopations and unusual rhythms with 5/4 and 7/4.
F. Poulenc (1899-1963) is a member of Les Six. His works have neoclassical features which reveal unique colors of France, while preserving the classical form and structure. Sonate pour violoncelle et piano FP. 143, completed in 1948, consists of four movements, reminiscent of classical sonata. Tempo contrasts are found at each movement. The first movement uses the Sonata form consisting of Exposition, Development, and Recapitulation. However, the second movement and the third movement are titled as 'Cavatine' and 'Ballabile' instead of the Tempo marks. Each form has a free ternary and dance music form, showing a harmony of 20th-century music and classical style.
C. Franck (1822-1890) is a French composer of the Romantic period, but polyphonic compositional techniques and classical structures can be found in his works. Sonata in A major for Cello and Piano, composed in 1866, consists of four movements. The first and second movements take the Sonata form, and the fourth movement is in Rondo form. He also used the cyclic form for structural unification, in which the same theme circulates over different movements.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.